Jönköpings-Posten skriver:
Inte en, inte två – utan hela 170 gånger bröt ett bussföretag i Jönköping mot olika regler. Nu straffas företaget med böter på 200 000 kronor av Transportstyrelsen, uppger SR Jönköping. Det är en sanktionsavgift som bussföretaget tvingas betala på 200 000 kronor eftersom man upprepade gånger låtit busschaufförer köra för många timmar per dag och därmed brutit deras dygnsvila.
JP (http://www.jonkopingsposten.se/artikel/39117/brot-mot-reglerna-hela-170-ganger), Jnytt (http://www.jnytt.se/bussforetag-far-bota-200-000) och P4 Jönköping (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6140923) om detta.
Inte mkt som stämmer :-)
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/transportstyrelsen-kraver-smalandsbussen-pa-jatteboter/
170 gånger? Är det 85 tvättar i tvätthallen? Dvs 85 inkörningar, och samma antal utkörningar ut ur hallen och fram till uppställningsplatsen?
Dessa regler är V-A-N-S-I-N-N-I-G-A !! Svenska åkare har jätteproblem
med utländska chaufförer som kör till tider och priser som får en hel
bransch att gunga. Men om en svensk åkare kör sin buss in i tvätt-
hallen utan kort, då dj-v-lar!
Visst var gamla ATK bra mycket bättre, frågan är vad vi skulle gå med i EU för ? ???
Ja här håller jag med att reglerna borde kunna lättas lite.
Kör man inom företagets ägor till tvätthall och verkstad så borde man kunna undantas att behöva ha kort i.
Blir väldigt mycket bortslösad tid om man har många bussar som ska tvättas och måste ta i och ur kortet varje gång. Dom är ju inte speciellt snabba dessa maskiner så det tar ju ett tag att få ur och i kortet.
Citat från: Kung Vasa skrivet 15 april 2015, 12:58:44 PM
Visst var gamla ATK bra mycket bättre, frågan är vad vi skulle gå med i EU för ? ???
Detta är nog inte ett EU-relaterat problem. Snarare hur våra svenska myndigheter väljer
att tolka ett reglemente. Väljer de att vara bäst i klassen så blir det så här.
Millimeterprecision i regeltolkningen skapar bara problem och elände, och våra myndigheter
är inte precis kända för sin flexibilitet!
Ja, det är lite svårt att enbart skylla på EU, då t.ex Norge har samma regelverk men betydligt hårdare straff och mindre flexibilitet än oss. Mentaliteten att vi på något vis hela tiden ska vara "bäst" gör säkerligen en hel del till att svenska myndigheters beteende blir lite väl fyrkantigt och oflexibelt.
ATK togs ju bort till förmån för EUs regler kring kör och vilotider när vi gick med i EU, att myndigheter sedan blir petiga i samband med ny teknik, det berättigar nog ändå frågan jag ställde.
Citat från: Kung Vasa skrivet 15 april 2015, 17:43:56 PM
ATK togs ju bort till förmån för EUs regler kring kör och vilotider när vi gick med i EU, att myndigheter sedan blir petiga i samband med ny teknik, det berättigar nog ändå frågan jag ställde.
Nja, jag har för mig att förändringarna började komma redan på EES-nivå från och med 1992. Varken Island, Liechtenstein eller Norge är ju med i EU i dagsläget, men har ändå exakt samma regelverk. Vad gäller Norge är de som sagt i princip mer EU-anpassade än oss i Sverige. Det enda undantaget skulle väl vara Schweiz som ensam står helt utanför EES och EU, och därmed det enda europeiska landet som skulle kunna ha egna regler, likt ATK. (Kanske man skulle kunna lägga in Vitryssland i den korta listan också)
I den här frågan är det ju inte själva regelverket som är problemet utan hur det tillämpas av Transportstyrelsen vid sina företagskontroller.
Vad jag försökte säga var att hade vi haft kvar ATK, så hade vi inte haft denna problematik överhuvudtaget. ::)
Och hade alla kört T-Ford och det inte hade funnits några regler alls så hade det varit än enklare... eller? :P
I grunden är mångt och mycket bra vad gäller regler mm och dessa är även framtagna för ett visst syfte. Som flera redan påpekat så är det sedan inte så mycket som har med reglerna i sig att göra utan problemet är den rigida tolkningen och framförallt hur detta tillämpas.
Sen kan man tycka vad man vill politiskt, men det är lite tröttsamt när du nästan alltid lyckas vricka till det så att ett ämne används för att torgföra dina privatpolitiska ståndpunkter. Dessa luftas bättre på Flashback eller motsvarande.
Man måste förstå att den politik vi väljer får ett övergripande ansvar för hur vårt samhälle ser ut, busstrafiken i Sverige är dessutom en politiskt styrd verksamhet, därför är det lätt att halka in på politik i detta forum. Jag ber om ursäkt för att jag är den jag är. 8)
Citat från: Kung Vasa skrivet 16 april 2015, 17:47:20 PM
Man måste förstå att den politik vi väljer får ett övergripande ansvar för hur vårt samhälle ser ut, busstrafiken i Sverige är dessutom en politiskt styrd verksamhet, därför är det lätt att halka in på politik i detta forum. Jag ber om ursäkt för att jag är den jag är. 8)
Jag vill nog påstå att det till stor del är icke politisk styrd trafik som har störst problem med nuvarande regeltillämpningar.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 april 2015, 19:26:49 PM
Jag vill nog påstå att det till stor del är icke politisk styrd trafik som har störst problem med nuvarande regeltillämpningar.
Håller helt med!
Hur är det med transporter i inhägnat område skall man använda "kortet" då också ?
Hur är det med övriga bolag där tvätt och tankpersonal flyttar fordon med digitalfärdskrivare
kör de med "kort" eller OUT läge?
/Lennart
På Nobina Uppland kör vi i tvätthallen utan förarkort, likaså verkstadspersonalen.
Citat från: groenis skrivet 19 april 2015, 17:45:53 PM
Hur är det med transporter i inhägnat område skall man använda "kortet" då också ?
Hur är det med övriga bolag där tvätt och tankpersonal flyttar fordon med digitalfärdskrivare
kör de med "kort" eller OUT läge?
/Lennart
Kort eller outläge, samma gäller vid besiktning eller verkstadsbesök/provkörning.
Nu måste det snart gå upp för alla och envar (bestämmande) att det inte håller med den digitala färdskrivaren längre
Den för*****de grejen är dessutom olika inställd på olika bussar
På en av bussarna jag kör kan jag kör 6 KM/h utan att det blinkar "färd utan kort" (jo jag har testat bara för att se när)
medans det på en av de andra genast börjar blinka "färd utan kort" när man knuffar den avstängd en 1/2 meter i garaget
vilket jag märkte förra veckan när jag skulle lyfta in en vedpall med traktorn och flyttade bussen för att få in pallen.
Och innan någon frågar så är det 1:a en Citroen Jumper och den 2:a en Mercedes Sprinter
(ja alla kanske inte räknar det som bussar men men)
Ska man i och ur med kort varje gång tar det ju halva dagen för att tvätta 2-3 bussar
När ska dom bestämmade upptäcka dessa problem och vidta åtgärder
och när ska tidningar upphöra med att utpeka bussbolag och åkerier som gangstrar när dom bara sköter sitt jobb
/Kalle
Dagens teknik i färdskrivarna är något som plockades fram i tiden för datorns vagga. Det skall ha kommit fram nya modeller som provas och förhoppningsvis är dessa på marknaden tidigast i slutet av 2016, förmodligen senare. Dessa färdskrivare är betydligt snabbare och förhoppningsvis behöver man inte vänta på att klockan skall slå till ny minut innan man kan ta ut kortet igen (händer att det blir snabba förändringar gällande bussbyte).
All förflyttning skall ske med kort eller i OUT-läge. Har någon extern person, t ex verkstad flyttat bussen är det lämpligt att få en bekräftelse från dem, t ex trycka ut en remsa när man lämnar/hämtar bussen samt låta den externa personen kvittera detta. Dokumenten förvaras likt analoga färdskrivarblad.