En -72 års B58/Säffle i halvturistutförande, med rejäla navkapslar, originalstrålkastarna kvar och skyltad "SAM-resor":
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Kallerad_EHM315_70-tal_zpspx2i1c0u.jpg~original)
Så kul med gamla bilder från Mölndal!
Det är alltså nummer 14? Varför blev den senare ombyggd i fronten?
Bilden andas 70-talets sista år när man ser bilmodellerna och saknaden av nya E6. Men då hade jag för mig att 14 sedan länge hade ett annat utseende?
De rektangulära strålkastarna var inte bra, de flesta bussar fick runda insatser redan efter något år.
Citat från: Greger Larsson skrivet 16 maj 2016, 22:26:45 PM
En -72 års B58/Säffle i halvturistutförande, med rejäla navkapslar, originalstrålkastarna kvar och skyltad "SAM-resor":
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Kallerad_EHM315_70-tal_zpspx2i1c0u.jpg~original)
Det byggdes av Säffle under denna tid även några helturistbussar. Det som utvändigt skiljde dessa mot t ex bussen på bilden var att de var förhöjda på ett sätt som liknade Van Hool Vistadome. Man kan säga att de såg ut som bussen på bilden men med ett tak från Vistadomerna. Troligen var det Vistadomerna som där stod som förebild hos Säffle när de byggdes. Linjebuss vet jag hade en del bussar som stämmer med den beskrivningen :)
Snyggt denna buss har jag kört lite grann . Minns att termostaten till värmen var trasig så man fick ställa in kranen på lite känsla . Jag minns dock inte om den hade runda strålkastare när jag kör den runt 1977-78 .. Har för mig att de vita nackskydden var borta och även kromade hjulsidor .. när kan bilden vara tagen?? Ser väl dessutom ut som en annan Kållered kommer i bakgrunden..
Citat från: yngrot skrivet 19 maj 2016, 12:22:32 PM
Snyggt denna buss har jag kört lite grann . Minns att termostaten till värmen var trasig så man fick ställa in kranen på lite känsla . Jag minns dock inte om den hade runda strålkastare när jag kör den runt 1977-78 .. Har för mig att de vita nackskydden var borta och även kromade hjulsidor .. när kan bilden vara tagen?? Ser väl dessutom ut som en annan Kållered kommer i bakgrunden..
Kan det vara så att bussen kör beställning. Ofta hängdes nackskydd på vid sådana tillfällen.
Om jag minns rätt så hade runda strålkastare plast. Möjligen var de också standardiserade såpass mycket att de blev billigare.
Tidmässigt är svårt att svara på. De pågår arbeten vid Mölndals nedre. Under våren 1979 byggdes E6 genom Mölndal.Det är möjligt att vägmaskinen är från detta tillfälle. Men kanske kan vi säga att tiden är från 1978 till mitten av 79 ?
Citat från: S Svensson skrivet 19 maj 2016, 21:02:50 PM
Kan det vara så att bussen kör beställning. Ofta hängdes nackskydd på vid sådana tillfällen.
Om jag minns rätt så hade runda strålkastare plast. Möjligen var de också standardiserade såpass mycket att de blev billigare.
Tidmässigt är svårt att svara på. De pågår arbeten vid Mölndals nedre. Under våren 1979 byggdes E6 genom Mölndal.Det är möjligt att vägmaskinen är från detta tillfälle. Men kanske kan vi säga att tiden är från 1978 till mitten av 79 ?
Vagn 14 användes inte på vanlig linjekörning och det bör vara före 1979 då den blå överdelen infördes 1978 och såvitt jag minns hade alla fått den färgen under 1978
Citat från: yngrot skrivet 19 maj 2016, 22:58:45 PM
Vagn 14 användes inte på vanlig linjekörning och det bör vara före 1979 då den blå överdelen infördes 1978 och såvitt jag minns hade alla fått den färgen under 1978
Då minns du annorlunda än jag, såvitt jag minns gick det kvar bussar med rödbruna tak långt in på 80-talet.
En annan kommentar riktad till trådskaparen: i filinformationen till bilden står registreringen EHM315, men det skall vara FHM315.
//Jonas
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 23 maj 2016, 23:42:49 PM
Då minns du annorlunda än jag, såvitt jag minns gick det kvar bussar med rödbruna tak långt in på 80-talet.
En annan kommentar riktad till trådskaparen: i filinformationen till bilden står registreringen EHM315, men det skall vara FHM315.
//Jonas
Kan vara att jag minns fel det är ju rätt många år sen nu .. ;) men iaf kul se bilden..
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 23 maj 2016, 23:42:49 PM
Då minns du annorlunda än jag, såvitt jag minns gick det kvar bussar med rödbruna tak långt in på 80-talet.
En annan kommentar riktad till trådskaparen: i filinformationen till bilden står registreringen EHM315, men det skall vara FHM315.
//Jonas
Tack för påpekandet. Ett rent slarv/klantfel, på originalscanningen syns mycket väl att FHM är de rätta bokstäverna. Finns det förresten någon uppgift om när den slopades/såldes av Kålleredsbussarna?
Har försökt tolka vilken Kållered som syns i bakgrunden.. skulle kunna vara 12 eller 13 eller 15 dessa hade samma front som 14 ..
Den bakre Kålleredaren står inne på hållplatsen vid Mölndalsbro som då låg i Göteborgsvägen där för norrgående bussar (SJ och Kålleredsbussar). Vänsterfilen är för biltrafik in på Tempelgatan söderifrån...1977/78 någon gång...
Har dessutom för mig att buss 14 inte hade någon bakre dörr utan dörrställning 1-0-0. Kan det stämma?
Hej
Enligt våra listor skall dörrarna vara 1-1-0
mvh gt
ser ut til å være en barnevognsplass midt i bussen, er jo et opphold mellom noen seter. så 1-1-0 er nok rett
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 23 maj 2016, 23:42:49 PM
Då minns du annorlunda än jag, såvitt jag minns gick det kvar bussar med rödbruna tak långt in på 80-talet.
En annan kommentar riktad till trådskaparen: i filinformationen till bilden står registreringen EHM315, men det skall vara FHM315.
//Jonas
Har sorterat lite bland mina anteckningar. Jag har angett inte mindre än 4 bussar som orange/rödbruna så sent som 1987: Just 14, och dessutom 16, 17 och 20.
//Jonas
Vagn 14 hade dörr 1-1-0 det vet jag säkert efter kört den :)