I Östersund avgick inte postdiligenserna från busstationen vid Gustav III torg som de andra bussarna, utan man fick ta sig till posthusets gård om man ville följa med. Denna dag i februari 1976 står Kjellbergskarosserade 7547 främst och därefter en okänd Hägglundare.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Dia/A12_zps1thez64r.jpg)
Fin bild, men huga vilken ful skada längs hela sidan..det har varit trångt någonstans?
Repan såg jag inte ens, däremot stjäl fronten utan kofångare hela min uppmärksamhet, ser allmänt konstigt ut.
Citat från: Greger Larsson skrivet 22 augusti 2016, 17:55:59 PM
Fin bild, men huga vilken ful skada längs hela sidan..det har varit trångt någonstans?
Kanske mött plogbilen :-)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 augusti 2016, 19:06:14 PM
Kanske mött plogbilen :-)
På dörrsidan ? Snarare har kört förbi plogbilen isf.
Finns en annan tråd med fler busar från Östersund här:'
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,51111.0.html
Och för er som undrar VAR exakt vi är (Tullgatan 16):
https://goo.gl/maps/QgnmVnx9asr
Citat från: Kung Vasa skrivet 22 augusti 2016, 19:20:39 PM
På dörrsidan ? Snarare har kört förbi plogbilen isf.
Tror du missförstod, jag blev av med två sidomarkeringsljus på höger sida mot ett räcke över ett vattendrag när jag mötte plogbilen i en kurva :-)
Linje 141 bör ha varit Jämtlands Nyby-Högarna-Ollsta
Måste ställa en fråga, varför har den första bussen en dragkrok/kula i fronten? Fanns den där utifall att eller användes den?
/Robban
Citat från: Robban skrivet 24 augusti 2016, 23:35:38 PM
Måste ställa en fråga, varför har den första bussen en dragkrok/kula i fronten? Fanns den där utifall att eller användes den?
Förr var det rätt vanligt, både hos Postverket samt i militären, att man kopplade släpen framtill på fordonen då precisionsmanövrering/placering av släpen behövdes utföras. Tyvärr har jag bara läst om det i teorin, och aldrig haft förmånen att få prova det i praktiken.
Hej.
Flygvapnet hade krok fram för att lättare "nosa" in planen
i hangaren.
Jag körde själv en likadan "bogjeep" som på bilden,
(dock ej med ett flygplan på släp). Då jag skulle in med
ett släp i ett trångt militärförråd så var det betydligt lättare
att koppla släpet fram och "nosa" in det.
http://www1.picturepush.com/photo/a/12316574/1024/2013-februari/Volvo-Startbil-953-954-(2)-BorderMaker.jpg
Hälsningar Nisse.
Även Fanjunkare Fahlen på T3 i Sollefteå lärde ut denna konst när vi skulle backa med N88orna och treaxliga släp
mvh gt
Citat från: Göran skrivet 25 augusti 2016, 12:11:06 PM
Även Fanjunkare Fahlen på T3 i Sollefteå lärde ut denna konst när vi skulle backa med N88orna och treaxliga släp
mvh gt
Det namnet låter bekant, även jag gjorde 400 + dagar på T3 :-)
Plutonchefskola Pionjär 1968 -69
//gt
Citat från: Göran skrivet 25 augusti 2016, 15:55:12 PM
Plutonchefskola Pionjär 1968 -69
//gt
15 mån Plutonsbfh1980-81
Citat från: Ersa skrivet 25 augusti 2016, 00:16:43 AM
Förr var det rätt vanligt, både hos Postverket samt i militären, att man kopplade släpen framtill på fordonen då precisionsmanövrering/placering av släpen behövdes utföras. Tyvärr har jag bara läst om det i teorin, och aldrig haft förmånen att få prova det i praktiken.
Även bland godsåkerier förekom det, när vagn i st f kärra blev vanligare, kan även vara att servo inte fanns. När jag körde åt Konsum Värmland 86- så var det förare som pratade om detta, att de nosade in släp vid koloniallagret. Det var på vakuumbromsarnas, tid då man skulle veva för att parkeringsbromsa släp.