Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: buskörare skrivet 30 juni 2016, 18:46:35 PM

Titel: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 30 juni 2016, 18:46:35 PM
Det pratas mycket nu om att man eventuellt på sikt kommer slopa depån i Vaxholm och att bussarna i så fall troligen ställs på en utbyggd LBC i Åkersberga. Det handlar förstås om marken där dagens depå ligger och att det för alla parter (utom förarna möjligtvis) skulle få det smidigare då LBC har både tank och verkstad. SL äger tydligen mark i anknytning till LBC som i så fall skulle bebyggas.
Just nu sitter vi i lite trubbel eftersom ena markägaren kommer att stänga av sin del av marken, vilket råkar vara den delen vi vänder på för att kunna parkera bussarna. SL är på viktigare åtaganden (läs semester) för att förhandla, så morgondagen blir spännande. Först var tanken att alla bussar panikflyttas till Åkersberga station, men det medför ordentligt med krångel i tjänsterna, så detta var väl enklast.
Well done SL!
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 juli 2016, 09:18:01 AM
Så, nu är det avspärrat och väldigt svårt/omöjligt för oss att backa ut/köra in på ett bra sätt.
(http://i1251.photobucket.com/albums/hh559/MissFideli/Bussar/2016-07-01%2009.06.45_zpsoulfo2cm.jpg)
(http://i1251.photobucket.com/albums/hh559/MissFideli/Bussar/2016-07-01%2009.06.08_zpsdzjy5wtw.jpg)
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: homer skrivet 01 juli 2016, 11:47:10 AM
Är det en grinig gubbe bara eller ska man göra något viktigt som kräver avspärrningar?
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 juli 2016, 12:13:54 PM
Citat från: homer skrivet 01 juli 2016, 11:47:10 AM
Är det en grinig gubbe bara eller ska man göra något viktigt som kräver avspärrningar?

Det är en gubbe som tröttnat på att aldrig få nått svar av SL eller kommunen trots flera års påtryckningar. Då i sak förstår jag honom, han vill väl inte att vi kör sönder hans mark utan kompensation.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: TageK skrivet 01 juli 2016, 12:15:29 PM
Det kanske bara är dags att asfaltera. Där konerna står tror jag det är en del "potthål" :)
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 juli 2016, 12:30:08 PM
Arriva hade blivit glada om det hade rört sig om asfaltering. Vi hamnar ju lite i mitten av allt nu utan att ha gjort nått.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 juli 2016, 13:11:03 PM
Jag antar att SLL äger fastigheten, och Arriva är hyresgäst, då är det ju lite SLL:s problem om hyresgästen inte kan utnyttja den genom att tillfartsvägen delvis blockeras, då antar jag också att det bör vara en smal sak att lugga SLL på kompensation för tomkörningar, fler förartimmar och extra hyreskostnader på annat håll om fordonen måste stationeras om.

Alternativet (som säkert är smidigare) är ju att själva komma fram till en lösning med grannen.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 juli 2016, 13:56:58 PM
En av cheferna försökte prata med markägaren imorse, men där är det tvärstopp. SL-killen kommer tillbaka 11 juli, så det blir ju en stund. Arriva kommer tydligen ha extra personal där som hjälper till att flytta bussar vid behov. Vi har ju majoriteten ledvagnar också såklart. Helt otroligt att SL bara lämnar och skiter i det?
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Walter skrivet 01 juli 2016, 14:31:18 PM
Citat från: buskörare skrivet 01 juli 2016, 13:56:58 PM
En av cheferna försökte prata med markägaren imorse, men där är det tvärstopp. SL-killen kommer tillbaka 11 juli, så det blir ju en stund. Arriva kommer tydligen ha extra personal där som hjälper till att flytta bussar vid behov. Vi har ju majoriteten ledvagnar också såklart. Helt otroligt att SL bara lämnar och skiter i det?

Bara en kille på SL som kan dra i detta?
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 juli 2016, 14:49:16 PM
Citat från: Walter skrivet 01 juli 2016, 14:31:18 PM
Bara en kille på SL som kan dra i detta?

Tydligen
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: homer skrivet 01 juli 2016, 20:46:18 PM
Surgubbe var ordet...

http://mitti.se/busskaos-i-vaxholm-efter-konflikt-med-markagare/?tag=sodraroslagen
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Nico skrivet 01 juli 2016, 23:50:07 PM
Bara sett utifrån en i frågan helt oberoende part så kan man väl rent konkret konstatera att det sannolikt verkar ligga flera dimensioner i det hela. Allt kommer sedan sällan fram i en kortare tidningsartikel. Man kan väl sedan även undra hur involverade själva Trafikförvaltningen egentligen har varit, dvs. hur mycket har de känt till? Annars kan ju ev. förhandlingar/kontakter ha gått via entreprenören/Arriva, det senare förfarandet är inte något okänt i nyare avtal. Vem som egentligen har haft kontakt och meddelat vad till vem och vad som rör själva sakfrågan är ju något som verkar väldigt diffust.

I artikeln står sedan följande stycke; " - Det är ingen konflikt. Det är NN:s mark och han behöver få den tillbaka. Det har han sagt redan i juni 2015, och sedan har han fört en konstant dialog med SL. Det är inget nytt och inget konstigt, säger Frodés juridiska ombud advokat Anna Öberg." Just formuleringen i sig (behöver få marken tillbaka) får mig att anta att marken på något sätt nu hyrs/arrenderas av SL, men att markägaren vill häva ett avtal om detta. Det är ju som bekant sällan ens fel när två träter, men nog är det inte helt osannolikt att det som sagt ligger mera i detta än vad som nu är känt... eller?
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 02 juli 2016, 01:38:29 AM
På Eniros kartor kan man numera aktivera tomtgränser, och ser direkt vad som tillhör SLL/Locom (Yxan 16), och vad som tillhör granntomten (Yxan 12): http://kartor.eniro.se/m/9fFrO
Det är inga konstigheter här rent juridiskt. Granntomtägaren har rätt att spärra av sin tomt bäst han vill. Däremot undrar man ju om han verkligen lyckats få kontakt med någon ansvarig på Locum, SLL eller Trafikförvaltningen. Förmodligen inte, då han verkar ha tröttnat.

Depån verkar helt enkelt finnas på en tomt som är på tok för liten för ledvagnar. Bredden på tomten verkar vara strax under två ledvagnars mått, dvs omkring 38-39 meter som mest, och ytan anges till 3261 m² vilket bara är marginellt större än den lilla UL-depån i Knutby, där man inte fått köra in ledvagnar på många år, just pga att där är för trångt. Som jämförelse är Fridströms depå i Rimbo 7200 m², medan Landstingets egen SL-depå i samma by borde ligga på minst 4500-4700 m².
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 02 juli 2016, 05:03:33 AM
Vad jag har hört, så sålde SL den delen som han nu spärrat av till honom. Verkstadsbyggnaden som står där var förr verkstad till bussarna i alla fall. Enligt markägaren själv (mina kollegor har pratat med honom endel) så har han varit på SL och kommunen i flera år, men inte fått svar och att "nyttjanderätten" för oss att vända bussarna på hans mark gick ut i maj förra året. Stämmer det så är han ju inte alls nån surgubbe utan är trött på slitaget och uteblivna svar.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Lars_L skrivet 02 juli 2016, 06:24:45 AM
Citat från: buskörare skrivet 02 juli 2016, 05:03:33 AM
Vad jag har hört, så sålde SL den delen som han nu spärrat av till honom. Verkstadsbyggnaden som står där var förr verkstad till bussarna i alla fall. Enligt markägaren själv (mina kollegor har pratat med honom endel) så har han varit på SL och kommunen i flera år, men inte fått svar och att "nyttjanderätten" för oss att vända bussarna på hans mark gick ut i maj förra året. Stämmer det så är han ju inte alls nån surgubbe utan är trött på slitaget och uteblivna svar.

Man blir ju onekligen förbluffad. Må vara att man säljer verkstadsbyggnaden om den inte längre används. Men man kan ju inte gärna styra detta med ett vanligt tidsbegränsat avtal att man ska ha nyttjanderätt att vända bussarna. Det låter i mina öron mycket märkligt. I sådana fall måste man givetvis skriva in ett formellt servitut. I annat fall var ju faktiskt försäljningen ganska - för att inte säga mycket märklig. Inte kan man ha en situation där man till och från ska avtala om en nyttjanderätt som är mer eller mindre nödvändig för att kunna bedriva verksamheten på platsen.

Detta är ju skillnad mot exempelvis Mora vägskäl, där ju SL av gammal hävd använt privat tomtmark för hållplats, men där hade det ju aldrig funnits någon överenskommelse eller avtal. Men det är väl det jag kan komma ihåg på exempel från privata fastighetsägare som tröttnat på SL...
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 02 juli 2016, 07:25:07 AM
Jag vet inte alls sanningshalten i detta dock! Men nått gör ju att vi har fått vända där i många år utan snack och nu är det plötsligt stopp. Som Ersa skriver så är "vår" tomt för liten för ledbussar och eftersom SL kräver ledbussar på 670 så måste det ju vara känt för dom hur stor plats vi behöver för att vända dom. Så på så vis skulle det inte förvåna mig om det funnits nått avtal som markägaren velat förhandla om, men där han (vilket han säger själv) inte fått respons från nån på flera år. Han har dessutom köpt den delen där vi idag har vår lunchbod och bilparkering, så även den delen måste ju flyttas snart. Ritningar på en ändring av depån finns, men nu har det visat sig att delar av den ritningen även den befinner sig på hans tomtmark. Detta trots att ritningarna är gjorda ihop med Vaxholms kommun. Bra koll?
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 02 juli 2016, 08:08:02 AM
Vaxholms kommun kommer nog inte lägga 2 fingrar i kors för att få oss kvar i Vaxholm heller skulle jag tro. För deras del kan vi nog ha depån nån annanstans, så en flytt till Åkersberga känns inte osannolik.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 07 juli 2016, 23:19:55 PM
Jag har sett en ritning från SL från någon gång i början av 00-talet, där det finns en infart till uppställningen på mitten av dagens ramp från Estlandsvägen och en längs kanten av konerna. Då är bussarna rampande längs två ramper en mot Eriksövägen och en mot vattnet. Kan det ha varit så att SL tänkte bygga om rampen när de sålde marken.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Lars_L skrivet 08 juli 2016, 10:10:39 AM
Citat från: igel skrivet 07 juli 2016, 23:19:55 PM
Jag har sett en ritning från SL från någon gång i början av 00-talet, där det finns en infart till uppställningen på mitten av dagens ramp från Estlandsvägen och en längs kanten av konerna. Då är bussarna rampande längs två ramper en mot Eriksövägen och en mot vattnet. Kan det ha varit så att SL tänkte bygga om rampen när de sålde marken.
Allvarligt talat tror inte jag man tänkte på att man behövde marken för att vända på. När man sedan upptäckte det, blev man väl tvungen i all hast att försöka få till ett avtal runt detta som nu då tycks ha gått ut. Meningen var väl att sälja byggnader som man inte längre behövde för verksamheten, då man väl bara har en kombitjänst stationerad vid garaget och all service av fordon etc sköts på de andra depåerna.

Utvecklingen som varit de senaste åren, med utökad trafik etc, så vore det ju annars oklokt att göra sig av med yta vid ett garage som väl ändå är för litet för sin omfattning; det skulle väl redan idag vara kostnadseffektivt om det hade funnits plats för att ställa upp några fler vagnar där. 
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2016, 13:04:29 PM
Från Trafikförvaltningens och Locums sida (i samarbete med kommunen) kanske det börjar bli hög tid att titta på nybyggnation av en annan depå i samhället? Det känns som att någon/några får börja jobba hårt direkt efter semestern för att inte bara lösa detta på kort sikt, utan även hitta en långsiktig lösning som måste kunna hålla 20-30 år framåt i tiden.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 08 juli 2016, 19:18:13 PM
Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2016, 13:04:29 PM
Från Trafikförvaltningens och Locums sida (i samarbete med kommunen) kanske det börjar bli hög tid att titta på nybyggnation av en annan depå i samhället? Det känns som att någon/några får börja jobba hårt direkt efter semestern för att inte bara lösa detta på kort sikt, utan även hitta en långsiktig lösning som måste kunna hålla 20-30 år framåt i tiden.
Det har funnits sådana planer tidigare, att bygga en jätte anläggning vid Rydbo, där man skulle koncentrera Åkersberga-, Täby-, Okvista-, Vaxholmsgaraget, och Mörbydepån för Roslagsbanan. Där Lär det vara markägaren som sagt nej. Nu är det tyvärr så att det är ont om plats, och då lär nog depån i Vaxholm flyttas till en Okvista-2 depå.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 09 juli 2016, 16:06:03 PM
Citat från: igel skrivet 08 juli 2016, 19:18:13 PM
Det har funnits sådana planer tidigare, att bygga en jätte anläggning vid Rydbo, där man skulle koncentrera Åkersberga-, Täby-, Okvista-, Vaxholmsgaraget, och Mörbydepån för Roslagsbanan. Där Lär det vara markägaren som sagt nej. Nu är det tyvärr så att det är ont om plats, och då lär nog depån i Vaxholm flyttas till en Okvista-2 depå.

Vad jag har hört så blir det Åkersberga i sådana fall.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 09 juli 2016, 16:07:53 PM
Citat från: igel skrivet 07 juli 2016, 23:19:55 PM
Jag har sett en ritning från SL från någon gång i början av 00-talet, där det finns en infart till uppställningen på mitten av dagens ramp från Estlandsvägen och en längs kanten av konerna. Då är bussarna rampande längs två ramper en mot Eriksövägen och en mot vattnet. Kan det ha varit så att SL tänkte bygga om rampen när de sålde marken.

Jag har också sett flera ritningar nu i våras för en planerad ombyggnad. Det faller dock på att den krånglande markägaren även äger marken på den sidan skranket.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 10 juli 2016, 16:09:47 PM
Citat från: buskörare skrivet 09 juli 2016, 16:07:53 PM
Jag har också sett flera ritningar nu i våras för en planerad ombyggnad. Det faller dock på att den krånglande markägaren även äger marken på den sidan skranket.
Enligt Hitta.se så är det kommunens mark (Estlandsvägen).
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 10 juli 2016, 18:03:03 PM
Citat från: igel skrivet 10 juli 2016, 16:09:47 PM
Enligt Hitta.se så är det kommunens mark (Estlandsvägen).

Ja, men den är för smal att vända in från. Dessutom skulle vi ju behöva någonstans att ställa boden och parkera bilar. Den delen har han också köpt.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 12 juli 2016, 12:19:05 PM
Depån i Vaxholm lär nog få flytta, det har klagats från flera grannar i många år. Det har funnits flera förslag till alternativa placeringar, men i Vaxholm är det ont om lämplig centralt belägen mark och en ansenlig del av marken mellan Vaxholm och Arninge är skyddad naturmark vilket gör det svårt att bygga där. Det troligaste är nog således att den nuvarande depån på sikt läggs ned och flyttas antingen till LBC eller Okvista i Vallentuna där det är lättare att få plats.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juli 2016, 12:33:24 PM
Även om depån helt försvinner vore det bra med fyra-fem st uppställningsplatser för kortare 30-90-minutersraster och tidsregleringar någonstans i samhället. Detta för ett framtidsperspektiv även två-tre upphandlingar framåt i tiden. För detta behövs ju bara en tre meter bred egen fil någonstans längsmed en gata. Uppskyltad något i stil med "Parkering SL-fordon måndag-fredag, samt även andra bussregistrerade fordon lördag-söndag".
Men då blir det ju förmodligen en kommunal fråga.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 12 juli 2016, 16:04:34 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2016, 12:33:24 PM
Även om depån helt försvinner vore det bra med fyra-fem st uppställningsplatser för kortare 30-90-minutersraster och tidsregleringar någonstans i samhället. Detta för ett framtidsperspektiv även två-tre upphandlingar framåt i tiden. För detta behövs ju bara en tre meter bred egen fil någonstans längsmed en gata. Uppskyltad något i stil med "Parkering SL-fordon måndag-fredag, samt även andra bussregistrerade fordon lördag-söndag".
Men då blir det ju förmodligen en kommunal fråga.
Nu pratar vi dessutom om Vaxholms stad.../Ulf
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 12 juli 2016, 20:36:29 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2016, 12:33:24 PM
Även om depån helt försvinner vore det bra med fyra-fem st uppställningsplatser för kortare 30-90-minutersraster och tidsregleringar någonstans i samhället.
Redan i dag är kommunen inte särskiljt förtjust i att det överhuvudtaget står bussar vid söderhamnsplan. Och ser man kommunens ideprogram "vaxholm 2030" så är det nog uteslutet att sådan uppställning kommer att ske på Vaxön. Men varför inte i Rydbo eller ute på Rindö.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 12 juli 2016, 21:50:41 PM
Citat från: igel skrivet 12 juli 2016, 20:36:29 PM
Redan i dag är kommunen inte särskiljt förtjust i att det överhuvudtaget står bussar vid söderhamnsplan. Och ser man kommunens ideprogram "vaxholm 2030" så är det nog uteslutet att sådan uppställning kommer att ske på Vaxön. Men varför inte i Rydbo eller ute på Rindö.

Douglas skulle aldrig släppa mark till det i Rydbo. Rindö funkar sådär med färjan, allt blir ju otroligt känsligt.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 12 juli 2016, 22:06:15 PM
Citat från: buskörare skrivet 12 juli 2016, 21:50:41 PM
Douglas skulle aldrig släppa mark till det i Rydbo. Rindö funkar sådär med färjan, allt blir ju otroligt känsligt.
Njä, Rindö var kanske inte en sådan god ide, för att inte tala om hur mycket utrymme alla dessa tomkörande bussar skulle ta upp på färgan.

Men isf får det nog bli det nya Arninge rescentrum. Komunpolitikerna tycks i alla fall hoppas på att man ska slippa åka buss hela vägen till stan.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juli 2016, 23:42:28 PM
Citat från: igel skrivet 12 juli 2016, 22:06:15 PM
Njä, Rindö var kanske inte en sådan god ide, för att inte tala om hur mycket utrymme alla dessa tomkörande bussar skulle ta upp på färgan.
Men isf får det nog bli det nya Arninge rescentrum. Komunpolitikerna tycks i alla fall hoppas på att man ska slippa åka buss hela vägen till stan.

Det blir det säkert. Om kommunen och andra parter hindrar alla slags depåer och uppställningar inne Vaxholm, lär Trafikförvaltningen gärna vilja korta ner 670 till Arninge resecentrum så fort invigningen skett.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 juli 2016, 23:47:05 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 juli 2016, 16:04:34 PM
Nu pratar vi dessutom om Vaxholms stad.../Ulf
Ja?
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Lars_L skrivet 13 juli 2016, 08:31:38 AM
Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2016, 23:42:28 PM
Det blir det säkert. Om kommunen och andra parter hindrar alla slags depåer och uppställningar inne Vaxholm, lär Trafikförvaltningen gärna vilja korta ner 670 till Arninge resecentrum så fort invigningen skett.

Nja, man har ju en stomnätsstrategi där 670 ska förlängas till Tyresö. Fast då kan man ju använda Pettersboda ;)

Blir nog inget iof med de planerna - särskilt som ju nu Stockholms stad stryper trafiken på Vasagatan med motiveringen att inga stomlinjer ska gå där.  Men jag tror inte Trafikförvaltningen bryr sig så mycket om tomkörningssträckor. Det blir förstås alltid någon kostnad i avtalen någonstans. Men det finns ju ändå bra med utrymme i Österåker att hitta lösningar och dit är det ju ändå inte så långa tomkörningstider; om man jämför med andra närliggande trafikområden.   
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 13 juli 2016, 09:12:07 AM
Citat från: Lars_L skrivet 13 juli 2016, 08:31:38 AM
Blir nog inget iof med de planerna - särskilt som ju nu Stockholms stad stryper trafiken på Vasagatan med motiveringen att inga stomlinjer ska gå där.

670 Vaxholm-Stockholm-Tyresö samt 676 Norrtälje-Stockholm-Värmdölandet...  De där planerna är det väl knappt någon som tar på fullt allvar. Vad blir nästa fantasiprojekt? En linje Hallstavik-Stockholm-Torö? ::)

Men vad jag hört ska väl både 639, 670 och 676 i varje fall trafikera Arninge Resecentrum.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Lars_L skrivet 13 juli 2016, 09:25:40 AM
Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2016, 09:12:07 AM
670 Vaxholm-Stockholm-Tyresö samt 676 Norrtälje-Stockholm-Värmdölandet...  De där planerna är det väl knappt någon som tar på fullt allvar. Vad blir nästa fantasiprojekt? En linje Hallstavik-Stockholm-Torö? ::)

Men vad jag hört ska väl både 639, 670 och 676 i varje fall trafikera Arninge Resecentrum.

Nä, ingen i branschen. Men att Trafikförvaltningen har det som sin strategi måste ju ändå betyda något. Tror man inte på de planer man har, så blir det väl svårt även för Trafikförvaltningen att arbeta och planera. I förstudien till upphandlingen för Tyresö skrev man väl att det "snarast ska ses som en vision på mycket lång sikt" (fritt citerat). Men det antyder väl i och för sig hur man ser på stomlinjer; dessa får kosta hur mycket som helst, medan likvärdiga linjer - även om de skulle ha fler resande -  inte får kosta ett öre mer än vad som krävs. Så det är väl då troligare (även om sannolikheten är liten) att man drar in 639 till Arninge. Det är ju ingen stomlinje och då är väl ekonomin det viktiga.

Men visst alla linjer ska väl passera Arninge när det är färdigt som jag förstått det hela. Beror väl på hur lång tid det tar etc. 670 och 676 har ju redan X-varianter i högtrafik, så det är ju inte säkert att man låter alla turer stanna där.  Sedan är ju en tanke också att dra linjerna via Täby. Hur det skulle fungera med nuvarande terminalbyggnad och begränsade hållplatser för genomgående trafik ligger ovanför min analysförmåga, men det finns säkert en plan...
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 13 juli 2016, 10:54:56 AM
Citat från: Lars_L skrivet 13 juli 2016, 09:25:40 AM
Nä, ingen i branschen. Men att Trafikförvaltningen har det som sin strategi måste ju ändå betyda något. Tror man inte på de planer man har, så blir det väl svårt även för Trafikförvaltningen att arbeta och planera. I förstudien till upphandlingen för Tyresö skrev man väl att det "snarast ska ses som en vision på mycket lång sikt" (fritt citerat). Men det antyder väl i och för sig hur man ser på stomlinjer; dessa får kosta hur mycket som helst, medan likvärdiga linjer - även om de skulle ha fler resande -  inte får kosta ett öre mer än vad som krävs. Så det är väl då troligare (även om sannolikheten är liten) att man drar in 639 till Arninge. Det är ju ingen stomlinje och då är väl ekonomin det viktiga.

Men visst alla linjer ska väl passera Arninge när det är färdigt som jag förstått det hela. Beror väl på hur lång tid det tar etc. 670 och 676 har ju redan X-varianter i högtrafik, så det är ju inte säkert att man låter alla turer stanna där.  Sedan är ju en tanke också att dra linjerna via Täby. Hur det skulle fungera med nuvarande terminalbyggnad och begränsade hållplatser för genomgående trafik ligger ovanför min analysförmåga, men det finns säkert en plan...

Täby C?  ??? Jisses, det kommer knappast att funka.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 13 juli 2016, 10:56:02 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2016, 23:47:05 PM
Ja?

Dom är lite egna i den kommunledningen.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 13 juli 2016, 14:15:48 PM
Citat från: buskörare skrivet 13 juli 2016, 10:56:02 AM
Dom är lite egna i den kommunledningen.
Minst sagt.../Ulf
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 13 juli 2016, 17:19:33 PM
Citat från: Lars_L skrivet 13 juli 2016, 09:25:40 AM
Men visst alla linjer ska väl passera Arninge när det är färdigt som jag förstått det hela. Beror väl på hur lång tid det tar etc. 670 och 676 har ju redan X-varianter i högtrafik, så det är ju inte säkert att man låter alla turer stanna där.
Kommunpolitikerna i Vaxholm tycks inte bara hoppas att 670 passerar Arninge Rescentrum utom även har den som slutstation. Dvs man hoppas på att bussarna ska sluta gå till Stockholm så att Vaxholmarna inte ska behöva åka buss hela vägen. Sedan att det medför 15min längre restid till nästan valfri arbetsplats i norrort och ett extra byte för nästan alla som gör arbetsresor.
  Som det är i dag byter de allra flesta som åker från Vaxholm i DAS eller till viss del i Mörby C eller Tekniska Högskolan. För de som byter i MÖC i dag blir det ett extra byte i Arninge + att de kommer att behöva gå från Mörby Station till Danderyds Sjukhus. För de som byter i Danderyd i dag, blir det också ett extra byte och att man behöver gå från Mörby Station till DAS. Och för de som åker in till Stan blir det ett extra byte. De enda som vinner på lösningen med Arningen Resecentrum från Vaxholm är de som ska byta till buss mot Norrtälje, de lär nog tjäna en 10min på det. Och de som jobbar i vissa delar av Täby. För alla övriga blir det ett extra byte och förlängd restid, sådant brukar inte gynna kollektivtrafikandelen av arbetspendlingen.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 14 juli 2016, 11:22:53 AM
Den långsiktiga planen är väl att korta ner både 639 och 670 till den framtida Arninge Rescentrum. Men detta kräver ju nästan att Roslagsbanans tunnel in till Centralen först är invigd och trafikeras.
Att köra alla tunga Roslagslinjer (alla 639, 670 och 676) till Täby C lilla trånga "bussterminal" är det ju inte heller någon i branschen som på allvar tror på. Inte förrän tunnelbanan kommer till Täby C om många decennier (om ens det) kan man måhända omkring omkring Galoppfältets station kanske rent kapacitetsmässigt kunna att ta emot bussarna, men då skulle Stora Marknadsvägen se ut som Tekniska högskolan idag, med en massa uppställda bussar på bägge sidan gatan dagtid varenda vardag.

Man kan ju även räkna med att Åkerbygaraget i Täby är flyttat längre ut från stan om några decennier då RB-tunnel och/eller Täbytunnelbana är färdiga, och då vill ingen boende och företagare i området se en enda parkerad buss i närheten. Dvs precis som inne i Vaxholm idag.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 juli 2016, 12:07:02 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 juli 2016, 14:15:48 PM
Minst sagt.../Ulf

Hur då? Utveckla gärna.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 15 juli 2016, 15:28:10 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 juli 2016, 12:07:02 PM
Hur då? Utveckla gärna.
Här har några ekonomer och andra akademiker försökt reda ut vad som har hänt i Vaxholms ekonomi. En historia som inte är alt för ljus, trots goda förutsättningar. Med bilden av ett komunfullmäkitge och även en tjänstemannakår som inte är tillräkligt kompetent för de uppgifter de är satta att sköta.
http://www.waxholmspartiet.se/saganomvaxholmsekonomi.pdf (http://www.waxholmspartiet.se/saganomvaxholmsekonomi.pdf)
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 16 juli 2016, 13:39:57 PM
Tydligen har SL varit ute nu och det blir inte bättre än såhär. En kollega har pratat med SL-killen som sa att det är helt klart (hur klart det nu kan bli när SL bestämmer) att det blir flytt till Åkersberga. Det ligger dock 3-4 år framåt, så vi får klara oss med nuvarande situation tills dess.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 16 juli 2016, 14:02:03 PM
Citat från: buskörare skrivet 16 juli 2016, 13:39:57 PM
Tydligen har SL varit ute nu och det blir inte bättre än såhär. En kollega har pratat med SL-killen som sa att det är helt klart (hur klart det nu kan bli när SL bestämmer) att det blir flytt till Åkersberga. Det ligger dock 3-4 år framåt, så vi får klara oss med nuvarande situation tills dess.
Har man någon ide om hur Arriva ska kompenseras vid flytten, det lär ju bli en personalkostnadsökning på 10% för alla tomkörningar, då avräknat de övriga effektivitetsvinster man får.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 16 juli 2016, 15:06:52 PM
Citat från: igel skrivet 16 juli 2016, 14:02:03 PM
Har man någon ide om hur Arriva ska kompenseras vid flytten, det lär ju bli en personalkostnadsökning på 10% för alla tomkörningar, då avräknat de övriga effektivitetsvinster man får.

SL kommer stå för tomkörningskostnaden tydligen, vad det innebär vet jag dock inte. Jag är mest rädd för att Arriva blandar ihop oss alla då och låter alla köra både Berga och Vaxholm. Antar att det blir så, men hoppas innerligt att vi som är stationerade i Vaxholm idag får fortsätta köra Vaxholm.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juli 2016, 17:08:51 PM
Samt kostnaden för en tjänst som ska trafikleda bussar på Vaholmsdepån varenda dag i 3-4 år framöver. Var får man tiden 3-4 år från förresten? Ska depåflytten överensstämma exakt med nästa trafikstart, som borde bli midsommar 2020?
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 16 juli 2016, 17:22:34 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2016, 17:08:51 PM
Samt kostnaden för en tjänst som ska trafikleda bussar på Vaholmsdepån varenda dag i 3-4 år framöver. Var får man tiden 3-4 år från förresten? Ska depåflytten överensstämma exakt med nästa trafikstart, som borde bli midsommar 2020?

Kanske den tiden det beräknas ta innan ny ramp kan stå färdig? Ingen aning.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 16 juli 2016, 17:26:56 PM
Vi har en utsättare i vanliga fall också, men nu måste vi ha på helgerna också eftersom nån måste flytta ut "småbussarna" på morgonen innan första ledbussen ska ut.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 16 juli 2016, 20:19:31 PM
Jag tror att när jag skrev 10% så underskattade jag nog kostnaderna rätt graft. De kan nog mycket väl ligga mellan 15-25%.
  Och även om det är SL som står för kostnaderna, så ska man koma ihåg  att SL nte odlar egna pengaträd, som de kan plocka sedlar från när de behöver, utom de tar de ur landstingsmedborgarnas plånböcker. 
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 16 juli 2016, 21:07:25 PM
Citat från: igel skrivet 16 juli 2016, 20:19:31 PM
Jag tror att när jag skrev 10% så underskattade jag nog kostnaderna rätt graft. De kan nog mycket väl ligga mellan 15-25%.
  Och även om det är SL som står för kostnaderna, så ska man koma ihåg  att SL nte odlar egna pengaträd, som de kan plocka sedlar från när de behöver, utom de tar de ur landstingsmedborgarnas plånböcker.

Nej, precis. Men nått måste ju göras och det ska bli otroligt spännande att se vad som kommer bli av till slut.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: homer skrivet 16 juli 2016, 21:26:14 PM
Det är ju så "fiffigt" gjort att en Kommun kan tvångsköpa mark om man anser sig behöva det, är de inget som diskutera?, att köpa tillbaka de man en gång sålde
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 16 juli 2016, 21:53:44 PM
Citat från: homer skrivet 16 juli 2016, 21:26:14 PM
Det är ju så "fiffigt" gjort att en Kommun kan tvångsköpa mark om man anser sig behöva det, är de inget som diskutera?, att köpa tillbaka de man en gång sålde

Eftersom kommunen inte heller vill ha oss där, så är det nog inget dom skulle göra.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juli 2016, 22:36:40 PM
Citat från: buskörare skrivet 16 juli 2016, 17:22:34 PM
Kanske den tiden det beräknas ta innan ny ramp kan stå färdig? Ingen aning.

Nja, rampen hos underentreprenören i Rimbo byggdes upp och kopplades in på några fåtal veckor. Snarare lär det handla om markfrågor. Eller så vill man bara inviga nya depålösningar i och med nya avtals- och trafikstarter.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 16 juli 2016, 22:44:45 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2016, 22:36:40 PM
Nja, rampen hos underentreprenören i Rimbo byggdes upp och kopplades in på några fåtal veckor. Snarare lär det handla om markfrågor. Eller så vill man bara inviga nya depålösningar i och med nya avtals- och trafikstarter.

Jag har ingen aning som sagt. Men den ska planeras, bygglov ska fixas och sen ska den byggas. Låter som det tar mer än några veckor. Men som sagt, jag har ingen aning. Avtalet går dock ut 2021+ ev extraår, så det verkar inte vara det heller.
Marken ägs redan av SL.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juli 2016, 23:45:42 PM
Citat från: buskörare skrivet 16 juli 2016, 22:44:45 PM
Jag har ingen aning som sagt. Men den ska planeras, bygglov ska fixas och sen ska den byggas. Låter som det tar mer än några veckor. Men som sagt, jag har ingen aning. Avtalet går dock ut 2021+ ev extraår, så det verkar inte vara det heller.
Marken ägs redan av SL.


Visst tar helheten mer än ett par veckor. Jag tänkte mest på att uppbyggandet och inkopplandet av rampen tog några få veckor.
Men om vi säger ett år då. Andra operatörer har ju tillsammans med respektive länshuvudman klarat allt från planering, bygglov, byggning och invigning på de 11-12 månaderna mellan tilldelingsbeslut och trafikstart. Men det är ju iofs i andra kommuner.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Nico skrivet 17 juli 2016, 18:09:45 PM
Apropå att Vaxholms kommun skulle vara så speciell i dessa sammanhang. Undrar nämligen om de är så mycket värre än andra?! I mångt och mycket är detta ett problem för de flesta mindre kommuner då man har få invånare vilket ger en låg skattebas. Rent praktiskt borde flera av Stockholms läns mindre kommuner aldrig ha fått uppstå. Vet t.ex. en kommun söder om stan som inleder alla sina möten med "vi har inga pengar" så med andra ord så kan man även glömma eventuella behov. Har haft mycket att göra med många av kommunerna i länet och rent generellt är de befolkningsmässigt mindre kommunerna ofta väldigt trögjobbade. Ofta så är det antingen en person som sitter på flera funktioner eller så saknas vissa funktioner helt.

Ser man sedan till bussgarage/depåer så är det ofta sedan så att när de en gång i tiden anlades så låg de på mark som inte var direkt attraktiv. T.ex. så 1932 var Hornsberg inte direkt citynära och 1963 var området runt Råsta nästan rena vischan osv. I dagens läge är dessa områden istället högattraktiva för bostäder. De flesta nuvarande av de äldre bussdepåerna i SL-land lever redan på lånad tid. Samtidigt så vill man rent politiskt i många fall inte heller ha verksamheter såsom flygplatser, bussterminaler, kollektivtrafikdepåer, betongverk, asfaltsstationer mm. i närområdet. Allt enligt NIMBY-principen (Not In My Back Yard). Att flytta eller bygga en ny depå kan sedan ta olika lång tid beroende på olika faktorer. Grovt förenklat så dels spelar givetvis ekonomin in, men sedan så ska det även projekteras, det ska sedan t på remiss. Ett beslut ska det sedan även finnas möjlighet för överklagan till av berörda parter (NIMBY), det ska sedan upphandlas en entreprenör osv. Det tar i bästa fall ett par år från ax till limpa.

I flera fall blir det dock ganska snett då många funktioner och dess faciliteter samtidigt måste finnas i relativ närhet för att det ska fungera, både då praktiskt såväl som samhällsekonomiskt... för hur långa tomkörningar är egentligen just ekonomiskt försvarbara medan t.ex. asfalt inte får vara för kall när den ska användas etc. Det här är sedan något som alla storstäder måste tackla, men man går olika tillväga. Exempelvis MTA i New York har ju ett antal depåer (http://www.nycsubway.org/wiki/Subway_Yards) på mycket attraktiva platser, just för att de behöver vara i närhet till trafiken. I Stockholm verkar man helt skygga och mera och mera att gå åt andra hållet... snart ska väl Citys bussar sättas ut från Mälaröarna eller något...  :o



Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 17 juli 2016, 23:09:39 PM
Citat från: Nico skrivet 17 juli 2016, 18:09:45 PM
Stockholm verkar man helt skygga och mera och mera att gå åt andra hållet... snart ska väl Citys bussar sättas ut från Mälaröarna eller något...  :o
Jag tror att den väg stockholm har valt är ett misstag. Tomkörningskostnader kommer tillslut att hamna på månadskorten, om man tog ut kostnaderna för tomkörningarna av de som köper marken, så har jag svårt att tro att den maken skulle vara särskiljt attraktiv. Säg att man tog ut i Vaxholmsfallet (2 extra arbetstimmar per förare och dag à 300kr) gånger 15 förare. 9000kr/dygn. Jag tror att det skulle vara mycket svårt att få någon spekulant till marken om de var tvungna att betala en sådär 3,3miljoner per år i avgift till SL. Och då är plötligt inte marken längre attraktiv.   
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Lars_L skrivet 18 juli 2016, 00:21:02 AM
Det är väl inte heller någon medveten strategi riktigt att få bort depåerna från Stockholm och kanske är det ett problem att det inte finns någon plan bakom (behovet av att bygga bostäder verkar att får styra). Tror inte att driftskostnaderna kommer öka så mycket av att flytta Vaxholm. Nackdelen är förstås att inte depån kommer ligga "längs linjen", vilket gör det lite knepigare att ordna med effektiva avlösningar. På 1990-talet la man ju ner den här typen av mindre depåer (även om Vaxholm är något större), såsom depån i Bro och Björkliden (Färingsö) som en del i att effektivisera trafiken.  Påslaget borde väl bli ungefär 40-minuter per tjänst. Lite effektiviseringar går säkert att göra av trafiken (men till nackdel då att man har några "rena" Vaxholmstjänster). Å andra sidan försvinner ju kostnaden för depån. I just det här fallet blir nog alltså kostnadsökningen ganska marginell i slutändan.

Men generellt är det givetvis ett problem. Inte minst är det ju ett problem att trafiken kommer behöva ökas på sina håll där dagens depåer inte räcker till och det inte går att bygga ut i anslutning till dem. Kallhäll är ett sådant exempel. Än så länge har det väl ändå fungerat med de flyttar som genomförts. Men frågan är väl exempelvis hur länge Björknäsdepån kan ha en sådan central placering som idag? Helt klart kommer en flytt av depåer till industriområden att äga rum. Men även dessa områden lever ju lite på "lånad tid", då det knappt finns några tillverkningsindustrier i Stockholm och många lokaler i dessa områden står spöklikt tomma.

Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 18 juli 2016, 02:25:04 AM
Citat från: Nico skrivet 17 juli 2016, 18:09:45 PM
I Stockholm verkar man helt skygga och mera och mera att gå åt andra hållet... snart ska väl Citys bussar sättas ut från Mälaröarna eller något...  :o

Är inte Mälaröarna lite för nära ändå? Samt för naturfint att bygga nya bussdepåer på. Nja, jag är fortfarande inne på min deprimerande framtid med fyra rejäla stordriftsdepåer närmast Stockholm. En i Kungsängen, en kraftigt utbyggd i Okvista/Vallentuna, en omkring Länna/Haninge, samt en nära Botkyrka. Samt enbart bostäder på alla dagens depåer som ligger närmare City än de fyra uppräknade.
Då kan man dessutom dela in hela länet i enbart fyra gigantiska trafikområden, så man kan få bort till och med några av de inte fullt så stora multinationella utlandsstatsägda bolagen, och bara behålla max två operatörer (eller helst bara en enda) i hela länet, inkl tågtrafiken inräknad. Det måste ju vara SLs stora framtidsdröm! ::)
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: BSB101 skrivet 18 juli 2016, 09:33:45 AM
Citat från: homer skrivet 16 juli 2016, 21:26:14 PM
Det är ju så "fiffigt" gjort att en Kommun kan tvångsköpa mark om man anser sig behöva det, är de inget som diskutera?, att köpa tillbaka de man en gång sålde

Att tvångsköpa mark är något som kommuner gör väldigt sällan och det av goda anledningar. Att tvångsinlösa mark för en bussdepå skulle nog ingen kommun få för sig.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 19 juli 2016, 15:18:54 PM
Citat från: BSB101 skrivet 18 juli 2016, 09:33:45 AM
Att tvångsköpa mark är något som kommuner gör väldigt sällan och det av goda anledningar. Att tvångsinlösa mark för en bussdepå skulle nog ingen kommun få för sig.

Å andra sidan kommer de kommuner som vägrar underlätta för kollektivtrafiken (och tror att de ska få allt gratis), till slut till en viss punkt då deras kommuns centralort drabbas av sämre och/eller glesare busstrafik. Eller köande bussar, förseningar och annat.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 19 juli 2016, 15:31:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2016, 15:18:54 PM
Å andra sidan kommer de kommuner som vägrar underlätta för kollektivtrafiken (och tror att de ska få allt gratis), till slut till en viss punkt då deras kommuns centralort drabbas av sämre och/eller glesare busstrafik. Eller köande bussar, förseningar och annat.

Det är ju det. En ordentlig olycka på 276:an på morgonen och Vaxholm blir utan mer än varannan tur.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Buss-busen skrivet 31 juli 2016, 22:03:52 PM
Citat från: buskörare skrivet 16 juli 2016, 13:39:57 PM
Tydligen har SL varit ute nu och det blir inte bättre än såhär. En kollega har pratat med SL-killen som sa att det är helt klart (hur klart det nu kan bli när SL bestämmer) att det blir flytt till Åkersberga. Det ligger dock 3-4 år framåt, så vi får klara oss med nuvarande situation tills dess.

Åkersberga? Det är ju närmare till Täbygaraget.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Nico skrivet 31 juli 2016, 22:15:38 PM
Frågan är nog mest var det finns plats? Även garaget i Åkerby lever väl på lånad tid så det kan ju handla om (ifall man spekulerar lite allmänt) att man avser att bygga någon ny större depå för Norrort inom Österåkers kommun. Det som nu finns i Åkersberga (alltså vare sig LBC eller stationen) är ju några direkt optimala ställen att ställa upp bussar på. LBC torde även det i så fall annars behöva byggas ut ganska ordentligt.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 31 juli 2016, 22:48:54 PM
Citat från: Nico skrivet 31 juli 2016, 22:15:38 PM
Frågan är nog mest var det finns plats? Även garaget i Åkerby lever väl på lånad tid så det kan ju handla om (ifall man spekulerar lite allmänt) att man avser att bygga någon ny större depå för Norrort inom Österåkers kommun. Det som nu finns i Åkersberga (alltså vare sig LBC eller stationen) är ju några direkt optimala ställen att ställa upp bussar på. LBC torde även det i så fall annars behöva byggas ut ganska ordentligt.

Depåer mitt inne i samhällen känns dessutom väldigt otidsenliga idag, speciellt då marken ökar i värde. Det är säkerligen bara en tidsfråga innan Åkersberga station minskas ner till Vallentuna stations storlek, och bara får ett fåtal korttidsuppställningar närmare centrum. Kanske på sin höjd i form av hållplatsfickor längsmed norra delen av Margretelundsvägen. Åkersberga LBC på Sandskilsvägen känns ju av kartbilden även den som att den ligger i ett område som man bara väntar på att köpa upp och bygga bostäder på, så fort som möjligt. En utbyggnad av den känns inte riktigt realistisk, då industriområdet ju är omgärdat av bostadsfastigheter, kanalen samt 276:an.

Ja, just ja. Det heter ju inte "industriområde" längre, utan nåt fint-i-kanten som t.ex "företagsby". ;)
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 01 augusti 2016, 08:16:15 AM
Citat från: Ersa skrivet 31 juli 2016, 22:48:54 PM
Depåer mitt inne i samhällen känns dessutom väldigt otidsenliga idag, speciellt då marken ökar i värde. Det är säkerligen bara en tidsfråga innan Åkersberga station minskas ner till Vallentuna stations storlek, och bara får ett fåtal korttidsuppställningar närmare centrum. Kanske på sin höjd i form av hållplatsfickor längsmed norra delen av Margretelundsvägen. Åkersberga LBC på Sandskilsvägen känns ju av kartbilden även den som att den ligger i ett område som man bara väntar på att köpa upp och bygga bostäder på, så fort som möjligt. En utbyggnad av den känns inte riktigt realistisk, då industriområdet ju är omgärdat av bostadsfastigheter, kanalen samt 276:an.

Ja, just ja. Det heter ju inte "industriområde" längre, utan nåt fint-i-kanten som t.ex "företagsby". ;)

Bussuppställningen vid Roslagsbanan (Åkersberga C) ska bort. Där ska det byggas något, kommer inte ihåg vad. Det ska desutom byggas en planskild korsning. SL skulle få ny mark i kompensation, men det blev politisk oenighet i frågan, då ersättningsmarken redan var ett vägreservat och därför oanvänd. Skulle SL ha fått marken, skulle Åkersberga inte kunna få en omfartsled. Så jag vet inte hur det går med de planerna just nu.

Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 augusti 2016, 15:35:46 PM
Citat från: Buss-busen skrivet 31 juli 2016, 22:03:52 PM
Åkersberga? Det är ju närmare till Täbygaraget.

I Täby är det överfullt redan.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 augusti 2016, 15:38:31 PM
Citat från: Ersa skrivet 31 juli 2016, 22:48:54 PM
Depåer mitt inne i samhällen känns dessutom väldigt otidsenliga idag, speciellt då marken ökar i värde. Det är säkerligen bara en tidsfråga innan Åkersberga station minskas ner till Vallentuna stations storlek, och bara får ett fåtal korttidsuppställningar närmare centrum. Kanske på sin höjd i form av hållplatsfickor längsmed norra delen av Margretelundsvägen. Åkersberga LBC på Sandskilsvägen känns ju av kartbilden även den som att den ligger i ett område som man bara väntar på att köpa upp och bygga bostäder på, så fort som möjligt. En utbyggnad av den känns inte riktigt realistisk, då industriområdet ju är omgärdat av bostadsfastigheter, kanalen samt 276:an.

Ja, just ja. Det heter ju inte "industriområde" längre, utan nåt fint-i-kanten som t.ex "företagsby". ;)

SL äger tydligen mer mark där LBC ligger och där byggs det upp nytt. Enligt vad jag hörde idag så hyr SL marken där bussarna står idag på LBC och i så fall tjänar man nog på att bygga nytt, större.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 augusti 2016, 15:40:54 PM
Sen säger ryktet att SL äger mark vid Rosenkälla, så depån kanske hamnar där då. Ska ju byggas handelscentrum där. Kan ju motivera varför det skulle ta så lång tid innan vi flyttar från Vaxholm.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 01 augusti 2016, 16:11:20 PM
Citat från: buskörare skrivet 01 augusti 2016, 15:40:54 PM
Sen säger ryktet att SL äger mark vid Rosenkälla, så depån kanske hamnar där då. Ska ju byggas handelscentrum där. Kan ju motivera varför det skulle ta så lång tid innan vi flyttar från Vaxholm.
Hur det nu går med handelscentrumplanerna, centrum-herren hadde ju velat få dit Stor-Stockholms 3:e IKEA, skulle vist bli det tredje hörnet i triangeln Kungens kurva-Barkarby-Rosenkälla. Men så lär det ju inte bli, IKEA har ju öppnat en servis-station i Enebyängen i stället. En stor handelsplats är ju beroende av sina magneter, och utan IKEA blir det ju inte mycket mera än ett mini-Arninge en motorvägsavfart ifrån Arninge.   
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 augusti 2016, 18:18:55 PM
Citat från: igel skrivet 01 augusti 2016, 16:11:20 PM
Hur det nu går med handelscentrumplanerna, centrum-herren hadde ju velat få dit Stor-Stockholms 3:e IKEA, skulle vist bli det tredje hörnet i triangeln Kungens kurva-Barkarby-Rosenkälla. Men så lär det ju inte bli, IKEA har ju öppnat en servis-station i Enebyängen i stället. En stor handelsplats är ju beroende av sina magneter, och utan IKEA blir det ju inte mycket mera än ett mini-Arninge en motorvägsavfart ifrån Arninge.

Jag tycker dock inte att Ikea måste vara där för att det ska bli en handelsplats. Men jag vet inte alls hur planerna ser ut.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 augusti 2016, 18:26:34 PM
Och att det blir en handelsplats där är ju klart. Sen hur stor är en annan sak.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: igel skrivet 01 augusti 2016, 21:04:44 PM
Citat från: buskörare skrivet 01 augusti 2016, 18:26:34 PM
Och att det blir en handelsplats där är ju klart. Sen hur stor är en annan sak.

Här finns planen för den
https://www.osteraker.se/download/18.1f86c0e614421c414ce11237/1408707971446/KF+2014-09-01+handlingar+%C3%A4rende+13.pdf (https://www.osteraker.se/download/18.1f86c0e614421c414ce11237/1408707971446/KF+2014-09-01+handlingar+%C3%A4rende+13.pdf)
Intressant sidan 35, med planer för kollektivtrafikförsörjning till området. Kistabussen 685 och Rusningtrafikbussarna 624, 628 tycks få tre nya hållplatser inne i handelsområdet.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 september 2016, 12:45:48 PM
Fortfarande vet ingen nånting. Dock måste nått hända innan vintern och det senaste jag hört var att bussarna flyttas tillfälligt till Åkersberga station då och att man börjar riva och dona på LBC för flytt dit. Dock vill man ju inte gärna ha bussar på Åkersberga station eftersom dom blir vandaliserade där, så jag vet inte. Kommer ju dessutom behövas flera omlopp i Vaxholm om vi ska kunna köra den trafiken som går idag med de många-långa tömkörningarna som blir.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Lars_L skrivet 01 september 2016, 21:09:28 PM
Citat från: buskörare skrivet 01 september 2016, 12:45:48 PM
Kommer ju dessutom behövas flera omlopp i Vaxholm om vi ska kunna köra den trafiken som går idag med de många-långa tömkörningarna som blir.

Fast det skulle man väl iof kunna lösa med avlösningsbil? I annat fall krävs det ju rätt många ytterligare omlopp - blir nog orealistiskt. Man kan ju tänka sig att man har avlösning vid Kulla vägskäl för 670. Då blir det inte så mycket extra för själva avlösningarna. Inte optimalt - men funkar. Däremot kräver det drygt en tjänst mer än idag må-fr. Lite tj-tid bör man ju dock tjäna in på att man inte behöver ha tvätt och tankning i Täby.

Fast då måste man också hitta en lösning för rasterna, vilket då ändå innebär lite extra tomkörningar. Finner man ingen annan lösning än att ha det i Åkersberga, krävs väl då ytterligare en tjänst. Vissa skulle man väl dock kunna ha vid Tekniska och om man har lokal kvar i Vaxholm.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 september 2016, 21:30:35 PM
Vi har ingenstans att ställa bussarna i Vaxholm, då måste det till avlösningar på Söderhamnsplan. Avlösningsbil är ju ett alternativ förstås. Oavsett blir det mycket tömkörningar, vilket vad jag förstod SL kommer stå för. De flesta tankningarna sker på väg till eller från Tekniska, så där sparas inte så mycket. Några tjänster har tömkörning från Vaxholm och sen tillbaka igen, det slipper dom ju. Även slipper man den väldigt noga planeringen av tankningar, framför allt under helgerna. Eftersom bussarna kommer stå parkerade på stationen krävs ju antingen tankning i tjänsten eller en extra gubbe som kör bussarna till LBC.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Fredde skrivet 01 september 2016, 21:55:59 PM
Det går väl att nyttja bussfickan på planen vid Rindöbåten för kortare uppställning? Eller är den kanske bara för turistbussar?
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 01 september 2016, 22:06:18 PM
Citat från: Fredde skrivet 01 september 2016, 21:55:59 PM
Det går väl att nyttja bussfickan på planen vid Rindöbåten för kortare uppställning? Eller är den kanske bara för turistbussar?

I fickan kan vi inte ställa ledbussar, då kommer man inte runt. Bakom fickan går förstås, men eftersom den är öppen för alla så finns ju inga garantier för att det är ledigt där.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Fredde skrivet 01 september 2016, 22:16:36 PM
Citat från: buskörare skrivet 01 september 2016, 22:06:18 PM
I fickan kan vi inte ställa ledbussar, då kommer man inte runt. Bakom fickan går förstås, men eftersom den är öppen för alla så finns ju inga garantier för att det är ledigt där.

Jag tänkte längst till vänster innan man vänder runt vid vägfärjan.. Har man en bra relation med kommunen går en sådan plats (som redan är uppmärkt med busskylt) såklart att undanvara till SL-bussar.
Jag har fått Nacka att bygga bort taxifickor på några ställen, till förmån för hållplatser och pausplatser.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Lars_L skrivet 02 september 2016, 08:46:14 AM
Även om det väl är ont om plats där också (men lättare att lösa än i Vaxholm), så kan man förstås ha rastavlösningar i Danderyd. Då kan man också utnyttja förare från de andra depåerna på ett effektivt sätt för denna del. Ofta - förutom några enstaka - ligger ju rasterna i regel efter förmiddags/eftermiddagsrusning eller före halvtimmestrafikens början. Dock blir ju det en extra kostnad på eftermiddagar då några turer måste tomma till Danderyd för att det ska fungera - ifall man inte då använder Täbyförare för rastavlösning. 

Detta löser förstås inte problemet med lokallinjerna. Men avlösningsbil för att klara växling mellan it/in-tjänster är nog nödvändigt Annars krävs det nog 4-5 fordonomlopp extra på eftermiddagen, går ju bort närmare en timme att tomma för att växla förare vid Åkersberga. Samtidigt är det väl förvisso några fler omlopp ute på 670 i morgonrusningen, så det kanske klarar sig utan att bli dimensionerande och då gör det ju inte så mycket.

Så länge man har uppställning vid Åkersberga station blir det förstås extra för tvätt och tank. Men tanken var väl att så småningom utnyttja lastbilcentralens depå? Samtidigt tar det ju 7-8 minuter mellan station/depån och man kan använda förare/verkstadspersonal i Åkersberga för detta.   

Knepigare på helger. Då är det lättast att ha ett extra omlopp ute. Men där skulle det vara en större fördel att kunna ha rasterna i Vaxholm. En lösning där är väl att man låter någon/några tjänster körs av Täby och ha rastavlösning vid Danderyd.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 02 september 2016, 08:58:28 AM
Att ha raster i Danderyd funkar bara om man byts av. Att ställa ifrån sig bussen där är hopplöst.
När allt är klart vid LBC blir det enklare förstås, men det ligger ju några år framåt. Även om Täby kör, måste det ju finnas nog bussar av rätt sort, t.ex kort för omlopp som någon gång har 681 med.
När det är klart vid LBC kommer dom troligen blanda ihop oss med Berga-förarna, vilket vi inte vill. Alltså vill inte köra i Åkersberga. Men vi får se vad det blir. Oavsett är det himla tråkigt.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: homer skrivet 02 september 2016, 22:44:46 PM
Får de inte ens plats kortvagnar i nuvarande depå? ( jag menar naturligtvis normalbuss så ingen behöver påpeka det...)
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 03 september 2016, 08:45:01 AM
Citat från: buskörare skrivet 02 september 2016, 08:58:28 AM
Att ha raster i Danderyd funkar bara om man byts av. Att ställa ifrån sig bussen där är hopplöst.
När allt är klart vid LBC blir det enklare förstås, men det ligger ju några år framåt. Även om Täby kör, måste det ju finnas nog bussar av rätt sort, t.ex kort för omlopp som någon gång har 681 med.
När det är klart vid LBC kommer dom troligen blanda ihop oss med Berga-förarna, vilket vi inte vill. Alltså vill inte köra i Åkersberga. Men vi får se vad det blir. Oavsett är det himla tråkigt.

Utan att med avsikt låta negativ och så, men att man till slut mer eller mindre blandas ihop med övriga trafikområdet är något som man nog får acceptera i längden, då detta förekommit på nästan alla andra ställen runtom. Speciellt när trafikområdena hela tiden växer. Det är mestadels vissa underentreprenörer på olika smådepåer som av praktiska skäl låses fast till ett fåtal linjer (t.ex Sköldhs på UL 806), men i övrigt är det ett hyfsat utbyte i områdena omkring Trafikområde Norrort. Det går idag rätt gott om Rimbobaserade bussar till Blidö, Åkersberga och Östhammar, Alundabaserade bussar till Hallstavik, Blidöbaserade bussar runtom Lohärad, och ej att förglömma Hallstaviksbaserade bussar på 401:an till Älta. Fram till sommaren 2011 körde ju även Rimbo- och Norrtäljeförare kortare inhopp på 601, 604, 611 och även 670 under lågtrafik och/eller sommartid.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 03 september 2016, 09:19:22 AM
Nu har jag ju inte någonstans skrivit att vi inte accepterar det dock  ;)
Fördelen vi har haft hittills är att passagerarna lär känna sina förare och att Vaxholmstrafiken med väldigt många anslutningar längs linjen funkar bra så länge Vaxholmsförare kör, eftersom vi vet. Sen är klimatet bland Åkersbergas förare och passagerare ett helt annat än i Vaxholm, vilket påverkar arbetsmiljön.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Lars_L skrivet 03 september 2016, 14:13:38 PM
Citat från: buskörare skrivet 02 september 2016, 08:58:28 AM
Att ha raster i Danderyd funkar bara om man byts av. Att ställa ifrån sig bussen där är hopplöst.

Med nuvarande upplägg är det förstås svårt att ställa ifrån sig buss vid Danderyd. Då får man ju anpassa efter det. Det är ju en förhandlingssak om exempelvis Nobina ska ha uppställningsplatser vid Danderyd med tanke på hur många man har vid Tekniska, som exempel. Fler av Arrivas vagnar kan tomköras till Täby under mellantrafiken och kväll, då inte platserna behövs för korttidsuppställning.  Om nu ändå SL får stå för tomkörningarna,  så är det nog ganska enkelt att hitta en lösning.

Uppställningsplats för Kortvagnarna och lokallinjerna borde man ju kunna hitta en lösning i Vaxholm för, men det kräver ju att man har kvar rastlokal förstås. Där borde man nog till och med kunna få kommunen med på tåget att ordna med uppställningsplats, eftersom det ju inte ska behövas mer än en plats (i princip).   
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 03 september 2016, 15:57:37 PM
Eller är den politiska viljan i bl.a Vaxholms kommunkontor att försöka få bort bussarna till nya Arninge Resecenter, och då även alla former av uppställningsplatser? Men detta blir väl ändå inte klart på minst två år.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 04 september 2016, 08:39:26 AM
Citat från: Ersa skrivet 03 september 2016, 15:57:37 PM
Eller är den politiska viljan i bl.a Vaxholms kommunkontor att försöka få bort bussarna till nya Arninge Resecenter, och då även alla former av uppställningsplatser? Men detta blir väl ändå inte klart på minst två år.

Kommunen har tydligt visat att dom inte tänker hjälpa. Det kan ju förstås ändra sig, men så är det nu. Det finns möjlighet att göra som man tänkt från början, bygga om rampen i Vaxholm så det funkar även på dagens lilla tomt. Men då måste en väg fixas till som idag inte klarar den mängden tung trafik som krävs.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 04 september 2016, 08:41:10 AM
Citat från: homer skrivet 02 september 2016, 22:44:46 PM
Får de inte ens plats kortvagnar i nuvarande depå? ( jag menar naturligtvis normalbuss så ingen behöver påpeka det...)

Vi har bara 2 2-axlade och upp till 3 boggi, så det tror jag inte man kommer göra.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: homer skrivet 04 september 2016, 20:26:36 PM
Citat från: buskörare skrivet 04 september 2016, 08:41:10 AM
Vi har bara 2 2-axlade och upp till 3 boggi, så det tror jag inte man kommer göra.

men dom fungerar utan problem i nuvarande depå? Om jag fattat rätt är de bara ledbussarna som det är problem med?

Isåfall borde de väl vara billigast möjligast för SL att betala omlackering av fler boggivagnar som kan köras på 670 och flytta ledvagnarna någon annan stans...
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 04 september 2016, 20:57:09 PM
Citat från: homer skrivet 04 september 2016, 20:26:36 PM
men dom fungerar utan problem i nuvarande depå? Om jag fattat rätt är de bara ledbussarna som det är problem med?

Isåfall borde de väl vara billigast möjligast för SL att betala omlackering av fler boggivagnar som kan köras på 670 och flytta ledvagnarna någon annan stans...

Och du tror SL skulle köpa in boggivagnar för det ändamålet?
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: homer skrivet 04 september 2016, 22:50:59 PM
Nej, men dom kanske borde...

men mer realistiskt borde väl vara att flytta dem boggivagnar som finns inom trafikområdet
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Lars_L skrivet 04 september 2016, 23:24:24 PM
Citat från: homer skrivet 04 september 2016, 22:50:59 PM
Nej, men dom kanske borde...

men mer realistiskt borde väl vara att flytta dem boggivagnar som finns inom trafikområdet

VDL:arna (87-serien) tar väl i och för sig då lite färre passagerare (49 mot 55), så risken finns att det krävs ett extra omlopp i maxtimmen fm/em och möjligen också att det krävs kvartstrafik på helgerna. Men den kostnaden + den inte alltför billiga omlackeringen borde ju som sagt ändå vara en liten kostnad mot alla tomkörningar för SL.

Och som sagt riskerar ju tomkörningar mellan Åkersberga och Vaxholm att både kräva dim. fordon och fler tjänster. Det måste ju Arriva kräva att SL också betalar för. Skulle rasterna tas i Åkersberga, skulle väl närmare 2-timmmar per dag och tjänst gå bort bara i färd mellan Vaxholm och Åkersberga. Att ha avlösningsbil kan ju avhjälpa lite och hålla nere fordonsbehovet, men det kan man knappast i det här fallet ändå tillämpa för rastavlösningarna.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 05 september 2016, 09:11:05 AM
Citat från: Lars_L skrivet 04 september 2016, 23:24:24 PM
VDL:arna (87-serien) tar väl i och för sig då lite färre passagerare (49 mot 55), så risken finns att det krävs ett extra omlopp i maxtimmen fm/em och möjligen också att det krävs kvartstrafik på helgerna. Men den kostnaden + den inte alltför billiga omlackeringen borde ju som sagt ändå vara en liten kostnad mot alla tomkörningar för SL.

Och som sagt riskerar ju tomkörningar mellan Åkersberga och Vaxholm att både kräva dim. fordon och fler tjänster. Det måste ju Arriva kräva att SL också betalar för. Skulle rasterna tas i Åkersberga, skulle väl närmare 2-timmmar per dag och tjänst gå bort bara i färd mellan Vaxholm och Åkersberga. Att ha avlösningsbil kan ju avhjälpa lite och hålla nere fordonsbehovet, men det kan man knappast i det här fallet ändå tillämpa för rastavlösningarna.

Att byta ledvagnarna mot 87-vagnar hjälper inte inne på rampen. Så länge det står fullt med bussar där kan ingen av dom vända. Jag kan dock inte förstå hur man kan tycka det är en bra lösning från Vaxholms kommuns sida, busstrafiken blir ju ruskigt känslig och troligen dras det ner på turer för att kompensera.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Lars_L skrivet 05 september 2016, 10:16:26 AM
Citat från: buskörare skrivet 05 september 2016, 09:11:05 AM
Att byta ledvagnarna mot 87-vagnar hjälper inte inne på rampen. Så länge det står fullt med bussar där kan ingen av dom vända. Jag kan dock inte förstå hur man kan tycka det är en bra lösning från Vaxholms kommuns sida, busstrafiken blir ju ruskigt känslig och troligen dras det ner på turer för att kompensera.

Men detta borde ju egentligen Trafikförvaltningen använda som påtryckning mot Vaxholm. Helt krasst har ju 681 och 688 för lågt underlag för att kunna trafikeras ifall man inte har några uppställningsplatser i Vaxholm. 682 är väl motiverat att köra vissa turer på, men knappast i den omfattning som är idag.

681 och 688 har ju inte fler resenärer än andra linjer som man velat dra ner eller ta bort trafiken för i länet. 688 har ju en väldigt hög turtäthet i förhållande till detta. Enligt Trafikförvaltningens riktlinjer skulle ju redan 681 läggas ner och 688 dras ned till 4-5 turer per dag och riktning. 

Nu delar jag förvisso inte Trafikförvaltningens analys kring landsbygdstrafiken, där jag tycker man verkar vilja dra ner för mycket. Men om kostnaderna fördubblas för att köra trafiken, måste man ju vidta åtgärder.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 23 september 2016, 10:12:29 AM
Fortfarande ingen info. Tydligen fick SL slag när dom såg vad det skulle kosta att ha oss åkande från Berga med bussarna så nu är dom på Vaxholms kommun för förstärkning av Estlandsgatan som skulle behövas om vi ska stanna.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: Ersa skrivet 23 september 2016, 10:43:26 AM
Citat från: buskörare skrivet 23 september 2016, 10:12:29 AM
Fortfarande ingen info. Tydligen fick SL slag när dom såg vad det skulle kosta att ha oss åkande från Berga med bussarna så nu är dom på Vaxholms kommun för förstärkning av Estlandsgatan som skulle behövas om vi ska stanna.

Trafikförvaltningen kan ju alltid föreslå att de kan fakturera kommunen för alla extrakostnader. Alternativt att man kraftigt drar ner på trafiken och i media berättar att detta sker pga osamarbetsvilja från kommunen. Ingen depå = Inga bussar.
Eller... så blir kommunen lite samarbetsvillig och hjälper till att ordna parkeringsplatser/uppställningsplatser/depå.
Den gamla nuvarande depåmarken kan man ju sälja till kommunen i samma veva som en ny byggs. Om nuvarande fastighet ägs av Locum idag vill säga.
Titel: SV: Vaxholmsdepån flyttas?
Skrivet av: buskörare skrivet 23 september 2016, 12:00:49 PM
Citat från: Ersa skrivet 23 september 2016, 10:43:26 AM
Trafikförvaltningen kan ju alltid föreslå att de kan fakturera kommunen för alla extrakostnader. Alternativt att man kraftigt drar ner på trafiken och i media berättar att detta sker pga osamarbetsvilja från kommunen. Ingen depå = Inga bussar.
Eller... så blir kommunen lite samarbetsvillig och hjälper till att ordna parkeringsplatser/uppställningsplatser/depå.
Den gamla nuvarande depåmarken kan man ju sälja till kommunen i samma veva som en ny byggs. Om nuvarande fastighet ägs av Locum idag vill säga.

Jag tror det är så tanken går, att dom vill att kommunen hjälper till. Ska bli spännande att se utgången!