Nobina uppges vilja minska trycket på Gullmarsplan och därmed sprida ut bytespunkterna genom att låta bl.a linjerna 806 och 809 endast gå till Farsta Strand, istället för som idag ända upp till Gullmarsplan. Förändringarna vill man ta i bruk efter sommaren 2016. Som kompensation för denna kortare linjesträckning uppges det att man (tack vare frilagda bussar?) kan sätta in ytterligare 37 nya avgångar per vardag på 807:an under rusningstrafiken.
http://mitti.se/hejda-gullmarsplan/
Om nu en stor del av dessa resenärer väljer att byte till Tunnelbanans linje 18 istf att vänta på ett osäkert pendeltåg, klarar man av den tillströmningen då? allrahelst om man som det snackats om även väljer att dra några Tyresöbussar till Hökarängen istf Gullmarsplan/Vattugatan.
För dem som ska till city blir ju den teoretiska restiden ungefär densamma men pendelns återkommande störningar gör den till ett sämre alternativ, väljer man tunnelbanan förlängs restiden något istället.
Sedan kan man ju diskutera om 806 o 809 överhuvudtaget behöver finnas kvar i detta läge, om det anses att det finns kapacitet från Farsta Strand på pendeln finns ju precis samma kapacitet från Handen och att mata dit förkortar busskörningen ytterligare + att chansen till sittplats på pendeln ökar, här finns ju också en passande infrastruktur som saknas i Farsta Strand.
Planeringsmässigt finns ju risken att bussarna efter avsläpp i FAS ska tomma till Gullmarsplan för att passa en tur söderut :-)
Tror nog att Nobina kommer att få backa om dessa linjeförändringar...
Just 809 in till Gullmarsplan är ju en mycket populär linje...
Förödande om den skulle börja gå till Farsta Strand istället, en restidsökning med 20 minuter
Namninsamlingar i Brandbergen och Svartbäcken har startats...
Och Haninge kommun har inte sagt sitt i frågan...
Men mest förvånad är jag väl över att flytta över 806 och istället lägga till avgångar på 807. Egentligen är ju 806 mer en förstärkning för 807, då det är relativt få som åker från Myrmalmsringen. Däremot är ju inte upplägget på morgonen effektivt, eftersom inte traifken är samplanerad med 807 (som den är på eftermiddagen).
Politiskt är det väl inte heller riktigt enkelt att förstöra 809 - Brandbergen är ju ett rätt segregerat område och det uppfattas nog inte så populärt om man förloar sin direktbuss - även om det ju varit en tanke med upphandlingen från början - i och med att pendeltågstrafiken utökas.
Nu vet vi ju inte heller (ännu) hur pendeltågstrafiken blir. väljer man 10-minutersupplägget måste man ha flera bussar som ankommer till samma tåg. Med 7,5-minuterstrafik blir ju inte tidtabellen "styv" på grund av snabbtågsupplägget, vilket endera innebär en orgelebunden tidtabell på bussen, eller lång väntetid. I nya modeller räknar man ju väntetiden multiplcerat till 2,5 av åktiden. 7 minuters väntetid på pendeltåget innebär därigenom en restidsuppoffring på 17,5 minuter. Detta ska ju jämföras med Gullmarsplan där t-banan går varannan minut och den upplevda bytestiden därmed inte överstiger 5 minuter.
Av de som åker 809 får man ju också räkna med att många har målpunkten längs gröna linjen söder om city. Då blir inte pendeltåget något alternativ och belastningen på 18 (som redan är tyngst) blir ännu besvärligare.
Däremot lär ju framförallt Odenplananknytningen göra pendeltåget mer attraktivt. Å andra sidan - om nu Nobina tror på lösningen och att den faktiskt ger en upplevd restidsvinst, så kommer det ju visa sig. Då kan man ju testa en sådan linje och dra ner på ordinarie 809 med motsvarande omlopp och se vad resenärerna väljer. Det är ju rimligare att lägga ner 809C - som ändå mest fastnar i köer, före 809 som har en målpunkt som ligger lite utanför pendeltågssträckningen.
Citat från: Lars_L skrivet 16 februari 2016, 21:43:28 PM
Av de som åker 809 får man ju också räkna med att många har målpunkten längs gröna linjen söder om city.
Tyvärr har de
flesta målpunkten inne i stan, (annars hade de åkt 834 till Handen och pendeln till Farsta Strand).
Av alla jag känner (och det är ruskigt många!) så åker de flesta med 809 för att det ger en snabb resa till och från innerstan.
Som boende i den "segregerade" kommundelen, så kan jag svara för de flesta, att linje 809 är en populär linje, och omvägen via Farsta Strand innebär en försämring. Fler kommer att ta bilen...
Folk här litar inte på pendeltåget helt enkelt...
Att Nobina vill "avlasta Gullmarsplan" tyder ju bara på en sak:
Man (läs Trafikförvaltningens politiker!) vill få dit Nacka och Värmdöbussar, i och med Slussens ombyggnad!
Liten reflektion bara:
Är det inte SL som i första hand bestämmer antalet avgångar, samt linjeändringar?
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 17 februari 2016, 04:34:29 AM
Liten reflektion bara:
Är det inte SL som i första hand bestämmer antalet avgångar, samt linjeändringar?
Numera är väl Trafikförvaltningen sista steget i beslutsprocessen, men operatörerna gör det mesta planeringsarbetet självständigt. Dock kan Trafikförvaltningen ju säga nej till förslag som de inte anser vara bra.
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2016, 06:46:33 AM
Numera är väl Trafikförvaltningen sista steget i beslutsprocessen, men operatörerna gör det mesta planeringsarbetet självständigt. Dock kan Trafikförvaltningen ju säga nej till förslag som de inte anser vara bra.
Ja, om ens det. Det vill säga de kan stoppa förslag - om man därmed inte uppfyller riktlinjerna (exempelvis att det blir ståplats på motorväg eller för många resenärer per tur - det vill säga för stor del av ståplatserna upptagna), eller att områden blir utan kollektivtrafik.
Men så länge det gäller direktlinjer så är det ju bara "kompletteringar" och ska tas bort/ändras om de inte anses behövas.
Citat från: roggek skrivet 17 februari 2016, 01:39:44 AM
Tyvärr har de flesta målpunkten inne i stan, (annars hade de åkt 834 till Handen och pendeln till Farsta Strand).
Av alla jag känner (och det är ruskigt många!) så åker de flesta med 809 för att det ger en snabb resa till och från innerstan.
Som boende i den "segregerade" kommundelen, så kan jag svara för de flesta, att linje 809 är en populär linje, och omvägen via Farsta Strand innebär en försämring. Fler kommer att ta bilen...
Folk här litar inte på pendeltåget helt enkelt...
Att Nobina vill "avlasta Gullmarsplan" tyder ju bara på en sak:
Man (läs Trafikförvaltningens politiker!) vill få dit Nacka och Värmdöbussar, i och med Slussens ombyggnad!
Menade att många jobbar på söder och den sidan av T-centralen. Ifall man jobbar i Älvsjö har man väl ganska rimligen tagit pendeltåget från Haninge. Jag tror du överskattar Trafikförvaltningens politiker och deras detaljkunskaper - Trafikförvaltningens mål är väl snarast att politiker inte ska lägga sig i den praktiska planeringen.
Eftersom Nobina får bestämma till ganska stor del över linjenätet, kan det förvisso ha uttryckts en sådan önskan, men är ju inget Nobina behöver bry sig om - ifall man inte själva tycker det är en bra idé.
Sedan är väl snarast frågan om Nobina har råd - med avseende på kundnöjdhet att genomföra detta. Trafiken till/från Brandbergen är ju ändå den huvudsakliga trafiken för Haninge - och alltså en ganska tung del av de boende i trafikområdet har därigenom anknytning dit och berörs av förändringarna.
Min personliga gissning är att om linje 809 (som sedan tidigt 70-tal) varit en motorvägsbuss läggs om till Farsta Strand /Farsta C så kommer det att medföra att fler tar bilen till jobbet, och då är nyttan med omläggningen ett misslyckande.
Om man nu vill avlasta Gullmarsplan, varför vill man inte att linjerna 873 och 875 går till Hökarängen?
Det ligger en hund begraven här, och jag vidhåller att det har med att Slussen och dess ombyggnad, då terminalen försvinner för Nacka/Värmdöbussarna, och att man vil lägga några linjer i det trafikområdet till Gullmarsplan...
Personligen tror jag bara att det har att göra med att Nobina la så lågt anbud som de gjorde. De försöker nu kompensera det med att lägga om trafiken så att det inte kostar ett korvöre mer än nödvändigt. På att dra in 809 etc till Gullmars och istället vända den och de andra nämnda linjerna i Farsta Strand så sparar de ganska mycket pengar.
Men frågan är om man bara ser $$$$$$ framför ögonen eller om man ägnar en tanke åt hur lämpligt det är?
Frågor som dyker upp:
* Vart har man tänkt att dessa linjer ska vända i Farsta Strand? Vändslingan i Farsta Strand är redan trång som det är idag med enkom 181:an
* Belastningen på T18 kommer bli betydligt högre. Denna gren är redan idag mycket hårt belastad. Hur tänkte man där?
* Tanken med 809 etc är att man snabbt ska ta sig in mot staden från Brandbergen, om man klipper den redan vid Farsta så faller hela idén med den.
* Är de boende så sugna på att få tung belastning i Farsta Strand verkligen?
Hoppas verkligen att detta förslag stoppas omgående, det luktar pengasparande lång väg och inte ett dugg tanke på resenärerna egentligen(mer än verbalt).
Citat från: roggek skrivet 17 februari 2016, 11:51:40 AM
Min personliga gissning är att om linje 809 (som sedan tidigt 70-tal) varit en motorvägsbuss läggs om till Farsta Strand /Farsta C så kommer det att medföra att fler tar bilen till jobbet, och då är nyttan med omläggningen ett misslyckande.
Om man nu vill avlasta Gullmarsplan, varför vill man inte att linjerna 873 och 875 går till Hökarängen?
Det ligger en hund begraven här, och jag vidhåller att det har med att Slussen och dess ombyggnad, då terminalen försvinner för Nacka/Värmdöbussarna, och att man vil lägga några linjer i det trafikområdet till Gullmarsplan...
Det har väl ryktats om Hökarängen för några Tyresölinjer under flera år, problemet med stombussarna 873, 875 är helt säkert att 1) Det finns ingen infrastruktur i Hökarängen som kan hantera det stora antalet ankomster/avgångar det skulle röra sig om och 2) Tunnelbanans kapacitet och turtäthet är inte anpassad för den stora ökningen av kunder samt 3) Restiden City-Tyresö skulle förlängas avsevärt.
Det är ju betydligt enklare att klara enriktningslinjer som bara ska lämna/hämta kunder och som bara trafikeras under en kort tidsperiod av trafikdygnet.
Vad gäller 809 så känns en busslinje som ska mata till samma pendeltågslinje som 834 fast till en annan station ganska onödig, det känns bara som en parantes inför en förstående nedläggning.
Citat från: roggek skrivet 17 februari 2016, 11:51:40 AM
Det ligger en hund begraven här, och jag vidhåller att det har med att Slussen och dess ombyggnad, då terminalen försvinner för Nacka/Värmdöbussarna, och att man vil lägga några linjer i det trafikområdet till Gullmarsplan...
Finns inga som helst planer på att dra 400 linjerna till GUP.
1. Södralänken/hammarbyfabriksväg lär bli en parkeringsplats iom slussens ombyggnad.
2. Slussenterminalen kommer att vara i bruk under hela byggtiden, först den befintliga sedan en "provisorisk" (som jag tror om jag får gissa blir permanent) som ligger framför glashuset och fram mot birkaterminalen
Bussbolaget Nobina vill dra in buss 869 mellan Dalarö och Gullmarsplan då den, enligt bolaget, är ineffektiv.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6372045 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6372045)
Klart som fasen att de vill köra kortare sträckor när de får betalt per påstigande i nya avtal, ett extra bussbyte spär dessutom på kassan ytterligare.
Citat från: Olle skrivet 20 februari 2016, 15:48:42 PM
Klart som fasen att de vill köra kortare sträckor när de får betalt per påstigande i nya avtal, ett extra bussbyte spär dessutom på kassan ytterligare.
Fast det där med bussbyte är ju delvis reglerat - brukar vara i alla fall. Man får ju inte medvetet lösa det så att bussbytena blir fler.
Sedan är det klart att om Svartbäckenresenärerna byter till 807 vid Brandbergen, istället för att åka 809 till Farsta, så är det ju svårt att komma åt.
Nu är jag därmed sagt inte anhängare av systemet. Tycker det är orimligt att operatörerna bestämmer över linjenätet - särskilt när det inte finns något incitament till att göra det för att uppnå samhällsekonomisk lönsamhet med förslagen, eller någon bonus kopplad till förbättrad kundnöjdhet.
Därmed inte sagt att man inte måste anpassa linjenätet för att undvika direktbusslinjer. Nu har det väl dock snarare blivit ett sätt att lägga skulden för detta på operatörerna. SL ordnar ett system som bygger på att operatörerna ska ta bort direktlinjer och sedan är det de senare som får ta kritiken...
Hela lösningen är ju bara egentligen orsakat av att Trafikförvaltningen har så dålig koll på trafiken och inte förmår fatta de beslut som stundom måste fattas för att hålla ner kostnaderna. Egentligen främst orsakad av att man inte riktigt ha haft koll på de produktionsökningar som skett i trafikområdena.
Dessa förändringar kommer inte gå förbi obemärkt bland resenärer och kommuner. Jag tror att de kommer starkt motarbetas. På senare tid har demokratiska rörelser mot försämringen av busstrafiken kommit upp på sociala medier. Rädda Linje 861 är ett exempel och har 737 likes, https://www.facebook.com/radda861/?fref=ts
Kanske lika bra att dessa 737 likes övergår i synpunkter till SL om att linjen inte ska dras om eller läggas ned ;D
Citat från: ichessy skrivet 22 februari 2016, 09:11:52 AM
Dessa förändringar kommer inte gå förbi obemärkt bland resenärer och kommuner. Jag tror att de kommer starkt motarbetas. På senare tid har demokratiska rörelser mot försämringen av busstrafiken kommit upp på sociala medier. Rädda Linje 806 är ett exempel och har 658 likes, https://www.facebook.com/radda861/?fref=ts
Kanske lika bra att dessa 658 likes övergår i synpunkter till SL om att linjen inte ska dras om eller läggas ned ;D
Fast nu gäller gruppen du länkade till 861 och inte 806. :)
Det finns en grupp för 806, 809 och 810 också. Den har över 1 000 gilla. https://www.facebook.com/BussarSodertorn2016/?fref=ts
Ren galenskap att hålla på med dessa buten man vill få till.
Citat från: Lars_L skrivet 20 februari 2016, 20:04:23 PM
Fast det där med bussbyte är ju delvis reglerat - brukar vara i alla fall. Man får ju inte medvetet lösa det så att bussbytena blir fler.
Sedan är det klart att om Svartbäckenresenärerna byter till 807 vid Brandbergen, istället för att åka 809 till Farsta, så är det ju svårt att komma åt.
Nu är jag därmed sagt inte anhängare av systemet. Tycker det är orimligt att operatörerna bestämmer över linjenätet - särskilt när det inte finns något incitament till att göra det för att uppnå samhällsekonomisk lönsamhet med förslagen, eller någon bonus kopplad till förbättrad kundnöjdhet.
Därmed inte sagt att man inte måste anpassa linjenätet för att undvika direktbusslinjer. Nu har det väl dock snarare blivit ett sätt att lägga skulden för detta på operatörerna. SL ordnar ett system som bygger på att operatörerna ska ta bort direktlinjer och sedan är det de senare som får ta kritiken...
Hela lösningen är ju bara egentligen orsakat av att Trafikförvaltningen har så dålig koll på trafiken och inte förmår fatta de beslut som stundom måste fattas för att hålla ner kostnaderna. Egentligen främst orsakad av att man inte riktigt ha haft koll på de produktionsökningar som skett i trafikområdena.
Om man nu studerar materialet som skickats ut och Haninge kommuns uttalande över partigränserna så tycker jag nog att Nobina gjort ett dåligt jobb när det gäller att sälja in förändringarna, jag tycker att det hade varit ärligt att berätta att en av orsakerna till förändringarna är ekonomiska, visst får vissa kunder en förbättring men det gäller till största delen i udda relationer där stora delar redan idag åker via Handen och tar pendeltåget. Man kan ju notera att risken för ståplats från Farsta Strand på morgonen är väldigt stor, det nämner man inte utan det får läsaren själv räkna ut, det finns ca 800 platser kvar i de flesta tåg under morgonen framgår av remissen, det rör sig dock till största delen av ståplatser.
Frågan är om det inte t.om hade varit bättre att helt lägga ner bägge linjerna som föreslås få Farsta som slutpunkt och istället förstärkt matningstrafiken till Handen, då finns i a f en chans för många att få en sittplats under hela sin resa, det hade inneburit ytterligare besparingar i vagnkilometrar utan att restiderna hade förlängts nämnvärt.
Dessutom är det tråkigt att Nobina som har en så kompetent organisation inte har korrekturläst förslaget och missat att t.ex både Medborgarplatsen och Fridhemsplan nås med gröna linjen vilket innebär att de publicerade restidseffekterna inte är helt överensstämmande med verkligheten.
http://kedjan.org/wordpress/wp-content/uploads/2016/03/Effektberäkningar-Haninge-kommun-trafikförändringar-augusti-2016.pdf (http://kedjan.org/wordpress/wp-content/uploads/2016/03/Effektber%C3%A4kningar-Haninge-kommun-trafikf%C3%B6r%C3%A4ndringar-augusti-2016.pdf)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 mars 2016, 03:42:07 AM
Om man nu studerar materialet som skickats ut och Haninge kommuns uttalande över partigränserna så tycker jag nog att Nobina gjort ett dåligt jobb när det gäller att sälja in förändringarna, jag tycker att det hade varit ärligt att berätta att en av orsakerna till förändringarna är ekonomiska, visst får vissa kunder en förbättring men det gäller till största delen i udda relationer där stora delar redan idag åker via Handen och tar pendeltåget. Man kan ju notera att risken för ståplats från Farsta Strand på morgonen är väldigt stor, det nämner man inte utan det får läsaren själv räkna ut, det finns ca 800 platser kvar i de flesta tåg under morgonen framgår av remissen, det rör sig dock till största delen av ståplatser.
Frågan är om det inte t.om hade varit bättre att helt lägga ner bägge linjerna som föreslås få Farsta som slutpunkt och istället förstärkt matningstrafiken till Handen, då finns i a f en chans för många att få en sittplats under hela sin resa, det hade inneburit ytterligare besparingar i vagnkilometrar utan att restiderna hade förlängts nämnvärt.
Jo särskilt skeptisk blir jag väl till att man här - som även Keolis har gjort tidigare - hänvisar till bolagens "beräkningsmodeller" som visar på att det är bra lösningar. Jag vet inte hur beräkningarna ser ut i deras modeller (vilka analyser av målpunkter för olika resandet etc som man räknar med och hur mycket "strafftid" som är inlagt för byten.) men helt klart är att man missar hela poängen - det vill säga att vid Gullmarsplan så är det i princip inte någon bytestid i rusningen, annat än transportsträckan ner från bussterminalen till tunnelbanan. Det uppnår man ju aldrig med pendeltåg - även om väl turtätheten kommer höjas från och med december 2017. Man kanske skulle ha väntat med att göra förändringarna då istället? Nu är det ju också väldigt ojämn belastning där tågen från Nynäshamn har en betydligt högre beläggning än de som utgår från Västerhaninge etc.
Trafikförvaltningens modell - att man tar in synpunkter utan att någon mer ordentlig utredning presenteras känns ju också ganska märklig och föråldrad. Både Keolis presenterade förslag för innerstaden tidigare och Nobinas nu, kan ju inte med bästa vilja i världen kallas för utredningar, utan får ju som bäst ses som kortfattade presentationer av förslag. Förvisso verkar det inte finnas några krav på utredningar heller, men det gynnar ju inte debatten, eller diskussionen, eller för den delen kontakten med de lokala politikerna. Allvarligt talat är det ju nästan svårt att tyda vad förslagen egentligen innebär, och det gäller ju inte bara det här "paketet", utan är ett generellt problem i den här typen av remisser. Inte minst p.g.a. att det alltid brukar vara många felskrivningar etc.
Frågan är väl sedan hur det kommer fungera med Farsta, respektive Haninge. Troligen kommer flertalet åka till Haninge istället, tar ju bara 6-7-minuter snabbaste vägen från Brandbergen. Min erfarenhet är att resenärer brukar föredra längre tid på tåg istället för buss (om det finns alternativ) då de tidsmässigt är jämförbara. Ska man ändå byta till pendel, blir det nog så oavsett att flertalet kommer välja att åka till Handen och byta där än till Farsta. De som åker till Farsta kommer nog i första hand att vara intresserade av att byta till t-banan. Många av dem som har gångavstånd till Brandbergen Centrum kommer nog också att föredra att ta 807 därifrån istället för att åka via Farsta/Haninge.
CitatUnder rusningstrafiken kan man även resa med linje 809 som tar ca 45 min till Stockholm C med byte i Gullmarsplan eller med linje 809C till Vattugatan som tar 42 - 45 min.
Nobinas
Det är Nobina som ljuger med restiderna! Jag har själv åkt Brandbergen - Södersjukhuset på 29-30 minuter (med ett byte till linje 164 vid Gullmarsplan med 5 minuters omstigningstid).
Att det skulle ta 45 minuter till Stockholm C beror på all biltrafik som ger fan i och respektera bussfilerna på Nynäsvägen! Där har Nobina grundproblemet!
Såg inte restidseffektsrapporten tidigare i mitt tidigare svar. Men inte kan man kalla detta för en seriös rapport? 9 sidor? Utan att ange vad man har använt för väntetidsvariabler (KRESU har väl kvar multiplikatorn 2?, trots nyare forskning som säger att den bör ligga på 2,5 - men den använder ju SL - så det får man väl acceptera).
Här kommer ju dock fram det intressanta att flertalet resande får längre tider än med dagens 809 - i pressen har man ju räknat samman med 806 när man sagt att det blir kortare restider - vilket ju är helt irrelevant, då det är ett ytterst litet resande från Söderby. De drygt 600 resande i morgonen, är ju nästan huvudsakligen längs 807:ans linjesträckning.
Men även så - med passning vid Farsta strand till pendeltåget, får man ju räkna med 14 minuters restidstillägg för bytet, mot cirka 6 minuter vid Gullmarsplan. Från Svartbäcken idag till T-centralen tar det alltså ca 45 minuter (den siffran är ganska korrekt). Men sträckan Svartbäcken-Farsta strand är nog svår att se att den skulle gå på under 20-minuter - särskilt när man ska köra via Vega. Därtill ska läggas gångtiden upp från Citybanan till motsvarande gröna linjen, därtill att flertalet har sin arbetsplats längs gröna linjen. Men även till Centralen bör man få räkna med ca 2 minuters längre gångtid från citybanan. Detta innebär att man får en restid på ca 54 minuter.
Edit: Givetvis ska siffrorna ange Centralstation för pendeltågen - citybanan är ju inte invigd vid trafikstart. Vilket gör ytterligare tidstillägg för att komma till T-centralen.
Ska vi räkna med nyare forskningsresultat som räknar 2,5 för byte, så kommer vi upp i närmare en kvart i ökad restid, även till T-centralen
Men är målpunkten vid Hötorget - så blir ju skillnaden ännu mer markant. Då får vi 46 minuters restid med 809 mot ca 57 minuter med den nya lösningen.
Ett annat sätt som blir helt snedvridet är ju att jämföra målpunkten Sundbyberg och att då åka 809???. Givetvis åker resenärer via Handen som ska till Sundbyberg. Då blir restiden idag 13+14 (väntetid)+36= 63 minuter, med nya förslaget skulle det bli 20+14+26=60 minuter. Alltså 3-minuters kortare restid, inte 11 minuter kortare som man räknar med i exemplet. 109-minuter ser jag som att det måste vara om man åker 809. Samtidigt är det lite tveksamt att se hur man skulle uppnå den kortare restiden (52 minuter) som anges på nya linjevarianten. Även om man räknar genomsnittlig väntetid vid Farsta strand (vilket ju inte är rimligt, då man måste ha anslutning till pendeltågen), så kommer man ju inte mycket närmare. Det går ju bara ett extratåg i morgonrusningen, vilket ändå ger en genomsnittlig väntetid + gångtid i sådana fall, som gör att restiden istället blir längre.
Ska man gissa (eller hoppas) att det är en konsult som tagit fram denna rapport och detta trafikförslag?
Jag har väldigt svårt att tro att trafikplanerarna på Nobina har gjort ett så bristfälligt arbete även om stora delar av området är nya jaktmarker.
En gissning är att man vill minska underlaget på nuvarande 806/809 för att när Vega station öppnas helt lägga ner dessa till Farsta förkortade linjer och styra om reseströmmen via Handen.
Det är väl egentligen inget märkligt med det, ger en stor besparing i kilometrar och fordon, men berätta då det.....
Att spara pengar och minska miljöbelastningen kan man sälja in.
Ja, det visar väl just problemet med de nya incitamentavtalen och entreprenörernas roll. Man ska å ena sidan effektivisera trafiken (det är så man vinner avtalet), samtidigt som man har trafikplaneringsansvar som ska visa på någon form av resenärsnytta med förändringarna. Eller åtminstone att de inte innebär någon påtaglig försämring. Detta samtidigt som man inte får tillräckligt med betalt per passagerare för att man egentligen gör någon vinst av ökat resande (då det kräver fler fordon endast under maxtimmen). Särskilt gäller ju detta linjer med sittplatsgaranti, men även i övrigt är ju kraven på "standard" så pass höga, att det inte krävs många stående innan man måste sätta in ett till omlopp under dim. tid.
Visst, kanske är det så att man planerar att vända vid Vega sedan. Men jag förstår nog inte vitsen ändå. Där finns ju ingen t-baneanslutning. Ser nog snarare detta som ett sätt att klara av trafiken från Vega idag (i och med att det byggs mycket bostäder), utan att det krävs fler fordon. Med den här lösningen kan man ju utnyttja samma linje för två upptagningsområden, jämfört med förstärkning till Handen.
Från exempelvis Svartbäcken - skulle ju annars den största tidsvinsten (kopplat till pendeltåget) vara att man hade en högtrafiklinje som gick direkt till Handen, utan att passera Brandbergen Centrum. Vägplaneraren gav 20 minuters körtid med bil mellan Farsta strand och Svartbäcken via Vega. Svårt att tro att en ny variant på 809 skulle klara sträckan på under 25 minuter då. Risken är väl stor att körtiden kommer tangera den till Gullmarsplan.
Citat från: Lars_L skrivet 16 mars 2016, 15:30:54 PM
Ja, det visar väl just problemet med de nya incitamentavtalen och entreprenörernas roll. Man ska å ena sidan effektivisera trafiken (det är så man vinner avtalet), samtidigt som man har trafikplaneringsansvar som ska visa på någon form av resenärsnytta med förändringarna. Eller åtminstone att de inte innebär någon påtaglig försämring. Detta samtidigt som man inte får tillräckligt med betalt per passagerare för att man egentligen gör någon vinst av ökat resande (då det kräver fler fordon endast under maxtimmen). Särskilt gäller ju detta linjer med sittplatsgaranti, men även i övrigt är ju kraven på "standard" så pass höga, att det inte krävs många stående innan man måste sätta in ett till omlopp under dim. tid.
Visst, kanske är det så att man planerar att vända vid Vega sedan. Men jag förstår nog inte vitsen ändå. Där finns ju ingen t-baneanslutning. Ser nog snarare detta som ett sätt att klara av trafiken från Vega idag (i och med att det byggs mycket bostäder), utan att det krävs fler fordon. Med den här lösningen kan man ju utnyttja samma linje för två upptagningsområden, jämfört med förstärkning till Handen.
Från exempelvis Svartbäcken - skulle ju annars den största tidsvinsten (kopplat till pendeltåget) vara att man hade en högtrafiklinje som gick direkt till Handen, utan att passera Brandbergen Centrum. Vägplaneraren gav 20 minuters körtid med bil mellan Farsta strand och Svartbäcken via Vega. Svårt att tro att en ny variant på 809 skulle klara sträckan på under 25 minuter då. Risken är väl stor att körtiden kommer tangera den till Gullmarsplan.
Ska linjen gå motorvägen från Länna? eller gamla Nynäsvägen via Beateberg-Trångsund??
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 mars 2016, 15:40:47 PM
Ska linjen gå motorvägen från Länna? eller gamla Nynäsvägen via Beateberg-Trångsund??
Motorvägen från Länna (om man ska tyda kartan rätt. Men det blir ju ändå rätt kort väg på motorväg jämfört med dagens trafik. Från Svartbäcken till Vega lär det väl ta omkring 16 minuter. (bör ju ta ca 8 minuter bara att köra sträckan inom Brandbergen fram till Söderby).
Direktbussarna från Haninge får fortsätta att gå till Gullmarsplan.
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyheter-kollektivtrafik/2016/05/Beslut-om-busstrafiken-pa-Sodertorn/
Citat från: Värmdötrafikant skrivet 25 maj 2016, 19:02:25 PM
Direktbussarna från Haninge får fortsätta att gå till Gullmarsplan.
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyheter-kollektivtrafik/2016/05/Beslut-om-busstrafiken-pa-Sodertorn/
Kanske ganska väntat i och med att Nobina ville göra det redan nu, innan Citybanans invigning och pendeltågstrafiken kunnat utökas. Än intressantare är väl dock att medan Trafikförvaltningen säger sig vilja utreda saken när Citybanan invigs och man vet vilken kapaciteten blir i systemet (inte säkert att den blir märkbart högre än idag ifall man väljer 10-minutersalternativet), medan politikerna har lovat att linjerna (utan 806/809) ska få vara kvar med nuvarande sträckning.
Det finns med andra ord intresse att följa detta framöver.
Förvånansvärt att politikerna håller 869(i nuvarande form)om ryggen så hårt.
Den skulle ju gott kunna införlivas med 809 så att vissa turer förlängs t/fr Dalarö i st f Svartbäcken.../Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 maj 2016, 21:14:03 PM
Förvånansvärt att politikerna håller 869(i nuvarande form)om ryggen så hårt.
Den skulle ju gott kunna införlivas med 809 så att vissa turer förlängs t/fr Dalarö i st f Svartbäcken.../Ulf
Nu är det väl mer principuttalanden från politiskt håll. Politiker vare sig kan (i regel) eller bör lägga sig i detaljerna. Men som det ser ut i det här avtalen är det ju Nobina som ska komma med förslagen till trafikförändringar. Här gäller det ju alltså att Nobina är smart när man ser att det finns motstånd från politiskt håll. Så en sådan lösning är väl kanske tillräckligt attraktiv, men den täcker ju bara en del av 809:ans sträckning, såvida den inte ska ha skaftkörning till Svartbäcken och då blir den ju totalt ointressant för Dalaröborna.
Men problemet för Nobina är ju att linjen oavsett blir dyr. Med de här avtalen är ju alla direktlinjer negativa; fler linjer binder alltid upp fler fordon än vad som behövs med en linje (om man inte kan hitta en betydligt snabbare sträckning). Däri ligger också problemet med avtalstypen - så länge incitamentmodellen utgår från att man får lika mycket per passagerare oavsett reslängd, blir ju lösningarna driftsekonomiska men sällan tillräckligt bra ur resenärsperspektiv.
Nu fick inte Nobina igenom något av sina större förändringsförslag.
http://www.sll.se/Global/Godk%C3%A4nnande%20av%20trafik%20E23%20normal-%20och%20sommartidtabell%20T16.pdf
Inte en linje kommer att dras om.
Sista ordet är nog inte sagt i detta.