Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 1896 skrivet 05 augusti 2016, 07:44:46 AM

Titel: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 05 augusti 2016, 07:44:46 AM
Detta ämne har delats upp från tråden om Örebro stadstrafik i eventuell egen regi.
Detta då det är ett ämne som inte är begränsat till enbart Örebro tätort.
/Admin




Jag tycker att jag försöker att hålla det enkelt, men ni har en förmåga att krångla till det.

Vad gäller trygghets aspekten så är det precis som med 6 timmars arbetsdag, man måste komma ihåg att vanligt folk arbetar för att de ska kunna leva och absolut inte tvärtom. Och man kan överföra trygghet på arbetsgivaren, är det inte tryggare för ett lokalt bussbolag att veta att man har en linje med 2-3 bussar permanent, mot att kanske vinna en upphandling om 25 fordon ena vändan, för att i nästa stå helt utan trafik ?

Och om man som anställd efter en upphandling väljer att gå till den nya arbetsgivaren eller väljer att flytta eller långpendla, det är ganska ointressant, problemet är att du då redan har ställts inför det tvångsmässiga.

Att huvudmän sedan kan lägga upp upphandlingar på olika sätt vartefter det passar dem själva, det har vi också sett exempel på i det senaste (Kronoberg och Dalarna) man får få anbudsgivare, fast huvudsyftet kanske var att man ville bli av med en obekväm entreprenör ?
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Ersa skrivet 05 augusti 2016, 08:31:14 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 05 augusti 2016, 07:44:46 AM
Jag tycker att jag försöker att hålla det enkelt, men ni har en förmåga att krångla till det.

Vad gäller trygghets aspekten så är det precis som med 6 timmars arbetsdag, man måste komma ihåg att vanligt folk arbetar för att de ska kunna leva och absolut inte tvärtom. Och man kan överföra trygghet på arbetsgivaren, är det inte tryggare för ett lokalt bussbolag att veta att man har en linje med 2-3 bussar permanent, mot att kanske vinna en upphandling om 25 fordon ena vändan, för att i nästa stå helt utan trafik ?

Och om man som anställd efter en upphandling väljer att gå till den nya arbetsgivaren eller väljer att flytta eller långpendla, det är ganska ointressant, problemet är att du då redan har ställts inför det tvångsmässiga.

Att huvudmän sedan kan lägga upp upphandlingar på olika sätt vartefter det passar dem själva, det har vi också sett exempel på i det senaste (Kronoberg och Dalarna) man får få anbudsgivare, fast huvudsyftet kanske var att man ville bli av med en obekväm entreprenör ?

Eller så försöker vi se/ge/diskutera en större helhetsbild, genom att ta med så många olika aspekter och faktorer som möjligt. Helheten kanske inte går att hålla "enkel"?

6 timmars arbetsdag för busschaufförer är väl dessutom att ta i? Det är väl i princip bara möjligt för vissa skolbussförare, och då på en lägre årslönsbasis där man har en lägre garantilön, men även kan arbeta upp sig till en heltidslön om man tackar ja till extrakörningar.
Att krympa ramtiden från dagens 13½ timmar ner till någon slags rekordlåg nivå för att möjliggöra 6-timmarsdagar låter extremt radikalt. Då är det nog mer realistiskt att (om man vill) i ett första steg försöka förhandla ner ramtiden till ungefär 12½ eller 12 timmar.

Citat från: MrH skrivet 03 augusti 2016, 10:39:27 AM
Jag anser att jag berikats av att ha jobbat på Busslink/Keolis, Swebus/Nobina, KR trafik, Mohlins Bussar och VS & Perssons. Allt har inte varit perfekt hos någon, men heller inget som varit helt åt skogen. Idag jobbar jag hos en "länshuvudman" och har stor nytta av mina tidigare erfarenheter i nuvarande roll.

Jag höll på att glömma att jag instämmer i detta. Att ha arbetat för ett tiotal olika företag har även gett mig nyttiga erfarenheter och ett större perspektiv. Man har lärt sig mycket nyttigt både på vissa pyttesmå och hos vissa jättestora företag. Vissa enstaka arbetsgivare har varit usla, och där har man bara stannat några få månader. Andra har varit mellan helt okej till riktigt bra. I efterhand har jag dock inte ångrat att jag provade på ett enda område och en enda av arbetsgivarna.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 05 augusti 2016, 09:02:33 AM
Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2016, 08:31:14 AM

6 timmars arbetsdag för busschaufförer är väl dessutom att ta i? Det är väl i princip bara möjligt för vissa skolbussförare, och då på en lägre årslönsbasis där man har en lägre garantilön, men även kan arbeta upp sig till en heltidslön om man tackar ja till extrakörningar.
Att krympa ramtiden från dagens 13½ timmar ner till någon slags rekordlåg nivå för att möjliggöra 6-timmarsdagar låter extremt radikalt. Då är det nog mer realistiskt att (om man vill) i ett första steg försöka förhandla ner ramtiden till ungefär 12½ eller 12 timmar.


Du missade poängen igen, men 6 timmar arbetsdag är väl ändå en framtidsdröm, även för bussförare ? Jag vet att det finns intressen som håller på att titta på hur det skulle kunna gå att lösa med bibehållen lön, och jag förstår inte varför vissa skribenter på forumet alltid låser sig vid att varje specifik arbetsdag måste kortas ? Med bibehållna körtidsregler skulle en direkt konsekvens bli fler fridagar i schemat.

Och tycker man att det är roligt att byta arbetsgivare stup i kvarten, så må väl det vara hänt, men då ska det ske på frivillig basis.

 
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Ersa skrivet 05 augusti 2016, 09:10:17 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 05 augusti 2016, 09:02:33 AM
Du missade poängen igen, men 6 timmar arbetsdag är väl ändå en framtidsdröm, även för bussförare ? Jag vet att det finns intressen som håller på att titta på hur det skulle kunna gå att lösa med bibehållen lön, och jag förstår inte varför vissa skribenter på forumet alltid låser sig vid att varje specifik arbetsdag måste kortas ? Med bibehållna körtidsregler skulle en direkt konsekvens bli fler fridagar i schemat.

Det är rätt enkelt:
Om man talar om 6-timmars arbetsdagar, så kommer de flesta att fokusera på antal timmar per separat arbetsdag.
Om man istället talar om 30-timmars arbetsvecka, eller 600-timmars arbetsmånad, så lär folk ha lättare att fokusera på en varierande arbetsvecka/arbetsmånad med 30/600 timmar i genomsnitt.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 05 augusti 2016, 09:25:13 AM
Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2016, 09:10:17 AM
Det är rätt enkelt:
Om man talar om 6-timmars arbetsdagar, så kommer de flesta att fokusera på antal timmar per separat arbetsdag.
Om man istället talar om 30-timmars arbetsvecka, eller 600-timmars arbetsmånad, så lär folk ha lättare att fokusera på en varierande arbetsvecka/arbetsmånad med 30/600 timmar i genomsnitt.

Nu är du väl ändå inne på petitesser ? 6 timmars arbetsdag är ju exakt samma sak som 30 timmars arbetsvecka.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Ersa skrivet 05 augusti 2016, 09:34:39 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 05 augusti 2016, 09:25:13 AM
Nu är du väl ändå inne på petitesser ? 6 timmars arbetsdag är ju exakt samma sak som 30 timmars arbetsvecka.

Som sagt: Man kan framställa sig på olika nivåer av tydlighet. Finns det otydligheter? Kan man undvika missförstånd? Hur kan andra skribenter ska uppfatta argumenten? Kan det hända att de låser sig vid separat arbetsdag, eller förstår alla andra skribenter automatiskt att man menade "utjämnat på en hel månad"?
Det är många därute som kan uppfatta att en "6-timmars arbetsdag" innebär att arbetstiden per enskild dag inte får överstiga 6 timmar. Samt även att en "30-timmars arbetsvecka" innebär att arbetstiden per enskild vecka inte får överstiga 30 timmar.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 05 augusti 2016, 09:43:49 AM
Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2016, 09:34:39 AM
Som sagt: Man kan framställa sig på olika nivåer av tydlighet. Finns det otydligheter? Kan man undvika missförstånd? Hur kan andra skribenter ska uppfatta argumenten? Kan det hända att de låser sig vid separat arbetsdag, eller förstår alla andra skribenter automatiskt att man menade "utjämnat på en hel månad"?
Det är många därute som kan uppfatta att en "6-timmars arbetsdag" innebär att arbetstiden per enskild dag inte får överstiga 6 timmar. Samt även att en "30-timmars arbetsvecka" innebär att arbetstiden per enskild vecka inte får överstiga 30 timmar.

6 timmars arbetsdag är ju ett begrepp som nyttjas när man talar om att sänka arbetstiden, sedan får man väl använda sunt förnuft för att ställa det i relation till exakt vad det innebär för olika yrkeskategorier.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Lars_L skrivet 05 augusti 2016, 10:07:25 AM
Fast just  när det gäller busstrafik skulle ju 30-timmarsvecka innebära att kostnaden för personal (med bibehållen lön) ökade med i princip den minskade arbetstid det handlar om - alltså 33 procent. Blir ju inga effektiviseringar med 30-timmarsvecka.

Eftersom förarkostnaden står för ungefär hälften av driftskostnaderna innebär ju det att kostnadsökningen skulle bli 17-20 procent för busstrafiken. Endera i höjda biljettpriser eller högre skatt. Sedan tror jag att många hellre skulle fortsätta vilja jobba 40-timmar, och få 7-9 000 mer i lön istället per månad, om nu det valet fanns.

Däremot kan ju kommunal om man vill istället för löneökningar förhandla sig till kortare arbetsdagar. Jag är dock inte säker på att alla förare skulle uppskatta det. Pengar är ändå en rätt stark drivkraft....

Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 05 augusti 2016, 10:54:46 AM
Citat från: Lars_L skrivet 05 augusti 2016, 10:07:25 AM
Fast just  när det gäller busstrafik skulle ju 30-timmarsvecka innebära att kostnaden för personal (med bibehållen lön) ökade med i princip den minskade arbetstid det handlar om - alltså 33 procent. Blir ju inga effektiviseringar med 30-timmarsvecka.

Eftersom förarkostnaden står för ungefär hälften av driftskostnaderna innebär ju det att kostnadsökningen skulle bli 17-20 procent för busstrafiken. Endera i höjda biljettpriser eller högre skatt. Sedan tror jag att många hellre skulle fortsätta vilja jobba 40-timmar, och få 7-9 000 mer i lön istället per månad, om nu det valet fanns.

Däremot kan ju kommunal om man vill istället för löneökningar förhandla sig till kortare arbetsdagar. Jag är dock inte säker på att alla förare skulle uppskatta det. Pengar är ändå en rätt stark drivkraft....



Man räknar med andra samhällsvinster istället, folk kommer att må bättre med reducerad arbetstid.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 augusti 2016, 10:59:34 AM
Sextimmarsdagar skulle man ju i huvudsak bara kunna planera i tätortstrafik, i övriga fall blir det avlösningar på linjerna eller att man kör 3 eller 4 dagar i veckan 7-10 timmar/dag
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 05 augusti 2016, 11:02:38 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 augusti 2016, 10:59:34 AM
Sextimmarsdagar skulle man ju i huvudsak bara kunna planera i tätortstrafik, i övriga fall blir det avlösningar på linjerna eller att man kör 3 eller 4 dagar i veckan 7-10 timmar/dag

Ja, det senare är väl att föredra, om man kan komma överens, ger ju fler fridagar.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Lars_L skrivet 05 augusti 2016, 20:43:33 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 05 augusti 2016, 10:54:46 AM
Man räknar med andra samhällsvinster istället, folk kommer att må bättre med reducerad arbetstid.

Det finns tveklöst sådana effekter. Men man måste ju ändå har råd med att genomföra dem. Ingen kommer ju tycka att just bussförare ska ha den förmånen, utan även byggarbetare, taxiförare och alla andra yrkesgrupper kommer det ju vara samma samhällsvinst för.

Samtidigt kan ju konstateras att bussförare hör till dem som har längst arbetstid inom landstingens verksamhet. Sjuksköterskor har väl 37,5 timmar och tjänstemän brukar väl ligga på 38 eller något sådant. Så där skulle ju Kommunal kunna göra en påstötning, om än man givetvis aldrig får något gratis i förhandlingar. Tar man en del av "potten" för ökad lön, till kortare arbetstid och har den strategin under några år, så kan man nog får ner veckoarbetstiden några timmar iaf.

Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: buskörare skrivet 05 augusti 2016, 21:16:51 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 augusti 2016, 10:59:34 AM
Sextimmarsdagar skulle man ju i huvudsak bara kunna planera i tätortstrafik, i övriga fall blir det avlösningar på linjerna eller att man kör 3 eller 4 dagar i veckan 7-10 timmar/dag

Precis som nu då med andra ord?
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 06 augusti 2016, 15:19:57 PM
Citat från: Lars_L skrivet 05 augusti 2016, 20:43:33 PM
Det finns tveklöst sådana effekter. Men man måste ju ändå har råd med att genomföra dem. Ingen kommer ju tycka att just bussförare ska ha den förmånen, utan även byggarbetare, taxiförare och alla andra yrkesgrupper kommer det ju vara samma samhällsvinst för.

Samtidigt kan ju konstateras att bussförare hör till dem som har längst arbetstid inom landstingens verksamhet. Sjuksköterskor har väl 37,5 timmar och tjänstemän brukar väl ligga på 38 eller något sådant. Så där skulle ju Kommunal kunna göra en påstötning, om än man givetvis aldrig får något gratis i förhandlingar. Tar man en del av "potten" för ökad lön, till kortare arbetstid och har den strategin under några år, så kan man nog får ner veckoarbetstiden några timmar iaf.



Jag tycker inte om det där resonemanget "ge och ta" i förhandlingar, det är ett nytt påfund av giriga arbetsgivare som inte vill ta kostnader för förbättringar för sina anställda. Förr var avtalsförhandlingarna något som var under ständig utveckling, att förbättra i ena änden ska absolut inte behöva innebära att man försämrar i den andra.

Sedan måste man komma ihåg att det gick att införa 8 timmars arbetsdag för 100 år sedan, det gick säkert inte smärtfritt det heller, men man löste det, alltså måste det gå att införa 6 timmars arbetsdag också så här 100 år senare.

Citat från: buskörare skrivet 05 augusti 2016, 21:16:51 PM
Precis som nu då med andra ord?

Ja, fast med fler fridagar i schemat.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Ersa skrivet 06 augusti 2016, 16:13:56 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 06 augusti 2016, 15:19:57 PM
Jag tycker inte om det där resonemanget "ge och ta" i förhandlingar, det är ett nytt påfund av giriga arbetsgivare som inte vill ta kostnader för förbättringar för sina anställda. Förr var avtalsförhandlingarna något som var under ständig utveckling, att förbättra i ena änden ska absolut inte behöva innebära att man försämrar i den andra.

Sedan måste man komma ihåg att det gick att införa 8 timmars arbetsdag för 100 år sedan, det gick säkert inte smärtfritt det heller, men man löste det, alltså måste det gå att införa 6 timmars arbetsdag också så här 100 år senare.

Men inga tillgångar är obegränsade i samhället. Vare sig resurser eller pengar. Man kan inte genomföra fler förändringar än vad man har råd med. Dvs inte dra i ena änden utan att den andra änden ska förbli opåverkad. På samma vis som att man som privatperson inte har råd att gå ner i arbetstid och lön hur mycket som helst, då man ju har sina fasta utgifter.
Jag förstår inte heller varför man måste ta i så mycket med att ta bort hela två timmar/arbetsdag. Varför är det inga som provar sig fram med t.ex 7 timmars arbetsdagar inom vissa krävande yrken, som t.ex inom vården? Måste alla vara så låsta till exakt 8, eller exakt 6 timmar?

Personligen tycker jag att bussbranschen behöver ägna sig åt påfyllningen av yngre förare först, så att dessa kan täcka upp dagens förarbrist med dagens arbetstider. Om man därefter lyckas hitta fler engagerade duktiga förare, kanske antalet anställda kan komma att räcka till för experiment med kortare arbetsdagar.
Idag är det snarare tvärtom - att de förare som finns får jobba en hel del längre dagar än normalt, för att det ofta fattas förare. Om man då införde 6 timmars arbetstid rakt av idag... Då skulle många avgångar bli inställda pga personalbrist.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2016, 16:38:08 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 06 augusti 2016, 15:19:57 PM
Jag tycker inte om det där resonemanget "ge och ta" i förhandlingar, det är ett nytt påfund av giriga arbetsgivare som inte vill ta kostnader för förbättringar för sina anställda. Förr var avtalsförhandlingarna något som var under ständig utveckling, att förbättra i ena änden ska absolut inte behöva innebära att man försämrar i den andra.

Sedan måste man komma ihåg att det gick att införa 8 timmars arbetsdag för 100 år sedan, det gick säkert inte smärtfritt det heller, men man löste det, alltså måste det gå att införa 6 timmars arbetsdag också så här 100 år senare.

40-timmarvecka infördes fullt ut 1973. 8 timmars arbetsdag infördes 1919 men då jobbade man alltså också lördagar. Det vill säga 48 timmars arbetsvecka totalt.

För övrigt har förhandlingar alltid inneburit ett givande och ett tagande. Så har det varit ändå sedan en förhandlingsordning infördes mellan arbetsgivarnas organisationer och fackföreningarna.

Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 06 augusti 2016, 18:19:26 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2016, 16:13:56 PM
Men inga tillgångar är obegränsade i samhället. Vare sig resurser eller pengar. Man kan inte genomföra fler förändringar än vad man har råd med. Dvs inte dra i ena änden utan att den andra änden ska förbli opåverkad. På samma vis som att man som privatperson inte har råd att gå ner i arbetstid och lön hur mycket som helst, då man ju har sina fasta utgifter.
Jag förstår inte heller varför man måste ta i så mycket med att ta bort hela två timmar/arbetsdag. Varför är det inga som provar sig fram med t.ex 7 timmars arbetsdagar inom vissa krävande yrken, som t.ex inom vården? Måste alla vara så låsta till exakt 8, eller exakt 6 timmar?

Personligen tycker jag att bussbranschen behöver ägna sig åt påfyllningen av yngre förare först, så att dessa kan täcka upp dagens förarbrist med dagens arbetstider. Om man därefter lyckas hitta fler engagerade duktiga förare, kanske antalet anställda kan komma att räcka till för experiment med kortare arbetsdagar.
Idag är det snarare tvärtom - att de förare som finns får jobba en hel del längre dagar än normalt, för att det ofta fattas förare. Om man då införde 6 timmars arbetstid rakt av idag... Då skulle många avgångar bli inställda pga personalbrist.

Det du beskriver tycker jag sorterar under problem som man måste lösa på vägen dit. Sedan är ju just 6 timmars arbetsdag något som har nyttjats i årtionden som en gräns för hur arbetstagare vill jobba, och jag ser inget orimligt i det.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2016, 16:38:08 PM
40-timmarvecka infördes fullt ut 1973. 8 timmars arbetsdag infördes 1919 men då jobbade man alltså också lördagar. Det vill säga 48 timmars arbetsvecka totalt.

För övrigt har förhandlingar alltid inneburit ett givande och ett tagande. Så har det varit ändå sedan en förhandlingsordning infördes mellan arbetsgivarnas organisationer och fackföreningarna.



Ja just det, och före det så fanns det väl ingen reglering alls för hur mycket man fick jobba ?

Inom SF på -80 talet så tyckte då iaf jag att det pågick en ständig förbättring.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 augusti 2016, 20:32:27 PM
För ganksa många år sedan läste jag litet om ekonomisk historia. Jag tentade för professor Herlitz om detta och han berättade mera.

Den arbetstid som infördes cirka 1921 är nettoarbetstid. Med detta menas att man kommar ombytt till arbetet och börjar arbeta omedelbart. I princip införs stämpelklocka och vid raster stämplas ut.

Tidigare fanns det bruttoarbetstid. Denna kan ha haft många timmar men ofta bytte man om och hade raster som räknades in i arbetstiden.
Det finns en liten skrift som jag glömt namnet på. Utgavs av ek hist i Uppsala och är att betrakta som en avhandling.
Lars Herlitz berättade om varven i Göteborg och att de tillämpade först bruttotid. Folk åkte färja över älven och åt maten hemma. Sedan till arbetet igen.

Alltså bruttoarbetstid som ersattes av nettoarbetstid.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Ersa skrivet 06 augusti 2016, 21:06:15 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 06 augusti 2016, 18:19:26 PM
Det du beskriver tycker jag sorterar under problem som man måste lösa på vägen dit. Sedan är ju just 6 timmars arbetsdag något som har nyttjats i årtionden som en gräns för hur arbetstagare vill jobba, och jag ser inget orimligt i det.

Jag tycker att de flesta svartvita synsätt utan gråskala emellan (i detta fall allt mellan 8 och 6) är mer eller mindre orimliga.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 07 augusti 2016, 15:30:08 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2016, 21:06:15 PM
Jag tycker att de flesta svartvita synsätt utan gråskala emellan (i detta fall allt mellan 8 och 6) är mer eller mindre orimliga.

Det ska väl vara lika för alla ? Vi kunde ju enas om 8 timmar för hundra år sedan, då kan vi väl enas om 6 timmar nu. Och som du är inne på så pågår det ju olika försök med olika typer av arbetstidsförkortning på sina ställen runt om i Sverige, bland annat har jag hört talas om ett ålderdomshem i Göteborg där man testar 6 timmars arbetsdag, alla inblandade är positiva, men några höger politiker ville stoppa projektet innan de ens hunnit utvärdera det, vet inte riktigt hur det har gått, men som vanligt så är ju högerpolitiker negativa till sådant som är bra för vanligt folk.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 07 augusti 2016, 15:35:07 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2016, 16:38:08 PM

För övrigt har förhandlingar alltid inneburit ett givande och ett tagande. Så har det varit ändå sedan en förhandlingsordning infördes mellan arbetsgivarnas organisationer och fackföreningarna.



På senare år har arbetsgivarna börjat att ställa mer aggressiva krav på försämringar i avtalen, vilket innebär att de fackliga förhandlarna numera måste börja med att försvara det de redan har förhandlat fram, innan de kan börja med att utveckla vad de vill förbättra, så var det inte tidigare.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Nico skrivet 07 augusti 2016, 16:03:49 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 07 augusti 2016, 15:30:08 PM
... bland annat har jag hört talas om ett ålderdomshem i Göteborg där man testar 6 timmars arbetsdag, alla inblandade är positiva, men några höger politiker ville stoppa projektet innan de ens hunnit utvärdera det, vet inte riktigt hur det har gått, men som vanligt så är ju högerpolitiker negativa till sådant som är bra för vanligt folk.

Det skulle vara väldigt skönt, då det blir väldigt tjatigt, om du inte blandade in dina personliga politiska åsikter så fort du får en chans.

Speciellt i fall som detta där du inte ens har en källa att hänvisa till utan relaterar till vad som enbart verkar vara hörsägen... om ens det.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 07 augusti 2016, 16:56:57 PM
Citat från: Nico skrivet 07 augusti 2016, 16:03:49 PM
Det skulle vara väldigt skönt, då det blir väldigt tjatigt, om du inte blandade in dina personliga politiska åsikter så fort du får en chans.

Speciellt i fall som detta där du inte ens har en källa att hänvisa till utan relaterar till vad som enbart verkar vara hörsägen... om ens det.

Rättelse, jag har läst om detta i en tidning, nu läser jag inte alla tidningar, men fallet är knappast okänt för de vanligaste medierna.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Nico skrivet 07 augusti 2016, 18:23:44 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 07 augusti 2016, 16:56:57 PM
Rättelse, jag har läst om detta i en tidning, nu läser jag inte alla tidningar, men fallet är knappast okänt för de vanligaste medierna.

Möjligt, men leta då rätt på artikeln och länka till den alternativt hänvisa till källan på annat vis. Annars är det bara hörsägen och är inte vederhäftigt för två öre. 

I övrigt så är inte Snacket till för att du hela tiden ska torgföra dina privata politiska åskådningar. Om du har behov av det så föreslår jag att du istället öppnar ett konto på Flashback eller motsvarande.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: mittlinje skrivet 08 augusti 2016, 08:27:30 AM
"fler fridagar i schemat"

Är inte risken att dessa fridagar inte är sammanhängande och det i nästa steg skulle innebära att man tar ut kompledigt, arbetstidsförkortning, semester eller likande och därmed skapar ännu mer oro och problem på arbetsplatsen?
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Ersa skrivet 08 augusti 2016, 09:08:38 AM
Citat från: mittlinje skrivet 08 augusti 2016, 08:27:30 AM
"fler fridagar i schemat"

Är inte risken att dessa fridagar inte är sammanhängande och det i nästa steg skulle innebära att man tar ut kompledigt, arbetstidsförkortning, semester eller likande och därmed skapar ännu mer oro och problem på arbetsplatsen?

Det känns lite så, tyvärr. Redan idag är det ju rätt oroligt med alla arbetstidsförkortningar och kompledigheter som kräver att man på många håll måste leta reda på timtidare och pensionärer för att kunna få den vanliga schemalagda verksamheten att gå ihop.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 augusti 2016, 09:27:50 AM
Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2016, 09:08:38 AM
Det känns lite så, tyvärr. Redan idag är det ju rätt oroligt med alla arbetstidsförkortningar och kompledigheter som kräver att man på många håll måste leta reda på timtidare och pensionärer för att kunna få den vanliga schemalagda verksamheten att gå ihop.

Ja utan pensionärerna så skulle man ha stora problem redan idag, intresset av att köra buss är inte stort bland de yngre (under 35 år)

Svårt att rekrytera även till fasta tjänster med full tid.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Ersa skrivet 08 augusti 2016, 09:43:41 AM
Dessutom helt underbara regler idag, som inte är anpassade till den nya gymnasieutbildningen. De fåtalet gymnasieutbildade busschaufförer som kommer ut på marknaden får efter sin gymnasieexamen inte köra linjevarianter som är längre än 50 km, trots att de har YKB. Hur många depåer runtom i landet utanför storstadsområdena har heltidstjänster med uteslutande linjer på under 49,9 km? Då tvingas man göra specialtjänster som snedfördelar timmarna hos de anställda, och skapar ännu mer onödigt arbete för planerarna.
Lägg då till 6-timmars arbetsdagar, så kommer branschen att bli rätt dyr för huvudmännen, skattebetalarna och resenärerna i framtiden. Alternativt får vi se samma slags kvalitetsminskning som i t.ex Norrort, tillkomma på fler ställen runtom i landet.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 08 augusti 2016, 14:10:33 PM
Citat från: Nico skrivet 07 augusti 2016, 18:23:44 PM
Möjligt, men leta då rätt på artikeln och länka till den alternativt hänvisa till källan på annat vis. Annars är det bara hörsägen och är inte vederhäftigt för två öre. 

I övrigt så är inte Snacket till för att du hela tiden ska torgföra dina privata politiska åskådningar. Om du har behov av det så föreslår jag att du istället öppnar ett konto på Flashback eller motsvarande.

Ja, jag har sagt det förr och jag säger det igen: - Jag är ingen bra debattör, i det här fallet så tyckte jag inte att det var så oerhört viktigt att länka till källan, då jag enbart ville påpeka för Erik att det faktiskt pågår försök med förkortad arbetstid.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2016, 14:48:28 PM
Det finns faktiskt ett exempel på ett företag som har tillämpat sex timmars arbetsdag sedan 2002. Men det är ett specialfall som fått få efterföljare och man behöver bara skumma genom artikeln för att förstå att de erfarenheter som Toyota Center i Mölndal inte är tillämpliga på bussbranschen och en mängd andra branscher. Vinsten i Toyota-fallet ligger i att man kan utnyttja lokalerna i 12 timmar per dygn i stället för 8 och det gör man genom att införa tvåskift. Man har fått mer produktionskapacitet utan att det kostat i utvidgade lokaler. Jag tror inte jag behöver förklara varför detta resonemang inte gäller i bussbranschen. Där blir sex timmars arbetsdag i stort sett bara en fördyring.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/sex-timmars-arbetsdag-succ%C3%A9-f%C3%B6r-toyota-1.82643


Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Ersa skrivet 08 augusti 2016, 16:01:10 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 08 augusti 2016, 14:10:33 PM
Ja, jag har sagt det förr och jag säger det igen: - Jag är ingen bra debattör, i det här fallet så tyckte jag inte att det var så oerhört viktigt att länka till källan, då jag enbart ville påpeka för Erik att det faktiskt pågår försök med förkortad arbetstid.

Jag vet redan att det förekommer försök med förkortad arbetstid. Det jag ifrågasätter är bristen på flexibilitet i och med den eviga låsningen till 6 eller 8 timmar.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 08 augusti 2016, 16:16:50 PM
Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2016, 16:01:10 PM
Jag vet redan att det förekommer försök med förkortad arbetstid. Det jag ifrågasätter är bristen på flexibilitet i och med den eviga låsningen till 6 eller 8 timmar.

Det är väl bara bra om man kan enas om en bestämd punkt som ska gälla överlag, och sedan får man lösa alla ev problem för respektive yrkeskategori innan man genomför det. Det tog ju som Staffan skrev 54 år innan 8 timmars arbetsdag genomfördes fullt ut.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Ersa skrivet 08 augusti 2016, 17:00:29 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 08 augusti 2016, 16:16:50 PM
Det är väl bara bra om man kan enas om en bestämd punkt som ska gälla överlag, och sedan får man lösa alla ev problem för respektive yrkeskategori innan man genomför det. Det tog ju som Staffan skrev 54 år innan 8 timmars arbetsdag genomfördes fullt ut.

Visst. Men så länge man hoppar över sjuan, och istället biter sig fast i sexan, lär det nog ta rätt lång tid att lyckas enas. Om man rent ekonomiskt ens klarar av att nå en så låg siffra. Sen är det ju inte direkt att "enas" när en arbetstagarorganisation insisterar på ett mål, och en arbetsgivarorganisation ska acceptera allt utan förbehåll. Förhandlingar fungerar inte direkt så.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 08 augusti 2016, 17:28:57 PM
Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2016, 17:00:29 PM
Visst. Men så länge man hoppar över sjuan, och istället biter sig fast i sexan, lär det nog ta rätt lång tid att lyckas enas. Om man rent ekonomiskt ens klarar av att nå en så låg siffra. Sen är det ju inte direkt att "enas" när en arbetstagarorganisation insisterar på ett mål, och en arbetsgivarorganisation ska acceptera allt utan förbehåll. Förhandlingar fungerar inte direkt så.

Om man ska enas om en målsättning, vilken det vara månde, så kan man ju inte börja med att fråga sig vad motparten kommer att tycka, i synnerhet inte i detta fall, då man vet redan från början att vederbörande kommer att ha motargument.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: BengaB40 skrivet 08 augusti 2016, 18:02:16 PM
Hej! "Generation Gratis" har talat! Den ultimata lösningen heter kommunism och revolution!  ;)  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2016, 18:02:27 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 08 augusti 2016, 16:16:50 PM
Det tog ju som Staffan skrev 54 år innan 8 timmars arbetsdag genomfördes fullt ut.

Nej, det skrev jag inte. Jag talade om 48-timmarsvecka contra 40-timmarsvecka. 8 timmars arbetsdag hade man ju även under 48-timmarsveckan men då jobbade man alltså även på lördagar.

Under några år på 1950- och 1960-talet var det vanligt med 9 timmars arbetsdag men då jobbade man inte lördag. Alltså 45-timmarsvecka.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 augusti 2016, 18:40:03 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 08 augusti 2016, 17:28:57 PM
Om man ska enas om en målsättning, vilken det vara månde, så kan man ju inte börja med att fråga sig vad motparten kommer att tycka, i synnerhet inte i detta fall, då man vet redan från början att vederbörande kommer att ha motargument.

Om vi håller oss till linjetrafiken så är ju problemet inte stort för operatörerna, alla sådana förändring hamnar hos beställaren som är den som får betala genom högre ersättningar i befintliga avtal, risken finns nog att det resulterar i indragningar när budgeten slår i taket.

I de yrken där det redan idag finns ett stort underskott på arbetskraft kommer nog 6 timmarsdagen att innebära en katastrof, det är ju inte i första hand 6 eller 8 timmar som hindrar rekryteringen idag.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Clabbe skrivet 08 augusti 2016, 20:52:44 PM
En sextimmarsdag vore ju en önskedröm för De som planerar trafik. Sex timmar inom tretton timmars ramtid.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2016, 20:56:13 PM
Citat från: Clabbe skrivet 08 augusti 2016, 20:52:44 PM
En sextimmarsdag vore ju en önskedröm för De som planerar trafik. Sex timmar inom tretton timmars ramtid.

Nja, körpassen på morgonen brukar vara cirka tre timmar men på eftermiddagarna brukar de vara på fyra timmar. Så med för- och efterarbetstid samt tid för att köra till och från garaget så blir det nog ganska bra som det är nu ur planeringssynpunkt.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Clabbe skrivet 08 augusti 2016, 21:01:08 PM
Men ska man hypotetiskt tänka hur tillämpningen kan man bara spåna, om det blir avtal.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 augusti 2016, 21:05:06 PM
Citat från: Clabbe skrivet 08 augusti 2016, 21:01:08 PM
Men ska man hypotetiskt tänka hur tillämpningen kan man bara spåna, om det blir avtal.

På många håll skulle det krävas 3 eller 4 dagars vecka för att få ihop körningar och arbetstider
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 09 augusti 2016, 14:34:57 PM
Om vi ser till det positiva, så har vi ju en hög arbetslöshet, och en reducering av arbetstiden med 2 timmar per dag, måste ju rimligtvis leda till fler arbetstillfällen, (fler betalar skatt) att sedan arbetsgivarna skriker om bristande kompetens när de ska rekrytera, det är en annan sak.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 augusti 2016, 15:26:52 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 09 augusti 2016, 14:34:57 PM
Om vi ser till det positiva, så har vi ju en hög arbetslöshet, och en reducering av arbetstiden med 2 timmar per dag, måste ju rimligtvis leda till fler arbetstillfällen, (fler betalar skatt) att sedan arbetsgivarna skriker om bristande kompetens när de ska rekrytera, det är en annan sak.

Det finns tyvärr inte kompetent folk att tillgå idag, en ensidig arbetstidsförkortning just för bussförare skulle inte slå så väl ut då det finns många andra yrkesgrupper som har betydligt sämre arbetsförhållanden både psykiskt och fysiskt.

Dessutom leder det nog inte till kortare arbetsdagar på flertal håll (förutom i storstäderna) utan det blir 3 eller 4 dagars vecka och timgubbar som får jobba på mindre stationeringar de överskjutande dagarna.

För egen del om man istället skulle behålla antalet fridagar skulle jag behöva tre gubbar/gummor som ska jobba 1,5-2 timmar dagligen, var hittar man sådan arbetskraft?

I Storstäderna Stockholm, Göteborg o Malmö borde man istället fortsätta med en arbetstidsförkortning som påbörjades redan i mitten på -80 talet, det är ju i dessa tätorter som den både behövs mest och kan hanteras praktiskt på ett bra sätt
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 09 augusti 2016, 15:42:00 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 augusti 2016, 15:26:52 PM
Det finns tyvärr inte kompetent folk att tillgå idag, en ensidig arbetstidsförkortning just för bussförare skulle inte slå så väl ut då det finns många andra yrkesgrupper som har betydligt sämre arbetsförhållanden både psykiskt och fysiskt.

Dessutom leder det nog inte till kortare arbetsdagar på flertal håll (förutom i storstäderna) utan det blir 3 eller 4 dagars vecka och timgubbar som får jobba på mindre stationeringar de överskjutande dagarna.

För egen del om man istället skulle behålla antalet fridagar skulle jag behöva tre gubbar/gummor som ska jobba 1,5-2 timmar dagligen, var hittar man sådan arbetskraft?

I Storstäderna Stockholm, Göteborg o Malmö borde man istället fortsätta med en arbetstidsförkortning som påbörjades redan i mitten på -80 talet, det är ju i dessa tätorter som den både behövs mest och kan hanteras praktiskt på ett bra sätt

Om regeringen lagstiftar om 6 timmars arbetsdag för alla yrkesgrupper rakt av, så tror jag att det du beskriver är överkomliga problem.

Tänk på industrin där man kör maskinerna dygnet runt och personalen jobbar i tre olika skift per dygn idag, där det blir fyra skift per dygn istället, alltså en utökning av arbetsstyrkan med en fjärdedel, om man ser saken i ett större perspektiv så finns det stora fördelar.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Ersa skrivet 09 augusti 2016, 16:56:39 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 09 augusti 2016, 15:42:00 PM
Om regeringen lagstiftar om 6 timmars arbetsdag för alla yrkesgrupper rakt av, så tror jag att det du beskriver är överkomliga problem.

Men 6-timmars arbetsdagar löser ju inte alls dagens problem med bristen på kompetent personal som Lars-Håkan skrev om. Snarare förvärrar det situationen.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: mittlinje skrivet 09 augusti 2016, 17:30:41 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 09 augusti 2016, 14:34:57 PM
Om vi ser till det positiva, så har vi ju en hög arbetslöshet, och en reducering av arbetstiden med 2 timmar per dag, måste ju rimligtvis leda till fler arbetstillfällen, (fler betalar skatt) att sedan arbetsgivarna skriker om bristande kompetens när de ska rekrytera, det är en annan sak.

Mig veterligen betalar man skatt redan nu ifall man t ex är arbetslös. Inte många bidrag som är skattebefriade i arbetslivet. Men vi kanske borde beskatta barnbidrag och studiebidrag?

Nej, inte blir det fler som betalar skatt (totalt) och om så, mot förmodan fler i arbete skulle innebära mer skatteintäkter försvinner den vinsten i form av ökade kostnader, en form av utjämningssystem.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: 1896 skrivet 09 augusti 2016, 18:14:57 PM
Varför ska jag som arbetstagare bry mig om arbetsgivarens problem ?  ???

Är det inte bättre att som arbetstagare jobba 6 timmar om dagen istället för 8 ?  ???
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Ersa skrivet 09 augusti 2016, 18:33:40 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 09 augusti 2016, 18:14:57 PM
Varför ska jag som arbetstagare bry mig om arbetsgivarens problem ?  ???

Är det inte bättre att som arbetstagare jobba 6 timmar om dagen istället för 8 ?  ???

Personalbristen är väl knappast arbetsgivarens problem i första hand, utan ett problem som sliter hårt på hela branschen. Dvs ett samhällsproblem som i slutändan främst drabbar kunderna. Dvs resenärerna.
Samma sak gäller alla former av ökade personalkostnader (i detta fall om 6-timmarsdagar skulle införas). Dessa extrautgifter kommer att först och främst att drabba landstingen, och därmed skattebetalarna med högre skatter, samt resenärerna med högre taxor.
Sen har vi ju Lars-Håkans exempel med de tre timtidarna som skulle behöva jobba 1,5-2 timmar dagligen. Sådana omöjliga arbetspass i kombination med huvudmännens ökade utgifter, lär säkerligen lär utföra en hel del neddragningar av linjer och avgångar med lågt resande. Man tar helt enkelt bort ett par populära avgångar, för att få bort de där 2-timmarspassen som är omöjliga att tillsätta. Så i slutändan blir resenärerna de främsta förlorarna.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Nico skrivet 09 augusti 2016, 18:47:16 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 09 augusti 2016, 18:14:57 PM
Varför ska jag som arbetstagare bry mig om arbetsgivarens problem ?  ???

Är det inte bättre att som arbetstagare jobba 6 timmar om dagen istället för 8 ?  ???

Nu börjar detta gränsa till det enfaldiga. Det skulle säkert vara ännu bättre för alla arbetstagare att bara få lön, men utan att jobba några timmar alls... eller?! Nu fungerar dock inte världen så.

Istället är det ju så att om en arbetsgivare har problem med t.ex. lönsamheten så är det självklart även något som bör bekymra arbetstagaren. Detta utifall att arbetsgivaren går i putten så dras arbetstagaren med i fallet.

Det går alltså inte att se så enögt på det hela som du gör. Som i så många andra fall är istället förhållandet mellan arbetstagare och arbetsgivare symbiotiskt samtidigt som det kräver kompromisser.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: WalleW skrivet 09 augusti 2016, 19:49:34 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 09 augusti 2016, 18:14:57 PM
Varför ska jag som arbetstagare bry mig om arbetsgivarens problem ?  ???

Kanske för att Din inställning till arbetet bidrar till arbetsgivarens problem...som i förlängningen också spiller över på Dig..?

Att som fysiskt frisk människa se en arbetsgivare, oavsett bransch, privat eller offentlig, som någon form av socialtjänst eller rehab-institution, anser jag vara ineffektivt och förkastligt för både den personliga utvecklingen och samhället i stort.
Den nyligen avlidne f d K/Vpk-ledaren C H Hermansson, som jag tycker var en sällsynt rakryggad politiker, konstaterade att det socialistiska samhället, som han tidigare hyllade, inte gjorde några framsteg på demokratins område...heller...

/   M v h   Walle
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: mittlinje skrivet 09 augusti 2016, 20:53:08 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 09 augusti 2016, 18:14:57 PM
Varför ska jag som arbetstagare bry mig om arbetsgivarens problem ?  ???

Är det inte bättre att som arbetstagare jobba 6 timmar om dagen istället för 8 ?  ???

Oj, ovan skulle din arbetsgivare och även dina fackliga företrädare läsa med tanke på vad som står i avtalet.

§ 4   Allmänna förhållnings- och ordningsregler, samt regler om förarkort
mom 1 Allmänt Förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare grundar sig på ömsesidig lojalitet och ömsesidigt förtroende. ..........

Att inte bry sig om sin arbetsgivares problem är verkligen att bryta ömsesidig lojalitet. Just lojalitet är något som mer och mer påpekas i dagens anställningar, det skall om jag är rätt underrättad, även gått något/några ärenden vidare till AD - dessa med nackdel för arbetstagaren.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: Lars_L skrivet 09 augusti 2016, 22:22:02 PM
Sanningen är ju tyvärr att en ganska stor del av de 7 procent som idag saknar arbete står ganska långt ifrån arbetsmarknaden. Kanske skulle det gå att få ett par procent av dem i arbete. Men det räcker inte på långa vägar för att gå ner till sex timmars dag.

Sedan är det ju så att talar vi om industrin så är ju exporten det centrala och då är produktionskostnaderna oerhört väsentliga. Om lönekostnaderna ökar med 30 procent på grund av kortare arbetstid, ja då blir det svårare än det redan är att konkurrera med andra länder, tro mig. Det leder alltså snarare till högre arbetslöshet, än det motsatta.

Skillnaden i BNP per capita mellan USA och Sverige kan faktiskt i princip hänföras till att vi jobbar i genomsnitt en månad mindre per år än i USA.

Men det innebär inte att det kan vara värt att som sagt att driva frågan om att förkorta arbetsdagen något. Förutom statlig sektor är det ju få som har 40-timmars arbetsvecka idag - de förare som har kortare har ju exklusive helg- och klämdagar. Men då handlar det förstås om att minska någon/några timmar, och inte 10 timmar per vecka.

Överlag tror jag nog på större flexibilitet. Nog svårt hos små åkare att tillgodose, men att på de stora depåerna ha någon grupp för 30 eller 35-timmar per vecka tror jag kan vara alldeles utmärkt. De senaste tio åren har ju visat på en ganska stor reallöneökning. Har man billigt boende är det knappast svårt att klara sig på en liten mindre lön, men då är det ett personligt val att gå ner i tid.
Titel: SV: 6-timmars arbetsdag
Skrivet av: admin skrivet 10 augusti 2016, 13:32:45 PM
Tråden låses då debatten står och och stammar fram och tillbaka på samma punkt.

/admin