http://www.osloby.no/nyheter/Her-er-superbussen-som-kan-lose-Oslos-bussproblemer-8447719.html (http://www.osloby.no/nyheter/Her-er-superbussen-som-kan-lose-Oslos-bussproblemer-8447719.html)
Citat från: rengmark skrivet 27 april 2016, 23:26:10 PM
http://www.osloby.no/nyheter/Her-er-superbussen-som-kan-lose-Oslos-bussproblemer-8447719.html (http://www.osloby.no/nyheter/Her-er-superbussen-som-kan-lose-Oslos-bussproblemer-8447719.html)
Lite lustigt att det är den? mest fullsatta linjen i Oslo som har 5-minutes trafik i Oslo och man klagar på att det är trångt. Linje 160 har ju som mest haft 2-minuterstabell här i Sthlm...
Citat från: virtual1 skrivet 28 april 2016, 14:51:56 PM
Lite lustigt att det är den? mest fullsatta linjen i Oslo som har 5-minutes trafik i Oslo och man klagar på att det är trångt. Linje 160 har ju som mest haft 2-minuterstabell här i Sthlm...
Jag gissar att det har att göra med att linje 20 i Oslo går i utkanten av innerstaden på stadsgator med täta korsningar och mycket annan trafik (tänk linje 4 i Stockholm som inte heller kör tätare än var 5:e minut men ändå har ihopklumpningsproblem) medan linje 160 i Stockholm går genom det förhållandevis glesa Årsta med långt mellan korsningarna och mindre annan trafik.
Citat från: rengmark skrivet 27 april 2016, 23:26:10 PM
http://www.osloby.no/nyheter/Her-er-superbussen-som-kan-lose-Oslos-bussproblemer-8447719.html (http://www.osloby.no/nyheter/Her-er-superbussen-som-kan-lose-Oslos-bussproblemer-8447719.html)
Men visst finns dessa långa bussar redan i tyska städer?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 april 2016, 20:04:16 PM
Men visst finns dessa långa bussar redan i tyska städer?
Förmodligen... Har åkt dessa Mercedes CapaCity, dock var det i Bratislava.
Mercedes CapaCity har vært flere år på markedet som 19,5 meters buss.
Dette er den nye CapaCity L som er en 21 meters buss.
http://bussmagasinet.no/?p=6668
Citat från: Fredde skrivet 28 april 2016, 20:21:05 PM
Förmodligen... Har åkt dessa Mercedes CapaCity, dock var det i Bratislava.
Finna det många av dem? Ska dit i oktobet och hoppas få några på bild.
Citat från: Bussmicke skrivet 28 april 2016, 20:45:52 PM
Finna det många av dem? Ska dit i oktobet och hoppas få några på bild.
Minns inte exakt hur många de hade då, men de gick mestadels på linje 93 dag ut och dag in. Svåra att missa...
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,38033.msg277447.html#msg277447 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,38033.msg277447.html#msg277447)
https://imhd.sk/ba/maps (https://imhd.sk/ba/maps)
Vi hade i Helsingfors på Jokerlinje 550 på prov en CapaCity för några år sedan, finns på YouTube, även andraliknande har prövats i H:fors, men ingen har beställts.
https://www.youtube.com/watch?v=Tn-ucWZ8yqk
Citat från: Anders Noren skrivet 28 april 2016, 15:13:22 PM
Jag gissar att det har att göra med att linje 20 i Oslo går i utkanten av innerstaden på stadsgator med täta korsningar och mycket annan trafik (tänk linje 4 i Stockholm som inte heller kör tätare än var 5:e minut men ändå har ihopklumpningsproblem) medan linje 160 i Stockholm går genom det förhållandevis glesa Årsta med långt mellan korsningarna och mindre annan trafik.
Man skriver ju också en av de mest fullsatta. Överhuvudtaget löser man det ju på flertalet linjer som börjar komma upp i femminuterstrafik och över att man sätter in kompletterande linjer - särskilt i högtrafik, som man gör i Oslo exempelvis från Fornebu med linje 31 och 31E + flera andra linjer, eller som med 16 i Göteborg. På linje 4 i Stockholm finns ju en rad linjer som "stöttar upp" i högtrafik på de mest belastade sträckorna, särskilt Hornstull-Fridhemsplan och Odenplan-Tekniska högskolan. Tätare trafik än var 3:e minut på en och samma linje är ju ytterst sällsynt någonstans av den anledningen.
Nu förekommer det väl en del ihopklumpningsproblem även på linje 160. Korsningar och trafik är förvisso en aspekt, men den andra väsentliga är skillnaden i belastning mellan turerna, som ju kan orsakas av många skäl, bland annan anslutning från t-bana eller försening från start, eller bara slumpen. Den skillnaden blir ofta större i förorten, då stadstrafiken har mer knutpunkter. Däremot är den relativt korta sträckan som 160 kör, nog nästan mer väsentlig för bra regularitet. I regel är ju skillnaden i körtid, mellan en hårt belastad avgång och en som har lite resenärer ungefär 20-25 procent. På 12-13-minuters körtid hinner man alltså inte ikapp vid femminuterstrafik, vilket är lätt gjort om körtidssträckan är den dubbla, eller ännu längre.
På linje 9 i Bergen används likadana 24-metersbussar som finns i Malmö.
Citat från: Krille skrivet 30 april 2016, 04:21:43 AM
På linje 9 i Bergen används likadana 24-metersbussar som finns i Malmö.
Har Bergen också Van Hool?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 april 2016, 05:04:28 AM
Har Bergen också Van Hool?
Ja.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/byogfolk/Superbussen-er-i-Bergen-3228773.html
De 24 meter lange maksibussene har vært i Belgia for å få en oppgradering.
Der har de fått montert en ekstra drivaksel i tillegg til den ene de hadde fra før.
http://www.ba.no/nyheter/trafikk/bergen-sentrum/na-skal-superbussene-kunne-kjore-pa-sno/s/5-8-257624
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2016, 07:16:22 AM
Ja.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/byogfolk/Superbussen-er-i-Bergen-3228773.html
Snyggt! Tycker faktiskt att de färger de har i Bergen är mer klädsamt på bussmodellen än den gröna i Malmö :)