Ovanlig SJ buss

Startat av Peter Öden, 20 november 2015, 19:26:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Ljunggren

Citat från: Esbjörn skrivet 22 november 2015, 10:47:47 AM
Åtminstone en av SJ:s Alnöbussar finns bevarad - hos en på detta forum välkänd entusiast.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=34338


Javisst är det så!
Jag beslutade mig för ett antal år sedan, att försöka bevara några godsbussar från SJ, då några sådana ej fanns
bevarade någon annanstans hos de kända entusiasterna.
Fd SJ 0946 var en av dem. SJ/Swebus 2308 var den andra.
Efter ett aktivt sökande via CBR, så hittade jag den och fd SJ 0957, som fick släppa till diverse delar till 0946.
Även jalusidörrar från ett fd drickaskåp införskaffades för att försöka att återställa den så nära original som möjligt.
De ursprungliga jalusierna byggdes bort av Wasatrafik efter att de hade köpt den av SJ 1971.
De många ägarna därefter har alla satt "sin" prägel på bussen och därmed gjort det svårare att återställa allt.
Bussen är mycket rostskadad i rambalkarna och sidobalkarna och det krävs en kunnig svetsare till dessa arbeten.
Då det är mycket trä i karossen, så är även en del där murket.
Dessutom har en förmodad fodersättning i motorn skett.
Därtill invändig ombyggnation med mellanvägg 15 sittplatser, nya golvmattor och Perstorp skivor på väggarna.
De gamla under är tyvärr förstörda.

Under de år som jag har haft den, så har jag också haft otur med att få den svetshjälp, som jag så väl behöver.
I det första fallet fanns en man som var villig att hjälpa till, men då fick vi ej svetsa i de lokaler som den stod i då.
I nästa fall fanns lokaler och svetsare, men han fick privata problem och backade ur.
I nuvarande läge står den f f och väntar till den verkstaden får tid. Flytten dit skedde medelst trailer och var inte billig.

Många är de stunder, då man har tvivlat på detta i grunden svåra projekt, men jag har hela tiden som sann SJ Buss- entusiast drivits av viljan att försöka få till det någon gång.
Men tid och pengar (jo det kostar) behövs.
Samtidigt vill jag rikta tack till mina kompisar i Järpen och Jönköpings-trakten som på olika sätt hjälp mig.
Järpen-kompisen har alltid ställt upp, då jag ringt och bett om hjälp.
Oavsett när den kan bli klar, så kommer det att ta tid, när man inte har egen verkstad.

Detta har jag tidigare undvikit att berätta, då det inte är kul att visa upp sådant som är långt ifrån klart.

Och som sagt mitt genuina SJ Buss intresse och särskilt för godsbussar har drivit mig till detta.
Svetshjälp och motorhjälp behövs.

Med vänlig hälsning

Christian



Christian Ljunggren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2015, 20:23:47 PM

Vilken häftig buss! Tänk om man kunde ha sparat åtminstone någon :D

Brukade man köra även med last på taket på dessa?

Åtminstone bussen som man ser till höger om denna är en långfärdsbuss med Larvikskaross :D


Ja, nog kördes det med gods på taket alltid och den totala lastvikten översteg nog många gånger den tillåtna, enligt de berättelser som jag har hört. De hände att de släpade på stänkskydden.
Jalusierna var inte alltid så lyckade. Gods och mjölkkrukor ramlade emot och jalusien gick därmed inte att få upp.
Det lär också ha ramlat ut någon mjölkkruka genom jalusien någon gång.

Med vänlig hälsning

Christian

Bengt H

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 22 november 2015, 12:25:15 PM

Ja, nog kördes det med gods på taket alltid och den totala lastvikten översteg nog många gånger den tillåtna, enligt de berättelser som jag har hört. De hände att de släpade på stänkskydden.
Jalusierna var inte alltid så lyckade. Gods och mjölkkrukor ramlade emot och jalusien gick därmed inte att få upp.
Det lär också ha ramlat ut någon mjölkkruka genom jalusien någon gång.

Med vänlig hälsning

Christian

Här är en här tidigare publicerad bild från Östersund där gods lastas på taket på just din buss.


Christian Ljunggren

Citat från: Bengt H skrivet 22 november 2015, 14:15:42 PM
Här är en här tidigare publicerad bild från Östersund där gods lastas på taket på just din buss.




Tack för bilden. Jag minns den sedan förut, men den är trevligt att se igen.

Med vänlig hälsning

Christian

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt H skrivet 22 november 2015, 14:15:42 PM
Här är en här tidigare publicerad bild från Östersund där gods lastas på taket på just din buss.




Bussen till höger ser mer ut som en normal Volvo B58 Säffle. Men även den ser ut att vara gjord för att lasta på taket. Brukade alltså även denna köra med last på taket?

När slutade man lasta bussar på taket i Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Christian Ljunggren

Även 12xx-serien lastades vid behov på taket.
Lär ha förekommit att man transporterade järnbalk från Östersund till Flåsjöns kraftverksbygge efter Ljungdalsvägen.
Det kan ha varit 1272, som var placerad i Ljungdalen vid denna tid.
På bilden är det 1271 som syns.

Med vänlig hälsning

Christian