GS B34 med ny linjenummerskyltning

Startat av Gunnar D, 22 november 2015, 11:11:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



GS B34 835 hade vid leveransen små glödlampor som visade linjenumret. Här ses den på Ullevigatan i nov 1976 och efter inte alltför lång tid fick den vanliga linjenummerrullar.

Mvh Gunnar

Jonas Gustafsson

Det var väl den första bussen hos GS som levererades med den då nya lackeringen? Det var den enda som hade mörkblått tak i alla fall.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Anders Eriksson

Ja, stämmer! De sista scaniorna CR111, GS litt B37 hade också den nya färgsättningen men levererades väl först 1977 om jag minns rätt.

Jonas Gustafsson

Citat från: Anders Eriksson skrivet 22 november 2015, 21:00:35 PM
Ja, stämmer! De sista scaniorna CR111, GS litt B37 hade också den nya färgsättningen men levererades väl först 1977 om jag minns rätt.

Om jag inte har alldeles fel levererades de 5 sista B34:orna (831-835) 1976, nästan två år efter de övriga. Endast 835 fick nya lacken (+ det unika mörkblå taket).
B37 301-322 levererades väl 1976-77 där de 5 sista fick den nya lacken, men dessa 5 levererades nog som du skriver en bit in på 1977, käre kusin.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Gunnar D

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 22 november 2015, 22:59:48 PM
Om jag inte har alldeles fel levererades de 5 sista B34:orna (831-835) 1976, nästan två år efter de övriga. Endast 835 fick nya lacken (+ det unika mörkblå taket).
B37 301-322 levererades väl 1976-77 där de 5 sista fick den nya lacken, men dessa 5 levererades nog som du skriver en bit in på 1977, käre kusin.
//Jonas G

Det stämmer att 835 var det första fordonet med färgsättning enligt GS nya designprogram. Exteriört var den helt OK, men den invändiga färgsättningen i rött, blått och "isblått" kunde man ha synpunkter på. Under en visning av bussen för bl.a. pressfolk 1976 uttryckte sig GS representant nästan lite desperat: "Det är snyggt!" Men det var ingen bra färgharmoni interiört.

Var det inte så att B37 301 levererades redan 1974 som B49 331?

/Gunnar

Jonas Gustafsson

Citat från: Gunnar D skrivet 23 november 2015, 09:27:26 AM


Var det inte så att B37 301 levererades redan 1974 som B49 331?

/Gunnar

Jo, det glömde jag ju. Provbuss som sedan blev ordinarie trafikvagn.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Krafft

Jag minns att även B34 832 hade denna limjeskylt med glödlampor, dock hade bussen den gamla designen. Den nya disignen på Scaniorna 318-322 var väl samtida med de Volvo B59 B38 271-275 som levererades ihop med de nya flygbussarna.
//Krafft

Anders Eriksson

Stämmer bra! B59:orna hade GS litt B38 och var inte särskilt omtyckta vad jag har förstått. Problem med styrningen vid körning i spårvagnsspåren bl a.

Lars-Håkan_E

Citat från: Anders Eriksson skrivet 05 december 2015, 13:59:28 PM
Stämmer bra! B59:orna hade GS litt B38 och var inte särskilt omtyckta vad jag har förstått. Problem med styrningen vid körning i spårvagnsspåren bl a.

B59 var ju illa sedda på de flesta håll i landet inte bara i Göteborg, de problem som SL hade med sina innebar att det tog över 10 år innan man beställde några fler Volvo med bakmotor.