Nyimport till Estland: Rödvita Scanior

Startat av Ersa, 14 juli 2015, 10:53:32 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Fotot taget igår, 13 juli -15
www.ebus.ee/view/4315/

Matte

Fd Keolis Södertörn bussar. Jag firar att bussarna äntligen är borta från trafiken där jag kör.

DEB

Mycket trevligt att se! Hoppas de smörjer in klippsaxen ordentligt. :D
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Buzzlover

Såg 3 av dem påväg mot Kapellskär för 2 veckor sedan ;)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

1896

En intressant röd-vit Scania på samma sida:

www.ebus.ee/view/1866/

;D ;D

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2015, 10:53:32 AM
Fotot taget igår, 13 juli -15
www.ebus.ee/view/4315/

Jag trodde inte de tilläts köpa så här pass gamla bussar. Estland är ju med i EU och jag trodde EU-regler förbjöd att köpa in bussar som uppnått så pass hög ålder.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Matte

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juli 2015, 08:49:24 AM
Jag trodde inte de tilläts köpa så här pass gamla bussar. Estland är ju med i EU och jag trodde EU-regler förbjöd att köpa in bussar som uppnått så pass hög ålder.

Kan det inte va så att dom ska tuggas upp på en skrot där? Det är iallafall så jag uppfattar det. MEn är det så att dom ska användas som bussar i linjetrafik så tycker jag synd om resenärer och förare.

Bussmicke

Citat från: Matte skrivet 15 juli 2015, 09:11:12 AM
Kan det inte va så att dom ska tuggas upp på en skrot där? Det är iallafall så jag uppfattar det. MEn är det så att dom ska användas som bussar i linjetrafik så tycker jag synd om resenärer och förare.

Vad är det för fel på dessa bussar? :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

Citat från: Bussmicke skrivet 15 juli 2015, 09:58:37 AM
Vad är det för fel på dessa bussar? :)

Slitna rishögar? De första 47xx-bussarna är väl av samma modell, men 52xx-bussarna känns mycket mer slitna.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juli 2015, 08:49:24 AM
Jag trodde inte de tilläts köpa så här pass gamla bussar. Estland är ju med i EU och jag trodde EU-regler förbjöd att köpa in bussar som uppnått så pass hög ålder.

Köpa in kan man nog alltid, men i Estland borde man ju numera ha nått samma (eller en hårdare) på ålderskraven i sina upphandlingar jämfört med SL. Skulle inte alls bli förvånad om de även har miljözoner i de större städerna.

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 15 juli 2015, 10:25:59 AM
Slitna rishögar? De första 47xx-bussarna är väl av samma modell, men 52xx-bussarna känns mycket mer slitna.

Men ändå skulle jag välja att ta ut en ovanstående OmniLink på linje framför valfri Säffle 8500.

Matte

#11
Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2015, 10:30:44 AM
Men ändå skulle jag välja att ta ut en ovanstående OmniLink på linje framför valfri Säffle 8500.
Citat från: Bussmicke skrivet 15 juli 2015, 09:58:37 AM
Vad är det för fel på dessa bussar? :)

Kan säga såhär. Ta på dig en hjälm, regnställ och gummistövlar om du ska köra nån av dom där rishögarna och dela ut hjälm till alla passagerare. För man vet inte när innertaket kommer ner i skallen och så läcker det in vatten från taket på flera ställen(inte kylarvätska). Kör man i en vattenpöl så duschar man passagerarna underifrån för att golvet är genomruttet och golvmattan super sliten. Tror det va 5293 som jag trampade ner genom golvet i gången mellan barvagnsplats-bakdörr. Har aldrig skämts så mycket och ofta när man kommit med dom där kronvraken någonsin i i buss förar karriär som nu är uppe i 15 år. Om man öppnar framdörr får man kliva ut och hjälpa till å stänga dörren när man ska iväg. Dom va slut redan som bussar när dom kom från Lidingö. 5285-87 va något bättre men vart ganska likvärdiga senaste 2 åren.

Ersa

Citat från: Matte skrivet 15 juli 2015, 20:06:54 PM
Kan säga såhär. Ta på dig en hjälm, regnställ och gummistövlar om du ska köra nån av dom där j***a rishögarna och dela ut hjälm till alla passagerare. För man vet inte när innertaket kommer ner i skallen och så läcker det in vatten från taket på flera ställen. Kör man i en vattenpöl så duschar man passagerarna underifrån för att golvet är genomruttet och golvmattan super sliten. Tror det va 5293 som jag trampade ner genom golvet i gången mellan barvagnsplats-bakdörr. Har aldrig skämts så mycket och ofta när man kommit med dom där kronvraken någonsin i i buss förar karriär som nu är uppe i 15 år. Om man öppnar framdörr får man kliva ut och hjälpa till å stänga dörren när man ska iväg. Dom va slut redan som bussar när dom kom från Lidingö. 5285-87 va något bättre men vart ganska likvärdiga senaste 2 åren.

Ja, det låter som svensktillverkad kvalitet! Kanske inte fullt på samma nivå på Volvo 8500, men alla symptom som läckande tak och mattor samt hopplösa dörrar är ju tyvärr vardag. Samt att man får lägga till de eviga varningsljuden meep-meep och pling-pling varje pass.

Matte

Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2015, 20:47:21 PM
Ja, det låter som svensktillverkad kvalitet! Kanske inte fullt på samma nivå på Volvo 8500, men alla symptom som läckande tak och mattor samt hopplösa dörrar är ju tyvärr vardag. Samt att man får lägga till de eviga varningsljuden meep-meep och pling-pling varje pass.

Jo så är det. Sedan 2002 när jag körde OmniCity och OmniLink första gången så har jag ogillat dom mer än CN113 modellerna.

Frank Persson