(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_3485_Sodertalje_20170220_zpssrhylazo.jpg)
Här kommer ett bildsvep från Södertälje. Först Scanialedvagn Nobina 3485.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_3041_Sodertalje_20170220_zps6yebahvq.jpg)
F.d. Södertörnsvagn Nobina 3041 tillhör numera Södertälje...
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_3083_Sodertalje_20170220_zpsttykrdrf.jpg)
...liksom bl a Nobina 3083...
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_3080_Sodertalje_20170220_zpslehds5vo.jpg)
...och 3080 som även dessa ursprungligen levererades till Nobina Södertörn. Linje 789 är en av Södertäljes linjer med väldigt få avgångar.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_3210_Sodertalje_20170220_zpskvouofbl.jpg)
Närtrafiken i Södertälje trafikeras av Nobina 3210...
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_3211_Sodertalje_20170220_zpsubet3mng.jpg)
...och 3210.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_3605_Sodertalje_20170220A_zpsklxif9c9.jpg)
Nobina 3605 måste vara en särling i Södertäljes vagnpark...
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_3605_Sodertalje_20170220_zpsy2dsgkjg.jpg)
...dörrställningen är 1-1-0, något som inte är så vanligt i SL-trafiken. Men det verkar vara tillåtet enligt avtalet för Södertälje.
MAN bussarna ser fina ut gillar dom :)
Citat från: Mattias Petersson. skrivet 20 februari 2017, 18:52:21 PM
MAN bussarna ser fina ut gillar dom :)
Hej,
Ja, de är fina. Det verkar som att inga andra MAN-bussar är kvar i Södertälje. Jag såg bara till Scania och Volvo i övrigt.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 februari 2017, 17:26:26 PM
...dörrställningen är 1-1-0, något som inte är så vanligt i SL-trafiken. Men det verkar vara tillåtet enligt avtalet för Södertälje.
Reddes ut av Lars L förra veckan. Krav på 1-1-1 finns bara på klass I-bussar. För klass II-bussar efter 2004 års modell är således inte 1-1-0 förbjudet längre.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,69435.msg485950.html#msg485950
Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2017, 10:30:33 AM
Reddes ut av Lars L förra veckan. Krav på 1-1-1 finns bara på klass I-bussar. För klass II-bussar efter 2004 års modell är således inte 1-1-0 förbjudet längre.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,69435.msg485950.html#msg485950
Tack för det. Det verkar vettigt att tillåta 1-1-0 då det ofta lämpar sig bättre på landsbygdslinjer med få stopp.
In the last weeks, I have the feeling that more foreign busses (especially MAN) are beeing sold to Sweden.
Is this correct or only a strange coincidence based on the pictures?
Citat från: KEF_75 skrivet 23 februari 2017, 10:44:18 AM
In the last weeks, I have the feeling that more foreign busses (especially MAN) are beeing sold to Sweden.
Is this correct or only a strange coincidence based on the pictures?
On the contrary regarding Södertälje. Last year Södertäljes MAN-articulated buses were replaced by articulated buses from Scania.
Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2017, 10:30:33 AM
Reddes ut av Lars L förra veckan. Krav på 1-1-1 finns bara på klass I-bussar. För klass II-bussar efter 2004 års modell är således inte 1-1-0 förbjudet längre.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,69435.msg485950.html#msg485950
Precis, men för att förvirra er ännu mer är det nya regler igen i denna upphandling. Men på ett sätt enklare. Man följer buss2014 - den branschgemensamma standarden och den säger att det räcker med 1-1-0 i normalfallet, men för ledbussar krävs 1-1-1. Nuförtiden definierar man det som dörröppningar vilket gör att SL dock lägger till att dubbeldörrar räknas som en dörröppning. Det går alltså inte exempelvis att klara sig med en ledbuss med dörrkonfigurationen 1-2-0.
Som alltid lika kul med Södertälje-bilder! Bussarna i Södertälje börjar äntligen domineras av ett fint märke ;)
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 februari 2017, 15:43:44 PM
On the contrary regarding Södertälje. Last year Södertäljes MAN-articulated buses were replaced by articulated buses from Scania.
Good to hear :)
A overview of whole Sweden would be interesting, to see the general trend.
Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 23 februari 2017, 20:47:13 PM
Som alltid lika kul med Södertälje-bilder! Bussarna i Södertälje börjar äntligen domineras av ett fint märke ;)
Jo, trevligare än MAN.
Kul att ni uppskattade bilderna! Ja, Scania bör ju dominera busstrafiken i Södertälje.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 februari 2017, 17:26:26 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_3210_Sodertalje_20170220_zpskvouofbl.jpg)
Närtrafiken i Södertälje trafikeras av Nobina 3210...
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_3211_Sodertalje_20170220_zpsubet3mng.jpg)
...och 3211.
Borde inte Närtrafiksbussarna köra åt andra hållet med tanke på destinationen?
Eller kör man åt samma håll på Köpmangatan oavsett destination?
Anledningen att jag frågar är att jag ska fota bussarna i morgon på Köpmangatan, avgång 11:45 mot Roslenlund/Orrstigen (Bårsta)
Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2017, 10:04:29 AM
Borde inte Närtrafiksbussarna köra åt andra hållet med tanke på destinationen?
Eller kör man åt samma håll på Köpmangatan oavsett destination?
Anledningen att jag frågar är att jag ska fota bussarna i morgon på Köpmangatan, avgång 11:45 mot Roslenlund/Orrstigen (Bårsta)
De kör åt samma håll oavsett destination. Är du kvar i Södertälje efter kl 17? :)
Citat från: KEF_75 skrivet 24 februari 2017, 10:21:38 AM
Good to hear :)
A overview of whole Sweden would be interesting, to see the general trend.
I would say that MAN has sold a lot of buses in Sweden during the last years, but very much depends on who wins a tender and what that tender demands in terms of fuel and capacity.
When CNG has been specified as fuel the result has often been that MAN has gotten the order.
Recently the tenders seem to move in the direction of hybrid and/or electric buses where MAN has more competition.
Usually the manufacturer that offers the best economic solution gets the order.
There are a lot of medium and large tenders coming up in Sweden during the next years which means that MAN might get more orders but probably gets hard competition from competitors like Scania, Volvo and others.
MAN is the largest shareholder in Scania, so maybe they are satisfied even if Scania sells more buses...
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Citat från: Tommy E skrivet 13 juni 2017, 13:12:24 PM
De kör åt samma håll oavsett destination. Är du kvar i Södertälje efter kl 17? :)
Varför kör de så?
Nej, jag stannar inte längre än nödvändigt. Ska fota några Blåbussar på 172 på vägen till Stockholm. Ska kolla pendeltåg vid Centralstationen med tanke på Citybanan.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Ska kolla pendeltåg vid Centralstationen med tanke på Citybanan.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
[/quote]
Trist nog så finns det ju bara X60 kvar att se där.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 14 juni 2017, 00:15:16 AM
Ska kolla pendeltåg vid Centralstationen med tanke på Citybanan.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Trist nog så finns det ju bara X60 kvar att se där.
För att inte bli för för mycket OT så lägger jag bara till att det är för att pendeltågen snart försvinner ner i underjorden.