Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 01 september 2016, 19:17:04 PM

Titel: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 01 september 2016, 19:17:04 PM
Här har den landat i Ö-vik hösten 1986 och förlorat det mesta av inredningen:

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/GS_341_fd_Ovik_8609_BG_zpsbvgswsqr.jpg~original)
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 01 september 2016, 23:29:04 PM
Hmm...
Kallades dom för"Lille Skutt"eller?
Finns ej med i SBH.../Ulf
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 07:17:18 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 september 2016, 23:29:04 PM
Hmm...
Kallades dom för"Lille Skutt"eller?
Finns ej med i SBH.../Ulf

I Göteborg kallades busstypen oftast "Kippen" eftersom den gick till Kippholmen. Den linjen gick på smala vägar som krävde mindre bussar. Jag kan tänka mig att det blev ganska trångt i bussen de dagar det var bra badväder. Kippholmen var - och är - en omtyckt badplats.

Bussarna hade hos Göteborgs Spårvägar litt B40 och var Volvo B705 med Säffle-kaross. Fyra stycken sådana fanns. Förste ägare var Linjebuss.

http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+b40&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false (http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+b40&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false)
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Gunnar D skrivet 02 september 2016, 07:40:23 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 07:17:18 AM
I Göteborg kallades busstypen oftast "Kippen" eftersom den gick till Kippholmen. Den linjen gick på smala vägar som krävde mindre bussar. Jag kan tänka mig att det blev ganska trångt i bussen de dagar det var bra badväder. Kippholmen var - och är - en omtyckt badplats.

Bussarna hade hos Göteborgs Spårvägar litt B40 och var Volvo B705 med Säffle-kaross. Fyra stycken sådana fanns. Förste ägare var Linjebuss.

http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+b40&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false (http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+b40&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false)

Kul att se "Kippen" igen men länken går väl till en äldre generation av dessa.

/Gunnar
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 09:18:03 AM
Det skall vara B33 341-343 Volvo Skandiaverken. Hittar inte dessa i SBH.
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 02 september 2016, 13:19:43 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 07:17:18 AM
I Göteborg kallades busstypen oftast "Kippen" eftersom den gick till Kippholmen. Den linjen gick på smala vägar som krävde mindre bussar.

http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+b40&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false (http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+b40&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false)

Vilket inte hindrar Keolis att på samma linje - med lika smala passager än idag - köra 12 meters Volvo hybridbussar.
//Jonas
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 02 september 2016, 13:27:05 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 09:18:03 AM
Det skall vara B33 341-343 Volvo Skandiaverken. Hittar inte dessa i SBH.

Skandia-Karosser, väl. Skandiaverken var ett annat företag, baserat i Lysekil och som till råga på allt använde förkortningen SKV.

M.v.h.
Ola
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 13:46:34 PM
Citat från: Ola Almquist skrivet 02 september 2016, 13:27:05 PM
Skandia-Karosser, väl. Skandiaverken var ett annat företag, baserat i Lysekil och som till råga på allt använde förkortningen SKV.

M.v.h.
Ola

Skandia-Karosser skall det vara, ja. Det stod fel i min källa. Skandia-Karosser bytte sedan namn till Karlaverken. Det låg i Laholm och flyttade sedan till Markaryd. Där bytte det namn till Helmark Carosseri AB.
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: BengaB40 skrivet 02 september 2016, 15:22:16 PM
Hej! Har aldrig tidigare sett den här busstypen på bild tidigare. Intressant! Chassibeteckningen skulle kunna vara B609, om jag läser mina historiska Volvoböcker rätt. Började tillverkas i Belgien 1976 och hade en dieselmotor D60 som utvecklade 120 hp. Hälsn. BengaB40
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 15:38:54 PM
Citat från: BengaB40 skrivet 02 september 2016, 15:22:16 PM
Hej! Har aldrig tidigare sett den här busstypen på bild tidigare. Intressant! Chassibeteckningen skulle kunna vara B609, om jag läser mina historiska Volvoböcker rätt. Började tillverkas i Belgien 1976 och hade en dieselmotor D60 som utvecklade 120 hp. Hälsn. BengaB40

Enligt min källa (den som hade fel på Skandiaverken) kom dessa bussar till GS 1973. Jag hittar ingen uppgift om chassityp.
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: BengaB40 skrivet 02 september 2016, 16:14:05 PM
Hej Staffan! Kollar böckerna igen! 1972-75 byggdes lastvagnschassierna F82S och F83S, vidareutveckling av "Snabbe" och "Trygge". De var de sista modellerna med Perkins dieselmotorer  på 80 hp. 3 av dessa fick kanske lyckan att bli GS-bussar?!  :)   Hälsn. BengaB40
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 16:25:48 PM
Heureka! Där fanns lösningen!

http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+f82+skandia&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false

Nu vore det ju bra om någon kunde komplettera med registreringsnummer och vilken som är vilken av inventarienumren 341-343. På Börjes/Gregers bild tycker jag mig läsa ut att 341 = HBH261.
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Gunnar skrivet 02 september 2016, 19:23:44 PM
Vilka minnen man får av dessa "s.k." bussar. De var ju byggda på lastbilschassier och hade ingen styrservo,otroligt tröga i bromsarna (man fick nästan ställa sig upp för att orka bromsa), nästintill obeifintlig handbroms, och fjädring var något som dessa "missfoster" aldrig hört talas om bl.a. Det fanns många förare som av olika anledningar inte klarade av att köra dessa bussar.


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 16:25:48 PM
Heureka! Där fanns lösningen!

http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+f82+skandia&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false

Nu vore det ju bra om någon kunde komplettera med registreringsnummer och vilken som är vilken av inventarienumren 341-343. På Börjes/Gregers bild tycker jag mig läsa ut att 341 = HBH261.

341 = HBH 261 (första reg. datum 1974-02-12, såld från GS 1984-11-29)
342 = HBW 032 (första reg. datum 1974-04-01, såld från GS 1986-02-20)
343 = GXD 269 (första reg. datum 1974-03-01, såld från GS 1989-02-20)

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 september 2016, 13:19:43 PM
Vilket inte hindrar Keolis att på samma linje - med lika smala passager än idag - köra 12 meters Volvo hybridbussar.
//Jonas

Nja, detta stämmer inte riktigt, fram till i början av 90-talet fanns det en passage förbi en bondgård med en byggnad på varje sida om vägen där det var trångt. Där kom man inte fram med en normal buss, dessa små bussar var man tvungen att räta upp innan passage och efter det var det inte många centimeter till godo på varje sida bussen. Det var många ersättningar till ägaren av gården för nya takpannor, elaka tungor (?) sa att ägaren alltid hade nytt tak, betalt av Spårvägen. Det försöktes under många år att fås till en uppgöres för att kunna brädda vid passagen, men detta blev inte av förrän i början av 90-talet och först då kom nybyggnation i lite större omfattning till uppe vid områdena efter denna passage, och då började man också att köra med normalstora bussar hit ut.
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 21:21:02 PM
Tack, Gunnar! Vet du också vilket chassinummer alternativt karossnummer dessa bussar här. Så kan jag underrätta SBH om detta.
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Gunnar skrivet 02 september 2016, 22:46:50 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 21:21:02 PM
Tack, Gunnar! Vet du också vilket chassinummer alternativt karossnummer dessa bussar här. Så kan jag underrätta SBH om detta.

Redan inrapporrterat
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 september 2016, 09:11:05 AM
Citat från: BengaB40 skrivet 02 september 2016, 16:14:05 PM
Hej Staffan! Kollar böckerna igen! 1972-75 byggdes lastvagnschassierna F82S och F83S, vidareutveckling av "Snabbe" och "Trygge". De var de sista modellerna med Perkins dieselmotorer  på 80 hp. 3 av dessa fick kanske lyckan att bli GS-bussar?!  :)   Hälsn. BengaB40

Jodå, de där var byggda på F82:an. Någon /  några blev sedan husbilar.
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 september 2016, 11:00:48 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 01 september 2016, 19:17:04 PM

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/GS_341_fd_Ovik_8609_BG_zpsbvgswsqr.jpg~original)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 13:46:34 PM
Skandia-Karosser skall det vara, ja. Det stod fel i min källa. Skandia-Karosser bytte sedan namn till Karlaverken. Det låg i Laholm och flyttade sedan till Markaryd. Där bytte det namn till Helmark Carosseri AB.


Vilket år var det som Skandia-Karosser bytte namn till Karlaverken? Jag minns en skolbuss från min barndom som var tillverkad av Skandia-Karosser och den var från 1978. Den var byggd på Volvo B58. Men den är jag övertygad om att det stod Skandia-Karosser på den bussen.

Skandia-Karosser hade en logotyp som var formad som samma sexkantiga formgivning som grillen i fronten. Så den där sexkantiga formen tycks ha varit deras varumärke?

Vad jag sett verkar Skandia-Karosser till stor den ha tillverkat möbelbussar. Var just möbelbussar deras specialitet?

Även skolbussar verkar de ha tillverkat till en hel del av. Minns skolbussar som såg ut som på bilden men längre, dvs mer normal längd. De brukade också alltid ha solar invändigt med hela soffor, vilket ju var vanligt förr på just skolbussar. Men var var även just skolbussar något som Skandia-Karosser hade specialiserat sig på?
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 september 2016, 11:18:49 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 september 2016, 11:00:48 AM

Vilket år var det som Skandia-Karosser bytte namn till Karlaverken? Jag minns en skolbuss från min barndom som var tillverkad av Skandia-Karosser och den var från 1978. Den var byggd på Volvo B58. Men den är jag övertygad om att det stod Skandia-Karosser på den bussen.


Har det en gång blivit fel så verkar det hopplöst att få det rätt. Men det var alltså Karlaverken som var först och i slutet av 1960-talet bytte namn till Skandia-karosser. Sedan byttes  namnet till Helmark i mitten av 1980-talet. Skandia-karosser ägdes för övrigt ett par år av Wasatrafik.

Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 10 september 2016, 18:15:17 PM
Njae, nu är det något missförstånd här, Karlaverken och Skandiakarosser var olika företag i Laholm. Karlaverken blev först Karlaholm och senare Lagab(ett fåtal busskarosser byggdes med detta namn) medan Skandiakarosser flyttade till Markaryd och så småningom blev Helmark Carosseri.

Historik för Skandiakarosser finns på Helmarks hemsida (http://www.helmark.se/?pid=72&sub=68)

Historiken för Karlaverken finns på Lagabs hemsida (http://www.lagab.se/historia.html)
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 10 september 2016, 23:55:19 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 september 2016, 18:15:17 PM
Njae, nu är det något missförstånd här, Karlaverken och Skandiakarosser var olika företag i Laholm. Karlaverken blev först Karlaholm och senare Lagab(ett fåtal busskarosser byggdes med detta namn) medan Skandiakarosser flyttade till Markaryd och så småningom blev Helmark Carosseri.

Historik för Skandiakarosser finns på Helmarks hemsida (http://www.helmark.se/?pid=72&sub=68)

Historiken för Karlaverken finns på Lagabs hemsida (http://www.lagab.se/historia.html)

Det Lagab inte nämner är att det även fanns en fabrik i Kungsbacka och att det är den som är avbildad på historiksidan.
Se även denna sida (http://www.pvchassi.com/tillverkare/karlaverken.html).

M.v.h.
Ola
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: Kjell138 skrivet 18 september 2016, 18:13:46 PM
det fanns bara 3 bussar på linjebuss, 1:a var intern nr lb93 den gick på Öckerö den andra var lb94 som började att gå på Kippholmen till Sörred, den kallades för nykteristen för den var aldrig full,,, sedan kom lb96 som också gick på Öckerö- linjerna. alla 3 har jag sörvat många ggr.
Med vänlig hälsning Kjell.
Titel: SV: En skutt från Göteborg
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 19 september 2016, 09:39:18 AM
Karla-Verken var företaget på femtiotalet och senare, kanske hade det en föregångare i Laholm. Bygge namn till Karlaholm. Sedan skulle busstillverkningen läggas ner men en del av personalen startade eget i Markaryd under namnet Skandia-Karosser, ungefär som att de övertog busstillverkningen. Sedan kom fam Helgesson in som ägare och då bytte företaget namn till Helmark Carosseri. Konkurs ca 2011. Det var den sista fristående tillverkaren av stora busskarosser i Sverige och det var synd att det tog slut. Karosserna var i mitt tycke välbyggda. Den egna småbussen Spartan-Helmark som byggdes i nio exemplar var mera tveksam. Finns någon kvar i dag?
Mvh Jan G