Bussförare fick sparken

Startat av reseguiden86, 06 oktober 2016, 14:12:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

http://www.expressen.se/gt/chaufforen-smsade-mitt-pa-motorvagen/

Kan inte ha undgått så många om den är chaufförens oansvariga betéende . Sen vet jag inte hur vanligt förekommande det är, här i Borås har jag sett någon enstaka prata i mobil under körning. Men där konfronteras man oftast med "Det har du inte med att göra" så då väljer man att inte säga något..

1896

Utan att vilja försvara beteéndet, det finns tydligen klara regler ang detta, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är på en oerhört låg nivå när en nitisk resenär alltid sätter sig längst fram och kritiskt studerar föraren, denne ser tydligen sig själv som någon sorts självutnämnd övervakare, och vi har ett såkallat "vi och dom" tänk här. Men man kan ju faktiskt vända på det hela, en yrkesförare ska väl samtidigt klara av att vara distraherad då han kör ? Anta att en alkohol påverkad resenär ställer sig framme vid föraren under färd och dravlar, visst kräver vi att föraren ska vara kapabel att hantera en sådan situation ?

Ersa

"Jag råkar ofta ut för chaufförer som sitter med headset på", säger han.
Motfråga: Är även handsfree/headset trafikfarligt numera?

Ännu en fråga: Är det säkrare att stanna och dra åt handbromsen på motorvägen, om ens trafikledare ringer en för att meddela något viktigt ärende?

Lars-Håkan_E

Risken med dessa självutnämnda övervakare är att man drar även viktiga tjänstesamtal över samma kam, visst man kan stanna och ringa upp för att sedan upptäcka att det var upptaget, hur gör man då? Ska man stå kvar och försöka igen efter en stund eller ska man köra till nästa möjliga stoppställe och ringa upp på nytt?
När det finns handsfree tycker jag att man kan föra brådskande tjänstesamtal under färd om trafiksituationen medger detta, i dagens läge ger även detta problem.

Jag använder telefonen ytterst sparsamt med kunder i bussen de gånger jag kör, oavsett tjänste eller privatsamtal, handsfree eller ej, men ibland måste man bara ringa för att stoppa t.ex en vägfärja, jag avstår gärna att hamna i media så då måste man ibland välja mellan att sköta arbetet och göra kunden nöjd genom att hålla färjan eller att göra kunden nöjd genom att inte ringa och hålla färjan och istället få ovett för att färjan inte väntade.

Det här är faktiskt något som blir vanligare och vanligare, jag håller fullständigt med om att man under inga förhållanden ska föra privatsamtal, skriva sms eller inlägg på Facebook under körning eller överhuvudtaget när man har kunder i bussen men för att sköta jobbet kan man ganska frekvent behöva både svara på och ringa tjänstesamtal, som trafikledare kan jag behöva nå en chaufför och även om jag i första hand väljer att ringa när jag vet att bussen står still så inträffar det saker som måste hanteras omedelbart.

igel

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2016, 17:52:06 PM
"Jag råkar ofta ut för chaufförer som sitter med headset på", säger han.
Motfråga: Är även handsfree/headset trafikfarligt numera?
De undersökningar som har gjorts har visat att det är samtalet inte hanteringen av telefonen i sig som är det farliga. Därav inget förbud i Sverige att använda telefon utan handsfree. Givetvis är det annorlunda om man är ovan vid den telefonmodellen och självklart är det annorlunda om man kör och surfar.

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2016, 17:52:06 PM
Ännu en fråga: Är det säkrare att stanna och dra åt handbromsen på motorvägen, om ens trafikledare ringer en för att meddela något viktigt ärende?
Diskutabelt, Arriva har i alla fall en policy som förbjuder användningen av mobitelefoner utan ilaggd p-broms, gäller även hadsfree.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 06 oktober 2016, 18:36:48 PM
De undersökningar som har gjorts har visat att det är samtalet inte hanteringen av telefonen i sig som är det farliga. Därav inget förbud i Sverige att använda telefon utan handsfree. Givetvis är det annorlunda om man är ovan vid den telefonmodellen och självklart är det annorlunda om man kör och surfar.
Diskutabelt, Arriva har i alla fall en policy som förbjuder användningen av mobitelefoner utan ilaggd p-broms, gäller även hadsfree.

Gäller denna policy även samtal i eventuell kommunikationsradio?
Det kan många gånger vara farligare, jag har själv faktiskt hamnat halvvägs i diket på Blidö under ett samtal med "Norrbuss" då sladden snodde in sig i rattkåpan.

Jan

Det är föraren som väljer att bruka sin telefon under körning. Om nu någon nitisk resenär väljer att anmäla eller ej är ointressant. Man utsätter människor både i och utanför bussen.
I branschen i 40 år

HJP

Citat från: Kung Vasa skrivet 06 oktober 2016, 17:29:47 PM
Utan att vilja försvara beteéndet, det finns tydligen klara regler ang detta, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är på en oerhört låg nivå när en nitisk resenär alltid sätter sig längst fram och kritiskt studerar föraren, denne ser tydligen sig själv som någon sorts självutnämnd övervakare, och vi har ett såkallat "vi och dom" tänk här. Men man kan ju faktiskt vända på det hela, en yrkesförare ska väl samtidigt klara av att vara distraherad då han kör ? Anta att en alkohol påverkad resenär ställer sig framme vid föraren under färd och dravlar, visst kräver vi att föraren ska vara kapabel att hantera en sådan situation ?
Struntprat.
Föraren riskerar ju både den filmande och alla andra i bussen, om han krockar eller kör av vägen.
Viss distrahering klarar  det flesta förarna, men det är inte detsamma som att SMS:a. Det kräver att man fokuserar på telefonens knappar, istället för på vägen och trafiken.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 oktober 2016, 18:56:18 PM
Gäller denna policy även samtal i eventuell kommunikationsradio?
Det kan många gånger vara farligare, jag har själv faktiskt hamnat halvvägs i diket på Blidö under ett samtal med "Norrbuss" då sladden snodde in sig i rattkåpan.

Precis den frågan ställde jag till en medåkande person som påstod sig vara busschaufför, efter att denne kritiserat mig för att ha tagit emot ett kort tjänstesamtal från min trafikledning via min handsfree. Min fråga löd något i stil med om denne själv brukade svara i den sladdförsedda stavmikrofonen om dennes trafikledning eller kollegor gjorde ett anrop, och om det i så fall var okej för mig att anmäla vederbörande till lämplig instans för ett sådant uppenbart ohyggligt trafiksäkerhetsbrott.
Jag fick dessvärre inget svar, och vid ändhållplatsen några minuter senare stormade den påstådda busschauffören (som jag aldrig tidigare sett) av, i synligt vredesmod.

Följdfråga 1: När måste SL koppla ur hela sitt kommunikationsradiosystem inkl textmeddelandefunktionen (BussPC) ur alla 1900 st SL-bussar?
Följdfråga 2: Då alla displayer är trafikfarliga; När måste alla apparater för t.ex bränslebesparing monteras bort?

Naturligtvis ska man inte fingra på en mobil under körning, men frågan om varför all annan utrustning med displayer, textmeddelanden och samtal tillåts (eller snarare krävs) under färd kvarstår.

Ersa

Citat från: Jan skrivet 06 oktober 2016, 19:28:32 PM
Det är föraren som väljer att bruka sin telefon under körning. Om nu någon nitisk resenär väljer att anmäla eller ej är ointressant. Man utsätter människor både i och utanför bussen.

Det är föraren som väljer att bruka sin telefon huvudmannens kommunikationsradio under körning. Om nu någon nitisk resenär väljer att anmäla eller ej är ointressant. Man utsätter människor både i och utanför bussen.

Var bara tvungen! ;)

Lars_L

Här har ju ändå lagstiftningen i Sverige varit rätt smart ändå, då det inte är användandet av telefon (eller på vilket sätt) utan om det påverkar färden som är avgörande. Jag körde för inte alltför länge sedan om en turistbuss på E18 som vinglade ganska kraftigt på vägen, när jag tog en titt på föraren kunde jag se hur han satt och bläddrade bland papper... Tyvärr har ju inte alla förare det omdöme som krävs för att göra andra saker under färd och kunna bedöma sin egen förmåga. Det är ju där problematiken ligger.

Sedan är det förstås en allvarlig sak om "brottet" bedöms utifrån vad som  "anmäls" och att föraren eller vem det nu är inte får en rättssäker process. Samtidigt som föraren givetvis måste följa de regler som trafikutföraren satt upp, oavsett vad man tycker om dem.     

Nico

Citat från: igel skrivet 06 oktober 2016, 18:36:48 PMDe undersökningar som har gjorts har visat att det är samtalet inte hanteringen av telefonen i sig som är det farliga. Därav inget förbud i Sverige att använda telefon utan handsfree.

I grund är det väl främst svenska undersökningar som visar detta? I princip hela övriga Europa (förutom Moldavien och Vitryssland var det väl) håller inte med Sverige i frågan utan man verkar där anse att det i första hand är handhavandet som ställer till det. Att samtal stör kan nog stämma i vissa fall, men att det blir svårare att styra, växla, blinka osv. om man dessutom har en hand upptagen av att hålla i en nalle tycker i alla fall jag känns ganska logiskt. Vem som har rätt, Sverige eller alla andra länder, är nog dock något man kan debattera vidare. Personligen undrar jag även över följande; om det är samtalet i sig som stör... så borde det väl vara lika störande att tala med sina medpassagerare?!

Ser man sedan till mobilanvändning (eller komradio) överlag så håller jag inte med om att det behöver vara nolltolerans. I vissa lägen måste man kunna svara om det kommer ett samtal från t.ex. skola eller dagis alternativt t.ex. svara för att bekräfta en läkartid, stämma av kort med sin trafikledning osv. Inom taxi- och limobranschen har man länge haft som praxis att svara på inkommande samtal, men att man håller samtalet så kort som möjligt. Helst ber man att få återkomma. Detta förfarande ser jag inte som något större problem. Det som ställer till det för bussbranschen (och kanske framförallt inom stads- och regionbusstrafiken) är förare som sitter med nallen igång oavbrutet. Att sitta och svamla från starthållplats till ändhållplats och tillbaka igen eller SMS:a är bara käpprätt fel.

Att dessutom samtala utan handsfree tycker i alla fall jag är hål i huvudet. Tyvärr är inte heller bussbranschen helt ensamt om detta. Tycker att man dagligen ser även lastbilsförare som nästan missar växling och manövrering för att de envisas med att sitta med en mobil i näven. Inom bussbranschen sedan får man dessutom det problemet att dessa telefonovanor med ständigt telefonupptagna förare inte heller är speciellt trevligt sett ut servicehänseende, därav även rutinerna inom taxi och limo. Själv stödjer jag därför ett förbud mot handhållen mobil medan korta samtal med handsfree bör kunna fungera.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2016, 20:28:55 PM
Naturligtvis ska man inte fingra på en mobil under körning, men frågan om varför all annan utrustning med displayer, textmeddelanden och samtal tillåts (eller snarare krävs) under färd kvarstår.
Jag tror att du är bussförare. Det var längesedan, jag körde buss och vet därför inte vad det är för textmeddelande du nämner. Men en sak vet jag. Att trycka på någon enstaka knapp, är en sak, men att sitta och slå in ett telefonnummer, eller SMS:a kräver betydligt mer koncentration. Den behöver du för att övervaka körningen. Detta är så elementärt, så det skulle inte behöva diskuteras.

Ersa

Citat från: HJP skrivet 06 oktober 2016, 20:50:24 PM
Jag tror att du är bussförare. Det var längesedan, jag körde buss och vet därför inte vad det är för textmeddelande du nämner. Men en sak vet jag. Att trycka på någon enstaka knapp, är en sak, men att sitta och slå in ett telefonnummer, eller SMS:a kräver betydligt mer koncentration. Den behöver du för att övervaka körningen. Detta är så elementärt, så det skulle inte behöva diskuteras.

Jag talar om SL-BussPC:n. En pekskärm i färg, ungefär dubbelt så stor som en vanlig smarttelefon, där man styr skyltning, kommunikationsradio samt tar emot och kan/förväntas läser textmeddelanden på. Under färd. Samt även kan/förväntas besvara dem, med ett antal förprogrammerade svarsmeddelanden som man bläddrar fram via menyer, och sänder tillbaka. Under färd.

Det ena alternativet (mobiltelefonen) är bannlyst pga riskerna för bristande koncentration, och att det finns risker med sådant lär alla här i forumet vara överens om.
Men riskerna med de andra alternativen (oftast huvudmannautrustning) såsom ovan nämnd pekskärm inkl otympliga sladdmikrofoner är det nästan bara Lars-Håkan som vågar nämna.

igel

Citat från: Nico skrivet 06 oktober 2016, 20:46:52 PM
I grund är det väl främst svenska undersökningar som visar detta? I princip hela övriga Europa (förutom Moldavien och Vitryssland var det väl) håller inte med Sverige i frågan utan man verkar där anse att det i första hand är handhavandet som ställer till det.
Har de gjort några undersökningar, eller är det bara en högljödd grupp som skriker på åtgärder och politiker som tar enkla poäng.

Att samtal stör kan nog stämma i vissa fall, men att det blir svårare att styra, växla, blinka osv. om man dessutom har en hand upptagen av att hålla i en nalle tycker i alla fall jag känns ganska logiskt.
Problemet är väl sällan handhavandet av fordonet, utan uppmärksamheten på omgivningen.

Personligen undrar jag även över följande; om det är samtalet i sig som stör... så borde det väl vara lika störande att tala med sina medpassagerare?!
Så kan det förstods vara, kanske dags att sätta upp en skylt "Samtal med föraren under färd förbjudet"