Fotot taget igår, 13 juli -15
www.ebus.ee/view/4315/
Fd Keolis Södertörn bussar. Jag firar att bussarna äntligen är borta från trafiken där jag kör.
Mycket trevligt att se! Hoppas de smörjer in klippsaxen ordentligt. :D
Såg 3 av dem påväg mot Kapellskär för 2 veckor sedan ;)
En intressant röd-vit Scania på samma sida:
www.ebus.ee/view/1866/
;D ;D
Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2015, 10:53:32 AM
Fotot taget igår, 13 juli -15
www.ebus.ee/view/4315/
Jag trodde inte de tilläts köpa så här pass gamla bussar. Estland är ju med i EU och jag trodde EU-regler förbjöd att köpa in bussar som uppnått så pass hög ålder.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juli 2015, 08:49:24 AM
Jag trodde inte de tilläts köpa så här pass gamla bussar. Estland är ju med i EU och jag trodde EU-regler förbjöd att köpa in bussar som uppnått så pass hög ålder.
Kan det inte va så att dom ska tuggas upp på en skrot där? Det är iallafall så jag uppfattar det. MEn är det så att dom ska användas som bussar i linjetrafik så tycker jag synd om resenärer och förare.
Citat från: Matte skrivet 15 juli 2015, 09:11:12 AM
Kan det inte va så att dom ska tuggas upp på en skrot där? Det är iallafall så jag uppfattar det. MEn är det så att dom ska användas som bussar i linjetrafik så tycker jag synd om resenärer och förare.
Vad är det för fel på dessa bussar? :)
Citat från: Bussmicke skrivet 15 juli 2015, 09:58:37 AM
Vad är det för fel på dessa bussar? :)
Slitna rishögar? De första 47xx-bussarna är väl av samma modell, men 52xx-bussarna känns mycket mer slitna.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juli 2015, 08:49:24 AM
Jag trodde inte de tilläts köpa så här pass gamla bussar. Estland är ju med i EU och jag trodde EU-regler förbjöd att köpa in bussar som uppnått så pass hög ålder.
Köpa in kan man nog alltid, men i Estland borde man ju numera ha nått samma (eller en hårdare) på ålderskraven i sina upphandlingar jämfört med SL. Skulle inte alls bli förvånad om de även har miljözoner i de större städerna.
Citat från: Andreas91 skrivet 15 juli 2015, 10:25:59 AM
Slitna rishögar? De första 47xx-bussarna är väl av samma modell, men 52xx-bussarna känns mycket mer slitna.
Men ändå skulle jag välja att ta ut en ovanstående OmniLink på linje framför valfri Säffle 8500.
Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2015, 10:30:44 AM
Men ändå skulle jag välja att ta ut en ovanstående OmniLink på linje framför valfri Säffle 8500.
Citat från: Bussmicke skrivet 15 juli 2015, 09:58:37 AM
Vad är det för fel på dessa bussar? :)
Kan säga såhär. Ta på dig en hjälm, regnställ och gummistövlar om du ska köra nån av dom där rishögarna och dela ut hjälm till alla passagerare. För man vet inte när innertaket kommer ner i skallen och så läcker det in vatten från taket på flera ställen(inte kylarvätska). Kör man i en vattenpöl så duschar man passagerarna underifrån för att golvet är genomruttet och golvmattan super sliten. Tror det va 5293 som jag trampade ner genom golvet i gången mellan barvagnsplats-bakdörr. Har aldrig skämts så mycket och ofta när man kommit med dom där kronvraken någonsin i i buss förar karriär som nu är uppe i 15 år. Om man öppnar framdörr får man kliva ut och hjälpa till å stänga dörren när man ska iväg. Dom va slut redan som bussar när dom kom från Lidingö. 5285-87 va något bättre men vart ganska likvärdiga senaste 2 åren.
Citat från: Matte skrivet 15 juli 2015, 20:06:54 PM
Kan säga såhär. Ta på dig en hjälm, regnställ och gummistövlar om du ska köra nån av dom där j***a rishögarna och dela ut hjälm till alla passagerare. För man vet inte när innertaket kommer ner i skallen och så läcker det in vatten från taket på flera ställen. Kör man i en vattenpöl så duschar man passagerarna underifrån för att golvet är genomruttet och golvmattan super sliten. Tror det va 5293 som jag trampade ner genom golvet i gången mellan barvagnsplats-bakdörr. Har aldrig skämts så mycket och ofta när man kommit med dom där kronvraken någonsin i i buss förar karriär som nu är uppe i 15 år. Om man öppnar framdörr får man kliva ut och hjälpa till å stänga dörren när man ska iväg. Dom va slut redan som bussar när dom kom från Lidingö. 5285-87 va något bättre men vart ganska likvärdiga senaste 2 åren.
Ja, det låter som svensktillverkad kvalitet! Kanske inte fullt på samma nivå på Volvo 8500, men alla symptom som läckande tak och mattor samt hopplösa dörrar är ju tyvärr vardag. Samt att man får lägga till de eviga varningsljuden meep-meep och pling-pling varje pass.
Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2015, 20:47:21 PM
Ja, det låter som svensktillverkad kvalitet! Kanske inte fullt på samma nivå på Volvo 8500, men alla symptom som läckande tak och mattor samt hopplösa dörrar är ju tyvärr vardag. Samt att man får lägga till de eviga varningsljuden meep-meep och pling-pling varje pass.
Jo så är det. Sedan 2002 när jag körde OmniCity och OmniLink första gången så har jag ogillat dom mer än CN113 modellerna.
52xx är byggda i Polen
Citat från: Frank Persson skrivet 15 juli 2015, 21:08:39 PM
52xx är byggda i Polen
Jo det är dom. Tror bestämt att Ersa vet det också. Men det är ändå designat och produkt utvecklats av dåvarande Svenska Scania. Att dom sedan är ihop skruvade på en billigare fabrik i Polen än Scanias fabrik i Södertälje tycker jag har inget med kvaliteten att göra. Tror det hade vart samma fel på bussarna ändå efter 12 års stads/landsbygds trafik om dom vart ihopskruvade av en svenska fabriks arbetare.
Jag märker att det råder delade meningar kring om dessa bussar skulle vara bra eller inte.
Men oavsett om de är bra eller inte, ska alltså dessa bussar skrotas i Estland? Eller tänker de sälja dessa vidare österut?
Sannolikt skrot i Estland. Förmodligen även reservdelar.
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 16 juli 2015, 05:48:04 AM
Sannolikt skrot i Estland. Förmodligen även reservdelar.
//Peter
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juli 2015, 23:04:45 PM
Jag märker att det råder delade meningar kring om dessa bussar skulle vara bra eller inte.
Men oavsett om de är bra eller inte, ska alltså dessa bussar skrotas i Estland? Eller tänker de sälja dessa vidare österut?
Enligt säkra källor ska dom renoveras å köras med i 3-4 år till har en berättat för mig. Köparna hade även vart å besiktigat bussarna inför köpet 1 vecka innan dom togs ur trafik i Handengaraget. Stackars j***ar som ska köra dom och åka som passagerare.
Citat från: Matte skrivet 16 juli 2015, 19:21:52 PM
Enligt säkra källor ska dom renoveras å köras med i 3-4 år till har en berättat för mig. Köparna hade även vart å besiktigat bussarna inför köpet 1 vecka innan dom togs ur trafik i Handengaraget. Stackars j***ar som ska köra dom och åka som passagerare.
Please,think a bit outside your little box.../Ulf
Allt är ju relativt, kanske ersätter de något som är sämre.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 juli 2015, 12:51:44 PM
Please,think a bit outside your little box.../Ulf
Hur menar du med det? Att det jag skrev inte stämmer?
Citat från: Matte skrivet 17 juli 2015, 19:19:30 PM
Hur menar du med det? Att det jag skrev inte stämmer?
Jag tycker inte det stämmer. Tycker inte dom är sämre än andra bussar i den åldern.
Citat från: Matte skrivet 17 juli 2015, 19:19:30 PM
Hur menar du med det? Att det jag skrev inte stämmer?
Helt okej att du anser detta,men har man (t ex)kört gamla skumpiga Ikarus i 10 år måste dessa vara ett"himmelrike".../Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 20 juli 2015, 18:27:18 PM
Helt okej att du anser detta,men har man (t ex)kört gamla skumpiga Ikarus i 10 år måste dessa vara ett"himmelrike".../Ulf
Ja allt e ju relativt hur man jämför. Ni som är äldre körde ju en helt annan typ av bussar som agens moderna saker. Dessa bussar är tyvärr väldigt slitna å dåligt underhållna och strulade ofta och knepig förarplats för mig att få en skön körställning. Jag har aldrig gillat dom sedan dom kom till Handen från andra garage. Så dom e mina Ikarus som det verkar som du inte gillade då.