Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Mikey skrivet 09 november 2016, 13:52:40 PM

Titel: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Mikey skrivet 09 november 2016, 13:52:40 PM
Det har som bekant kommit en del snö i Stockholm idag, vilket har lett till att man fått ställa in i princip hela länets busstrafik. Bara på min tur hem nu i förmiddags genom Märsta såg jag 4st ledbussar som satt fast. Sedan sade man på radion att man gett upp och ställt in all trafik även här, så alla passagerare blev stående i stora klungor på varje hållplats utan att komma någonstans. :-\

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/D750/DSC_0794.jpg)

I min drömvärld så hade bussarna haft ordentliga, fina dubbdäck på åtminstone drivaxeln. Och så hade man försökt upprätthålla åtminstone reducerad trafik med de bussarna som inte är ledade. Menmen, drömma kan man ju.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Micke A skrivet 09 november 2016, 13:56:08 PM
Fick hjälpa till och knuffa en ambulans vid Skeppsbron som hade fastnat och den hade dubbdäck, så det hjälper inte alltid med sådana däck
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2016, 14:14:44 PM
Dubbdäck på bussar gör bara nytta vid lite mer extrema väglag, svarthalka och packad snö/is.

Det som saknas är däck med riktigt drivmönster och tillräckligt mjukt gummi, det använder man ju sällan i storstadsområdena där man normalt kör på samma däck året om.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: buskörare skrivet 09 november 2016, 16:18:18 PM
Bra däck kan säkert göra lite skillnad. Bättre byggda bussar mer skillnad. Och mycket mindre trafik hade gjort mirakel.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Tommy E skrivet 09 november 2016, 16:24:15 PM
Så här gick det för bussen jag skulle åka till skolan med imorse. Det fick bli arbete hemifrån idag, efter att jag hade hämtat min mamma som blev strandad i Ekerö centrum...

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2016/11/09/bild1.jpg)

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2016/11/09/bild4.jpg)

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2016/11/09/bild5.jpg)
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: WalleW skrivet 09 november 2016, 16:25:31 PM
Vill minnas att läget var ungefär detsamma den 14:e november 2004, fast i Uppland, då UL ställde in all busstrafik under dagen.
Av okänd anledning blev KR Trafik i Östhammar inte underrättade om det, utan vi körde våra turer så vanligt som väglaget tillät.
Eftersom vi hade nya "riktiga vinterdäck" (= ändamålsenliga) sedan några dagar tillbaka gick det riktigt bra, bara en inställd tur till Raggarön och inte en enda avåkning.
Företaget var ju Norrlands-ägt... :)...

Ändrade årtalet från 2005 till 2004.

/   M v h   Walle
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2016, 16:32:57 PM
Citat från: buskörare skrivet 09 november 2016, 16:18:18 PM
Bra däck kan säkert göra lite skillnad. Bättre byggda bussar mer skillnad. Och mycket mindre trafik hade gjort mirakel.

Däck som verkligen är avsedda för vinterbruk tillsammans med väl utbildade chaufförer är 3/4 av det hela.
Resterande 1/4 är busskonstruktioner, hpl konstruktion och medtrafikanter.

Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: ML-buss skrivet 09 november 2016, 17:57:19 PM
All respekt mot halka och dåligt saltade och grusade vägar .
Men det e ju så j***a mycket skit bakom ratten nuförtiden .
Om man inte ens kan köra buss i torrt väglag så blir ju resultatet som det är varje gång det kommer snö.
Dom trampar allt dom kan på gasen och det bara spinner och sen bromsar dom så hårt och det e väl klart att det släpper och ställer sig på tvär . 
Suuuuuck så tröttsamt
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: WalleW skrivet 09 november 2016, 18:55:30 PM
Citat från: ML-buss skrivet 09 november 2016, 17:57:19 PM
Dom trampar allt dom kan på gasen och det bara spinner

Enligt Rapport har det fram till kl 18.00 kommit ca 40 cm snö i Kongl. Hufvudstaden, det mesta på över 100 år vid den här tiden på året.
Ett riktigt "Ring-så-spelar-vi-väder" med andra ord. d v s inte en siffra eller bokstav rätt. men man är glad att ha kommit fram  ;)...

Att "smyga med gasen" och automat-låda är inte det lättaste, men det går faktiskt om man har lite tålamod. Den yrkes-skickligheten tycks dessvärre vara mycket sällsynt i och kring större städer numera.
Som gamling tänker man i nämnda sammanhang på hur fint SL´s H80-vagnar (Volvo B58M med Wilson-låda) tog sig fram i relativt djup snö om man var lätt på gasfoten och växlade vid låga varvtal  :).

/   M v h   Walle
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2016, 19:27:21 PM
Men det spelar ingen roll om man skulle ha terrängdäck och drivning på alla axlar, samt en erfaren chaufför bakom ratten, då det står både lastbilar och personbilar med sommardäck mitt i vägen och hindrar bussarna från att ta sig fram. Det har faktiskt varit de största problemen igår kväll samt under dagen idag.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Nico skrivet 09 november 2016, 19:35:33 PM
Tycker även att kritiken mot bussarna är lite orättvis. Förr i världen hade vi inte 100 % låggolvsvagnar (dessutom ofta i form av pusherleder) med markfrigång som är nästan sämre än en personbil samt antispinn som stryper effekten vid minsta slirningstendens. Sedan hade det ju givetvis varit bra med kvalitativa vinterdäck med rätt mönster, onspots, diffspärr, mer utbildning osv. Tyvärr sätter dagens ekonomiska ramar en del käppar i hjulet där.

Ett annat aber är att samhället förväntar sig att allt ska fungera som vanligt med full turtäthet mm. trots att SMHI gått ut med varning. Lägg till det sedan en mängd fordon med sommardäck samt en i många fall antingen oförberedd och frånvarande snösväng eller att de inte hann med pga snödrev eller inte kom fram pga stillastående fordon i vägen. Såg idag tom brandbilar som ställde till det. De tvingade till sig fri väg, men fordonen som gått åt sidan fastnade i snövallarna varför den första brandbilen kom förbi, men nummer 2 & 3 fastnade bakom de fastkörda fordonen.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: WalleW skrivet 09 november 2016, 20:31:20 PM
Jo, det är ju så som Ersa och Nico framför i sina inlägg ovan.
Trots att SMHI och andra väderinstitut har varit både tydliga och tidiga med prognoser och varningar ger sig folk ut och kör med sommardäck...och blir "överraskade" av att de inte kan ta sig fram i några cm snö...
Är det "gammalmodigt" att ha koll på vädret några dagar framöver och/eller att byta hjul själv om man är vid hälsa numera?
Kanske...
Men det löser sig nog när man kommer till däckhotellet...det gäller bara att kunna ta sig dit i tid...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Lars_L skrivet 09 november 2016, 22:12:15 PM
Ska man rikta någon kritik är väl att man i en del trafikområden stänger ner all trafik under väldigt lång tid - där väl praktiska aspekter ibland får råda lite väl mycket.   

I många förorter är det ju ändå rätt långa avstånd att gå från närmaste t-bana/pendeltåg, medan skadan i områden som exempelvis Solna-Sundbyberg är rätt begränsad av att ställa in.

Tycker nog man skulle kunna köra några slags skyttelbussar på några sträckor för att iaf ge någon möjlighet att komma hem. Taxi är ju inte så lätt att få tag i heller precis. Skyttelbussar som då givetvis får gå efter de förutsättningar som råder och inte stanna på hållplatser som inte fungerar etc och kanske plocka ut förare som har lång erfarenhet för dessa fåtal tjänster. 





Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2016, 23:07:43 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2016, 16:32:57 PM
Däck som verkligen är avsedda för vinterbruk tillsammans med väl utbildade chaufförer är 3/4 av det hela.
Resterande 1/4 är busskonstruktioner, hpl konstruktion och medtrafikanter.

Absolut. Med välutbildade förare i tvåaxliga bussar med (egna) rejäla däck kommer man väldigt långt. På själva vintervägen. Med snabbutbildade osäkra/omotiverade förare i en lite för lång baktung snålutrustad lågentré-boggivagn med en centralupphandlad däckfirmas däck kommer man inte alltid lika långt på samma sträcka.

Dubbdäck till tunga fordon är en gammal skröna. Inte ens i norra Sverige finns något behov av dubbdäck på alla linjebussar och tunga lastbilar, så varför är folk i Svealand och Götaland så besatta av tanken på att "dubb löser allt"?
Under de senaste 15 åren har jag nog bara kört en enda buss som haft dubbdäck, och den hade sådana enbart på framaxeln. Det var i fjällvärlden. Alla firmans andra stora bussar samt mindre i Sprinter/Caravelle-storlek hade dubbfritt runtom, utan några problem.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Nico skrivet 10 november 2016, 07:12:58 AM
Citat från: Lars_L skrivet 09 november 2016, 22:12:15 PM
Ska man rikta någon kritik är väl att man i en del trafikområden stänger ner all trafik under väldigt lång tid - där väl praktiska aspekter ibland får råda lite väl mycket.   

I många förorter är det ju ändå rätt långa avstånd att gå från närmaste t-bana/pendeltåg, medan skadan i områden som exempelvis Solna-Sundbyberg är rätt begränsad av att ställa in.

Problemet var inte bara halkan utan att det på många ställen var i princip stillastående trafik i ett par timmar. Fick själv promenera (så gott det gick) längs med Enköpingsvägen från T-banan i Hallonbergen till Bergshamra i en dryg timme. Såg vid ett par tre tillfällen ambulanser å polisbilar som satte snurr på blåljusen. De stod sedan och tutade å blinkade i kanske 5 minuter utan att komma men än en eller ett par meter innan de resignerade och stängde av. Undrar dock om det inte fanns risk för dödsfall igår pga att räddningstjänsten inte heller kom fram?

Enligt uppgift så såg det ut så här på många håll i länet... så inga skyttelbussar eller annat hade kommit långt de heller. Med tanke på hur många övergivna bussar som stod på sniskan här och var så var indragningen av trafik bra mycket vettigare ut både trafiksäkerhetssynpunkt mm än att försöka att upprättahålla ens delar av den. Frågan är även hur man skulle nått ut med informationen när ingen hade någon överblick av något alls å inte ens snösvängen kom till?!
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 10 november 2016, 07:26:00 AM
Hittade ett inlägg med en länk i ett annat forum där Nobina verkar ha tänkt utanför ramarna: http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/batar-ska-fa-hem-jarfallaresenarerna-i-snokaoset/reppki!25RXm00iPyrOzCGvyAang/
Tydligen kör de även två avgångar nu på morgonen in till stan och en från stan ut till Piludden.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Lars_L skrivet 10 november 2016, 09:24:33 AM
Citat från: Nico skrivet 10 november 2016, 07:12:58 AM
Problemet var inte bara halkan utan att det på många ställen var i princip stillastående trafik i ett par timmar. Fick själv promenera (så gott det gick) längs med Enköpingsvägen från T-banan i Hallonbergen till Bergshamra i en dryg timme. Såg vid ett par tre tillfällen ambulanser å polisbilar som satte snurr på blåljusen. De stod sedan och tutade å blinkade i kanske 5 minuter utan att komma men än en eller ett par meter innan de resignerade och stängde av. Undrar dock om det inte fanns risk för dödsfall igår pga att räddningstjänsten inte heller kom fram?

Enligt uppgift så såg det ut så här på många håll i länet... så inga skyttelbussar eller annat hade kommit långt de heller. Med tanke på hur många övergivna bussar som stod på sniskan här och var så var indragningen av trafik bra mycket vettigare ut både trafiksäkerhetssynpunkt mm än att försöka att upprättahålla ens delar av den. Frågan är även hur man skulle nått ut med informationen när ingen hade någon överblick av något alls å inte ens snösvängen kom till?!

Jodå, det är jag medveten om. Men av det skälet var det också väldigt få bilar ute sent på onsdagskvällen. Arriva valde väl att köra igång lite trafik då, medan en del andra depåer, andra bolag, valde att ha fortsatt inställt hela dygnet. Det är väl alltså mer det jag avsåg än situationen mitt på dan då det förstås var fullständigt kaos.

Titel: Vilket bus(s)väder
Skrivet av: Årskort Guld SJ skrivet 10 november 2016, 09:30:47 AM
Igår snöade det i Haninge och SL ställde plötsligt in alla sina bussar vilket gjorde att resenärerna blev strandsatta som jag i den här filmen på Port 73.

Det var lite snopet att bussen som skulle åka med körde fram till hållplatsen, öppnade dörren och meddelade att han inte skulle köra mera och drog sedan till bussgaraget.

Samtidigt stod bussen och alla andra bussar som aktiva i SJs reseplanerare vilket gjorde att folk stannade kvar och väntade på sina bussar.

Ingen annan information än att bussarna skulle gå som vanligt och det var nog det som gjorde mig mest upprörd.

Hade inte särbon lurat mig att ta alla bärkassarna hade jag kunnat gå hem.

Hon cyklade och tyckte jag kunde ta dom tunga kassarna för jag skulle åka buss från dörr till dörr . . . .🙂

Nu blev det taxi och förhoppningsvis ersätter mig SL för resan.

Men det blev en liten trevlig film i alla fall :-)

https://youtu.be/bylF7TtZxSo (https://youtu.be/bylF7TtZxSo)

Jan-Erik
Som gillar Nobinas busstrafik i Haninge
Titel: SV: Vilket bus(s)väder
Skrivet av: Björn Ax skrivet 10 november 2016, 10:04:09 AM
Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 10 november 2016, 09:30:47 AM

Nu blev det taxi och förhoppningsvis ersätter mig SL för resan.


Väderförhållanden som dessa infaller nog under force majeure och kommer nog inte rendera i någon ersättning från SL.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Årskort Guld SJ skrivet 10 november 2016, 11:07:38 AM
CitatVäderförhållanden som dessa infaller nog under force majeure och kommer nog inte rendera i någon ersättning från SL.

Misstänker det men jag skall i alla fall prova. Man kan inte få mer än nej. :-)
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Robert Brink skrivet 10 november 2016, 14:03:04 PM
Många bra inlägg här i tråden! Ja detta tjat om dubbdäck förstår jag inte heller, bra val av grövre vinterdäck kommer man hur långt som helst med. I början på 90 talet när jag körde på SL Buss Råsta, ställdes i stort sett aldrig trafiken in! Man drog in vissa hållplatser la om linjerna för att undvika värsta problemen, men bussarna var ute och rullade. Några körde förstås också fast även då eller ställde sig på tvären...
Men flertalet rullade på och hjälpte folk att ta sig hemåt. Men så var det bättre däck på den tiden, det var ju vi förare som stod för säkerhetskontrollen med god tid vid ramp! :) Jag vägrade ta ut några bussar som hade för dåliga däck men som säkert var godkända enligt lagen.
Sen började oftast även Trafikledarna på morgonen med att försöka tursätta kortvagnar där det var mest halt, och ledvagnarna så lite som möjligt. Det fann betydligt mera kortvagnar (12m) i SL området då jämfört med idag då det bara är ledbussar och boggie utanför tullarna.

Snöröjningen??? Ja den är oftast en katastrof numera, och då menar jag inte bara att det kan ta tid innan dom kommer ut, igår som sagt säkert fast i trafiken. Men hur man snöröjer är ett stort problem? Ofta kör en plogbil omkring och plogar, därefter sprutar han ut lite salt bakom vilket gör att med så tätt snöfall, så blir det bara sörja bakom plogbilen som sedan fryser igen och slipas ner av hjulen till en isbana. När det snöar som igår, så är sand, sand sand det enda som hjälper! Jag är ingen jättevän av sand, men vissa gånger så är det enda hjälpen mot halka.

Jag gick hem från Slussen igår sent på kvällen, och gångbanor samt trottoarer var plogade men inte ett sandkorn låg där, så folk halkade omkring...

Korsningar måste också prioriteras vid snöröjningen, där måste man släppa ut mycket sand, så fordonen kommer iväg lätt när det blir grönt.

//R
Titel: SV: Vilket bus(s)väder
Skrivet av: Lars_L skrivet 10 november 2016, 14:44:27 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 10 november 2016, 10:04:09 AM
Väderförhållanden som dessa infaller nog under force majeure och kommer nog inte rendera i någon ersättning från SL.

Nja något force majeure finns faktiskt inte. Så länge störningarna är att betrakta som "oplanerade" så ska man få ersättning, vilket SL alltså även gått ut med officiellt att man ska få. För SL kostar det ju inget heller då det är så fiffigt ordnat att det är operatörerna som får stå för notan.

Det är endast vid planerade störningar som inte förseningsersättning utgår. Var gränserna för detta går är dock höjda i dunkel...Men en laglig strejk är väl exempelvis att betrakta som en planerad störning.   

Titel: SV: Vilket bus(s)väder
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 november 2016, 14:53:56 PM
Citat från: Lars_L skrivet 10 november 2016, 14:44:27 PM
Det är endast vid planerade störningar som inte förseningsersättning utgår. Var gränserna för detta går är dock höjda i dunkel...Men en laglig strejk är väl exempelvis att betrakta som en planerad störning.   

I andra sammanhang brukar man räkna en störning som är känd till sin omfattning och tidpunkt samt meddelad allmänheten minst 24 timmar innan är en planerad störning. Allmänheten kan meddelas genom hemsida, reseplanerare, radion (P4), anslag, tidningsannons eller liknande.

I det här fallet är det sålunda inte en planerad störning.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: WalleW skrivet 10 november 2016, 15:32:18 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 10 november 2016, 14:03:04 PM
.Snöröjningen??? Ja den är oftast en katastrof numera, och då menar jag inte bara att det kan ta tid innan dom kommer ut, igår som sagt säkert fast i trafiken. Men hur man snöröjer är ett stort problem? Ofta kör en plogbil omkring och plogar, därefter sprutar han ut lite salt bakom vilket gör att med så tätt snöfall, så blir det bara sörja bakom plogbilen som sedan fryser igen och slipas ner av hjulen till en isbana. När det snöar som igår, så är sand, sand sand det enda som hjälper! Jag är ingen jättevän av sand, men vissa gånger så är det enda hjälpen mot halka.
Korsningar måste också prioriteras vid snöröjningen, där måste man släppa ut mycket sand, så fordonen kommer iväg lätt när det blir grönt.
//R

För en gammal "snösvängare" i Stockholm är det tråkigt att se, höra och läsa om hur dåligt svängen fungerar numera  :( .
Efter att jag slutade köra buss på Råsta blev jag så småningom lastbilsåkare och började köra Stockholms snösväng (MFO /Gatukontoret / Renis) 1978 och fram t o m vintern 1988.
Jag minns särskilt vintern 1985, då det kom ca 30 cm snö på kort tid. Då funkade det mesta bra...
Bifogar några bilder från nämnda tid...

(http://forumbilder.se/FBLD7/scania-l110s50-69-med-mfo-gk-vik-plog-pa-lindarangsv-sthlm-1981.jpg) (http://forumbilder.se/FBLD7/scania-l110s50-69-med-mfo-gk-vik-plog-pa-lindarangsv-sthlm-1981)
Scania L110 -69 Lindarängsvägen 1981. Bild från TRAILER nr 2 1981. Foto: Sture Bergendahl

(http://forumbilder.se/FBLD7/img-20161110-0001.jpg) (http://forumbilder.se/FBLD7/img-20161110-0001)
Scania LBS 111 Frejgatan 1986. Eget foto.

(http://forumbilder.se/FBLD7/img-20161110-0002.jpg) (http://forumbilder.se/FBLD7/img-20161110-0002)
Scania LBS 141 Någonstans på Östermalm 1987. Eget foto.

(http://forumbilder.se/FBLD7/img-20161110-0003.jpg) (http://forumbilder.se/FBLD7/img-20161110-0003)
Roslagsvägen 1987, minus 27 grader, köbildning p g a brusten brytpinne på slungans matarskovel. Eget foto.

/   M v h   Walle

Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 november 2016, 15:44:59 PM
Ja, det är lätt att idealisera hur det var förr. Men förutsättningarna är totalt olika. Gårdagens snökanon över Stockholm gav 39 cm snö. 30 november 1985 var tidigare rekord (även tangerat i november 2004) och det var på 29 cm snö, alltså en hel decimeter mindre (och det är mycket när det gäller snö). Den stora skillnaden mellan i år och 1985 är dock att nu kom vintern redan 9 november. Av tradition har snösvängens beredskap i Stockholm varit planerad att fungera fullt ut från mitten av november. Nu kom alltså rejält med snö tidigare.

Jag bodde i Jordbro i november 1985 och mitt minne är att snösvängen även då fick rejäl kritik. Det som möjligen fungerade bättre var att efter ett par dagar var snön borta från gatorna. Vi vet ännu inte hur det blir i år men det finns goda skäl att tro att det kommer ta mycket längre tid.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: WalleW skrivet 10 november 2016, 16:16:07 PM
Jämfört med snökanonen kring Gävle i början av december 1998 är 40 cm nästan att betrakta som lite...
Minns inte exakt men på två dygn kom ca 1,5 meter. Jag körde UL´s linje 832  Östhammar - Gävle då, vi fick vända ett stycke söder om sta´n.
Då var Försvarets bandvagnar de enda fordon som kunde ta sig fram till centrum.
Jag upplevde de dagarna som lite läskiga när jag kände av maktlösheten inför naturens oberäkneliga  krafter...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Vilket bus(s)väder
Skrivet av: BSB101 skrivet 10 november 2016, 17:13:50 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 november 2016, 14:53:56 PM
I andra sammanhang brukar man räkna en störning som är känd till sin omfattning och tidpunkt samt meddelad allmänheten minst 24 timmar innan är en planerad störning. Allmänheten kan meddelas genom hemsida, reseplanerare, radion (P4), anslag, tidningsannons eller liknande.

I det här fallet är det sålunda inte en planerad störning.

Nu vet jag inte när SMHI gick ut med sin klass 1-varning men denna varning innebär "Väderutveckling väntas som innebär vissa risker för allmänheten och störningar för en del samhällsfunktioner." Med andra ord bör man som enskild haja till och följa informationsflödet. Tyvärr är den enskildas krisberedskap i allmänhet rätt låg.

Något alla ska tänka på att vid en större kris kommer samhället prioritera de som av någon anledning inte kan klara sig själva. Vi som är friska och krya förutsätts klara oss själva undre minst tre dygn.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Björn Ax skrivet 10 november 2016, 17:59:51 PM
Citat från: Lars_L skrivet 10 november 2016, 14:44:27 PM
Nja något force majeure finns faktiskt inte. Så länge störningarna är att betrakta som "oplanerade" så ska man få ersättning, vilket SL alltså även gått ut med officiellt att man ska få. För SL kostar det ju inget heller då det är så fiffigt ordnat att det är operatörerna som får stå för notan.

Det är endast vid planerade störningar som inte förseningsersättning utgår. Var gränserna för detta går är dock höjda i dunkel...Men en laglig strejk är väl exempelvis att betrakta som en planerad störning.   

Du har så rätt. Dom verkar ha tagit bort detta. Fanns senaste gången jag körde stadstrafik och det var några år sedan. :)

Då bör dom ha mycket att betala ut snart då. :)
Titel: SV: Vilket bus(s)väder
Skrivet av: homer skrivet 10 november 2016, 20:12:45 PM
Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 10 november 2016, 09:30:47 AM
Igår snöade det i Haninge och SL ställde plötsligt in alla sina bussar vilket gjorde att resenärerna blev strandsatta som jag i den här filmen på Port 73.

Det var lite snopet att bussen som skulle åka med körde fram till hållplatsen, öppnade dörren och meddelade att han inte skulle köra mera och drog sedan till bussgaraget.

Samtidigt stod bussen och alla andra bussar som aktiva i SJs reseplanerare vilket gjorde att folk stannade kvar och väntade på sina bussar.

Ingen annan information än att bussarna skulle gå som vanligt och det var nog det som gjorde mig mest upprörd.

Hade inte särbon lurat mig att ta alla bärkassarna hade jag kunnat gå hem.

Hon cyklade och tyckte jag kunde ta dom tunga kassarna för jag skulle åka buss från dörr till dörr . . . .🙂

Nu blev det taxi och förhoppningsvis ersätter mig SL för resan.

Men det blev en liten trevlig film i alla fall :-)

https://youtu.be/bylF7TtZxSo (https://youtu.be/bylF7TtZxSo)

Jan-Erik
Som gillar Nobinas busstrafik i Haninge

Var de inte mer snö i Haninge än att de gick att cykla kan man ju undra lite varför busstrafiken drogs in?!?!?
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 november 2016, 21:48:34 PM
Citat från: Nico skrivet 09 november 2016, 19:35:33 PM
Tycker även att kritiken mot bussarna är lite orättvis. Förr i världen hade vi inte 100 % låggolvsvagnar (dessutom ofta i form av pusherleder) med markfrigång som är nästan sämre än en personbil samt antispinn som stryper effekten vid minsta slirningstendens. Sedan hade det ju givetvis varit bra med kvalitativa vinterdäck med rätt mönster, onspots, diffspärr, mer utbildning osv. Tyvärr sätter dagens ekonomiska ramar en del käppar i hjulet där.

Här skulle det räcka med riktiga däck och en riktig förarutbildning, onspot o diffspärr är inte så mycket att tänka på i 85% av den trafik det är fråga om inom SL området, det kostar mer än det smakar.

Däremot med riktiga däck som monteras i okt/nov klarar man sig väldigt långt, det behövs inga extrema vinterdäck men rulldäck eller halvslitna hårda regummeringar begränsar möjligheten att ta sig fram.

På många håll finns det fastställda avtalskrav på däck o mönster.

Dubbdäck?  Ja men knappast inom större delarna av SL området, Östra delarna av Tyresö, delar av Värmdö och Roslagen undantaget, men det är på platser där man sällan saltar och vid vissa väderförhållanden.

Räkna med att dubbdäcken håller 2 säsonger i bästa fall.

Jag har lite erfarenhet av dubbat :-)  Både uppifrån Jämtland på -80 talet där vi körde dubbat på en buss och idag där vi dubbat runt om på tre bussar (avtalskrav), på svarthalka o blankis är det väldigt behändigt med dubb, då slipper man lägga på kedjorna.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Nico skrivet 10 november 2016, 21:54:46 PM
Tog med onspot och diffspärr mest för att det är något som ofta framförs. Annars håller jag med om att bra däck och utbildning borde vara det primära. Samtidigt kan man inte heller bortse ifrån att dagens moderna stadsbussar trivs bäst på gator som påminner om salsgolv.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: yngrot skrivet 11 november 2016, 10:44:22 AM
1995 var det verkligen snökaos i vår del av landet om någon minns all trafik i Göteborg var ju inställd . Folk åkte skidor inne i stan . I Borås rullade stadsbussarna  dock med viss försening . Jag körde på torsdag kväll när snön börja falla och det blev svårare för varje tur att sig fram . Jag var sen ledig i 3 dar  :). Men även tidigare har det ju kommit mycket snö och det var mycket enklare ta sig fram med en mittmotor buss helt utan både ABS ASR  särskilt ASR kan i vissa lägen skälpa dig då den stryper drivning . Har du bra däck och förare som kan köra i vinterväglag så brukar det lösa sig  det går inte trampa gasen i botten och tro man kan ta sig fram . Men i dag är det inte lätt ta sig fram då vägar blockeras av såna som inte kan köra och står på tvären och ovanpå det bussar med motor bak så har du dåligt med tryck på framhjulen .. och en massa datorer som stryper din buss..  En av de bästa bussar på vinter var Scania Maxci  :)
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 november 2016, 11:08:25 AM
Citat från: yngrot skrivet 11 november 2016, 10:44:22 AM
1995 var det verkligen snökaos i vår del av landet om någon minns all trafik i Göteborg var ju inställd .

17 november 1995 närmare bestämt. En känd Bussnack-profil berättade om detta i Radio Sjuhärad för ett par år sedan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6020541

Lite mer om detta finns i min blogg:

http://savenfjord.blogspot.se/2011/11/for-16-ar-sedan-den-17-november-1995.html

Titel: SV: Hela Stockholm län just nu... OT ang viss Scania L110...
Skrivet av: K R skrivet 11 november 2016, 18:27:27 PM
Citat från: WalleW skrivet 10 november 2016, 15:32:18 PM
(http://forumbilder.se/FBLD7/scania-l110s50-69-med-mfo-gk-vik-plog-pa-lindarangsv-sthlm-1981.jpg) (http://forumbilder.se/FBLD7/scania-l110s50-69-med-mfo-gk-vik-plog-pa-lindarangsv-sthlm-1981)
Scania L110 -69 Lindarängsvägen 1981. Bild från TRAILER nr 2 1981. Foto: Sture Bergendahl

/   M v h   Walle

Hej!

Var anledningen till publiceringen i Trailer att denna Scania L110 var med i tävlingen Sveriges Snyggaste Lastbil 1981?
Jag tycker mig komma ihåg bilen och bilden från denna tävling i den då tämligen nystartade tidningen Trailer.
Eller är jag ute och cyklar totalt?

mvh K R
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: WalleW skrivet 11 november 2016, 19:59:25 PM
Citat från: K R skrivet 11 november 2016, 18:27:27 PM
Hej!
Var anledningen till publiceringen i Trailer att denna Scania L110 var med i tävlingen Sveriges Snyggaste Lastbil 1981?
Jag tycker mig komma ihåg bilen och bilden från denna tävling i den då tämligen nystartade tidningen Trailer.
Eller är jag ute och cyklar totalt?
mvh K R
Hej!
Nej då, Du är helt rätt ute.
När jag inte var engagerad i snösvängen körde jag för mest för Sthlms Energiverk söder om sta´n. Då träffade framlidne Sture Bergendahl ofta på mig och arbetslaget i "groparna" kring Bredäng där han bodde, och på den vägen blev det. Enligt Sture själv var den aktuella bilden hans första nattjobb för tidningen TRAILER. Senare kom även min vita LS 141:a med i tidningen.

/   M v h   Walle
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu... OT ang den tidens dressade lastbilar m m
Skrivet av: K R skrivet 12 november 2016, 13:05:04 PM
Hej!

Lite mera lastbils-OT:

Vid tiden då Trailer startades var det inte så vanligt med dressade/customiserade lastbilar, men jag vill komma ihåg en annan pionjärbil som gick för en åkare ansluten till Lidingö LBC.
En Scania LS110/111 bergbil som var svart med röda dekorränder och som t o m var med i tidningen Wheels vid ett tillfälle.
På den bilen hade det liksom på din L110 monterats likadana lyxbusshjulsidor, eller som vissa kallar dessa, "durkslag".
Längre tillbaka i tiden var det ju annars ibland förekommande med VW-navkapslar anbringade i framhjulsnaven.

Vad är det förresten för märkessköld som sitter i vänster grillhalva, något med anknytning till SÅIFA eller dylikt?

Åkerimärkningen är ju gamla ärevördiga Förenade Express, där folkhumorn emellanåt stoppade in ett extra 's' på lämplig plats...

Vi hade på Posten f ö tre bilar från detta åkeri frekvent inhyrda under det sena 70-talet. Dessa var Mercedes-Benz, av modellen LP913 vill jag minnas.

mvh K R
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: WalleW skrivet 12 november 2016, 13:46:12 PM
Citat från: K R skrivet 12 november 2016, 13:05:04 PM
Hej!
En Scania LS110/111 bergbil som var svart med röda dekorränder och som t o m var med i tidningen Wheels vid ett tillfälle.
På den bilen hade det liksom på din L110 monterats likadana lyxbusshjulsidor, eller som vissa kallar dessa, "durkslag".
Längre tillbaka i tiden var det ju annars ibland förekommande med VW-navkapslar anbringade i framhjulsnaven.
Vad är det förresten för märkessköld som sitter i vänster grillhalva, något med anknytning till SÅIFA eller dylikt?
Åkerimärkningen är ju gamla ärevördiga Förenade Express, där folkhumorn emellanåt stoppade in ett extra 's' på lämplig plats...
Vi hade på Posten f ö tre bilar från detta åkeri frekvent inhyrda under det sena 70-talet. Dessa var Mercedes-Benz, av modellen LP913 vill jag minnas.
mvh K R

Du har bra ordning i Ditt minneskort, Du... :)

Den svarta LS 100/111:an minns jag också, liksom åf Kedjan på Lidingö.
Annars var det Svempa Bergendahl som drog igång "trucking-vågen" med sina bärgningsbilar, bl a SBAT 111, L111 och T142 4X2, och goda kontakter med Scania.  Du kanske såg svt`s dokumentär "Vägarnas kungar" som mest handlade om honom, den har gått i repris minst en gång:
//http://www.bestofsvt.se/klipp/70701/
Märkesskölden i grillen är Svenska Åkeriförbundets, där Janne Ståhl hade ett ont öga till oss som fixade och putsade på våra lastbilar.
Ja, ett extra "s" eller ibland t o m "st" förekom flitigt i den lokala åkeri-humorn, men kom lite på skam när budbils-verksamheten kom igång på allvar.
På distributions-delen minns jag MB-bilarna som körde för Posten. Ett av fjärrekipagen, som till vardags rullade för Pripps i Bromma, tog ibland hem Postens tomburar från bl a Linköping till Tomteboda i brist på tomglas-returer.

/   M v h   Walle

Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: buskörare skrivet 12 november 2016, 22:12:20 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2016, 16:32:57 PM
Däck som verkligen är avsedda för vinterbruk tillsammans med väl utbildade chaufförer är 3/4 av det hela.
Resterande 1/4 är busskonstruktioner, hpl konstruktion och medtrafikanter.

Jag håller inte med. 50% möjligtvis, men inte mer än så.
Titel: SV: Hela Stockholm län just nu...
Skrivet av: Ersa skrivet 13 november 2016, 12:15:54 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2016, 16:32:57 PM
Däck som verkligen är avsedda för vinterbruk tillsammans med väl utbildade chaufförer är 3/4 av det hela.
Resterande 1/4 är busskonstruktioner, hpl konstruktion och medtrafikanter.

Citat från: buskörare skrivet 12 november 2016, 22:12:20 PM
Jag håller inte med. 50% möjligtvis, men inte mer än så.

Jag värderar bra egna däck och fördelaktig fordonskonstruktion främst. Normaliseringssynen på stordrift, centralupphandlade däck och udda busskonstruktioner kommer jag aldrig att luras att tro på. Man ser ju hela tiden att denna modell medför en hel del bekymmer, även om den mycket väl må vara några kronor billigare.

Vad man egentligen menar med "välutbildade chaufförer" är ju olika beroende på vad man jämför med. Men det är klart att man blir uppgiven då det (trots idog internutbildning och information) ofta kommer fram att förare som kört buss mer eller mindre på heltid i 10-15 år inte vet hur knappen som släpper ut luften i stödaxelns luftkuddar ens ser ut. Samt inte vill förstå att man måste ha ett försiktigt gaspådrag vid start i halka.