(https://i.postimg.cc/dtTJ4QV0/H19_H_h10sep68a_Web.jpg)
I nya numret av Färdskrivaren finns en artikel om Metropolernas öden - ett alltid lika intressant ämne!
Jag vill hävda att bilderna i artikeln är från 1968. Den avbildade 5139 gick i trafik 28 aug 1967 på linje 113 och bör således varit med till "slutet".
Jag har tidigare här visat två bilder från 10 sep 1968 och ovan är en av dem i ett bredare utsnitt. Bilderna visar att åtminstone fem H19 stod utbrända här vid detta tillfälle.
Vet dock ej vart de "försvunna" H19 tog vägen.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 03 oktober 2018, 16:27:44 PM
(https://i.postimg.cc/dtTJ4QV0/H19_H_h10sep68a_Web.jpg)
I nya numret av Färdskrivaren finns en artikel om Metropolernas öden - ett alltid lika intressant ämne!
Jag vill hävda att bilderna i artikeln är från 1968. Den avbildade 5139 gick i trafik 28 aug 1967 på linje 113 och bör således varit med till "slutet".
Jag har tidigare här visat två bilder från 10 sep 1968 och ovan är en av dem i ett bredare utsnitt. Bilderna visar att åtminstone fem H19 stod utbrända här vid detta tillfälle.
Vet dock ej vart de "försvunna" H19 tog vägen.
Mvh Gunnar
Är det verkligen Metropolbussar? Bussen längst till höger kan jag inte identifiera. Men jag tycker att de andra två ser mer ut som Capitoler. De två bussarna ser inte ut att ha Metropolbussarnas typiska amerikanska fönster. De ser ut att ha europeiska fönster, och då borde det vara två Capitoler.
Jodå, det är Metropoler, men de "amerikanska fönstren" har blivit vanställda av Skrot-Johans "brasa".
Capitolerna hade "Young"-fönster och då hade man inte sett några "mellanrum" mellan över och underdel av fönsterramarna.
Bussen i mitten har dessutom de karakteristiska H19-dörrarna med "rundad" fönsterkant, Capitolerna har lite "kantigare" dörrfönster.
Gunnar har säkert en bild på utbrända H21-H22/H24/H30 också, så vi kan jämföra?
Citat från: roggek skrivet 05 oktober 2018, 19:07:56 PM
Jodå, det är Metropoler, men de "amerikanska fönstren" har blivit vanställda av Skrot-Johans "brasa".
Capitolerna hade "Young"-fönster och då hade man inte sett några "mellanrum" mellan över och underdel av fönsterramarna.
Bussen i mitten har dessutom de karakteristiska H19-dörrarna med "rundad" fönsterkant, Capitolerna har lite "kantigare" dörrfönster.
Gunnar har säkert en bild på utbrända H21-H22/H24/H30 också, så vi kan jämföra?
Tack! Det skulle vara intressant att få jämföra, då jag fortfarande har svårt att se hur de amerikanska fönstren fått denna form efter branden.
Men hur många Metropolbussar skrotades? Jag trodde att de allra flesta skickades till Afrika i början av 1970-talet.
Helt klart är det Metropoler. Capitolerna skrotades inte här utan de gick till Pakistan, förutom någon/ några som fick användning här hemma. ( t ex de mystiska radarbussarna som Mr H berättat om)
De Capitoler H23, H24 o H30 som skrotades senare på 70-talet hade de stora vindrutorna.
Ca 100 Metropol gick till Nigeria. Ca 30 skrotades i samband med detta i Småland. Runt 10 levde vidare, varav tre finns kvar idag. 50 slaktades på delar till Pakistan. Resten är de som hamnade på Högdalen.
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 oktober 2018, 22:02:49 PM
Helt klart är det Metropoler. Capitolerna skrotades inte här utan de gick till Pakistan, förutom någon/ några som fick användning här hemma. ( t ex de mystiska radarbussarna som Mr H berättat om)
De Capitoler H23, H24 o H30 som skrotades senare på 70-talet hade de stora vindrutorna.
Ca 100 Metropol gick till Nigeria. Ca 30 skrotades i samband med detta i Småland. Runt 10 levde vidare, varav tre finns kvar idag. 50 slaktades på delar till Pakistan. Resten är de som hamnade på Högdalen.
Tack för saklig och riktig information.
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 oktober 2018, 22:02:49 PM
Helt klart är det Metropoler. Capitolerna skrotades inte här utan de gick till Pakistan, förutom någon/ några som fick användning här hemma. ( t ex de mystiska radarbussarna som Mr H berättat om)
De Capitoler H23, H24 o H30 som skrotades senare på 70-talet hade de stora vindrutorna.
Ca 100 Metropol gick till Nigeria. Ca 30 skrotades i samband med detta i Småland. Runt 10 levde vidare, varav tre finns kvar idag. 50 slaktades på delar till Pakistan. Resten är de som hamnade på Högdalen.
Väldigt fint reportage du skrivit om Metropolerna i Högdalen Björn! Ja man undrar hur just de där vagnarna togs ut till skrot. Några kan ju stått trasiga ett längre tag men behållits som resurs enligt direktiven från Högertrafikkommissionen. Sedan så är det ju som Gunnar D säger ovan också. Men inredningsbilden i artikeln är speciellt intressant, det är en Metropol med vit inredning och det var väl de sist reviderade som fick den färgen, d.v.s lågmilarna som tillbringade många år i Hornsberg. Så även lågmilare skrotades alltså. Kanske de här bussarna helt enkelt hade oturen att stå tillgängliga vid fel tidpunkt och valdes ut därför. Men en sådan "lågmilare" skulle man ju ha köpt efter utrangeringen! Lågmilarna tillhörde som sagt Hornsberg i många år men på slutet mot dagen H fördelades de ut till Bromma och Nyboda. Sedan den eviga gåtan vart tog de 50-60 saknade Metropolerna vägen? Att så många bussar bara kan försvinna spårlöst!
/Mr H
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 oktober 2018, 22:02:49 PM
Ca 100 Metropol gick till Nigeria. Ca 30 skrotades i samband med detta i Småland. Runt 10 levde vidare, varav tre finns kvar idag. 50 slaktades på delar till Pakistan. Resten är de som hamnade på Högdalen.
Menas det att 70 Metropoler hamnade i Nigeria eller 100? Och att antalet i Silverdalen var 70+30 eller 100+30?
Beroende på svaret ovan bör det totala antalet bli 190 alt. 160st (ca). Det bör alltså inte vara så pass många frågetecken som 50-60 vagnar.
Ett försök till att utgå från de bilder vi har tillgång till:
Vårvint-68: Ca 5 H19 i klunga väster om skrotningsplatsen
Juni-68: 2 H19 (bl.a 5121) på "planen"
Juli-68: Ca 5 H19 på skrotningsberget
10 sep 68: Åtminstone 5 H19 utbrända på skrotningsberget
Ovanstående kan vara samma "grupp" av H19.
Vint 68-69: 2 H19 i snö (en skyltad "81")
Sedan bilden i Färdskrivaren: Ca 10 H19
Detta ger minst 17 H19 som skrotats i Högdalen säg 1968-69.
Antalet H19 som skrotats i Högdalen 1968-69 har nog underskattats tidigare.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 07 oktober 2018, 16:13:12 PM
Ett försök till att utgå från de bilder vi har tillgång till:
Vårvint-68: Ca 5 H19 i klunga väster om skrotningsplatsen
Juni-68: 2 H19 (bl.a 5121) på "planen"
Juli-68: Ca 5 H19 på skrotningsberget
10 sep 68: Åtminstone 5 H19 utbrända på skrotningsberget
Ovanstående kan vara samma "grupp" av H19.
Vint 68-69: 2 H19 i snö (en skyltad "81")
Sedan bilden i Färdskrivaren: Ca 10 H19
Detta ger minst 17 H19 som skrotats i Högdalen säg 1968-69.
Antalet H19 som skrotats i Högdalen 1968-69 har nog underskattats tidigare.
/Gunnar
Det kan ligga någonting i det absolut! Det första stycket är nog samma klunga som från början ställdes upp vid tunnelvagnsverkstaden. Det märkliga med dem är att ingen anges i Svensk Busshistoria som såld till Demonteringar. Men de som är på bild i Färdskrivaren nu anges som sålda till Demonteringar och där finns riktigt höga vagnsnr med typ 5195, 5204 etc. De vagnarna har vi ju också funderat över vart de tog vägen men de är nog här nu! Bör vara ett tiotal. I så fall återstår "bara" 50 försvunna Metropoler....!
/Mr H
Svensk Busshistoria kanske inte känner till det eftersom ingen kanske har kompletterat med de uppgifterna?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 oktober 2018, 15:49:56 PM
Menas det att 70 Metropoler hamnade i Nigeria eller 100? Och att antalet i Silverdalen var 70+30 eller 100+30?
Beroende på svaret ovan bör det totala antalet bli 190 alt. 160st (ca). Det bör alltså inte vara så pass många frågetecken som 50-60 vagnar.
Det står ordagrant att ca 100 gick till Nigeria medan 30 skrotades i Småland. Summa 130 alltså, vilket var vad fabrikören i Småland köpte.
Citat från: Björn Forslund skrivet 07 oktober 2018, 22:43:39 PM
Det står ordagrant att ca 100 gick till Nigeria medan 30 skrotades i Småland. Summa 130 alltså, vilket var vad fabrikören i Småland köpte.
98 st exakt skall ha hamnat i Nigeria av totalen 134 st som såldes till Silverdalen. 36 st minus ett par stycken sålda nedmonterades i Silverdalen som reservdelar påstås det.
Kan ge sjutton på att det finns delar från bussarna i grannskapet fortfarande som används för andra ändamål. Jag skrev ju till fabrikören för många år sedan men han svarade inte förmodligen för att han inte ville ha upp den känsliga affären på bordet igen. Nu sägs det att han är avliden för ganska så länge sedan.
//Mr H
Fick ett tips av Railmaster om en relevant filmsnutt, en av Metropolerna i Lagos, Nigeria 1971-1972:
https://youtu.be/Z1BFutV7P40 (https://youtu.be/Z1BFutV7P40)
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 08 oktober 2018, 22:13:59 PM
Fick ett tips av Railmaster om en relevant filmsnutt, en av Metropolerna i Lagos, Nigeria 1971-1972:
https://youtu.be/Z1BFutV7P40 (https://youtu.be/Z1BFutV7P40)
Tack för den! Verkligen kul att se!
Mvh Gunnar
Undrar hur länge Metropolerna hängde med? Nigeria införde ju högertrafik senare har jag för mig.
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 oktober 2018, 08:32:19 AM
Undrar hur länge Metropolerna hängde med? Nigeria införde ju högertrafik senare har jag för mig.
Nigeria ska tydligen ha bytt sida den 2 april 1972, och vad jag förstår var det beslut likt en knalltransport i fångvården. Just do it! Inga förberedelser att tala om. Beslutet ska ha setts som en frigörelse från the British Empire, och samtidigt ska man ha bytt valuta också, från pund och shilling till naira och kobo.
Sen vet man ju inte om det kanske ändå var möjligt att köra vänsterbussar ett tag efter deras "Dagen H". Känns väl som att synen på trafikregler och trafiksäkerhet inte är direkt jämförbar med svenska förhållanden. Åtminstone inte 1972.
Så de 100 SS-Metropolerna, eller hur många de nu var, lär inte ha gått så länge där, åtminstone inte i vänstertrafik.
BREAKING NEWS!
På FB säger en kille som heter Gunnar Nordström att Metropolerna byggdes om till högertrafik i Nigeria genom att två dubbeldörrar togs upp på höger sida. Gunnar Nordström bodde under dessa år i Lagos. Han säger också att de svenska anvisningsskyltarna fanns kvar i bussarna hela tiden typ måttritningen för bagage etc. De levde som vi nog kan tro ett tufft liv i Lagos och utrangerades cirka 1974/75.
//Mr H
Citat från: Mr H skrivet 10 oktober 2018, 12:25:46 PM
BREAKING NEWS!
På FB säger en kille som heter Gunnar Nordström att Metropolerna byggdes om till högertrafik i Nigeria genom att två dubbeldörrar togs upp på höger sida. Gunnar Nordström bodde under dessa år i Lagos. Han säger också att de svenska anvisningsskyltarna fanns kvar i bussarna hela tiden typ måttritningen för bagage etc. De levde som vi nog kan tro ett tufft liv i Lagos och utrangerades cirka 1974/75.
//Mr H
Verkar ju rimligt, annars skulle de ju bara rullat något år i trafik. Vore kul att se bild på en sådan högerombyggd Metropol, antar att de fick dörrar någonstans efter framaxeln.
(http://forumbilder.se/H8COM/metropol-i-lagos.jpg) (http://forumbilder.se/H8COM/metropol-i-lagos)
Jag gjorde en skärmdump, visserligen en suddig bild....
//LYR
Citat från: LYR skrivet 10 oktober 2018, 14:52:33 PM
(http://forumbilder.se/H8COM/metropol-i-lagos.jpg) (http://forumbilder.se/H8COM/metropol-i-lagos)
Jag gjorde en skärmdump, visserligen en suddig bild....
//LYR
Jo men den har sitt självklara värde ändå!
/Mr H
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 oktober 2018, 14:27:32 PM
Verkar ju rimligt, annars skulle de ju bara rullat något år i trafik. Vore kul att se bild på en sådan högerombyggd Metropol, antar att de fick dörrar någonstans efter framaxeln.
Ja eller att de flyttade över bakdörrarna bara. Försöker trigga killen på FB att visa sina bilder på Metropolerna i Lagos för sådana har han.
/Mr H
Flyttades verkligen dörrarna över???
Med tanke på Nigeria som ett fattigt land efter inbördeskriget (materialbrist etc?) så gissar jag nog mer på att det bara togs upp ett "hål" i högersidan mitt på karossen, och att möjligen vänstersidans dörrhål sattes igen med "vad man hade för dagen"...Eller så lät man bara dörrarna vara kvar på vänstersidan..
Tror inte på någon "avancerad dörrflytttning med både trampkontakter och dörrmaskineri" i ett sådant utvecklingsland som Nigeria 1972. Det hade man inte vare sig teknik eller kunskap för, eller?
Lite som ombyggnaden av spårvagnarna M23 och S27 i Göteborg dvs ungefär som på denna bild:
http://www.tramways.com/webalbum/sweden/goteborg_tram_1965_1967/pages/07.html (http://www.tramways.com/webalbum/sweden/goteborg_tram_1965_1967/pages/07.html)
Sedan undrar jag om Metropolerna verkligen höll så länge som det har påståtts.
Jag har hört att de flesta var slutkörda redan efter ett-två år d v s 1969-70 och högertrafiken infördes som sagt var i april 1972...
(Kan tänka mig att motorer och diverse inredning fick ett nytt liv som elverk/vattenpumpar och möblemang...)
Jag vill inte låta skeptisk, men om vi nu får se Metropoler i Lagos i högertrafik så är det ett plus.
Citat från: roggek skrivet 10 oktober 2018, 16:01:25 PM
Sedan undrar jag om Metropolerna verkligen höll så länge som det har påståtts.
Jag har hört att de flesta var slutkörda redan efter ett-två år d v s 1969-70 och högertrafiken infördes som sagt var i april 1972...
(Kan tänka mig att motorer och diverse inredning fick ett nytt liv som elverk/vattenpumpar och möblemang...)
Jag vill inte låta skeptisk, men om vi nu får se Metropoler i Lagos i högertrafik så är det ett plus.
Metropolerna till Nigeria kom inte dit förrän i början av 1970-talet. De stod alltså många år i Sverige innan de såldes till Silverdalen och sedan Nigeria. De torde inte varit slutkörda när Nigeria hux-flux bytta till högertrafik i april 1972.
Blev lite inspirerad och hittade en grupp på FB med lite gamla bilder från Nigeria. Intressant urklipp ur Daily Times, Juli 1974:
(https://www.bussgaraget.se/bussnack/IMG_3598.jpg)
Ja, och den bilden visar tydligt att Nigeriametropolerna inte blev "högerombyggda"...
Om nu 40 vart sålda enligt artikeln ovan så måste alltså närmare 58 Metropoler havererat ganska snabbt efter de kom till Lagos...
Texten "constant breakdowns...." tyder ju på det.
Av dessa 40 som såldes till allmänheten och inte fick framföras på Lagos gator, så borde ju en eller annan finnas kvar i Nigeria i varierande skick?
Man har ju hittat hönshus tidigare som visat sig vara en veteranbuss...
Citat från: roggek skrivet 11 oktober 2018, 08:18:04 AM
Ja, och den bilden visar tydligt att Nigeriametropolerna inte blev "högerombyggda"...
Den visar bara att bussen på bilden inte var ombyggd. Hur det var med övriga 97 kan vi inte utifrån detta veta något om. En teori kan var att dessa 40 bussar såldes därför att de aldrig blivit högeranpassade.