(https://s3.amazonaws.com/feather-client-files-aviary-prod-us-east-1/2016-04-12/00156157564045399fcf70f5e7235671.jpg)
Buss 266 vid vändplatsen i Södra Bomhus
(https://s3.amazonaws.com/feather-client-files-aviary-prod-us-east-1/2016-04-12/b02e91ed6e1748d0a89e13306e0c15f2.jpg)
Buss 265 i Karskär utanför Korsnärsfabriken. Lär visst försvinna från Gävle nu i vår.
Bilderna tagna idag tisdag 12 april.
Mvh Peter Ö
Tråkigt om 265 försvinner. Riktigt trevliga vagnar de Scania Omnilink som Nettbuss Stadsbussarna har. Det är ju iofs väntat då detta var en testbuss från Scania. Blir det någon ersättare för denna vagn? Man är ju redan en vagn kort efter att en ledbuss brann förra året.
265 är väl bara en provbuss?
Citat från: Bussmicke skrivet 13 april 2016, 12:21:56 PM
265 är väl bara en provbuss?
Ja det skriver AO i sitt inlägg.
Ähhh, missade läsa hela texten.
Mötte just en Scania omnilink från Stadsbussarna imorse i Södertälje, var det 265 som redan försvunnit eller..? :) såg inge nummer på den och regnummer hann jag ej notera.
Hej !
Kan det vara buss 169/DME 573 som funnits tidigare hos Stadsbussarna i Östersund ??
Mvh Peter Ö
Rullar denna vagn fortfarande kvar? Det talades om i tråden att den skulle försvinna under våren.
265 kommer försvinna inom kort. Stadsbussarna lyckades förlänga leasingen på den. Kommer inte komma någon ersättare å heller ingen ersättare till ledvagnen som brann upp.
Där ser man. Är det inte så att den nya körvägen av linje 3 förbi Gavlehov kräver ytterligare en buss i omlopp? Och ändå ska man klara trafiken med två förre vagnar.
Jo, de stämmer. Sen har vi nog någon buss som försvinner till nya linje 17.
Hej !
Nettbuss Stadsbussarna (169) DME 573 står sedan 2015-10-21 skriven på Scania CV AB Centralåkeriet/Södertälje.
Påställd 16-03-23. Var den befinner sig vet jag inte.
Mvh Peter Ö
Den befinner sig i Södertälje hos Scania som provbuss och bär namnet "Bäckström", såg den senast i förrgår.
/Uffe
Citat från: ThinkYellow skrivet 18 augusti 2016, 06:06:31 AM
Jo, de stämmer. Sen har vi nog någon buss som försvinner till nya linje 17.
Används dock inte en vagn på detta omlopp som går som extratur på morgonen och sedan extratur på eftermiddagen på linje 3?
Vad jag har hört talats om så avvaktar man något med nya inköp av vagnar då man vill se vilken typ av vagnar som ska användas på linje 2 när den går över till att vara en BRT-linje. Vet inte om det stämmer dock. Det ska väl bli någon typ av BRT-light under nästa år för att sedan bli en BRT-linje fullt ut efter 2020 och det nya avtalet.
Vad är BRT linje? Hur länge är avtalet?
Citat från: Jacob med C skrivet 18 augusti 2016, 20:50:59 PM
Vad är BRT linje? Hur länge är avtalet?
BRT står för Bus Rapid Transit. "Tänk spårvagn kör buss". Det bygger på att linjen ska kunna röra sig snabbare med egna körfält, längre avstånd mellan hållplatser och snabbare stop. Den BRT-linje som finns idag i Sverige som är helt utbyggd är linje 5, Malmöexpressen.
Här finns en utredning av linje 2 i Gävle och hur den skulle kunna utvecklas till en BRT-linje:
https://www.gavle.se/PageFiles/252854/Gävle%20Linje%202%20v%201.0%20med%20bilagor.pdf (https://www.gavle.se/PageFiles/252854/G%C3%A4vle%20Linje%202%20v%201.0%20med%20bilagor.pdf)
Avtalet med Nettbuss Stadsbussarna sträcker sig mellan 2010 och 2020.
Fast att få linje 2 till en BRT-linje kommer nog aldrig att ske. Gävle Kommun gick ju ut med att bilismen inte skulle röras till förmån för bussen kort efter att man gjort den där undersökningen.
Det är även svårt att införa mitt i en period då körande bolag inte verkar vilja tillföra något som tillför trafiken kvalitetshöjande åtgärder utan extra betalning?
Det blir nog först genomfört efter en ny upphandling när man kan ställa krav att en linje ska vara BRT och det ska köras med en viss modell av bussar.
Säger Nettbuss Stadsbussarna upp avtalet i förtid så händer det säkert grejer i nya upphandlingen tidigare annars blir det nog att vänta fram till 2020 när nuvarande avtal löper ut innan det fungerar fullt ut när ett nytt avtal är klart.
Tragiskt nog är det så tyvärr.
Sedan behöver Xtrafik även se över hela biljettsystemet som man har idag då det är ett STORT problem att få resandet och trafiken att gå fort så det ens kan kallas BRT. Man kör fortfarande kvar i gamla Magnus/Prodata-systemet som tar tid fast man betalat MILJONER för ett nytt men vill köra kvar i samma gamla bana ändå (helt otroligt). Titta på Karlstadsbuss säger jag bara och gör OM! Man genomför en förändring på 1 vecka om man vill !