Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: reseguiden86 skrivet 06 oktober 2016, 14:12:55 PM

Titel: Bussförare fick sparken
Skrivet av: reseguiden86 skrivet 06 oktober 2016, 14:12:55 PM
http://www.expressen.se/gt/chaufforen-smsade-mitt-pa-motorvagen/ (http://www.expressen.se/gt/chaufforen-smsade-mitt-pa-motorvagen/)

Kan inte ha undgått så många om den är chaufförens oansvariga betéende . Sen vet jag inte hur vanligt förekommande det är, här i Borås har jag sett någon enstaka prata i mobil under körning. Men där konfronteras man oftast med "Det har du inte med att göra" så då väljer man att inte säga något..
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: 1896 skrivet 06 oktober 2016, 17:29:47 PM
Utan att vilja försvara beteéndet, det finns tydligen klara regler ang detta, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är på en oerhört låg nivå när en nitisk resenär alltid sätter sig längst fram och kritiskt studerar föraren, denne ser tydligen sig själv som någon sorts självutnämnd övervakare, och vi har ett såkallat "vi och dom" tänk här. Men man kan ju faktiskt vända på det hela, en yrkesförare ska väl samtidigt klara av att vara distraherad då han kör ? Anta att en alkohol påverkad resenär ställer sig framme vid föraren under färd och dravlar, visst kräver vi att föraren ska vara kapabel att hantera en sådan situation ?
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Ersa skrivet 06 oktober 2016, 17:52:06 PM
"Jag råkar ofta ut för chaufförer som sitter med headset på", säger han.
Motfråga: Är även handsfree/headset trafikfarligt numera?

Ännu en fråga: Är det säkrare att stanna och dra åt handbromsen på motorvägen, om ens trafikledare ringer en för att meddela något viktigt ärende?
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 oktober 2016, 17:53:42 PM
Risken med dessa självutnämnda övervakare är att man drar även viktiga tjänstesamtal över samma kam, visst man kan stanna och ringa upp för att sedan upptäcka att det var upptaget, hur gör man då? Ska man stå kvar och försöka igen efter en stund eller ska man köra till nästa möjliga stoppställe och ringa upp på nytt?
När det finns handsfree tycker jag att man kan föra brådskande tjänstesamtal under färd om trafiksituationen medger detta, i dagens läge ger även detta problem.

Jag använder telefonen ytterst sparsamt med kunder i bussen de gånger jag kör, oavsett tjänste eller privatsamtal, handsfree eller ej, men ibland måste man bara ringa för att stoppa t.ex en vägfärja, jag avstår gärna att hamna i media så då måste man ibland välja mellan att sköta arbetet och göra kunden nöjd genom att hålla färjan eller att göra kunden nöjd genom att inte ringa och hålla färjan och istället få ovett för att färjan inte väntade.

Det här är faktiskt något som blir vanligare och vanligare, jag håller fullständigt med om att man under inga förhållanden ska föra privatsamtal, skriva sms eller inlägg på Facebook under körning eller överhuvudtaget när man har kunder i bussen men för att sköta jobbet kan man ganska frekvent behöva både svara på och ringa tjänstesamtal, som trafikledare kan jag behöva nå en chaufför och även om jag i första hand väljer att ringa när jag vet att bussen står still så inträffar det saker som måste hanteras omedelbart.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: igel skrivet 06 oktober 2016, 18:36:48 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2016, 17:52:06 PM
"Jag råkar ofta ut för chaufförer som sitter med headset på", säger han.
Motfråga: Är även handsfree/headset trafikfarligt numera?
De undersökningar som har gjorts har visat att det är samtalet inte hanteringen av telefonen i sig som är det farliga. Därav inget förbud i Sverige att använda telefon utan handsfree. Givetvis är det annorlunda om man är ovan vid den telefonmodellen och självklart är det annorlunda om man kör och surfar.

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2016, 17:52:06 PM
Ännu en fråga: Är det säkrare att stanna och dra åt handbromsen på motorvägen, om ens trafikledare ringer en för att meddela något viktigt ärende?
Diskutabelt, Arriva har i alla fall en policy som förbjuder användningen av mobitelefoner utan ilaggd p-broms, gäller även hadsfree.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 oktober 2016, 18:56:18 PM
Citat från: igel skrivet 06 oktober 2016, 18:36:48 PM
De undersökningar som har gjorts har visat att det är samtalet inte hanteringen av telefonen i sig som är det farliga. Därav inget förbud i Sverige att använda telefon utan handsfree. Givetvis är det annorlunda om man är ovan vid den telefonmodellen och självklart är det annorlunda om man kör och surfar.
Diskutabelt, Arriva har i alla fall en policy som förbjuder användningen av mobitelefoner utan ilaggd p-broms, gäller även hadsfree.

Gäller denna policy även samtal i eventuell kommunikationsradio?
Det kan många gånger vara farligare, jag har själv faktiskt hamnat halvvägs i diket på Blidö under ett samtal med "Norrbuss" då sladden snodde in sig i rattkåpan.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Jan skrivet 06 oktober 2016, 19:28:32 PM
Det är föraren som väljer att bruka sin telefon under körning. Om nu någon nitisk resenär väljer att anmäla eller ej är ointressant. Man utsätter människor både i och utanför bussen.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: HJP skrivet 06 oktober 2016, 20:25:40 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 06 oktober 2016, 17:29:47 PM
Utan att vilja försvara beteéndet, det finns tydligen klara regler ang detta, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är på en oerhört låg nivå när en nitisk resenär alltid sätter sig längst fram och kritiskt studerar föraren, denne ser tydligen sig själv som någon sorts självutnämnd övervakare, och vi har ett såkallat "vi och dom" tänk här. Men man kan ju faktiskt vända på det hela, en yrkesförare ska väl samtidigt klara av att vara distraherad då han kör ? Anta att en alkohol påverkad resenär ställer sig framme vid föraren under färd och dravlar, visst kräver vi att föraren ska vara kapabel att hantera en sådan situation ?
****
Struntprat.
Föraren riskerar ju både den filmande och alla andra i bussen, om han krockar eller kör av vägen.
Viss distrahering klarar  det flesta förarna, men det är inte detsamma som att SMS:a. Det kräver att man fokuserar på telefonens knappar, istället för på vägen och trafiken.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Ersa skrivet 06 oktober 2016, 20:28:55 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 oktober 2016, 18:56:18 PM
Gäller denna policy även samtal i eventuell kommunikationsradio?
Det kan många gånger vara farligare, jag har själv faktiskt hamnat halvvägs i diket på Blidö under ett samtal med "Norrbuss" då sladden snodde in sig i rattkåpan.

Precis den frågan ställde jag till en medåkande person som påstod sig vara busschaufför, efter att denne kritiserat mig för att ha tagit emot ett kort tjänstesamtal från min trafikledning via min handsfree. Min fråga löd något i stil med om denne själv brukade svara i den sladdförsedda stavmikrofonen om dennes trafikledning eller kollegor gjorde ett anrop, och om det i så fall var okej för mig att anmäla vederbörande till lämplig instans för ett sådant uppenbart ohyggligt trafiksäkerhetsbrott.
Jag fick dessvärre inget svar, och vid ändhållplatsen några minuter senare stormade den påstådda busschauffören (som jag aldrig tidigare sett) av, i synligt vredesmod.

Följdfråga 1: När måste SL koppla ur hela sitt kommunikationsradiosystem inkl textmeddelandefunktionen (BussPC) ur alla 1900 st SL-bussar?
Följdfråga 2: Då alla displayer är trafikfarliga; När måste alla apparater för t.ex bränslebesparing monteras bort?

Naturligtvis ska man inte fingra på en mobil under körning, men frågan om varför all annan utrustning med displayer, textmeddelanden och samtal tillåts (eller snarare krävs) under färd kvarstår.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Ersa skrivet 06 oktober 2016, 20:34:22 PM
Citat från: Jan skrivet 06 oktober 2016, 19:28:32 PM
Det är föraren som väljer att bruka sin telefon under körning. Om nu någon nitisk resenär väljer att anmäla eller ej är ointressant. Man utsätter människor både i och utanför bussen.

Det är föraren som väljer att bruka sin telefon huvudmannens kommunikationsradio under körning. Om nu någon nitisk resenär väljer att anmäla eller ej är ointressant. Man utsätter människor både i och utanför bussen.

Var bara tvungen! ;)
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Lars_L skrivet 06 oktober 2016, 20:45:10 PM
Här har ju ändå lagstiftningen i Sverige varit rätt smart ändå, då det inte är användandet av telefon (eller på vilket sätt) utan om det påverkar färden som är avgörande. Jag körde för inte alltför länge sedan om en turistbuss på E18 som vinglade ganska kraftigt på vägen, när jag tog en titt på föraren kunde jag se hur han satt och bläddrade bland papper... Tyvärr har ju inte alla förare det omdöme som krävs för att göra andra saker under färd och kunna bedöma sin egen förmåga. Det är ju där problematiken ligger.

Sedan är det förstås en allvarlig sak om "brottet" bedöms utifrån vad som  "anmäls" och att föraren eller vem det nu är inte får en rättssäker process. Samtidigt som föraren givetvis måste följa de regler som trafikutföraren satt upp, oavsett vad man tycker om dem.     
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Nico skrivet 06 oktober 2016, 20:46:52 PM
Citat från: igel skrivet 06 oktober 2016, 18:36:48 PMDe undersökningar som har gjorts har visat att det är samtalet inte hanteringen av telefonen i sig som är det farliga. Därav inget förbud i Sverige att använda telefon utan handsfree.

I grund är det väl främst svenska undersökningar som visar detta? I princip hela övriga Europa (förutom Moldavien och Vitryssland var det väl) håller inte med Sverige i frågan utan man verkar där anse att det i första hand är handhavandet som ställer till det. Att samtal stör kan nog stämma i vissa fall, men att det blir svårare att styra, växla, blinka osv. om man dessutom har en hand upptagen av att hålla i en nalle tycker i alla fall jag känns ganska logiskt. Vem som har rätt, Sverige eller alla andra länder, är nog dock något man kan debattera vidare. Personligen undrar jag även över följande; om det är samtalet i sig som stör... så borde det väl vara lika störande att tala med sina medpassagerare?!

Ser man sedan till mobilanvändning (eller komradio) överlag så håller jag inte med om att det behöver vara nolltolerans. I vissa lägen måste man kunna svara om det kommer ett samtal från t.ex. skola eller dagis alternativt t.ex. svara för att bekräfta en läkartid, stämma av kort med sin trafikledning osv. Inom taxi- och limobranschen har man länge haft som praxis att svara på inkommande samtal, men att man håller samtalet så kort som möjligt. Helst ber man att få återkomma. Detta förfarande ser jag inte som något större problem. Det som ställer till det för bussbranschen (och kanske framförallt inom stads- och regionbusstrafiken) är förare som sitter med nallen igång oavbrutet. Att sitta och svamla från starthållplats till ändhållplats och tillbaka igen eller SMS:a är bara käpprätt fel.

Att dessutom samtala utan handsfree tycker i alla fall jag är hål i huvudet. Tyvärr är inte heller bussbranschen helt ensamt om detta. Tycker att man dagligen ser även lastbilsförare som nästan missar växling och manövrering för att de envisas med att sitta med en mobil i näven. Inom bussbranschen sedan får man dessutom det problemet att dessa telefonovanor med ständigt telefonupptagna förare inte heller är speciellt trevligt sett ut servicehänseende, därav även rutinerna inom taxi och limo. Själv stödjer jag därför ett förbud mot handhållen mobil medan korta samtal med handsfree bör kunna fungera.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: HJP skrivet 06 oktober 2016, 20:50:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2016, 20:28:55 PM
Naturligtvis ska man inte fingra på en mobil under körning, men frågan om varför all annan utrustning med displayer, textmeddelanden och samtal tillåts (eller snarare krävs) under färd kvarstår.
****
Jag tror att du är bussförare. Det var längesedan, jag körde buss och vet därför inte vad det är för textmeddelande du nämner. Men en sak vet jag. Att trycka på någon enstaka knapp, är en sak, men att sitta och slå in ett telefonnummer, eller SMS:a kräver betydligt mer koncentration. Den behöver du för att övervaka körningen. Detta är så elementärt, så det skulle inte behöva diskuteras.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Ersa skrivet 06 oktober 2016, 21:58:59 PM
Citat från: HJP skrivet 06 oktober 2016, 20:50:24 PM
Jag tror att du är bussförare. Det var längesedan, jag körde buss och vet därför inte vad det är för textmeddelande du nämner. Men en sak vet jag. Att trycka på någon enstaka knapp, är en sak, men att sitta och slå in ett telefonnummer, eller SMS:a kräver betydligt mer koncentration. Den behöver du för att övervaka körningen. Detta är så elementärt, så det skulle inte behöva diskuteras.

Jag talar om SL-BussPC:n. En pekskärm i färg, ungefär dubbelt så stor som en vanlig smarttelefon, där man styr skyltning, kommunikationsradio samt tar emot och kan/förväntas läser textmeddelanden på. Under färd. Samt även kan/förväntas besvara dem, med ett antal förprogrammerade svarsmeddelanden som man bläddrar fram via menyer, och sänder tillbaka. Under färd.

Det ena alternativet (mobiltelefonen) är bannlyst pga riskerna för bristande koncentration, och att det finns risker med sådant lär alla här i forumet vara överens om.
Men riskerna med de andra alternativen (oftast huvudmannautrustning) såsom ovan nämnd pekskärm inkl otympliga sladdmikrofoner är det nästan bara Lars-Håkan som vågar nämna.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: igel skrivet 06 oktober 2016, 22:03:37 PM
Citat från: Nico skrivet 06 oktober 2016, 20:46:52 PM
I grund är det väl främst svenska undersökningar som visar detta? I princip hela övriga Europa (förutom Moldavien och Vitryssland var det väl) håller inte med Sverige i frågan utan man verkar där anse att det i första hand är handhavandet som ställer till det.
Har de gjort några undersökningar, eller är det bara en högljödd grupp som skriker på åtgärder och politiker som tar enkla poäng.

Citat från: Nico skrivet 06 oktober 2016, 20:46:52 PM
Att samtal stör kan nog stämma i vissa fall, men att det blir svårare att styra, växla, blinka osv. om man dessutom har en hand upptagen av att hålla i en nalle tycker i alla fall jag känns ganska logiskt.
Problemet är väl sällan handhavandet av fordonet, utan uppmärksamheten på omgivningen.

Citat från: Nico skrivet 06 oktober 2016, 20:46:52 PM
Personligen undrar jag även över följande; om det är samtalet i sig som stör... så borde det väl vara lika störande att tala med sina medpassagerare?!
Så kan det förstods vara, kanske dags att sätta upp en skylt "Samtal med föraren under färd förbjudet"
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: HJP skrivet 06 oktober 2016, 23:09:13 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2016, 21:58:59 PM
Jag talar om SL-BussPC:n. En pekskärm i färg, ungefär dubbelt så stor som en vanlig smarttelefon, där man styr skyltning, kommunikationsradio samt tar emot och kan/förväntas läser textmeddelanden på. Under färd. Samt även kan/förväntas besvara dem, med ett antal förprogrammerade svarsmeddelanden som man bläddrar fram via menyer, och sänder tillbaka. Under färd.

Det ena alternativet (mobiltelefonen) är bannlyst pga riskerna för bristande koncentration, och att det finns risker med sådant lär alla här i forumet vara överens om.
Men riskerna med de andra alternativen (oftast huvudmannautrustning) såsom ovan nämnd pekskärm inkl otympliga sladdmikrofoner är det nästan bara Lars-Håkan som vågar nämna.
****
Ojdå! Om jag förstår detta rätt, så låter det lika osäkert som att SMS:a, under färd.
Det bästa vore väl en handsfree mobiltelefon?
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: 1896 skrivet 07 oktober 2016, 09:31:01 AM
Citat från: igel skrivet 06 oktober 2016, 22:03:37 PM
Så kan det förstods vara, kanske dags att sätta upp en skylt "Samtal med föraren under färd förbjudet"


Sådana skyltar har väl funnits i alla tider, fast om man pekar på den när en resenär kommer fram för att fråga något under färd, då är man grinig....
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: yngrot skrivet 07 oktober 2016, 09:45:28 AM
Är väl självklart att man inte ska smsa under färd eller samtala hela turen .. All fokus ska ju läggas på körningen.. Tyvärr händer det att någon blir anmäld för att använt telefon under körning  men i själva verket har vederbörande samtala i komradion .. vilket precis som tidigare skrivits minsann är värre än mobil då sladden ofta trasslar in sig i ratten eller någon annan stans . Numera är bussen kamera vänd så det går att bevisa att föraren använt komradio istället för mobil .. men de flesta resenärer ser inte skillnad mot mobil eller komradio
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Wetjo skrivet 08 oktober 2016, 08:55:18 AM
Har för mig, men är inte helt säker, att det står i förordningen/lagen:

"Handhavande av elektronisk utrustning som stör färden".

Det skulle alltså innefatta såväl mobil som komradio.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Taunusch skrivet 08 oktober 2016, 12:41:52 PM
Trafikförordningen 4 kap.

10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet.

---

Det gäller alltså även komradio!
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 09 oktober 2016, 01:18:41 AM
Citat från: Taunusch skrivet 08 oktober 2016, 12:41:52 PM
Trafikförordningen 4 kap.

10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet.

---

Det gäller alltså även komradio!

   Även GPS, Radio osv.

   //Niclas
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Merikarhu skrivet 09 oktober 2016, 10:39:11 AM
Många här pratar om tjänstesamtal, och ja. Det kan säkert förekomma hos vissa bolag. Men samtliga operatörer som kör i Göteborgs stadstrafik har Rakel.
I spårvagnstrafiken har man också Rakel och ett totalt mobilförbud under körningen bortsett från vid bogsering.
Likaså är det förbjudet att använda hörlurar, och det fungerar överlag väldigt bra. Jag möter oerhört sällan kollegor som missbrukar detta.
Varför skulle man inte kunna ställa de kraven på busschaufförerna som har Rakel som arbetsredskap?

/Merikarhu
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: igel skrivet 09 oktober 2016, 11:03:29 AM
Citat från: Merikarhu skrivet 09 oktober 2016, 10:39:11 AM
Många här pratar om tjänstesamtal, och ja. Det kan säkert förekomma hos vissa bolag. Men samtliga operatörer som kör i Göteborgs stadstrafik har Rakel.
I spårvagnstrafiken har man också Rakel och ett totalt mobilförbud under körningen bortsett från vid bogsering.
Likaså är det förbjudet att använda hörlurar, och det fungerar överlag väldigt bra. Jag möter oerhört sällan kollegor som missbrukar detta.
Varför skulle man inte kunna ställa de kraven på busschaufförerna som har Rakel som arbetsredskap?

/Merikarhu
Ja det är det Arriva i Stor-Stockholm gör, där är det förbjudet att använda hörlurar samt att använda mobil om man inte har p-bromsen i lagd.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Björn Ax skrivet 09 oktober 2016, 11:23:44 AM
Citat från: Merikarhu skrivet 09 oktober 2016, 10:39:11 AM
Många här pratar om tjänstesamtal, och ja. Det kan säkert förekomma hos vissa bolag. Men samtliga operatörer som kör i Göteborgs stadstrafik har Rakel.
I spårvagnstrafiken har man också Rakel och ett totalt mobilförbud under körningen bortsett från vid bogsering.
Likaså är det förbjudet att använda hörlurar, och det fungerar överlag väldigt bra. Jag möter oerhört sällan kollegor som missbrukar detta.
Varför skulle man inte kunna ställa de kraven på busschaufförerna som har Rakel som arbetsredskap?

/Merikarhu

Nu vet inte jag hur rakel fungerar exakt men det kräver väl ändå att man håller i en mikrofon för att prata med TL??
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Ersa skrivet 09 oktober 2016, 11:23:59 AM
Citat från: Merikarhu skrivet 09 oktober 2016, 10:39:11 AM
Många här pratar om tjänstesamtal, och ja. Det kan säkert förekomma hos vissa bolag. Men samtliga operatörer som kör i Göteborgs stadstrafik har Rakel.
I spårvagnstrafiken har man också Rakel och ett totalt mobilförbud under körningen bortsett från vid bogsering.
Likaså är det förbjudet att använda hörlurar, och det fungerar överlag väldigt bra. Jag möter oerhört sällan kollegor som missbrukar detta.
Varför skulle man inte kunna ställa de kraven på busschaufförerna som har Rakel som arbetsredskap?

Dvs förbjuda alla öronsnäckor med inbyggda mikrofoner, men kräva användning av handhållna sladdmikrofoner? Hur förbättrar detta trafiksäkerheten?
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Ersa skrivet 09 oktober 2016, 11:25:50 AM
Citat från: igel skrivet 09 oktober 2016, 11:03:29 AM
Ja det är det Arriva i Stor-Stockholm gör, där är det förbjudet att använda hörlurar samt att använda mobil om man inte har p-bromsen i lagd.

Men BussPC:ns pekskärm och sladdmikrofonen kvarstår...
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: igel skrivet 09 oktober 2016, 12:59:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 oktober 2016, 11:25:50 AM
Men BussPC:ns pekskärm och sladdmikrofonen kvarstår...
Fördelen med bussPC:n är väl att man har en garanti på att nästan 100% av samtalen är rena tjänstesamtal.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Merikarhu skrivet 09 oktober 2016, 20:26:05 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 oktober 2016, 11:23:59 AM
Dvs förbjuda alla öronsnäckor med inbyggda mikrofoner, men kräva användning av handhållna sladdmikrofoner? Hur förbättrar detta trafiksäkerheten?

Vi använder oss av mikrofon med teleskoparm både för högtalarna samt för Rakel, gammal fin beprövad konstruktion som fungerar väldigt gott och skulle fungera mycket fint om bara operatörerna bad GSK om detta.

För mig är det en gåta varför inte Västtrafik sätter ned foten och säger att där Rakel finns så skall inte telefon användas. Så skulle vi slippa problemet med rattvridare som lyssnar på musik, och i och med detta riskerar missa viktiga saker som sker runt om kring deras fordon.

/Merikarhu
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: yngrot skrivet 10 oktober 2016, 20:28:46 PM
Citat från: Merikarhu skrivet 09 oktober 2016, 20:26:05 PM
Vi använder oss av mikrofon med teleskoparm både för högtalarna samt för Rakel, gammal fin beprövad konstruktion som fungerar väldigt gott och skulle fungera mycket fint om bara operatörerna bad GSK om detta.

För mig är det en gåta varför inte Västtrafik sätter ned foten och säger att där Rakel finns så skall inte telefon användas. Så skulle vi slippa problemet med rattvridare som lyssnar på musik, och i och med detta riskerar missa viktiga saker som sker runt om kring deras fordon.

/Merikarhu




Menar du att Rakel luren inte används alls hos er??  Hur fungerar det när Rakel ska användas bryter det så att enbart högtalare fram hörs eller hörs i hela bussen ?? Vilket det iof ofta hörs ändå ..
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: j-a skrivet 10 oktober 2016, 21:09:14 PM
Citat från: yngrot skrivet 10 oktober 2016, 20:28:46 PM





Menar du att Rakel luren inte används alls hos er??  Hur fungerar det när Rakel ska användas bryter det så att enbart högtalare fram hörs eller hörs i hela bussen ?? Vilket det iof ofta hörs ändå ..
Samma i dalarna,där finns en liten mikrofon som ser ut som en liten kupol monterad framför ratten som aktiveras med en knapp på en böjlig arm nära ratten,men även lur finns
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Merikarhu skrivet 10 oktober 2016, 21:17:41 PM
Citat från: yngrot skrivet 10 oktober 2016, 20:28:46 PM





Menar du att Rakel luren inte används alls hos er??  Hur fungerar det när Rakel ska användas bryter det så att enbart högtalare fram hörs eller hörs i hela bussen ?? Vilket det iof ofta hörs ändå ..

Jag vågar inte svara på hur det fungerar på andra trafikföretag, men på spårvagnarna finns det följande knappar: sändarknapp, inre högtalare, samt yttre högtalare. De är oberoende av varandra.

/Merikarhu
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Erling.L skrivet 10 oktober 2016, 21:28:17 PM
på Keolis Grimbo sitter micen fram i förar panelen en knapp på vänster sida o högtalare över huvudet......vilket göt att TL får mycket ljud in från tillexempel blinkers förare fönster o man kan ju glömma o vara diskret
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: AdmirT skrivet 16 oktober 2016, 15:31:36 PM
Resonemanget till varför föraren fått sparken är för att han i detta fall enbart var visstidsanställd. Hade det varit en förare med fast tjänst så hade det synnerligen sett annorlunda ut, självfallet om föraren ej haft tidigare liknande incidenter under anställningen
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Ersa skrivet 16 oktober 2016, 16:12:49 PM
Vad menas med begreppet "visstid"? Man ser detta luddiga/diffusa begrepp användas även i seriös media, men det säger inte mycket.
Menas 50-75 procents deltidstjänst på fast schema, eller behovsanställning på ren timtid med avtal ett år i taget? Timtidare är det ju aldrig tal om att sparka, då man helt enkelt kan sluta ge dem arbete.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 oktober 2016, 18:27:28 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 oktober 2016, 16:12:49 PM
Vad menas med begreppet "visstid"? Man ser detta luddiga/diffusa begrepp användas även i seriös media, men det säger inte mycket.
Menas 50-75 procents deltidstjänst på fast schema, eller behovsanställning på ren timtid med avtal ett år i taget? Timtidare är det ju aldrig tal om att sparka, då man helt enkelt kan sluta ge dem arbete.

Det senare + tidsbegränsade anställningar typ över sommaren, sjukvik etc.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Ersa skrivet 16 oktober 2016, 21:42:04 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 oktober 2016, 18:27:28 PM
Det senare + tidsbegränsade anställningar typ över sommaren, sjukvik etc.

Jag förstår. Det är således bl.a slaskpressen som i artikeln i början återigen inte klarar av att reda ut begreppen rätt.
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2016, 13:11:06 PM
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/facket-om-mobiler-i-busstrafiken-uppatgaende-trend
Titel: SV: Bussförare fick sparken
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 oktober 2016, 13:41:28 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2016, 13:11:06 PM
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/facket-om-mobiler-i-busstrafiken-uppatgaende-trend

Intressant, i nödsituation kan man använda mobil istf komradio.