...är det uppdaterat av nu.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6700/Swebus_6768_AHH428_Kalmar_070831i.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/V/Veolia_Transport/2300/Veolia_2339_WOP807_Hogsby_070831b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/V/Veolia_Transport/2900/Veolia_2904_FPJ003_Hogsby_070831d.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/V/Veolia_Transport/2900/Veolia_2904_FPJ003_Hogsby_070831f.jpg)
Lägger inte ut mer än så här då Patrik precis har lagt ut KLT, Mer på hemsidan.
Snygga och trevliga bilder, Micke! Frågan jag har är vad detta är för ett monster. Van Hool?
Citat från: Bussmicke skrivet 08 december 2007, 13:11:03 PM
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6700/Swebus_6768_AHH428_Kalmar_070831i.jpg)
VDL Jonckheere
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 08 december 2007, 14:17:05 PM
VDL Jonckheere
Tack för svaret! Hur många av dessa finns det i Sverige?
Snyggt, Micke!
Bilden från stortorget i Kalmar ligger som skrivbordsbakgrund nu.
Citat från: Svemicke skrivet 08 december 2007, 14:26:41 PM
Tack för svaret! Hur många av dessa finns det i Sverige?
Detta är enda exemplaret. Det blir en del gasbussar, skulle tro att det blir MAN som swebus väljer för dessa.
Har du hört mer om försöket med VDL:en?
Hur utföll det?
Hej
Det er gode billeder du har taget
Tack för mycket snygga o trevliga bilder från min hembyggd.
Kul att se lillNeoplanen igen :D
/Rickardo
Det finns mer på hemsidan och även en uppdateratmapp.
Citat från: Rickardo skrivet 09 december 2007, 01:17:29 AM
Tack för mycket snygga o trevliga bilder från min hembyggd.
Kul att se lillNeoplanen igen :D
/Rickardo
??? Det är du nog ensam om att tycka, de flesta skulle nog vilja gräva ner den där skitbussen så djupt att det aldrig mer skulle gå att få upp den igen.
Får man fråga varför den är så illa omtyckt?
Citat från: Bussmicke skrivet 09 december 2007, 11:29:43 AM
Får man fråga varför den är så illa omtyckt?
Inte trevlig att köra, inte trevlig att åka i, sen går den sönder på ett eller annat sätt flera gånger i månaden. Jobbig buss helt enkelt.
Citat från: Kaxen skrivet 09 december 2007, 11:09:32 AM
??? Det är du nog ensam om att tycka, de flesta skulle nog vilja gräva ner den där skitbussen så djupt att det aldrig mer skulle gå att få upp den igen.
Man får tycka vad man vill om Neoplan men det är ändå kul tycker jag att se lite olika slags bussar i trafik. När jag åkte med den på linje 47 Oskarshamn-Saltvik för något år sedan gick den som ett skott.
Jag har ingen aning om hur den är att köra..o jag har hört innan att de inte ska vara några höjdare. Att den går sönder ofta är självklart heller inget bra. /Rickardo
När vi är inne på ämnet om Veolias vagnar.. Vart tror ni Vestarna hamnar? Skåne?
Kommer hur som hellst bli det bussarnas 3e lackering...
/Fredde
Citat från: Kaxen skrivet 10 december 2007, 10:26:39 AM
Inte trevlig att köra, inte trevlig att åka i, sen går den sönder på ett eller annat sätt flera gånger i månaden. Jobbig buss helt enkelt.
Låter som Umeås fem små Neoplanare då. Här en bild på 1063 som idag är ur funktion pga växellådsras. :(
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra4/Veo1063_On_071005b.jpg)
Citat från: Fredde_J skrivet 10 december 2007, 19:00:55 PM
Kommer hur som hellst bli det bussarnas 3e lackering...
/Fredde
Ja, det blir det ju. Trots detta kom de nya till H-län. Första lacken hade fel nyans.......
CitatJa, det blir det ju. Trots detta kom de nya till H-län. Första lacken hade fel nyans.......
Ja, man kände sig lite uttittad som chaffis i den nyansen ;)
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 10 december 2007, 19:00:55 PM
När vi är inne på ämnet om Veolias vagnar.. Vart tror ni Vestarna hamnar? Skåne?
Kommer hur som hellst bli det bussarnas 3e lackering...
/Fredde
Vet inte vad som kommer hamna var, men Kronoberg kommer att få en del. De har mycket gammalt skräp där så de behöver det.
Fina bilder Micke!
Men vilken kvalitet har du sparat dom i? Dom ser lågupplösta och kantiga ut. ::)
Syns tydligt på ex lyktstolpen på bilden med 6768! samt frontarna på bussarna.
Tack.
Vad pratar du om? Jag spara ju alltid i nivå 8, det vet du. Har alltid gjord så sen jag började med800 px.
Jo, det vet jag. Därför jag frågade för dessa bilder ser väldigt pixliga ut, speciellt regplåtarna och lyktstolparna. Tycker inte att dina bilder brukar se ut så här.
Det blir ingen VDL i Kalmar vad jag har hört.
De klarade helt enkelt inte kraven på eftermarknaden.
Annars hade VDL säkert legat bra till med en låg bränsleförbrukning.
Enligt vad jag har hört så tar det EN timme att tanka en gasbuss!!!
Det kräver alltså en mycket god tillgång till tankningsplatser.
De första gasbussarna har jag hört tog 13 timmar att tanka.Kan det stämma?
Skulle inte tro att det blir gasdrift när det kommer till kritan.
Enligt upphandlingen så finns det olika godkända alternativ.
Kan det stämma att den som vann kan välja bland de olika inlämnade alternativen?
Mvh
Buss-Anders
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 12 december 2007, 22:31:58 PM
Enligt vad jag har hört så tar det EN timme att tanka en gasbuss!!!
Det kräver alltså en mycket god tillgång till tankningsplatser.
Mvh
Buss-Anders
Jag var på ett seminarium om gasbussar i förra veckan. Enligt vad som uppgavs där går det att tanka en gasbuss på tio minuter i optimala fall. Tidsåtgången beror på vilken tankningsutrustning man har och om den klarar komprimerad gas eller inte. Klarar den inte det så får man räkna med flera timmar för en tankning.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 december 2007, 23:06:58 PM
Jag var på ett seminarium om gasbussar i förra veckan. Enligt vad som uppgavs där går det att tanka en gasbuss på tio minuter i optimala fall. Tidsåtgången beror på vilken tankningsutrustning man har och om den klarar komprimerad gas eller inte. Klarar den inte det så får man räkna med flera timmar för en tankning.
Morgonpasset får avsluta tankningen av bussarna som kvällspersonalen påbörjat då?
Hoppas det finns minst ett tankställe per buss, annars blir det lång kö vid "pumpen"...
Citat från: Verspieder skrivet 13 december 2007, 18:55:07 PM
Morgonpasset får avsluta tankningen av bussarna som kvällspersonalen påbörjat då?
Hoppas det finns minst ett tankställe per buss, annars blir det lång kö vid "pumpen"...
Om jag förstått det rätt skulle det i sådana fall gå till så att bussen kopplas till tankningsslang samtidigt som den värmekopplas till ramp. Så det är inte mycket svårare att dra ur tankningsslangen än att koppla loss bussen från rampen.
Jag vet inte om det finns något bussgarage i Sverige i dag som använder det här systemet, men jag tror knappt det.