(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A3149.jpg)
Hej !
En bild på en Alnöbuss, Scania-Vabis BF 76.59-155 fotad i Hudiksvall på 70-talet.
Mvh Peter Ö
Trevlig bild...
...med två Larvikare i bakgrunden ?
Undrar hur bra det funkade med jalusi-dörrarna i olika vinter-väglag, blötsnö som fryser och fin torrsnö som packar till...
/ M v h Walle
Häftigt ingen brandbil eller nåt ???
Fin godsrumsbuss. Det fanns ett par bussar med likadan kaross men med Volvo B715-chassi "mopedchassi" inom SJ; 0244 och 0245.
Det fanns en B715 Alnö, 0244.
SJ:s samtliga Alnöbussar:
3593 ScV B6563 http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=33202
3594 ScV B6563 http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=98
0244 Vo B71518 http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=5797
0659 ScV BF7659 http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=1928
0660 ScV BF7659 http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=3149
0946 ScV BF7659 http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=34338
0947 ScV BF7659 http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=33082
0948 ScV BF7659 http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=4720
0957 ScV BF7659 http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=656
Tack Peter för ett riktigt fint foto på en ovanlig SJ Buss, det visas tyvärr inte speciellt mycket SJ Buss-foton längre. Ett tack till dej också Lars-Håkan för din kompletta lista på SJ:s Alnöbussar.
Mvh zjbus
Citat från: Peter Öden skrivet 20 november 2015, 19:26:58 PM
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A3149.jpg)
Hej !
En bild på en Alnöbuss, Scania-Vabis BF 76.59-155 fotad i Hudiksvall på 70-talet.
Mvh Peter Ö
Vilken häftig buss! Tänk om man kunde ha sparat åtminstone någon :D
Brukade man köra även med last på taket på dessa?
Åtminstone bussen som man ser till höger om denna är en långfärdsbuss med Larvikskaross :D
Jag tycker inte om att se en bild som jag har upphovsrätten till återgiven på nätet utan mitt tillstånd. I synnerhet inte när den är i synnerligen förvanskat skick. Det är mot forumets regler att kränka någons upphovsrätt.
Jag skall dock vara snäll och visa bilden i normal storlek även om bildkvaliteten inte är den bästa. Den har tidigare visats i Bussnack av mig.
(http://savenfjord.se/resources/images/SJ_0671.jpg)
Linje 76 gick som längst Borås-Varberg.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 november 2015, 22:14:59 PM
Jag tycker inte om att se en bild som jag har upphovsrätten till återgiven på nätet utan mitt tillstånd. I synnerhet inte när den är i synnerligen förvanskat skick. Det är mot forumets regler att kränka någons upphovsrätt.
Jag skall dock vara snäll och visa bilden i normal storlek även om bildkvaliteten inte är den bästa. Den har tidigare visats i Bussnack av mig.
(http://savenfjord.se/resources/images/SJ_0671.jpg)
Linje 76 gick som längst Borås-Varberg.
Jag trodde denna långfärdsbuss med Larvikskaross var byggd med Volvochassi. Nu ser jag att jag hade fel, det var Scania.
Jag tycker förresten det ser ut som om den har en skolskylt av den äldre modellen som man vände istället för att vika som man gör med de nuvarande :)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2015, 22:26:08 PM
Jag trodde denna långfärdsbuss med Larvikskaross var byggd med Volvochassi. Nu ser jag att jag hade fel, det var Scania.
Jag tycker förresten det ser ut som om den har en skolskylt av den äldre modellen som man vände istället för att vika som man gör med de nuvarande :)
Det fanns Larvikare hos SJ med både Scania BF76 chassi och med Volvo B58 chassi.
Dagens vikbara skolskyltar är av betydligt senare datum.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 november 2015, 22:14:59 PM
Jag tycker inte om att se en bild som jag har upphovsrätten till återgiven på nätet utan mitt tillstånd. I synnerhet inte när den är i synnerligen förvanskat skick. Det är mot forumets regler att kränka någons upphovsrätt.
Jag skall dock vara snäll och visa bilden i normal storlek även om bildkvaliteten inte är den bästa. Den har tidigare visats i Bussnack av mig.
(http://savenfjord.se/resources/images/SJ_0671.jpg)
Linje 76 gick som längst Borås-Varberg.
Jag ber om ursäkt för detta regel-övertramp från min sida.
I sammanhanget kan jag försäkra Dig om att jag inte var ute i onda avsikter av något slag eller för egen vinnings skull. Jag ville bara glädja en och annan forum-medlem med en önskad bild på en äldre SJ-buss.
Bilden låg ute på nätet för allmän beskådan under söket "SJ Volvo Larvik"
/ M v h Walle
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2015, 20:23:47 PM
Vilken häftig buss! Tänk om man kunde ha sparat åtminstone någon :D
Brukade man köra även med last på taket på dessa?
Åtminstone bussen som man ser till höger om denna är en långfärdsbuss med Larvikskaross :D
Åtminstone en av SJ:s Alnöbussar finns bevarad - hos en på detta forum välkänd entusiast.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=34338 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=34338)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2015, 21:02:36 PM
Den översta bussen, kan det rentav vara en turistbuss? Undrar vad för flaggor den har?
Bussen i mitten är givetvis en långfärdsbuss med Larvikskaross. Funderar på om inte denna har Volvochassi?
Den nedersta är också en riktig godbit. En Van Hool Vistadome. Denna har helt klart Volvochassi. Bussen som står bakom borde vara en tidig B10.
Den översta är linjevagnen 2027 som ägs av Jvm. Bilden är tagen vid Hägglundsjubiléet 1999(därav Hägglundsflaggor)
HÄR (http://primusmotor.bizland.com/Bilder/Blandat/SJ_Buss_2027_-_AXM_023_-_Foto._B.Lindgren_650x431.jpg) finns bilden i oförvanskat skick(fotograf Bengt Lindgren)
Originalbilden med Vistadomen finns i
detta (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50284.0) inlägg i Buss Snack
Citat från: WalleW skrivet 22 november 2015, 10:18:41 AM
Jag ber om ursäkt för detta regel-övertramp från min sida.
I sammanhanget kan jag försäkra Dig om att jag inte var ute i onda avsikter av något slag eller för egen vinnings skull. Jag ville bara glädja en och annan forum-medlem med en önskad bild på en äldre SJ-buss.
Bilden låg ute på nätet för allmän beskådan under söket "SJ Volvo Larvik"
/ M v h Walle
Du har tydligen också publicerat de två andra bilderna utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren. Så det är faktiskt rätt illa och jag vet ju inte hur dessa båda fotografer reagerar. För min personliga del är saken utagerad i och med att du bett om ursäkt. För forumets del kan jag som moderator bara säga att ett upprepande kan medföra att du blir spärrad.
Du har alltså hittat bilden på Google. Sedan jag första gången lade ut en bild på bussen i Bussnack så har den hemsida jag hade den på lagts ned (blev lurad av webbhotellet) och det gör att när Google ändå hänvisar till den blir det bara en usel kopia. Bilder som hittas på Google är just för att tittas på. Upphovsrätten gäller även för dem.
Inlägg som innehåller bilder som lagts ut utan upphovsmannens tillstånd har tagits bort av admin.
Citat från: Esbjörn skrivet 22 november 2015, 10:47:47 AM
Åtminstone en av SJ:s Alnöbussar finns bevarad - hos en på detta forum välkänd entusiast.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=34338 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=34338)
Javisst är det så!
Jag beslutade mig för ett antal år sedan, att försöka bevara några godsbussar från SJ, då några sådana ej fanns
bevarade någon annanstans hos de kända entusiasterna.
Fd SJ 0946 var en av dem. SJ/Swebus 2308 var den andra.
Efter ett aktivt sökande via CBR, så hittade jag den och fd SJ 0957, som fick släppa till diverse delar till 0946.
Även jalusidörrar från ett fd drickaskåp införskaffades för att försöka att återställa den så nära original som möjligt.
De ursprungliga jalusierna byggdes bort av Wasatrafik efter att de hade köpt den av SJ 1971.
De många ägarna därefter har alla satt "sin" prägel på bussen och därmed gjort det svårare att återställa allt.
Bussen är mycket rostskadad i rambalkarna och sidobalkarna och det krävs en kunnig svetsare till dessa arbeten.
Då det är mycket trä i karossen, så är även en del där murket.
Dessutom har en förmodad fodersättning i motorn skett.
Därtill invändig ombyggnation med mellanvägg 15 sittplatser, nya golvmattor och Perstorp skivor på väggarna.
De gamla under är tyvärr förstörda.
Under de år som jag har haft den, så har jag också haft otur med att få den svetshjälp, som jag så väl behöver.
I det första fallet fanns en man som var villig att hjälpa till, men då fick vi ej svetsa i de lokaler som den stod i då.
I nästa fall fanns lokaler och svetsare, men han fick privata problem och backade ur.
I nuvarande läge står den f f och väntar till den verkstaden får tid. Flytten dit skedde medelst trailer och var inte billig.
Många är de stunder, då man har tvivlat på detta i grunden svåra projekt, men jag har hela tiden som sann SJ Buss- entusiast drivits av viljan att försöka få till det någon gång.
Men tid och pengar (jo det kostar) behövs.
Samtidigt vill jag rikta tack till mina kompisar i Järpen och Jönköpings-trakten som på olika sätt hjälp mig.
Järpen-kompisen har alltid ställt upp, då jag ringt och bett om hjälp.
Oavsett när den kan bli klar, så kommer det att ta tid, när man inte har egen verkstad.
Detta har jag tidigare undvikit att berätta, då det inte är kul att visa upp sådant som är långt ifrån klart.
Och som sagt mitt genuina SJ Buss intresse och särskilt för godsbussar har drivit mig till detta.
Svetshjälp och motorhjälp behövs.
Med vänlig hälsning
Christian
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2015, 20:23:47 PM
Vilken häftig buss! Tänk om man kunde ha sparat åtminstone någon :D
Brukade man köra även med last på taket på dessa?
Åtminstone bussen som man ser till höger om denna är en långfärdsbuss med Larvikskaross :D
Ja, nog kördes det med gods på taket alltid och den totala lastvikten översteg nog många gånger den tillåtna, enligt de berättelser som jag har hört. De hände att de släpade på stänkskydden.
Jalusierna var inte alltid så lyckade. Gods och mjölkkrukor ramlade emot och jalusien gick därmed inte att få upp.
Det lär också ha ramlat ut någon mjölkkruka genom jalusien någon gång.
Med vänlig hälsning
Christian
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 22 november 2015, 12:25:15 PM
Ja, nog kördes det med gods på taket alltid och den totala lastvikten översteg nog många gånger den tillåtna, enligt de berättelser som jag har hört. De hände att de släpade på stänkskydden.
Jalusierna var inte alltid så lyckade. Gods och mjölkkrukor ramlade emot och jalusien gick därmed inte att få upp.
Det lär också ha ramlat ut någon mjölkkruka genom jalusien någon gång.
Med vänlig hälsning
Christian
Här är en här tidigare publicerad bild från Östersund där gods lastas på taket på just din buss.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/79_9r_zpsed4eda27.jpg)
Citat från: Bengt H skrivet 22 november 2015, 14:15:42 PM
Här är en här tidigare publicerad bild från Östersund där gods lastas på taket på just din buss.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/79_9r_zpsed4eda27.jpg)
Tack för bilden. Jag minns den sedan förut, men den är trevligt att se igen.
Med vänlig hälsning
Christian
Citat från: Bengt H skrivet 22 november 2015, 14:15:42 PM
Här är en här tidigare publicerad bild från Östersund där gods lastas på taket på just din buss.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/79_9r_zpsed4eda27.jpg)
Bussen till höger ser mer ut som en normal Volvo B58 Säffle. Men även den ser ut att vara gjord för att lasta på taket. Brukade alltså även denna köra med last på taket?
När slutade man lasta bussar på taket i Sverige?
Även 12xx-serien lastades vid behov på taket.
Lär ha förekommit att man transporterade järnbalk från Östersund till Flåsjöns kraftverksbygge efter Ljungdalsvägen.
Det kan ha varit 1272, som var placerad i Ljungdalen vid denna tid.
På bilden är det 1271 som syns.
Med vänlig hälsning
Christian