Står 3st Volvo utanför garaget med inv. 9027 ALO862, 9028 FEB898 och 9029
(https://gdqgkw.bl3302.livefilestore.com/y3mgT5qD2zH6Y4O1IYogscd0ZdhvRXuktO0eB_yG98uTlQa_Sd37y0vpuRLvmAyvuwuntgqkikgZe5-Z_ZYM16UoFUGEvdFTKeb6ZsI4IG5q-aM9r-HQ7wqd9SdGUMN1TUVoKnofdBtIH16unhBSSvgdldAu9eTLyH1_sKDOwI8w1A?width=1024&height=576&cropmode=none)
Till ersättningstrafiken på Roslagsbanan säkert. Dom ska ju hjälpa Arriva där.
Trevligt, jag kommer i februari tror jag
Antar att det i första hand är 660-linjerna som gäller.
Citat från: Nico skrivet 31 december 2016, 14:32:30 PM
Antar att det i första hand är 660-linjerna som gäller.
Synd, hade hoppas på 27/28
Hej !
Bussarna regades på Fridströms Busstrafik 16-12-30, var ett tag sedan de försvann från uppställningen hos NNT Gävle.
ALO 862 fd. Keolis 3324, FEB 898 fd.Keolis 3226 och CCT 832 fd. Keolis 3227. Urspr. bussar från Örebro.
Mvh Peter Ö
Citat från: Nico skrivet 31 december 2016, 14:32:30 PM
Antar att det i första hand är 660-linjerna som gäller.
Citat från: Bussmicke skrivet 31 december 2016, 14:34:55 PM
Synd, hade hoppas på 27/28
Bussarna är förberedda på att gå på allt som Arriva önskar. Som 12-meters tvåaxlingar med nya vinterdäck är de ju perfekta för 661 och 666X, men de rullar lika bra på de tre olika 27-linjerna varav några ju ska vända vid Frösunda station. Det var ett tag sedan jag åkte förbi Frösunda station, så jag vet inte hur möjligheterna att vända boggivagnar och ledvagnar är där.
Vad det blir mera exakt för linjer dessa ska ut på, är upp till Arriva och SL att komma överens om sinsemellan. Hur som helst lär det bli 28-linjerna för hela slanten efter sommarlovet, då Kårstabanan öppnar och 28:an blir den enda ersättningstrafiken vidare fram till julen 2018.
Citat från: Peter Öden skrivet 31 december 2016, 14:41:42 PM
Bussarna regades på Fridströms Busstrafik 16-12-30, var ett tag sedan de försvann från uppställningen hos NNT Gävle.
Jo, de kom hit direkt från NNT, så de har varit här och blivit ompysslade ett bra tag nu. :)
Citat från: Ersa skrivet 31 december 2016, 16:25:04 PM
Bussarna är förberedda på att gå på allt som Arriva önskar. Som 12-meters tvåaxlingar med nya vinterdäck är de ju perfekta för 661 och 666X, men de rullar lika bra på de tre olika 27-linjerna varav några ju ska vända vid Frösunda station. Det var ett tag sedan jag åkte förbi Frösunda station, så jag vet inte hur möjligheterna att vända boggivagnar och ledvagnar är där.
Vad det blir mera exakt för linjer dessa ska ut på, är upp till Arriva och SL att komma överens om sinsemellan. Hur som helst lär det bli 28-linjerna för hela slanten efter sommarlovet, då Kårstabanan öppnar och 28:an blir den enda ersättningstrafiken vidare fram till julen 2018.
Jo, de kom hit direkt från NNT, så de har varit här och blivit ompysslade ett bra tag nu. :)
Frösunda station? Vad jag har hört så ska ledvagnarna och ev boggivagnar vända vid Frösunda kyrka? Och inga långa gå vidare med tanke på hur det gick förra gången. Boggivagnar kan man vända vid Ekskogens stn vid behov.
Efter sommarlovet antar jag att dessa vagnar kommer rulla på 683X om de är kvar
Det kommer säkert att behövas en del bussar då även Tvärbanan stängs av mellan Sickla udde - Alvik från och med mars - oktober 2017.
//Peter
Citat från: Peter Öden skrivet 31 december 2016, 14:41:42 PM
Hej !
Bussarna regades på Fridströms Busstrafik 16-12-30, var ett tag sedan de försvann från uppställningen hos NNT Gävle.
ALO 862 fd. Keolis 3324, FEB 898 fd.Keolis 3226 och CCT 832 fd. Keolis 3227. Urspr. bussar från Örebro.
Mvh Peter Ö
Kan bli intressant att se hur dessa fungerar, i Norrtälje blev de nästan bannlysta från stadstrafiken pga bristande pålitlighet och i Gubbängen gjorde de sig inte heller kända för sin pålitlighet, men Fridströms kanske har tid att pyssla om dem så de fungerar som tänkt.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 januari 2017, 21:56:07 PM
Kan bli intressant att se hur dessa fungerar, i Norrtälje blev de nästan bannlysta från stadstrafiken pga bristande pålitlighet och i Gubbängen gjorde de sig inte heller kända för sin pålitlighet, men Fridströms kanske har tid att pyssla om dem så de fungerar som tänkt.
Det beror ju alltid på vad man jämför med. Jämfört med många andra SL-röda Volvobussar man sett genom åren tycker jag att dessa tre korta verkar väldigt välhållna och i riktigt fint skick. Två av dem har rätt nybytta motorer dessutom. Och nu ska de ju rulla på HVO istället för RME. Dessutom finns ju f.d. 3228 sedan i våras hos Ellenius i Mästa (och tidigare även f.d. 3225), och de verkar inte haft några direkta bekymmer med dem.
Men vad kul att få se gamla Örebroare :)
Citat från: Peter Öden skrivet 31 december 2016, 14:41:42 PM
Hej !
Bussarna regades på Fridströms Busstrafik 16-12-30, var ett tag sedan de försvann från uppställningen hos NNT Gävle.
ALO 862 fd. Keolis 3324, FEB 898 fd.Keolis 3226 och CCT 832 fd. Keolis 3227. Urspr. bussar från Örebro.
Mvh Peter Ö
Men vart tog 9026 vägen ;)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 januari 2017, 21:56:07 PM
Kan bli intressant att se hur dessa fungerar, i Norrtälje blev de nästan bannlysta från stadstrafiken pga bristande pålitlighet och i Gubbängen gjorde de sig inte heller kända för sin pålitlighet, men Fridströms kanske har tid att pyssla om dem så de fungerar som tänkt.
Efter snart fem veckors heltidskörning sedan trafikstarten kan man nu konstatera att pålitligheten för Fridströms tre och Ellénius enda lilla röda 9-åringar än så länge uppfyller alla önskemål över förväntan. Ett snabbt byte av en glappande växelväljarknappsats, samt ett mindre läckage på en glykolslang, är de enda småfel som inträffat hittills. Hela förarkåren är dessutom väldigt positivt inställda till sina pigga smidiga arbetsredskap! Det var nog över tio år sedan jag senast upplevt en så problemfri trafikstart och första trafikmånad! :)
Förhoppningsvis blir det tid över för lite "pressbildsfotografering" av dem till helgen.