Sju nya VDL vid Transdevs depå på Västerslätt, dörrplacering 1-2-1, inga inventarienr vad jag kunde se:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Transdev_Umea_160423_1_zpsdmf0w7ss.jpg~original)
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Transdev_Umea_160423_2_zps2z1dvtmf.jpg~original)
Nobina 6191, en av de två som kom från Skåne i höstas:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Nobina_6191_XDF781_Um_160423_zps777z8jz0.jpg~original)
6928, Omnicityled från 2003:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Nobina_6928_TGB211_Um_160423_zpsbotcc2qm.jpg~original)
Umeå Buss körde anslutning till Vasabåten:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Umea_Buss_9_DDU873_Um_160423_zpslnal9e1c.jpg~original)
Sprinter från 2014:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Umea_Buss_3_SHA586_Um_160423_zpscmj6bjfh.jpg~original)
Kul att Transdev köper VDL till Umeå. De blev verkligen snygga i Ultra-lack.
Citat från: Frank Persson skrivet 23 april 2016, 20:41:14 PM
Kul att Transdev köper VDL till Umeå. De blev verkligen snygga i Ultra-lack.
Undrar verkligen om det är lika kul för dom som ska jobba med dom?? :-X
Den helt nya Ultradesignen med björklöv blev riktigt snygg! Säkerligen även billigare att ha ny enfärgad mörkblå lack, med ljusblå dekaler ovanpå. De i framtiden övertagna B9S torde väl även lackas om och få den nya designen?
Angående helt nya VDL kan de väl inte vara så illa att köra med jämfört med (förr trevliga, men idag) rätt ålderstigna och därmed halvslitna Scania, Volvo och Solaris?
Till slut alltid kul att se den återuppväckta anslutningslinjen till den lika återuppväckta Vasabåten.
Citat från: Ersa skrivet 23 april 2016, 23:32:06 PM
Den helt nya Ultradesignen med björklöv blev riktigt snygg! Säkerligen även billigare att ha ny enfärgad mörkblå lack, med ljusblå dekaler ovanpå. De i framtiden övertagna B9S torde väl även lackas om och få den nya designen?
Angående helt nya VDL kan de väl inte vara så illa att köra med jämfört med (förr trevliga, men idag) rätt ålderstigna och därmed halvslitna Scania, Volvo och Solaris?
Till slut alltid kul att se den återuppväckta anslutningslinjen till den lika återuppväckta Vasabåten.
5-6 st 69xx ska tas över från Nobina vid operatörsbytet. 7453 + 00xx och övriga 69xx försvinner till Stockholm om inte något ändras fram tills dess.
Citat från: Ersa skrivet 23 april 2016, 23:32:06 PM
Den helt nya Ultradesignen med björklöv blev riktigt snygg! Säkerligen även billigare att ha ny enfärgad mörkblå lack, med ljusblå dekaler ovanpå. De i framtiden övertagna B9S torde väl även lackas om och få den nya designen?
Angående helt nya VDL kan de väl inte vara så illa att köra med jämfört med (förr trevliga, men idag) rätt ålderstigna och därmed halvslitna Scania, Volvo och Solaris?
Till slut alltid kul att se den återuppväckta anslutningslinjen till den lika återuppväckta Vasabåten.
HELslitna skulle jag kalla dom. Särskilt 57XX vagnarna.Riktiga sorgebarn. Har aldrig fungerat ordentligt sedan ankomst från Gävle.
Solaris har aldrig varit någon favorit i Umeå. Bäst har 53XX varit. Men det ska bli trevligt med nya fräscha bussar utan allehanda sunklukter inne i bussen.
Samtliga 69XX är planerade att bli kvar i tre år. Jag tror det blir längre. Stora driftstörningar på ellbussar och laddstationer
Den nya lacken ser riktigt snygg ut måste jag säga!
Kommer några nya ledvagnar också att köpas in? Eller flyttas från andra platser? 5-6 st ledvagnar låter som för få.
Citat från: AO skrivet 24 april 2016, 12:25:05 PM
Den nya lacken ser riktigt snygg ut måste jag säga!
Kommer några nya ledvagnar också att köpas in? Eller flyttas från andra platser? 5-6 st ledvagnar låter som för få.
Om alla 17 st B9S (6905-6921) blir kvar i åtminstone först tre år, och först därefter minskar till 5-6 st, så behövs det förhoppningsvis bara köpas in 10-11 st VDL-ledvagnar med leverans framåt år 2019. Det är ju bara bra med lite spridning på åldern i vagnparken, så att inte vartenda fordon behöver vara av samma årsmodell som trafikstarten. Begagnat från andra ställen skulle ju också kunna förekomma, om Transdev nu har något passande i trafik som blir ledigt.
Vi får se! :)
Citat från: Ersa skrivet 24 april 2016, 13:36:49 PM
Om alla 17 st B9S (6905-6921) blir kvar i åtminstone först tre år, och först därefter minskar till 5-6 st, så behövs det förhoppningsvis bara köpas in 10-11 st VDL-ledvagnar med leverans framåt år 2019. Det är ju bara bra med lite spridning på åldern i vagnparken, så att inte vartenda fordon behöver vara av samma årsmodell som trafikstarten. Begagnat från andra ställen skulle ju också kunna förekomma, om Transdev nu har något passande i trafik som blir ledigt.
Vi får se! :)
Ja då är det nog inga problem. Men jag tolkade AdmirT:s inlägg som att endast 5-6 st av 69xx ska tas över vid operatörsbytet? Och Solaris- och Scanialederna försvinner väl också? Runt 20-30 ledbussar känns väl rimligt för en stad som Umeå så rätt många fler behövs ju.
Citat från: AO skrivet 24 april 2016, 14:18:07 PM
Ja då är det nog inga problem. Men jag tolkade AdmirT:s inlägg som att endast 5-6 st av 69xx ska tas över vid operatörsbytet? Och Solaris- och Scanialederna försvinner väl också? Runt 20-30 ledbussar känns väl rimligt för en stad som Umeå så rätt många fler behövs ju.
Utgår bara från det som står på företagets intranät faktiskt, med betoning på att jag skrev att något kan ändras framöver.
Citat från: AO skrivet 24 april 2016, 14:18:07 PM
Ja då är det nog inga problem. Men jag tolkade AdmirT:s inlägg som att endast 5-6 st av 69xx ska tas över vid operatörsbytet? Och Solaris- och Scanialederna försvinner väl också? Runt 20-30 ledbussar känns väl rimligt för en stad som Umeå så rätt många fler behövs ju.
Citat från: AdmirT skrivet 24 april 2016, 14:35:49 PM
Utgår bara från det som står på företagets intranät faktiskt, med betoning på att jag skrev att något kan ändras framöver.
Interninformation som ges från arbetsledarna inne på berörda depåer brukar vara mer utförlig och detaljerad, jämfört med den info som står på intranätet. Så jag har ingen anledning att tro att uppgifterna från Bussnissen skulle vara felaktiga.
Tanken är att de dieseldrivna ledbussarna succesivt kommer att ersättas av eldrivna diton under de tre närmaste åren.
Om den tidsplanen håller kan man förstås hysa en viss skepticism till och då blir B9S kvar längre än så.
Jag tror också att Bussnissen har rätt eftersom att han i en tidigare tråd har skrivit att alla Volvo B9S stadsledbussar, 6905-6921 samt 95 och 7453, skulle bli kvar. Länkar till den här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,67692.0.html
Citat från: Greger Larsson skrivet 24 april 2016, 18:11:05 PM
Tanken är att de dieseldrivna ledbussarna succesivt kommer att ersättas av eldrivna diton under de tre närmaste åren.
Om den tidsplanen håller kan man förstås hysa en viss skepticism till och då blir B9S kvar längre än så.
Det känns som ett välplanerat övertagande från en seriös operatör, som med långsiktigt tänk försökt gardera sig inför att alla tidsplaner kan förändras under första halvan av avtalstiden.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 26 april 2016, 00:57:28 AM
Jag tror också att Bussnissen har rätt eftersom att han i en tidigare tråd har skrivit att alla Volvo B9S stadsledbussar, 6905-6921 samt 95 och 7453, skulle bli kvar. Länkar till den här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,67692.0.html
Som det ser ut för närvarande så försvinner 0095 och 7453 söderut. Saknade av få.
Citat från: Ersa skrivet 24 april 2016, 13:36:49 PM
Om alla 17 st B9S (6905-6921) blir kvar i åtminstone först tre år, och först därefter minskar till 5-6 st, så behövs det förhoppningsvis bara köpas in 10-11 st VDL-ledvagnar med leverans framåt år 2019. Det är ju bara bra med lite spridning på åldern i vagnparken, så att inte vartenda fordon behöver vara av samma årsmodell som trafikstarten. Begagnat från andra ställen skulle ju också kunna förekomma, om Transdev nu har något passande i trafik som blir ledigt.
Vi får se! :)
Endast tre nya diesel ledvagnar ser ut att vara på gång, MAN. I inledningsskedet åtminstone . Övriga är förmodligen tänkta att vara el-ledvagnar. Vilket i dagsläget måste betraktas som högt spel med trafiken. 2130 är och förblir en varannan dags buss.
Hur man från Hybricon ska få ut nio fungerande bussar till 13 juni det återstår att se.
Sedan skulle det inte förvåna om samtliga Scania ledvagnar blir kvar som reserver till Hybricons bussar.
Vet Bussnissen om de äldre bussarna kommer att lackas om till den nya färgsättningen eller om de kommer behålla den gamla lacken?
Citat från: bussgrabben skrivet 26 april 2016, 20:35:15 PM
Vet Bussnissen om de äldre bussarna kommer att lackas om till den nya färgsättningen eller om de kommer behålla den gamla lacken?
Nej det känner jag inte till. Det beror antagligen vilka krav länstrafiken ställer. Transdev har ofta kört omkring med olikfärgade bussar på E4 de senaste åren. Det kanske är ett tecken, vem vet.
Citat från: Bussnissen skrivet 26 april 2016, 20:30:06 PM
Som det ser ut för närvarande så försvinner 0095 och 7453 söderut. Saknade av få.
Endast tre nya diesel ledvagnar ser ut att vara på gång, MAN. I inledningsskedet åtminstone . Övriga är förmodligen tänkta att vara el-ledvagnar. Vilket i dagsläget måste betraktas som högt spel med trafiken. 2130 är och förblir en varannan dags buss.
Hur man från Hybricon ska få ut nio fungerande bussar till 13 juni det återstår att se.
Sedan skulle det inte förvåna om samtliga Scania ledvagnar blir kvar som reserver till Hybricons bussar.
Vem tror ni har rätt nu? :-)
Citat från: AdmirT skrivet 26 april 2016, 21:56:37 PM
Vem tror ni har rätt nu? :-)
Jag förstår inte frågan. Vem som fick så kallat "rätt" återstår väl att se 4-5 år in på avtalet, då man kan se vilka faktorer som inträffade och vilka val man gjorde under denna tid. Tills dess har jag all förhoppning att trafikområdet kommer att skötas om på ett bra och långsiktigt sätt.
Citat från: Bussnissen skrivet 26 april 2016, 20:30:06 PM
Som det ser ut för närvarande så försvinner 0095 och 7453 söderut. Saknade av få.
Endast tre nya diesel ledvagnar ser ut att vara på gång, MAN. I inledningsskedet åtminstone . Övriga är förmodligen tänkta att vara el-ledvagnar. Vilket i dagsläget måste betraktas som högt spel med trafiken. 2130 är och förblir en varannan dags buss.
Hur man från Hybricon ska få ut nio fungerande bussar till 13 juni det återstår att se.
Sedan skulle det inte förvåna om samtliga Scania ledvagnar blir kvar som reserver till Hybricons bussar.
Tack för infon! Men det borde alltså betyda att Transdev kommer trafikera med färre ledvagnar än Nobina om jag räknar rätt. Försvinner dessutom alla boggivagnar och ersätts av 12 m vagnar? Eller har de redan nu ersatts av ledvagnar? Lär bli trångt på Umeås bussar framöver i så fall.
Citat från: AO skrivet 27 april 2016, 12:06:43 PM
Tack för infon! Men det borde alltså betyda att Transdev kommer trafikera med färre ledvagnar än Nobina om jag räknar rätt. Försvinner dessutom alla boggivagnar och ersätts av 12 m vagnar? Eller har de redan nu ersatts av ledvagnar? Lär bli trångt på Umeås bussar framöver i så fall.
Några boggivagnar finns inte i stadstrafiken idag.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 27 april 2016, 13:11:59 PM
Några boggivagnar finns inte i stadstrafiken idag.
Boggivagnarna som rullade i stan förr var Jönköpings gamla 52xx-serie om jag minns rätt. 2001:or med dörrställning 2-2-1 och stel tredjeaxel, men som tack vare rejält tilltagna gatubredder (enligt nya stadsplanen efter branden 1888) aldrig hade några bekymmer att ta sig fram någonstans.
Hur det sist och slutligen blir med antalet ledvagnar får vi väl se med tiden. Traditionellt har ju de tre stora "stomlinjesträckningarna" (förr 1, 8 samt 6/9/69) alltid gått med ledvagnar, medan de mindre linjerna (2-5 & 7) gått med kortvagnar.
Citat från: AdmirT skrivet 24 april 2016, 00:12:33 AM
5-6 st 69xx ska tas över från Nobina vid operatörsbytet. 7453 + 00xx och övriga 69xx försvinner till Stockholm om inte något ändras fram tills dess.
Det var som sjutton. Undrar var de hamnar.
./Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: AdmirT skrivet 24 april 2016, 00:12:33 AM
5-6 st 69xx ska tas över från Nobina vid operatörsbytet. 7453 + 00xx och övriga 69xx försvinner till Stockholm om inte något ändras fram tills dess.
Inget har förändrats när det gäller 69XX bussarna. Samtliga stannar i Umeå. Tre nya MAN. Åtta elbussar innan midsommar, okänd fördelning mellan led och korta.
EDIT: Citat korrigerat
Citat från: Bussnissen skrivet 30 april 2016, 23:53:38 PM
Inget har förändrats när det gäller 69XX 7bussarna. Samtliga stannar i Umeå. Tre nya MAN. Åtta elbussar innan midsommar, okänd fördelning mellan led och korta.
EDIT: Citat korrigerat
Då vi pratar 69xx - är det bara B9S numera?
Citat från: virtual1 skrivet 01 maj 2016, 18:29:09 PM
Då vi pratar 69xx - är det bara B9S numera?
Nej, det är fortfarande blandat. 6905-6921 är nyare B9S, medan de övertagna bussarna från Polarbuss (via Veolia) har högre nummer i samma serie. Men det kan väl numera inte vara så många fler gamla Polarbussar kvar än fem st Scania OmniCity-ledvagnar (fd 46-47 & 71-73), tre st Solaris Urbino-kortvagnar (fd 74-76), samt två st Solaris Urbino-ledvagnar (fd 77-78)?
Ursäkta Polarbussnumren, men jag kommer nog aldrig att lära mig de övertagnas Nobinanummer utantill.
6924-6928=Scania OmniCity-dragspel, 6929 och 6930=Solaris Urbino 18LF samt 6941-6943=Solaris Urbino 12LE.
Möte igår Nobina 0082 söder ut vid Hörnefors. Den var skyltat Ej i trafik. På väg till SL igen?
Och idag Fd Keolis 6348 som lär tillhöra Transdev och vara på väg norrut. Fler på väg upp?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Jacob med C skrivet 07 maj 2016, 09:19:15 AM
Möte igår Nobina 0082 söder ut vid Hörnefors. Den var skyltat Ej i trafik. På väg till SL igen?
Man gick ju över till sommartidtabell för en dryg vecka sedan och då bör det väl gå åt färre bussar så man kan börja släppa iväg några. Tidigare verkade det mesta rulla på vardagarna.
Även fd Keolis 6347 ägs av Transdev