Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 22 november 2015, 11:11:36 AM

Titel: GS B34 med ny linjenummerskyltning
Skrivet av: Gunnar D skrivet 22 november 2015, 11:11:36 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B34UllevigNov76Web_zpszipjtloj.jpg)

GS B34 835 hade vid leveransen små glödlampor som visade linjenumret. Här ses den på Ullevigatan i nov 1976 och efter inte alltför lång tid fick den vanliga linjenummerrullar.

Mvh Gunnar
Titel: SV: GS B34 med ny linjenummerskyltning
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 22 november 2015, 19:00:51 PM
Det var väl den första bussen hos GS som levererades med den då nya lackeringen? Det var den enda som hade mörkblått tak i alla fall.
//Jonas G
Titel: SV: GS B34 med ny linjenummerskyltning
Skrivet av: Anders Eriksson skrivet 22 november 2015, 21:00:35 PM
Ja, stämmer! De sista scaniorna CR111, GS litt B37 hade också den nya färgsättningen men levererades väl först 1977 om jag minns rätt.
Titel: SV: GS B34 med ny linjenummerskyltning
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 22 november 2015, 22:59:48 PM
Citat från: Anders Eriksson skrivet 22 november 2015, 21:00:35 PM
Ja, stämmer! De sista scaniorna CR111, GS litt B37 hade också den nya färgsättningen men levererades väl först 1977 om jag minns rätt.

Om jag inte har alldeles fel levererades de 5 sista B34:orna (831-835) 1976, nästan två år efter de övriga. Endast 835 fick nya lacken (+ det unika mörkblå taket).
B37 301-322 levererades väl 1976-77 där de 5 sista fick den nya lacken, men dessa 5 levererades nog som du skriver en bit in på 1977, käre kusin.
//Jonas G
Titel: SV: GS B34 med ny linjenummerskyltning
Skrivet av: Gunnar D skrivet 23 november 2015, 09:27:26 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 22 november 2015, 22:59:48 PM
Om jag inte har alldeles fel levererades de 5 sista B34:orna (831-835) 1976, nästan två år efter de övriga. Endast 835 fick nya lacken (+ det unika mörkblå taket).
B37 301-322 levererades väl 1976-77 där de 5 sista fick den nya lacken, men dessa 5 levererades nog som du skriver en bit in på 1977, käre kusin.
//Jonas G

Det stämmer att 835 var det första fordonet med färgsättning enligt GS nya designprogram. Exteriört var den helt OK, men den invändiga färgsättningen i rött, blått och "isblått" kunde man ha synpunkter på. Under en visning av bussen för bl.a. pressfolk 1976 uttryckte sig GS representant nästan lite desperat: "Det är snyggt!" Men det var ingen bra färgharmoni interiört.

Var det inte så att B37 301 levererades redan 1974 som B49 331?

/Gunnar
Titel: SV: GS B34 med ny linjenummerskyltning
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 23 november 2015, 15:05:05 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 23 november 2015, 09:27:26 AM


Var det inte så att B37 301 levererades redan 1974 som B49 331?

/Gunnar

Jo, det glömde jag ju. Provbuss som sedan blev ordinarie trafikvagn.
//Jonas
Titel: SV: GS B34 med ny linjenummerskyltning
Skrivet av: Krafft skrivet 05 december 2015, 13:07:18 PM
Jag minns att även B34 832 hade denna limjeskylt med glödlampor, dock hade bussen den gamla designen. Den nya disignen på Scaniorna 318-322 var väl samtida med de Volvo B59 B38 271-275 som levererades ihop med de nya flygbussarna.
//Krafft
Titel: SV: GS B34 med ny linjenummerskyltning
Skrivet av: Anders Eriksson skrivet 05 december 2015, 13:59:28 PM
Stämmer bra! B59:orna hade GS litt B38 och var inte särskilt omtyckta vad jag har förstått. Problem med styrningen vid körning i spårvagnsspåren bl a.
Titel: SV: GS B34 med ny linjenummerskyltning
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 december 2015, 14:43:57 PM
Citat från: Anders Eriksson skrivet 05 december 2015, 13:59:28 PM
Stämmer bra! B59:orna hade GS litt B38 och var inte särskilt omtyckta vad jag har förstått. Problem med styrningen vid körning i spårvagnsspåren bl a.

B59 var ju illa sedda på de flesta håll i landet inte bara i Göteborg, de problem som SL hade med sina innebar att det tog över 10 år innan man beställde några fler Volvo med bakmotor.