Leja tourings Setra dubbeldäckare med sovinredning verkar ha fått problem med växellådan efter en UCPA tur, efter en extra tur på färjan mellan Puttgarden-Rødby, fick några av passagerarna hjälpa till att putta av bussen. Är det vanligt att få problem med växellådan på dessa, den är ju inte jättegammal.
Citat från: Mustman skrivet 27 december 2015, 18:01:10 PM
Leja tourings Setra dubbeldäckare med sovinredning verkar ha fått problem med växellådan efter en UCPA tur, efter en extra tur på färjan mellan Puttgarden-Rødby, fick några av passagerarna hjälpa till att putta av bussen. Är det vanligt att få problem med växellådan på dessa, den är ju inte jättegammal.
UCPA betyder?/Ulf
Vad har den för växellåda? En "intelligent" självväxlande assistent? I så fall är tillfälliga datorstrul betydligt vanligare än fysiska "ras".
Antingen har den den gamla AS-Tronic lådan som var kass redan från fabrik och man bara satt och väntade på att en skulle sluta fungera eller den nyare power shift lådan som mercedes själv har utvecklat.
Den senare lådan har haft långt färre fel än den tidigare men oftast handlar det om givare eller kontakter som spökar på moderna lådor.
Det finns nödkörningsprogram till bägge lådorna men till den senare lådan så är det inte helt enkelt att få igång om man inte har provat innan det blir skarpt läge.
Jag vet egentligen ingenting mer än vad vänner som var med på bussen sagt, det var nog så att föraren inte fick i växeln, utan att den "hoppade ur" direkt
Citat från: Mustman skrivet 29 december 2015, 00:45:15 AM
Jag vet egentligen ingenting mer än vad vänner som var med på bussen sagt, det var nog så att föraren inte fick i växeln, utan att den "hoppade ur" direkt
Låter som om en växelägesgivare har gett upp, då vet inte bussen om den har en växel i och går till friläge för att inte skada drivlinan!
Nu var det en vän som var med på resan som skrev "ett utrampnings lager gick sönder, gick inte laga på plats" det säger inte mig någonting. Men kanske er?
Citat från: Mustman skrivet 29 december 2015, 10:57:48 AM
Nu var det en vän som var med på resan som skrev "ett utrampnings lager gick sönder, gick inte laga på plats" det säger inte mig någonting. Men kanske er?
Hur det är med ett modernt fordon vet jag inte, men har kört en Ford Taunus av 60-talsmodell Kassel - Grödinge med koppling som inte gick att frikoppla.
Ägaren blev förtvivlad i Kassel men jag lärde honom snabbt genom handpåläggning hur man gör för att köra. Sedan byttes vi av med körningen som även inkluderande körning på rampen vid färjan i Puttgarden.
Skulle även ha fungerat på en "vanlig" buss eller lastbil.
Citat från: BD skrivet 29 december 2015, 12:59:15 PM
Hur det är med ett modernt fordon vet jag inte, men har kört en Ford Taunus av 60-talsmodell Kassel - Grödinge med koppling som inte gick att frikoppla.
Ägaren blev förtvivlad i Kassel men jag lärde honom snabbt genom handpåläggning hur man gör för att köra. Sedan byttes vi av med körningen som även inkluderande körning på rampen vid färjan i Puttgarden.
Skulle även ha fungerat på en "vanlig" buss eller lastbil.
Precis, det förutsätter att man har en koppling som man får trampa på själv, samt en "icke-intelligent" växellåda så att man kan starta motorn med en växel i.
En av nackdelarna med intelligenta växellådor med växlingsassistent, typ I-shift :P
Citat från: Mustman skrivet 29 december 2015, 10:57:48 AM
Nu var det en vän som var med på resan som skrev "ett utrampnings lager gick sönder, gick inte laga på plats" det säger inte mig någonting. Men kanske er?
Har urtrampningslagret gått sönder så måste motor och växellåda delas för att laga felet. Kan hända på alla bussar med vanlig koppling men är ganska ovanligt!