Keolis har nu satt en övre ålder på 70 år för sina chaufförer, och har därmed "dragits inför skranket". Diskrimineringsombudsmannen hävdar att det rör sig om diskriminering av äldre, medan Keolis anser att det främst handlar om trafiksäkerhet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6117198
Personligen tycker jag att frågan är intressant, och att ämnet om branschens höga medelålder uppmärksammas. På de YKB-kurser jag gått på var vi endast fyra stycken i den fullsatta salen som inte hunnit fylla 40 år, medan medelåldern på de övriga låg på mellan 60-65 år. Om nu branschen går runt med hjälp av pensionärer över 67 års ålder, och då det blir protester av att förare tvingas i pension efter 70 års ålder; då kan man ju undra om det inte vore bättre att man först och främst lägger ner mer energi på att få in yngre förare i yrket.
1, Med dagens villkor i branschen så finns det inga unga människor som kan tänka sig en livslång karriär i yrket.
2, Om man fick en pension värd namnet så fanns det ingen pensionär som ville köra efter 65 års passagen.
Här i Värmland är det VTAB mfl som satt åldersgränsen 70. Om det är beställaren som bestämmer borde inte entreprenören hamna inför skranket, det blir ju arbetsbrist.
Citat från: Kung Vasa skrivet 16 mars 2015, 11:36:14 AM
1, Med dagens villkor i branschen så finns det inga unga människor som kan tänka sig en livslång karriär i yrket.
För att koppla ihop denna tråd med "Datorstyrd busskörning...." så undrar jag om inte sådant gör att busskörandet
får dåligt rykte och lockar färre och färre till yrket. Än så länge fungerar det tack vara alla gamlingar som jobbar, men
de kommer troligen att bli färre och färre som är intresserade. Att då lägga en åldersgräns är nog att skjuta sig
själv i foten med hagelbössa.
Citat från: pegee skrivet 16 mars 2015, 12:35:28 PM
För att koppla ihop denna tråd med "Datorstyrd busskörning...." så undrar jag om inte sådant gör att busskörandet
får dåligt rykte och lockar färre och färre till yrket. Än så länge fungerar det tack vara alla gamlingar som jobbar, men
de kommer troligen att bli färre och färre som är intresserade. Att då lägga en åldersgräns är nog att skjuta sig
själv i foten med hagelbössa.
Var ska vi sätta gränsen? är de verkligen OK med en 85 åring som svänger ut på motorvägen med en fullsatt ledbuss? frågar ni mig är svaret Nej, även om vederbörande gjorde ett läkarintyg för 11 månader sedan...
för övrigt kommer de aldrig bli nån brist, i SL området har man redan börjat tumma på språkkraven, hur många nyanställda klarar körkortet är för mig en gåta, men när man inte förstår vad höger/vänster/stop/sväng/ stanna betyder vet man att det är illa...
Kung Vasa skrev:
"2, Om man fick en pension värd namnet så fanns det ingen pensionär som ville köra efter 65 års passagen."
Har du Kung Vasa sådan koll att du kan säga att INGEN vill köra efter 65 år om dom hade en ordentlig pension?
Jag kan på rak arm utan att tänka efter räkna upp 3 personer som kör eller har kört efter 65 och då är det INTE lönen som gör att dom
kör då dom klarar sig på den pension dom har.
Man kan omöjligt säga att alla över 70 år är sämre chaufförer det går inte att dra alla över en kam
det är från person till person och i vilket "skick" man är
det finns faktiskt 85 åringar jag hellre åker med än vissa av dom yngre mellan 21-65 som kör daglig trafik
Alla är inte förbrukade som chaufförer bara för att dom har fyllt 65 år eller 70 år
det säger sig själv att det är väldigt få som "tappar allt" över en natt
/Kalle
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 16 mars 2015, 20:39:54 PM
Man kan omöjligt säga att alla över 70 år är sämre chaufförer det går inte att dra alla över en kam
det är från person till person och i vilket "skick" man är
det finns faktiskt 85 åringar jag hellre åker med än vissa av dom yngre mellan 21-65 som kör daglig trafik
Alla är inte förbrukade som chaufförer bara för att dom har fyllt 65 år eller 70 år
det säger sig själv att det är väldigt få som "tappar allt" över en natt
/Kalle
Fast nog är risken för t.ex stroke större vid hög ålder.
Keolis har haft 70-årsgräns i över 10 år i alla fall.
Egentligen förstår jag inte hur ett företag kan klandras för en 70-årsregel. Redan idag säger ju lagen att man ju får man ju arbeta heltid fram till 67 års ålder, men därefter har arbetsgivaren rätt att säga nej till fortsatt anställning. Keolis har satt sitt generella stopp ytterligare tre år framåt, men utmålas ändå på ett negativt sätt.
Min farfars storebror skulle gå i pension från yrket som skoldirektör på 65-årsdagen i mars 1970, men ansökte om någon slags dispens för att få arbeta ett år till, vilken godkändes. Men på 66-årsdagen blev det definitivt stopp, och dags för heltidspension. Vilket han var lite småsur över, då han höll sig pigg, aktiv och arbetsför i väldigt många år till.
Men om de generella reglerna under de senaste 45 åren varit att heltidsanställningar bör avvecklas vid 66-67-årsåldern, så är ju Keolis nuvarande interna regel om avslutad timanställning vid 70 års ålder inget som är direkt anmärkningsvärt egentligen.
buskörare skrev:
"Fast nog är risken för t.ex stroke större vid hög ålder."
Jo naturligtvis det säger jag ingenting om,
vad jag menar är att man inte kan ta för givet att ALLA i.o.m. 65/70årsdagen inte längre kan framföra buss/lastbil på ett säkert sätt.
Jag minns att en kvinna som hade skolbuss här i trakten blev uppringd (nu minns jag inte om det var av komunen eller länstrafiken)
några dagar efter sin 65årsdag där dom undrade hur hon tänkt lösa det skulle hon anställa en chaufför eller hur hade hon tänkt
Hon svarade att hon tänk köra själv avtalet ut då hon fyllde 65år i oktober och avtalet gick ut i början av juni året efter
efter skriverier hit & dit och läkarintyg fick hon köra avtalet ut....
/Kalle
Citat från: Ersa skrivet 16 mars 2015, 22:35:45 PM
Egentligen förstår jag inte hur ett företag kan klandras för en 70-årsregel. Redan idag säger ju lagen att man ju får man ju arbeta heltid fram till 67 års ålder, men därefter har arbetsgivaren rätt att säga nej till fortsatt anställning. Keolis har satt sitt generella stopp ytterligare tre år framåt, men utmålas ändå på ett negativt sätt.
Min farfars storebror skulle gå i pension från yrket som skoldirektör på 65-årsdagen i mars 1970, men ansökte om någon slags dispens för att få arbeta ett år till, vilken godkändes. Men på 66-årsdagen blev det definitivt stopp, och dags för heltidspension. Vilket han var lite småsur över, då han höll sig pigg, aktiv och arbetsför i väldigt många år till.
Men om de generella reglerna under de senaste 45 åren varit att heltidsanställningar bör avvecklas vid 66-67-årsåldern, så är ju Keolis nuvarande interna regel om avslutad timanställning vid 70 års ålder inget som är direkt anmärkningsvärt egentligen.
Håller fullständigt med angående lagen - det är upp till varje företag att välja vad man vill efter 67-årsdagen - går lätt att fasa ut chaufförer som behovare efter detta. Dock är jag kluven i frågan gällande om man skall sätta en fast gräns. Dock, diskussionen kommer aldrig upp när det gäller piloter - och de slipper t o m kontrollera visering av biljetter ::)
Vad jag förstår har du rätt att jobba "på övertid" till 67 år och därefter som behovsanställd till 70-årsdagen.
Nobina har/hade en likadan regel i Dalarna.
Jag tror nog att Keolis har blivit en "pilot" i detta fall. Om Keolis faller, faller alla...
DN reder på ledarplats ut detta.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/ett-samhalle-med-aldersnoja/
Den springande punkten tycks vara att Keolis använder åldern som skäl för att inte låta någon fortsätta köra buss efter 70. Frågan som AD nu skall avgöra är alltså om det är diskriminering. Vad jag förstår kan ett bussbolag neka alla som fyllt 67 år fortsatt anställning som bussförare men det får inte välja ut en viss ålder som motiv för sådant nekande. Lika lite som de får neka någon på grund av ras.
När det gäller ålder är det så att jag som snart fyller 71 nu känner mig piggare och bättre än på många år. Jag har gått ner rejält i vikt och förutom en fortsatt viss övervikt och ett utslitet knä har jag värden som en normal 60-åring. Nu kör jag inte buss men om jag gjort det skulle jag vara lämpligare för det i dag än för tretton år sedan (och var 58 år gammal) då jag led av högt blodtryck, sömnsvårigheter och fetma.
Så det är inte bara åldern det gäller.
Som sagt... ingen blir per automatik olämplig så fort ett blad vänds i kalendern. Som påpekats tidigare så finns det 46-åringar som har så många krämpor, övervikt och dålig kondis att de knappt orkar ta sig för egen maskin ut på rampen samtidigt som det finns många som är 70+ som springer maror osv.
Det principiellt viktiga här handlar knappast om rätten till fasta anställningar osv. och inte heller om pensionsålder i sig. Istället handlar det väl just om att pröva om man bara kan gå på ålder som variabel och strunta i resten? Är en person vid både fysisk och mental hälsa så bör inte åldern i sig vara ett hinder för att t.ex. ta extra påhugg mm. så personligen tycker jag att det är en ganska rigid gräns.
Tror i övrigt inte att så många som är 65+ funderar på att fortsätta som heltidare. Däremot är det säkert så att många inte säger nej till att dryga ut pensionen lite samtidigt som det ger en något att göra och kanske då även hålla kontakt med något som man gjort under större delen av sitt liv.
Föraren fick snabbt ny anställning av Nobina och kör i stort sett samma trafik som tidigare nu vid 71 års ålder.
Sedan har Trafikverket krav för att få behålla högre behörigheter och köra buss. Läkarintyg och Ykb och trafikhuvudmannen kräver certifiering. Frågan är om det inte är Trafikverkets krav som kan väga tyngs när det gäller att bedöma förarens lämplighet.
Det råder ingen brist när det gäller antalet utbildade bussförare med en stor del av dem vill inte köra buss eller har ingen giltig Ykb. Det beror på olika orsaker bland annat arbetstider, skiftgång, arbetsmiljö och att de inte vill kör olika typer av körningar, som natt, stadstrafik m.m.
En annan viktig sak är att det som erbjuds för nyanställda är i princip bara timanställningar med en osäker månadsinkomst.
Utgången av DO stämning kan bli intressant både för bolagen och de anställda.
Flera huvudmän/beställare kräver också årlig läkarundersökning av körkortsmodell för att godkänna förare från 65 års ålder, bara den biten kan bli ganska kostsam för den enskilde.
Årlig hälsokontroll krävde Norrtälje kommun av alla sina skolbussförare under de förra avtalen. Detta oavsett ålder. Årliga kontroller vore ju betydligt mer effektiva än Trafikverkets krav på vart femte år.
Då du inte har rätt till fast anställning efter 67 blir du ju behovsanställd.
Företaget kan ju då "sålla ut" de man inte inte vill ha o ge dom mindre o mindre jobb.
Huxflux har man inte kört på sex månader och blir bortplockad...
En hemskare form av diskriminering, eller?
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2015, 12:27:46 PM
Årlig hälsokontroll krävde Norrtälje kommun av alla sina skolbussförare under de förra avtalen. Detta oavsett ålder. Årliga kontroller vore ju betydligt mer effektiva än Trafikverkets krav på vart femte år.
Var femte år gäller inte för alla. Många har vart tredje år beroende på olika sjukdomar med riskfaktorer. Möjligen kan andra varianter även förekomma
Nobina tar kostnaden för den typ av läkarintyg som trafikverket kräver.
Citat från: Wetjo skrivet 17 mars 2015, 12:44:55 PM
Då du inte har rätt till fast anställning efter 67 blir du ju behovsanställd.
Företaget kan ju då "sålla ut" de man inte inte vill ha o ge dom mindre o mindre jobb.
Huxflux har man inte kört på sex månader och blir bortplockad...
En hemskare form av diskriminering, eller?
Jo, de kan göra det men bara så länge de inte offentliggör sina urvalskriterier. Det duger alltså inte att gå ut med "Vi timanställer inte de som fyllt 67 år och är romer, muslimer eller över 70 år. Övriga som är över 67 år är välkomna." Var och en måste bedömas individuellt. Andra kriterier får inte förekomma.
Citat från: ResVille skrivet 17 mars 2015, 13:29:57 PM
Var femte år gäller inte för alla. Många har vart tredje år beroende på olika sjukdomar med riskfaktorer. Möjligen kan andra varianter även förekomma
Nobina tar kostnaden för den typ av läkarintyg som trafikverket kräver.
Detta är Transportstyrens bord och inte Trafikverkets. Nu gäller ju inte debatten förare som har fyllt 70 år och har en sjukdomsbild som kan inverka menligt på körningen. Utan det gäller fullt friska 70-åringar, vältränade och med alla sinnen i fullt behåll. Det går alltså inte att skilja ut lämplighet utifrån ålder.
I höstas åkte jag buss privat med två bröder som fyllt 80 respektive 70 år. Det var inget i deras körning som tydde på att de inte behärskade att framföra en buss trots sin ålder. Och både hade givetvis behörighet för att köra buss.
Intressant att följa debatten om övre åldergräns för bussförare. Debatten är viktig, likaså att kanske de största trafikföretagen och bussföretagen sätter sig ner och sätter en gemensam gräns. Jag tror branschen behöver enas om en övre åldersgräns, speciellt för turistbuss- och skolbussförare. 65 - 70 år verkar i mina ögon rimlig. Detta stödjer också forskning med tanke på mörkerseende, reaktionsförmåga, trötthet och risker för kroppsliga krämpor och sjukdomar. Jag hedrar min far som också var bussförare som efter 45 år i yrket sa då han var 66 år - "Nej nu kör jag inte med passagerare längre, jag märker att vid regn och mörker så ser jag inte så bra som jag har gjort".
En övre åldersgräns finns ju tagen inom många andra yrkesgrupper som har ansvar för medmänniskor såsom Piloter, Spårbunden trafik, Ambulansförare, Poliser i yttre tjänst, Höghöjdsyrken, med flera. Varför är det bara bussförare och präster som ska hålla på ?
Numera har vi i Sverige en arbetsrättslig pensionsgräns vid 67 år. Då har man som anställd en avgångsskyldighet. Vill Arbetsgivaren avbryta anställningen så har han rätt att göra det.
Att anställa en bussförarpensionär är fördelaktigt: 1) kan anställas tidsbegränsat, 2) bara en månads uppsägning, 3) ingen turordning eller företrädesrätt och framförallt 4) Billig att ha anställd - endast 1/3 av arbetsgivaravgiften (10,21%) vissa över 70 år i det gamla pensionssystemet har 0% arbetsgivaravgift.
Finns det verkligen en lagstadgad åldersgräns för lokförare? Jag tycker att det numera är väldigt vanligt med förare i 70 års åldern som jobbar kvar.
Nu kommer ju nästa aspekt in i bilden och det är YKB utbildningen.
Vad jag har i minnet är att Bergkvarabuss inte betalar YKB kurserna för förare som fyllt 67 utan vill dom fortsätta så får dom stå för denna kostnaden själva. I övrigt har vi inga åldersgränser utan bedömer från fall till fall.
//Pär
Lite off topic, men jag stör mig i sammanhanget på att det jämt är "65-årsdagen" som nämns som pensionsålder. Det finns ingen sådan fast åldersgräns! Man har rätt att ta ut allmän pension, helt eller delvis, fr o m 61 års ålder. När man väljer att gå i pension är helt upp till var och en, åtminstone fram till 67.
Mycket intressant fråga hursomhelst. Nån gräns bör nog finnas, inte vill jag åka med någon som fyllt 90, men 70 KAN vara i lägsta laget. Håller med Staffan. Menar, hur många fetmaklumpar till förare har man inte sett genom åren och dessa kan ha urdåliga värden och ha stor strokerisk trots att de inte fyllt 50. Men frågan är svår.
/MrH
Visst är det 67 som är pensionsåldern numera. Jag anser också att en bortre gräns bör finnas, men inte enbart för trafiksäkerheten, utan även för rekryteringen. Vi har nu äntligen fått till en busschaufförsutbildning på gymnasienivå, och dessa elever ska ju också ha arbete. Helst heltidsanställningar så att de kan börja leva sina liv, t.ex genom att kunna ta bostadslån och pensionsspara.
Många kan absolut vara kvar i arbetet efter 67, men frågan är om det inte skulle räcka med timtidsanställning efter 67-årsdagen? Att klamra sig fast vid ett beroende av så många äldre anställda tror inte jag gagnar branschen i längden, då man på detta vis inte motiveras att komma igång med nyrekrytering av yngre välutbildade förare i tid, innan de stora pensionsavgångarna börjar drabba hela branschen.
Jag är övertygad om att de flesta företag som behåller anställda över 67 år låter dom övergå till timanställning. Om man inte skulle göra det är uppsägningstiden enligt LAS bara 1 månad för arbetsgivaren (och den anställde) om den anställde fyllt 67 år.
Citat från: TageK skrivet 18 mars 2015, 20:37:21 PM
Jag är övertygad om att de flesta företag som behåller anställda över 67 år låter dom övergå till timanställning. Om man inte skulle göra det är uppsägningstiden enligt LAS bara 1 månad för arbetsgivaren (och den anställde) om den anställde fyllt 67 år.
Håller med. Det är väl dessutom inte många som fyllt 67 år som vill ha en heltids tillsvidareanställning. De flesta i den åldern vill väl köra någon gång då och då och kanske kör lite mer än vad de egentligen vill bara för att de trivs så bra.