Science-fiction? Eller, som någon sa; "bara för att tekniken finns, behöver man ju inte använda den."
Vad är egentligen tankarna kring detta bland er bussförare här i forumet? Det politiskt oberoende fackförbundet BARO - BussArbetarnas RiksOrganisation försökte motarbeta utvecklingen så gott de kunde med en anmälan till Datainspektionen, medan socialdemokratiska Kommalarbetareförbundets representanter i Uddevala uttalar stor optimism till systemet.
Jag syftar naturligtvis på bussbolagens investeringar i teknik som skall fostra förarna till att bli en del av en mall. "Den Gröna Resan", "SMART-körning" och allt vad de kallas, med system som FleeTech, Falck Sirius och PilotFish med mera.
Några bussbolag påstår att länstrafikhuvudmännen kräver att systemet är installerat och att förarna använder det och några bussbolag vill till och med påstå att det är bra för förarna. Hur då? Hur kan detta stressmoment vara bra för förarna?
Jag har stött på många underliga körstilar bland förare sedan systemen införts och jag har frågat mig hur det tar psykiskt på förarna. Att hela tiden kämpa för att vara ett datorsystem till lags. En hård inbromsning och sedan är dagen förstörd. Katten som sprang ut då? Skulle föraren hellre ha kört på den? Eller bilisten framför som helt plötsligt kom på att den skulle svänga vänster där. *BAM!* "Varför körde du på mig?" "Jo, ser du, jag får inte bromsa för min arbetsgivare för då lyser det rött på skärmen."
"Stanna nu där, annars tvingas jag bromsa!" Detta hörde jag en förare säga tyst för sig själv i Borås en gång. Inbromsningen hade naturligtvis inverkan på det gröna resultatet.
"Ditt index ligger långt över medel och du är mer på rött än de andra." "Nähä?! Menar du på fullt allvar att jag är den sämste bussföraren bland 900 förare här?" Detta hörde jag när en enhetschef pratade med en anställd om dennes körresultat i datorn. Uppmuntrande ord från en chef.
Nu är det ju inte bara bussbolagen som nyttjar denna övervakning. Även lastbilsåkare gör det och, enligt hörsägen, skall tydligen Malmö stad ha installerat detta system i alla kommunens personbilar.
Själv har jag kört för fort när jag stod still och lastade folk vid hållplats. "Sänk hastigheten! Spara bränsle!" stod det i skärmen. 0 km/h med tillslagen dörrbroms. Hur sänka?
Några bussbolag skickar ut coacher som indirekt påstår att föraren inte kan köra buss, för det har datorn påstått. Andra bussbolag kallar in förarna på korsförhör där man undrar varför föraren körde som den gjorde just i den korsningen just vid den tidpunkten.
Jag lärde mig en körstil när jag tog mitt D-körkort på Utbildningscentret i Malmö 2006. Det hette passagerarvänlig körning och efter den mallen har jag kört sedan dess. Ingen har klagat på min körning. Eller, ja, ingen som jag vet om, och de medåkare som min arbetsgivare sände ut i Göteborg berömde min körstil och sa att det finns inget att anmärka på, men jag blev ändå offer för en "coach" vid ett tillfälle som skulle lära mig att "köra enligt mallen". Han körde ett halvt varv för att demonstrera. "Så ska du köra", sa han. "Ja, om jag vill bli 12 minuter sen i lågtrafik, ska jag det", sa jag, "för det är nämligen precis vad du lyckats bli nu." Sedan åkte han med tillbaka och han sa att han inte gillade systemet själv, men såg det som en merit att bli coach.
Men vad är det vi ser början på här egentligen? Antar att "bussföraryrket är ett fritt arbete där du sköter dig själv" är något som bussbranschens marknadsförare nu får skrota. Nu åker man in till chefen vid varje fadäs man råkar ut för i trafiken. "Fan att den j-la cyklisten skulle ut där! Nu åker jag in till chefen igen!"
Ser vi möjligen slutet på bussföraryrket och början på datoriserad busstrafik inom en snar framtid? Som med metron i Köpenhamn. Den är ju förarlös.
"Busschaufförer behövs alltid." Mm... Och jobb på Posten skulle vara en garanterad och trygg anställning fram till pensionen sa man på 1950-talet. Vad är det egentligen Kommunalarbetareförbundet ställt sig så positiva till och hur är systemet bra för dem? Till syvende och sist är det nog så att dessa system bara har ett syfte. - Att spara pengar åt bolagen. Vad tror ni?
Det intressanta för mig är var snittförbrukningen hamnar för resp chaufför.
Jag kör samma slags passagerarvänliga körstil jag fick lära mig på D-kortsutbildningen i Vännäs, kompletterat med den riktigt bra ecodrivingkursen jag fick på Nobina Uppsala och som därefter sitter i ryggraden. Hittills har ingen klagat på vare sig ojämn körning eller hög bränsleförbrukning. Men då har jag ju iofs förmånen att för tillfället lyckligtvis helt slippa elektronik, övervakning och coacher.
I Stockholm är det väl bara Keolis och Nobina som har ett Eco-driving system. Arriva ha ett system (green box) som mäter åkkomfort, antagligen bara en accelerometer med mjukvaustöd.
Den elektroniska övervakningen är det absolut största stressmomentet vi förare någonsin
drabbats av. Det system vi har mäter två olika saker, retardation och utrullning.
Retardation mäts oavsett varför. Det innebär att inbromsning i nedförsbacke bestraffas
lika hårt som en inbromsning efter en fartökning driven av motorn.
Utrullning är då givetvis fartminskning genom att låta bussen sakta farten av sig själv.
Det betyder att man innan avfart från motorvägen släpper gasen 2-3000 meter innan avfarten
och låter bussen rulla. Trafiksäkert? Propp i trafiken? När man kommer fram till avfarten skall
hastigheten ha avtagit så att man slipper bromsa utan kan bara svänga av.
Vi har ett par långa utförslöpor på våra linjer. En del förare har utvecklat sin körstil på så sätt
att de bromsar sig ner med 20 km/h. För under 20 km/h så registreras inte bromsning.
Konsekvensen blir att bussen samlar på sig enorma köer och bussarna är hatade av alla
bilister, men datorn och företagsledningen är tillfreds.
Tidtabell? Aldrig hört talas om det! Lär vara något påfund från gamla tider.
Som svar på ursprungsfrågan: 90% ekonomi 0ch 10% miljö!
Citat från: pegee skrivet 12 mars 2015, 08:53:14 AM
Den elektroniska övervakningen är det absolut största stressmomentet vi förare någonsin
drabbats av. Det system vi har mäter två olika saker, retardation och utrullning.
Retardation mäts oavsett varför. Det innebär att inbromsning i nedförsbacke bestraffas
lika hårt som en inbromsning efter en fartökning driven av motorn.
Utrullning är då givetvis fartminskning genom att låta bussen sakta farten av sig själv.
Det betyder att man innan avfart från motorvägen släpper gasen 2-3000 meter innan avfarten
och låter bussen rulla. Trafiksäkert? Propp i trafiken? När man kommer fram till avfarten skall
hastigheten ha avtagit så att man slipper bromsa utan kan bara svänga av.
Vi har ett par långa utförslöpor på våra linjer. En del förare har utvecklat sin körstil på så sätt
att de bromsar sig ner med 20 km/h. För under 20 km/h så registreras inte bromsning.
Konsekvensen blir att bussen samlar på sig enorma köer och bussarna är hatade av alla
bilister, men datorn och företagsledningen är tillfreds.
Tidtabell? Aldrig hört talas om det! Lär vara något påfund från gamla tider.
Som svar på ursprungsfrågan: 90% ekonomi 0ch 10% miljö!
Jag förstår att det kan upplevas som kränkande för rutinerade förare att helt plötsligt få en mojäng i bussen som påpekar fel som egentligen inte är fel, men vad händer om man inte tillmötesgår datorns önskemål? Vad händer om man kör rött? Vad blir konsekvenserna av"dålig körning"?
Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2015, 12:52:39 PM
Jag förstår att det kan upplevas som kränkande för rutinerade förare att helt plötsligt få en mojäng i bussen som påpekar fel som egentligen inte är fel, men vad händer om man inte tillmötesgår datorns önskemål? Vad händer om man kör rött? Vad blir konsekvenserna av"dålig körning"?
Är nog olika för olika företag men dom flesta blir nog inkallade till en "coach" som åker med under någon timme och ger råd hur man kan köra mer ekonomiskt.
Sen är det vissa företag som har en bonus om man kör grönt och kör man rött så lär man inte få den bonusen.
Det är riktigt att vi då blir "tvångscoachade" ett tag. Den intressanta frågan är vad som händer om man
drar det till sin spets och kör som man brukar. När jag började köra buss fick jag veta att det finns två
kardinalregler: Kör mjukt och Håll tiderna. Det har jag försökt göra efter bästa förmåga i alla år.
Frågan är vad som händer om man drar detta till sin spets. Kan man bli sparkad för att man inte kör
som datorn vill? Veterligen är inte detta provat rättsligt ännu, men det lär väl förr eller senare bli aktuellt.
Citat från: pegee skrivet 13 mars 2015, 14:16:13 PM
Det är riktigt att vi då blir "tvångscoachade" ett tag. Den intressanta frågan är vad som händer om man
drar det till sin spets och kör som man brukar. När jag började köra buss fick jag veta att det finns två
kardinalregler: Kör mjukt och Håll tiderna. Det har jag försökt göra efter bästa förmåga i alla år.
Måste nog säga att det hade varit bättre om representanter från företagen hade åkt med i "stickprovskontroller" och bildat sig en överskådlig bild över förarens körstil istället. Man tar liksom inte vara på individuella egenskaper när man vill dressera folk så här efter en dator, även om jag ibland även kan tycka att det nog finns grund för det gällande somliga chaufförer, men som du skrev; kör mjukt och håll tiderna. Antingen håller vi tiderna och kör mjukt eller så lyder vi datorerna och struntar i resten, för strävan efter att vara datorerna till lags kan få somliga förare att bete sig vansinnigt bakom ratten. Åkte med en förare en gång på motorväg. Han gasade upp bussen i 90 km/h, lade ur växel och rullade tills hastigheten kom ner i runt 60 km/h. Då lade han i växel (naturligtvis blev det då ett ryck) och gjorde om proceduren.
Citat från: pegee skrivet 13 mars 2015, 14:16:13 PM
Frågan är vad som händer om man drar detta till sin spets. Kan man bli sparkad för att man inte kör
som datorn vill? Veterligen är inte detta provat rättsligt ännu, men det lär väl förr eller senare bli aktuellt.
Hur mycket busschaufförer finns det tillgång till? Kan man bara sparka folk så där? Det kommer kanske en dag då man inser att de här övervakningarna bara leder till mer bitter personal (och den är bitter redan idag på andra saker).
Jag har däremot hört av representanter från Kommunal att inte logga in är uppsägandegrundande, men att inte lyda datorns direktiv har jag inte hört något om.
Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2015, 20:41:06 PM
Antingen håller vi tiderna och kör mjukt eller så lyder vi datorerna och struntar i resten, för strävan efter att vara datorerna till lags kan få somliga förare att bete sig vansinnigt bakom ratten. Åkte med en förare en gång på motorväg. Han gasade upp bussen i 90 km/h, lade ur växel och rullade tills hastigheten kom ner i runt 60 km/h. Då lade han i växel (naturligtvis blev det då ett ryck) och gjorde om proceduren.
Det där låter ju helt bakvänt. Mjuk behaglig körning och lägre bränsleförbrukning går ju oftast hand i hand, och jag förstår inte alls berättelser om att vissa förare kör på ett "obehagligt" och osmidigt sätt för att få ner förbrukningen. Plus att alla ecodrivingutbildningar tydligt berättar att man inte alls ska lägga ur växeln och rulla på friläge. Inte heller frikoppla. Det är rullning utan gaspådrag med ilagd hög växel som gäller i längre nedförslut. Samt pådrag och acceleration innan man nåt kortare uppförslut, i vilka man därefter då kan släppa på gasen.
Lägger man ur växeln och rullar med motorn på tomgång förbrukar man ju bränsle, med växel i och gaspedalen uppsläppt förbrukar man inte en droppe bränsle.
Man får ju bara hoppas att det inte var en automatlåda eller datorassisterad låda :-)
Det är skillnad på dem som vet vad de gör och dem som samlar poäng. De som lägger ur växel vill ju naturligtvis ha längre utrullning registrerad än vad de får med utrullning med motorbroms. Det viktigaste för dem är att få bonuspoäng, inte rädda växellådor eller spara bränsle.
När PilotFish introducerades på några bussbolag jag varit involverad i, resulterade det i att förare bromsade bussen genom att köra emot trottoarkanter, bromsa med parkeringsbroms istället för fotbroms för det registrerades inte och så vidare.
Några bussbolag har lagt in retarderbromsen som utrullning medan andra "bestraffar" nyttjandet av även den.
Jag råkade ut för en förare i Järfälla som för ett halvår sedan hade en, vad jag tyckte, mycket underlig körstil. Han la ur växeln så fort bussen hade fått rull. Men inbromsningarna var nog det mest irriterande. Han valde att med ett antal duttar stanna bussen, dvs hand tryckte ner bromspedalen och släppte upp den genast, som om han sparkade till pedalen. Bussen tog liksom ryckiga skutt tills den stannade. (var tvungen att sätta mig fram efter ett antal hållplatser för att se vad han höll på med)
Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2015, 20:41:06 PM
Jag har däremot hört av representanter från Kommunal att inte logga in är uppsägandegrundande, men att inte lyda datorns direktiv har jag inte hört något om.
Hur kan det finnas "uppsägandegrund" att inte använda ett datorsystem som majoriteten av förare anser inte fungerar och stundtals är livsfarligt?! Det är ju föraren som är kapten, känner han att det äventyrar säkerheten är det ju schack matt i form av motargument.
Citat från: Kimsan skrivet 15 mars 2015, 00:02:28 AM
Hur kan det finnas "uppsägandegrund" att inte använda ett datorsystem som majoriteten av förare anser inte fungerar och stundtals är livsfarligt?! Det är ju föraren som är kapten, känner han att det äventyrar säkerheten är det ju schack matt i form av motargument.
Hur kan en bränsleförbrukningsmätare kunna äventyra säkerheten? Det är väl bara att stänga av skärmen och köra på det vis som ecodrivingutbildarna lärt ut? Dvs lätta på gasen och försöka planera sin körning.
Citat från: igel skrivet 14 mars 2015, 21:16:38 PM
Jag råkade ut för en förare i Järfälla som för ett halvår sedan hade en, vad jag tyckte, mycket underlig körstil. Han la ur växeln så fort bussen hade fått rull. Men inbromsningarna var nog det mest irriterande. Han valde att med ett antal duttar stanna bussen, dvs hand tryckte ner bromspedalen och släppte upp den genast, som om han sparkade till pedalen. Bussen tog liksom ryckiga skutt tills den stannade. (var tvungen att sätta mig fram efter ett antal hållplatser för att se vad han höll på med)
Oj inte bra ! Sådan körning kan till och med vara grund till uppsägning på grund av handhavandefel, (när växeln läggs i igen kan hela växellådan gå sönder) i utbildningsmatrielet vi fick när jag började köra på Nobina 2012 stod det bland annat att vi under inga omständigheter fick köra på detta sätt och att använda parkeringsbromsen för att bromsa ned farten med var också naturligtvis totalförbjudet (annat än vid nödsituationer om färdbomsen inte funkar). Lite märkligt att sådana självklarheter behöver stå nedskrivet egentligen ...
Citat från: John P skrivet 15 mars 2015, 15:27:34 PM
...att använda parkeringsbromsen för att bromsa ned farten med var också naturligtvis totalförbjudet...
Vill förtydliga att jag såg att han använde fotbromsen och inte p-bromsen. När jag har följt diskussionen här undrar jag om det skulle kunna vara så att Nobians eco-driving mätare inte registrerar inbromsningar som är kortare än en viss tid. Det vill säga att hans mycket korta inbromsningar (kan inte ha varit längre än dryga sekunden) aldrig registrerades som bromsning?
Citat från: igel skrivet 15 mars 2015, 16:01:01 PM
Vill förtydliga att jag såg att han använde fotbromsen och inte p-bromsen. När jag har följt diskussionen här undrar jag om det skulle kunna vara så att Nobians eco-driving mätare inte registrerar inbromsningar som är kortare än en viss tid. Det vill säga att hans mycket korta inbromsningar (kan inte ha varit längre än dryga sekunden) aldrig registrerades som bromsning?
Va bra att han inte använde P-bromsen åtminstone, för det har faktiskt hänt på en del håll. Det var på något ställe där det förekom att en del lag in neutralen i längre nedförslut och sedan bromsade med p-bromsen...
Jag tycker detta är en mycket intressant tråd.
Det känns som att bussföretagen hört talas om det som heter Flight Management System i moderna trafikflygplan och nu tror att det går att införa en liknande funktion i bussarna, d.v.s det man skulle kunna kalla "datorstyrd/övervakat ekonomiläge". Jag hade personligen hellre sett att man skippar hela systemet och istället har ett system där man kan ställa in ett "ekonomiläge" (vilket är i linje med flygets FMS) som då snarare ser till att motorn hålls på effektiva varvtal, övervakar acceleration, medger mest effektiva inbromsningsmetod etc - dock skulle detta även kräva ganska fundamentala ändringar såsom en bromspedal som inte nödvändigtvis använder bromsarna utan motorbromsar ned till en viss hastighet innan de förstnämnda tar över etc. Ännu bättre vore att bussen alltid har elektrisk drivning eftersom man då mycket enkelt elbromsar sig ned och låter tryckluftsbromsen tar över när elbromsen slutat verka (som på en spårvagn).
Jag måste ju dock också säga att ett stressande datorsystem som "bestraffar" föraren borde vara uteslutet. Mest effektiva lösningen för stadstrafik som jag ser på saken är elektrisk drift - då används ju bromsenergin produktivt. Ren ekonomikörning passar bäst på landsvägen som jag ser på saken.
Citat från: Skånebussen skrivet 15 mars 2015, 20:47:59 PM
Jag tycker detta är en mycket intressant tråd.
Det känns som att bussföretagen hört talas om det som heter Flight Management System i moderna trafikflygplan och nu tror att det går att införa en liknande funktion i bussarna, d.v.s det man skulle kunna kalla "datorstyrd/övervakat ekonomiläge". Jag hade personligen hellre sett att man skippar hela systemet och istället har ett system där man kan ställa in ett "ekonomiläge" (vilket är i linje med flygets FMS) som då snarare ser till att motorn hålls på effektiva varvtal, övervakar acceleration, medger mest effektiva inbromsningsmetod etc - dock skulle detta även kräva ganska fundamentala ändringar såsom en bromspedal som inte nödvändigtvis använder bromsarna utan motorbromsar ned till en viss hastighet innan de förstnämnda tar över etc. Ännu bättre vore att bussen alltid har elektrisk drivning eftersom man då mycket enkelt elbromsar sig ned och låter tryckluftsbromsen tar över när elbromsen slutat verka (som på en spårvagn).
Även el/diesel-hybrid-bussar fungerar väl på det sättet? Min el/bensin-hybrid-personbil gör i alla fall så, även om den naturligtvis inte har någon tryckluftbroms som tar över utan vanlig skivbroms. Principen är i alla fall samma, trycker man på bromspedalen bromsar den först elektriskt och matar energi till hybridbatteriet, sedan tar mekaniska bromsen över. Det finns även ett speciellt "motorbromsläge" som man kan ställa väljarspaken i. Då motorbromsar den även med bensinmotorn om det behövs. Det är väl mest praktiskt om man kör i långa nedförslut där batteriet ändå aldrig kommer kunna ta emot all laddning.
Citat från: Skånebussen skrivet 15 mars 2015, 20:47:59 PM
Jag måste ju dock också säga att ett stressande datorsystem som "bestraffar" föraren borde vara uteslutet. Mest effektiva lösningen för stadstrafik som jag ser på saken är elektrisk drift - då används ju bromsenergin produktivt. Ren ekonomikörning passar bäst på landsvägen som jag ser på saken.
Jag måste säga att från min amatörmässiga horisont låter ditt resonemang fullt rimligt. Efter att ha sett senaste tidens provkörningar med elbuss runtom i landet tror jag att vi får se mestadels eldrivna bussar i stadstrafik om sådär 10-15 år.
Citat från: Kimsan skrivet 15 mars 2015, 00:02:28 AM
Hur kan det finnas "uppsägandegrund" att inte använda ett datorsystem som majoriteten av förare anser inte fungerar och stundtals är livsfarligt?! Det är ju föraren som är kapten, känner han att det äventyrar säkerheten är det ju schack matt i form av motargument.
Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2015, 08:45:41 AM
Hur kan en bränsleförbrukningsmätare kunna äventyra säkerheten? Det är väl bara att stänga av skärmen och köra på det vis som ecodrivingutbildarna lärt ut? Dvs lätta på gasen och försöka planera sin körning.
Mätaren mäter ju inte direkt bränsleförbrukningen utan hur du bromsar. Du kan trycka gasen i botten för att komma upp för en backe eller kulle och mätaren ger inget utslag men om du på tillbaka vägen bromsar ner för samma backe går den ner i botten. Det är inte klokt! >:(
För närvarande kör jag ecodriving som jag alltid gör med skärmen nere men gruppcheferna flåsar i nacken om att man ska ha systemet aktivt, får se hur länge jag och andra "rebeller" kan hålla ut :-[
Citat från: Kimsan skrivet 15 mars 2015, 22:35:45 PM
För närvarande kör jag ecodriving som jag alltid gör med skärmen nere men gruppcheferna flåsar i nacken om att man ska ha systemet aktivt, får se hur länge jag och andra "rebeller" kan hålla ut :-[
Systemet kan väl vara aktivt och användaren korrekt inloggad, även om själva skärmen kan vara nedläckt? Så gick det då att göra på första generationen av Nobinas "Gröna resan". Att tvingas ha ytterligare en bländande skärm igång hela tiden är ju trafiksäkerhetsmässigt vansinne under mörka tider. Vid ljusa tider är inte heller speciellt smidigt att ha en massa extra distraktion som stjäl av den tid man egentligen borde ha ögonen på vägbanan.
Fast kanske är jag bortskämd av Saabs "Night panel" som 1994 marknadsfördes med nåt i stil med att man inte längre skulle behöva "köra runt med ett helt flipperspel under näsan" i mörkret. :)
Vad gäller ecokörning handlar det i grund och botten om det som jag lärde mig tidigt framförhållning och planering vilket många verkar ha 0 koll på. De kör fullt blås fram till stopp istället för att släppa gasen i tid och rulla fram och bromsa mjukt delvis med hjälp av retarder.. Jag har inte ändrat min körstil mycket efter vi fick Fletech men tyvärr har många förare börjat med "orgeltrampning" vilket resenärer verkligen inte uppskattar deras körning blir ryckig och verkligen irriterande om man kommer bakom en sån förare.. en del ligger i max 70 och går ner mot 50 innan de gasar upp. Hur dessa förare tänker förstår inte jag ..
Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2015, 09:33:12 AM
Vad gäller ecokörning handlar det i grund och botten om det som jag lärde mig tidigt framförhållning och planering vilket många verkar ha 0 koll på. De kör fullt blås fram till stopp istället för att släppa gasen i tid och rulla fram och bromsa mjukt delvis med hjälp av retarder.. Jag har inte ändrat min körstil mycket efter vi fick Fletech men tyvärr har många förare börjat med "orgeltrampning" vilket resenärer verkligen inte uppskattar deras körning blir ryckig och verkligen irriterande om man kommer bakom en sån förare.. en del ligger i max 70 och går ner mot 50 innan de gasar upp. Hur dessa förare tänker förstår inte jag ..
Visst skall vi alla köra mjukt och ha framförhållning. Det tror jag inte någon kan invända mot.
Problemet är när man datoriserar och börjar mäta saker som är närmast omöjliga att mäta.
Som just detta varför man bromsar. Bromsning i nedförsbacke eller efter motordriven acceleration
kan systemet inte skilja på. Då blir det fel.
Ett system som mäter rätt saker och ger en rättvisande bild av förarens beteende tror jag kan
accepteras av de flesta. Att det sedan finns förare som bara försöker samla "poäng" utan att
ta hänsyn till åkkomfort får man försöka jobba bort från företagets sida.
Som det ser ut i dag är det en skrivbordsprodukt utan förankring i verkligheten. Mer som den typ av spel som finns i datorn och mobilen. Det gäller att uppfylla de krav som spelet ställer på spelaren för att poängen skall bli så höga som möjligt även om det är helt verklighetsfrämmande, som att ge minuspoäng för att använda färdbroms och retarder. Resultatet kan bli att det triggar till farlig körning med högre fart genom kurvor och rondeller samt chansningar i korsningar och påfarter. Det medverkar även till att risken ökar att förare använder parkeringsbroms under färd ökar eller missar hållplatser. Allt för att den fina gröna stapeln inte skall bli mindre.
Det hade i stort set varit Ok om man gått efter bränsleförbrukningen och bedömt det efter vilket fordon det är och vilken typ av linjer som körs.
Även att lägga in tomgångskörning kan vara relevant och en registrering av hastigheter över 90 km/tim.
För vill bolagen minska drivmedelsåtgången så är det liter per mil som man behöver mäta och låta föraren köra komfortabelt, säkert och miljövänligt.
Sedan många år har alla dessa hjälpmedel en sensor som känner av och registrerar om föraren småbromsar med parkeringsbromsen under färd. Vilket givetvis syns i statistiken som mellancheferna ser. Så detta tilltag lär knappast förekomma mera idag.
Oj, vilken negativ inställning det var i den här tråden! Känner att jag behöver balansera upp lite...
I början av 2013 införde Transdev ett sånt här system vi kallar "SMART körning". Det mäter tomkörning, utrullning, förbrukning, hårda inbromsningar och överhastighet (över 80 km/h). Syftet med systemet är bland annat att minska bränsleförbrukningen, dra ner på bränslekostnaderna, minska miljöpåverkan, minska stress hos förarna och öka åkkomforten. Allt detta uppnås.
Resenärerna upplever högre komfort eftersom våldsamma start och stopp minskat kraftigt. Andelen fallolyckor i bussen har minskat DRASTISKT och med det antalet klagomål. Stressen minskar för oss förare pga mjukare körning. I början var det en del som tyckte systemet var onödigt och störande, men idag är de flesta positiva till det.
Och vet ni vad? Med ett "SMART" körsätt ÖKAR medelhastigheten! Det låter paradoxalt, men det stämmer faktiskt. Man slipper nämligen slösa tid och energi på att bromsa och accelerera.
Det är verkligen inte så fruktansvärt som ni får det att låta. Vet man hur man ska göra är det inte alls svårt att hamna i det gröna området. Jag brukar ligga på 15% tomkörning och 30% utrullning, helt utan att gasa upp, rulla, gasa upp osv. Och angående inbromsningarna så registreras det bara i systemet om man bromsar för hårt. Man kan med andra ord bromsa sig ner för en backe om man vill det utan problem (däremot förlorar man lite utrullning iofs).
Vi har även ett bonussystem kopplat till detta. Om man ligger över gränsvärdena (snittat på varje månad) får vi ett par hundralappar extra i fickan. Trevligt! I bonusuträkningen räknas dock inte förbrukningen, eftersom förbrukningen är ganska olika från buss till buss.
Jag tycker det är lite kul att tävla med sig själv, se hur man presterar, jämföra sig med kollegor för skojs skull. :) Så min bild av detta är inget annat än positivt. Jag har absolut förståelse för förare som jobbat länge och aaalltid kört på sitt sätt och minsann aaaldrig skulle låta någon himla dator säga åt en hur man ska köra. De sätter mössan över skärmen och gasar på som vanligt. Fine, jag förstår det. Men det är ett system som, utformat på rätt sätt, bara har fördelar.
Citat från: Bussborg skrivet 20 mars 2015, 10:20:56 AM
Oj, vilken negativ inställning det var i den här tråden! Känner att jag behöver balansera upp lite...
I början av 2013 införde Transdev ett sånt här system vi kallar "SMART körning". Det mäter tomkörning, utrullning, förbrukning, hårda inbromsningar och överhastighet (över 80 km/h). Syftet med systemet är bland annat att minska bränsleförbrukningen, dra ner på bränslekostnaderna, minska miljöpåverkan, minska stress hos förarna och öka åkkomforten. Allt detta uppnås.
Resenärerna upplever högre komfort eftersom våldsamma start och stopp minskat kraftigt. Andelen fallolyckor i bussen har minskat DRASTISKT och med det antalet klagomål. Stressen minskar för oss förare pga mjukare körning. I början var det en del som tyckte systemet var onödigt och störande, men idag är de flesta positiva till det.
Och vet ni vad? Med ett "SMART" körsätt ÖKAR medelhastigheten! Det låter paradoxalt, men det stämmer faktiskt. Man slipper nämligen slösa tid och energi på att bromsa och accelerera.
Det är verkligen inte så fruktansvärt som ni får det att låta. Vet man hur man ska göra är det inte alls svårt att hamna i det gröna området. Jag brukar ligga på 15% tomkörning och 30% utrullning, helt utan att gasa upp, rulla, gasa upp osv. Och angående inbromsningarna så registreras det bara i systemet om man bromsar för hårt. Man kan med andra ord bromsa sig ner för en backe om man vill det utan problem (däremot förlorar man lite utrullning iofs).
Vi har även ett bonussystem kopplat till detta. Om man ligger över gränsvärdena (snittat på varje månad) får vi ett par hundralappar extra i fickan. Trevligt! I bonusuträkningen räknas dock inte förbrukningen, eftersom förbrukningen är ganska olika från buss till buss.
Jag tycker det är lite kul att tävla med sig själv, se hur man presterar, jämföra sig med kollegor för skojs skull. :) Så min bild av detta är inget annat än positivt. Jag har absolut förståelse för förare som jobbat länge och aaalltid kört på sitt sätt och minsann aaaldrig skulle låta någon himla dator säga åt en hur man ska köra. De sätter mössan över skärmen och gasar på som vanligt. Fine, jag förstår det. Men det är ett system som, utformat på rätt sätt, bara har fördelar.
Jag har absolut inget problem i sig med att man ska köra miljövänligt och mjukt. Det är bra. Men dessa system tar inte till sig hur det ser ut i verkliga livet.
I stadstrafik tycker jag dessa system fungerar minst.
Vad händer om det är någon bilist som svänger ut precis framför en och man är tvungen att bromsa hårt? Då får man slita hela dagen för att minimera skadan som den inbromsningen gjorde på resultatet.
Det blir kanske inte så stor skada på hela månaden men i stadstrafik så måste man faktiskt bromsa nån gång. Jag skulle inte ha något emot dessa system om dom inte räknade med retarderbromsning. Visst du bromsar ju då också men du sliter ju inte på bromsbelägg och man måste ju ändå stanna vid hållplatser.
Citat från: Bussborg skrivet 20 mars 2015, 10:20:56 AM
Oj, vilken negativ inställning det var i den här tråden! Känner att jag behöver balansera upp lite...
I början av 2013 införde Transdev ett sånt här system vi kallar "SMART körning". Det mäter tomkörning, utrullning, förbrukning, hårda inbromsningar och överhastighet (över 80 km/h).
Och alla tidtabeller har man förstås anpassat för att man aldrig ska behöva köra fortare än 80?? ::) ::)
Citat från: Björn Ax skrivet 20 mars 2015, 11:50:03 AM
Vad händer om det är någon bilist som svänger ut precis framför en och man är tvungen att bromsa hårt? Då får man slita hela dagen för att minimera skadan som den inbromsningen gjorde på resultatet.
Det blir kanske inte så stor skada på hela månaden men i stadstrafik så måste man faktiskt bromsa nån gång. Jag skulle inte ha något emot dessa system om dom inte räknade med retarderbromsning. Visst du bromsar ju då också men du sliter ju inte på bromsbelägg och man måste ju ändå stanna vid hållplatser.
Vårt system registrerar endast hårda inbromsningar, och sådana är det få av. Max ett par gånger i veckan (blandat stads/landsortstrafik). Om all bromsningar skulle registreras, absolut, det är konstigt.
Citat från: homer skrivet 20 mars 2015, 16:37:49 PM
Och alla tidtabeller har man förstås anpassat för att man aldrig ska behöva köra fortare än 80?? ::) ::)
Ja det skulle jag säga. :)
Det viktigaste gällande ecodriving är nog inte dyra prylar i bussarna, utan att kunna få in den mjuka försiktiga körtekniken "i ryggraden" på förarkåren, som därefter kan köra mjukt och ekonomiskt utan att tänka på det. Detta dock tyvärr lär ta ytterligare några år. Skärmen till föraren lär nog kunna skapa en hel del oro, och borde kanske bara därför finnas i vissa utbildningsfordon? Medan själva mätutrustningen kan finnas i bussarna, och förarnas närmaste mellanchef får lov att hålla koll på bränslestatistiken och körstilen för att se om ytterligare ecodrivingutbildning behövs för vissa förare.
I värsta fall får man väl som coach ut och åka med på de vanligaste linjerna (eller på schemalagda tomkörningar längs dessa), och komma med tips till föraren under färdens gång. T.ex var föraren helt kan släppa gaspedalen ett visst antal hundra meter innan en kurva, för att bussen ska kunna tappa så mycket hastighet att man helt slipper bromsa innan kurvan. Inte ens med retardern.
I Umeå fanns det för många herrans år sedan (måste varit 70- eller tidigt 80-tal) en stadsbussförare som bl.a hade som grej att lite väl tidigt släppa på gasen och sakta smyga fram mot rödljusen, så att han helt slapp tända bromsljusen innan det åter blev grönt. Lite före sin tid kanske. Privatbilister och taxiförare som snabbt ville fram till trafikljuset, och där tvärbromsa, sades dock vara rätt irriterade på denne förares på den tiden udda körstil. Vilket kanske även berodde på att det knappt blev några direkta accelerationer mellan hållplatserna heller, utan mera körstilen "sakta men säkert". ;)
Citat från: Bussborg skrivet 20 mars 2015, 18:28:30 PM
Ja det skulle jag säga. :)
Hos oss är inga tidtabeller ändrade men oftast hinner vi i tid men inta alltid den lilla marginal vi hade när det var så att säga fullt ös är ju borta numera..
Men som Bussborg skriver tidigare i tråden är det inte något större problem uppfylla villkoren i Fletech det handlar som sagt om framförhållning och planering . Skulle man åka dit på hård inbromsning emellanåt så klarar man ändå målet . Det som stör mig mest är alla förare som helt plötsligt stänger av motorn även om de kommer efter avgångstid och har motor avstängd endast 15-20 sekunder det betende är något som ökat sen Ecokörning började.
Citat från: yngrot skrivet 21 mars 2015, 16:23:25 PM
Det som stör mig mest är alla förare som helt plötsligt stänger av motorn även om de kommer efter avgångstid och har motor avstängd endast 15-20 sekunder det betende är något som ökat sen Ecokörning började.
Ah det är ju helt värdelöst. På vår depå finns det även vissa som väntar med att starta motorn in i det sista vid utkörning för att få så lite tomkörning som möjligt. Det är ju bara att vänta med att sätta i färdskrivarkortet om man inte vill registrera tomkörningen?
Tomgång minska ner rätt fort när man väl börjar köra så varför vissa stänger av som de gör är en gåta..