LB155 / KAY400 i Örnsköldsvik i juni 1983:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/LB_155_KAY400_Ovik_8306_BG_zpsar4cpqyb.jpg~original)
Dörren på bakgavellyft, är det godsrum eller en rullstolslyft där?
Det var en lyft innanför bakdörren, sen hade alla stolar snabbfästen så i princip kunde man lyfte ur hela inredningen och bara ha rullstolar i bussen.
Citat från: Greger Larsson skrivet 02 maj 2016, 22:04:52 PM
Det var en lyft innanför bakdörren, sen hade alla stolar snabbfästen så i princip kunde man lyfte ur hela inredningen och bara ha rullstolar i bussen.
Hade man fasta körningar åt DHR eller liknande?
Citat från: Greger Larsson skrivet 02 maj 2016, 21:06:02 PM
LB155 / KAY400 i Örnsköldsvik i juni 1983:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/LB_155_KAY400_Ovik_8306_BG_zpsar4cpqyb.jpg~original)
Den här varianten måste ha varit mycket ovanlig? Jag vet inte om jag har sett den här bakstammen tidigare med denna dörr.
Bakom syns en Vistadome. Någon som vet vad det är för en buss?
Mycket intressant för en sådan som mig............som idag arbetar med rullstolstransporter utan snabbfästen på stolarna........
/Kalle
Det fanns nog ett tiotal van Hool Jumbo i Sverige med den här typen av bakmonterad lift. Vissa åkare, t ex Sirius Transport hade fasta körningar åt handikapporganisationer, sen var det väl också lättare att få ytterligare beställningstrafiktillstånd om man hade en sån här buss. Antalet tillstånd var ju fortfarande reglerat under 1970-talet.
Kraftbuss i Västervik hade en nummer 5, sedermera övertagen av Swebus som 0779.
Med vänlig hälsning
Christian
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 03 maj 2016, 12:00:08 PM
Kraftbuss i Västervik hade en nummer 5, sedermera övertagen av Swebus som 0779.
Med vänlig hälsning
Christian
HYJ481 från 1975. Den hade ursprungligen nummer 54 och fick först mot slutet nummer 5.
M.v.h.
Ola
Uppsalabuss hade en med inv nr 382 som sedermera fick nr 722 under namnet Gamla Uppsala Buss.
/Janne