Jag har redan frågat det här en gång tidigare men vet någon hur går det med 7148:n? den borde väl komma i trafik snart.
jo den har kommit igång lite som insatsbuss, e nått med att föraregrinden öppna framåt o inte bakåt som på de andra bussarna o gör det svårt med förare byten o man väntar delar för o ändra det
Citat från: Erling.L skrivet 08 december 2016, 09:16:17 AM
jo den har kommit igång lite som insatsbuss, e nått med att föraregrinden öppna framåt o inte bakåt som på de andra bussarna o gör det svårt med förare byten o man väntar delar för o ändra det
Är de facket som har valt att ta strid för en sådan viktig fråga? ::)
Citat från: homer skrivet 08 december 2016, 20:05:48 PM
Är de facket som har valt att ta strid för en sådan viktig fråga? ::)
Nä men den gör det svårt o göra förarebyte helt enkelt
Citat från: Erling.L skrivet 08 december 2016, 22:45:23 PM
Nä men den gör det svårt o göra förarebyte helt enkelt
Men hur klarar man av det i Stockholm då?:)
Citat från: virtual1 skrivet 09 december 2016, 09:27:52 AM
Men hur klarar man av det i Stockholm då?:)
Dom har den låga grinden inte den vi har i GBG
Citat från: Erling.L skrivet 09 december 2016, 10:49:59 AM
Dom har den låga grinden inte den vi har i GBG
Menade bara att det knappast är omöjligt för förarna i sthlm att hantera typen av dörr, så då borde det inte vara omöjligt för förarna i gbg att förstå de dörrarna heller...
Citat från: virtual1 skrivet 09 december 2016, 20:20:04 PM
Menade bara att det knappast är omöjligt för förarna i sthlm att hantera typen av dörr, så då borde det inte vara omöjligt för förarna i gbg att förstå de dörrarna heller...
Du behöver se eländet för att förstå problemet med o sätta en gbg dörr i sthlm fästen
Citat från: virtual1 skrivet 09 december 2016, 20:20:04 PM
Menade bara att det knappast är omöjligt för förarna i sthlm att hantera typen av dörr, så då borde det inte vara omöjligt för förarna i gbg att förstå de dörrarna heller...
Är det inte så att i Stockholm så sker avlösningar genom mittdörren medan resenärerna väntar på att kliva på genom framdörren som öppnas först när avlösningen är klar? I Göteborg görs avlösningen normalt genom framdörren medan resenärerna kan kliva av och på genom övriga dörrar.
Citat från: JesperO skrivet 09 december 2016, 21:19:43 PM
Är det inte så att i Stockholm så sker avlösningar genom mittdörren medan resenärerna väntar på att kliva på genom framdörren som öppnas först när avlösningen är klar? I Göteborg görs avlösningen normalt genom framdörren medan resenärerna kan kliva av och på genom övriga dörrar.
kan inte svara för sthlm men jo i gbg sker ju bytet i framdörren medans pass rör på sig i alla dörrar
I SL trafiken gör man lite olika, byte genom framdörren efter att passagerarna har gått på är de jag är van vid, om dörren är höger eller vänsterhängd spelar ingen roll, vi har båda varianterna
Citat från: homer skrivet 09 december 2016, 22:12:19 PM
I SL trafiken gör man lite olika, byte genom framdörren efter att passagerarna har gått på är de jag är van vid, om dörren är höger eller vänsterhängd spelar ingen roll, vi har båda varianterna
Hur de gör inne i Stockholm får andra svara på, men i SL-trafiken övriga länet ett par mil från innerstan gör vi precis som beskrivet ovan. Avslutande förare låter alla resenärer stiga på, och blir därefter avlöst av den nya föraren via framdörren. Huruvida förargrinden är vänster- eller högerhängd har jag knappt ens reagerat på.
Citat från: Ersa skrivet 09 december 2016, 22:33:27 PM
Hur de gör inne i Stockholm får andra svara på, men i SL-trafiken övriga länet ett par mil från innerstan gör vi precis som beskrivet ovan. Avslutande förare låter alla resenärer stiga på, och blir därefter avlöst av den nya föraren via framdörren. Huruvida förargrinden är vänster- eller högerhängd har jag knappt ens reagerat på.
Och några mil åt andra hållet från innerstaden är det tvärtom. Förarbyte genom mittdörren och vi passagerare får vänta utanför under tiden.
Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 09 december 2016, 23:44:00 PM
Och några mil åt andra hållet från innerstaden är det tvärtom. Förarbyte genom mittdörren och vi passagerare får vänta utanför under tiden.
Det finns inga gemensamma regler, således, utan beror på operatör och vilken slags miljö/omgivning man kör i.
Alla löser väl det på det sätt man känner sig mest bekväm med/finns det mest praktiskt.
Jag såg den faktiskt på 52:an idag.
Den rullar ganska mycket nu ..att den gick kort pass o insats i början var merse art allt funka efter det långa stillaståendet
Citat från: Erling.L skrivet 23 december 2016, 21:30:06 PM
Den rullar ganska mycket nu ..att den gick kort pass o insats i början var merse art allt funka efter det långa stillaståendet
Ingen som har bild?