Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 12 november 2016, 15:25:12 PM

Titel: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Fredde skrivet 12 november 2016, 15:25:12 PM
(http://imageshack.com/a/img921/9719/snCd1F.jpg)
Keolis 6068 (YDW705) hos Scania, Jordbro 2016-11-12.


(http://imageshack.com/a/img922/8712/bfCamo.jpg)
Keolis 6081 (FAY188) hos Scania, Jordbro 2016-11-12.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 november 2016, 19:47:26 PM
Känns inte dörrställnig 1+1+1 lite fel här?
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 12 november 2016, 20:25:14 PM
Bussarna är i första hand tänkt att gå på motorvägslinjer och då är sannolikt sittplatser mer prioriterat än stor barnvagnsplats eller dubbeldörrar på mitten.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Fredde skrivet 12 november 2016, 20:48:10 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 november 2016, 20:25:14 PM
Bussarna är i första hand tänkt att gå på motorvägslinjer och då är sannolikt sittplatser mer prioriterat än stor barnvagnsplats eller dubbeldörrar på mitten.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ja, Fridhemsplan är förmodligen ett bra tips för att fånga dessa när de kommer i trafik.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Söderort FTW skrivet 12 november 2016, 21:24:29 PM
keolisbussar till Stockholm som inte är MAN!? Trodde man inte  ;)
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 november 2016, 21:38:18 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 november 2016, 20:25:14 PM
Bussarna är i första hand tänkt att gå på motorvägslinjer och då är sannolikt sittplatser mer prioriterat än stor barnvagnsplats eller dubbeldörrar på mitten.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Men 31xx-bussarna och de övriga i Nyboda som ska ersättas är ju varesig ämnade för motorvägslinjer eller har dörrställning 1+1+1 idag...? Sen är det väl relativt puckat att prioritera motorvägslinjerna i Eriksberg,som både är färre än de som körs i övrigt vanligtvis med ledbussar, samt att motorvägslinjerna nästan uteslutande bara går i högtrafik.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Karsten skrivet 13 november 2016, 09:35:39 AM
Citat från: virtual1 skrivet 12 november 2016, 21:38:18 PM
Men 31xx-bussarna och de övriga i Nyboda som ska ersättas är ju varesig ämnade för motorvägslinjer eller har dörrställning 1+1+1 idag...? Sen är det väl relativt puckat att prioritera motorvägslinjerna i Eriksberg,som både är färre än de som körs i övrigt vanligtvis med ledbussar, samt att motorvägslinjerna nästan uteslutande bara går i högtrafik.

Merparten av ledbussarna i Eriksberg rullar på motorvägslinjerna i någon omfattning och det är då logiskt att nybeställda ledbussar motsvarar de krav som ställs på bussar på dessa linjer. I Eriksberg (där de flesta av dessa hamnar) lär dessa ersätta B9S, med motsvarande standard.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Lars_L skrivet 13 november 2016, 10:39:22 AM
Så länge man inte har ett effektivt sätt att visera biljetter på i Stockholm (eller påstigning genom bakdörrarna) känns det ju också som att värdet av fler dörrar än 1+1+1 är ganska begränsat. Tiden för Påstigning är ju i regel ändå längre än för avstigning. Egentligen är väl det mest känsligt i dag vid Slussen - där det helst bara skulle vara 2+2+2 under maxtimme  för att minimera tiden för att tömma vagnarna, i övrigt ser jag nog nyttan är större att ha låggolv istället för lågentré ( än 2 dörrar) för att snabbt kunna få på barnvagnar genom den bortre dörren (på linjer där det är många barnvagnsresenärer) och för bättre resenärsflöde i bussen,  samt att det är bra med fler dörrar på linjer som passerar flera större målpunkter och därmed har både många avstigande- och påstigande längs linjen. Särskilt då på turer där det både är många på- och avstigande kan restiden förlängas rätt markant med 1+1+1. Av den anledningen är ju exempelvis lösningen 1+2+1 för ledbuss i regel ganska meningslös - om man ser det utifrån påverkan på körtiderna.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 november 2016, 00:41:44 AM
Citat från: Söderort FTW skrivet 12 november 2016, 21:24:29 PM
keolisbussar till Stockholm som inte är MAN!? Trodde man inte  ;)
Nää,verkligen inte.  Jag är positivt överraskad.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 05 januari 2017, 08:45:11 AM
Hej,

Finns det någon här på Bussnack som har en översikt av placering för dessa bussar? 6072 verkar tillhöra Eriksberg medan t ex 6078 finns i Nyboda.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: CW66 skrivet 05 januari 2017, 09:21:59 AM
6065-6078 Botkyrka (ses rätt ofta på motorvägslinjerna till Fridhemsplan, har sett flera runt Tumba dessutom)
6079-6081 Nyboda (ses rätt ofta på 165)
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 05 januari 2017, 09:44:53 AM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 05 januari 2017, 09:21:59 AM
6065-6078 Botkyrka (ses rätt ofta på motorvägslinjerna till Fridhemsplan, har sett flera runt Tumba dessutom)
6079-6081 Nyboda (ses rätt ofta på 165)

Hej,

Tack för svaret. 6078 trafikerade linje 144 den 3 januari. Eventuellt har den nyligen flyttats till Nyboda eller så har Eriksberg/Botkyrka hand om turer på denna linje, skiftar turer från linje 703 & 707 till 144 vid Fruängen.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Karsten skrivet 05 januari 2017, 11:15:47 AM
6065-6077 i Botkyrka och 6078-6082 i Nyboda ska nog vara mer rätt.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: virtual1 skrivet 05 januari 2017, 16:52:29 PM
Citat från: Karsten skrivet 05 januari 2017, 11:15:47 AM
6065-6077 i Botkyrka och 6078-6082 i Nyboda ska nog vara mer rätt.

Vilka linjer syns Eriksbergbussarna på då det inte är högtafik? Bor längs med 707:ans sträckning och hittills aldrig sett nån av de bussarna här :/ - trots att linjen alltsom oftast trafikeras med B9s:er i övrigt.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Karsten skrivet 05 januari 2017, 17:09:43 PM
Citat från: virtual1 skrivet 05 januari 2017, 16:52:29 PM
Vilka linjer syns Eriksbergbussarna på då det inte är högtafik? Bor längs med 707:ans sträckning och hittills aldrig sett nån av de bussarna här :/ - trots att linjen alltsom oftast trafikeras med B9s:er i övrigt.

791 är ett hett tips! I övrigt rullar de nog på de flesta linjer i området då lejonparten av linjerna kan köras med ledbuss. Men de går ju i stort sett bara på de omlopp som kräver ledbuss med högre standard och dessa omlopp körs mest i högtrafik.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 05 januari 2017, 17:14:59 PM
Citat från: Karsten skrivet 05 januari 2017, 11:15:47 AM
6065-6077 i Botkyrka och 6078-6082 i Nyboda ska nog vara mer rätt.

Hej,

Tack för kompletteringen!
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 05 januari 2017, 21:46:19 PM
Citat från: Karsten skrivet 05 januari 2017, 17:09:43 PM
791 är ett hett tips! I övrigt rullar de nog på de flesta linjer i området då lejonparten av linjerna kan köras med ledbuss. Men de går ju i stort sett bara på de omlopp som kräver ledbuss med högre standard och dessa omlopp körs mest i högtrafik.
Utanför rusningstid återfinns merparten av de nya bussarna 6065-77 i depån i Eriksberg då de för tillfället inte behövs utanför rusningstiderna.
Däremot rullar de som sagt ofta på Tumbalinjer pga kopplingar till 743 och 745.
Även 702 och 726 förekommer i tursättningen för 6065-77.
Vill man ha samtliga nya Scanior på bild rekommenderas ett besök i Liljeholmen ca 6-9 respektive 16-18 ungefär, då bör man få de flesta av Eriksbergs bussar vid Marievik samtidigt som man kan springa ned till torget och fota Nybodas bussar när de ankommer terminalen.
Som bonus kanske det dyker upp något intressant på Trosabussen, jobbexpressen eller Nobinas linjer 748/749.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: MaxCi skrivet 05 januari 2017, 21:49:02 PM
6082 sågs idag på linje 144.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Buzzlover skrivet 06 januari 2017, 16:56:44 PM
6081 har jag fotat på linje 144 på min Instagram sida
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 januari 2017, 09:59:02 AM
Citat från: Karsten skrivet 05 januari 2017, 11:15:47 AM
6065-6077 i Botkyrka och 6078-6082 i Nyboda ska nog vara mer rätt.

Jag antar att bussarna främst rullar på dessa linjer.
6065-6077 Linje 151, 726, 743, 745
6078-6082 Linje 153

Fler linjer eller? stämmer det om linje 153?
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Leyland skrivet 08 januari 2017, 10:06:13 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 08 januari 2017, 09:59:02 AM
Jag antar att bussarna främst rullar på dessa linjer.
6065-6077 Linje 151, 726, 743, 745
6078-6082 Linje 153

Fler linjer eller? stämmer det om linje 153?

6078-6082 ses även på linje 144.
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 januari 2017, 10:43:51 AM
Aha okej

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 08 januari 2017, 16:49:14 PM
Citat från: Leyland skrivet 08 januari 2017, 10:06:13 AM
6078-6082 ses även på linje 144.

Har även sett dem ett antal gånger på 165. Får känslan att Nyboda kör sina vagnar blandade med sina övriga ledvagnar medan Eriksberg håller dem rätt mycket på linjerna mot Fridhemsplan (har ännu inte sett någon CityWide på 707, min närmaste Eriksbergs-dominerade linje).

/Måns
Titel: SV: Keolis 6068 & 6081
Skrivet av: Bussmax skrivet 08 januari 2017, 19:00:47 PM
Även 188 och 160 syns de på ibland. // Max