Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 05 mars 2015, 19:41:25 PM

Titel: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Fredde skrivet 05 mars 2015, 19:41:25 PM
Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås.
Aftonbladet kan avslöja att en enda person blåser i alkolåsen för att starta alla tio bussar.
En timme senare kör busschaufförerna ut i trafiken utan alkoholkontroll.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20420298.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20420298.ab)

Finns det ingen knapp för att "nolla" låset när bussen är uppstartad? Detta finns ju på andra håll...
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 mars 2015, 19:45:12 PM
Skånetrafiken fuskar knappast.....

Visst finns det nollställningsmöjligheter, men hur ofta används den vid avlösningar och liknande.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: AdmirT skrivet 05 mars 2015, 19:49:19 PM
Vi hade dessutom under Veoliatiden att vid avlösning så nollställde man just alkolåset med hjälp av en nyckel som varje förare blev tilldelad. Man tar nyckeln, sätter det i låset och blåser. När man går av sitt pass så tar man ut nyckeln och på så sätt nollställdes alkolåset och alla förare var tvungna att blåsa innan man klev på bussen och skulle börja på sitt pass. När Nobina tog över i juni månad så tog det cirka 2-3 månader innan detta system var borta på de övertagna bussarna från Veolia. Nu blåser en chaufför på morgonen vid uppstart och sedan rullar bussen resten av dagen utan att andra chaufförer ska behöva blåsa i alkolåset. Jag förstår fortfarande inte varför Nobina gjorde detta.. Att varje chaufför ska ansvara för sin egen alkonyckel är varje förares ansvar och under Veoliatiden fungerade detta utmärkt.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 mars 2015, 19:52:15 PM
Citat från: AdmirT skrivet 05 mars 2015, 19:49:19 PM
Vi hade dessutom under Veoliatiden att vid avlösning så nollställde man just alkolåset med hjälp av en nyckel som varje förare blev tilldelad. Man tar nyckeln, sätter det i låset och blåser. När man går av sitt pass så tar man ut nyckeln och på så sätt nollställdes alkolåset och alla förare var tvungna att blåsa innan man klev på bussen och skulle börja på sitt pass. När Nobina tog över i juni månad så tog det cirka 2-3 månader innan detta system var borta på de övertagna bussarna från Veolia. Nu blåser en chaufför på morgonen vid uppstart och sedan rullar bussen resten av dagen utan att andra chaufförer ska behöva blåsa i alkolåset. Jag förstår fortfarande inte varför Nobina gjorde detta.. Att varje chaufför ska ansvara för sin egen alkonyckel är varje förares ansvar och under Veoliatiden fungerade detta utmärkt.

Vad är det för udda konstruktion man använder?

Alla modeller jag haft att göra med kan man enkelt nollställa i menyn med två knapptryckningar, det kan avgående förare enkelt göra.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: diesel77 skrivet 05 mars 2015, 20:01:51 PM
Tyvärr händer detta överallt särskilt vintertid
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: homer skrivet 05 mars 2015, 20:04:00 PM
Från Aftonbladets startsida:
Citat

AFTONBLADET AVSLÖJAR
Nykter kvinna blåser igång ALLA bussarna

mycket bra så alla fyllskallar till män kan köra utan problem ::)
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Ersa skrivet 05 mars 2015, 20:38:37 PM
Citat från: AdmirT skrivet 05 mars 2015, 19:49:19 PM
Vi hade dessutom under Veoliatiden att vid avlösning så nollställde man just alkolåset med hjälp av en nyckel som varje förare blev tilldelad. Man tar nyckeln, sätter det i låset och blåser. När man går av sitt pass så tar man ut nyckeln och på så sätt nollställdes alkolåset och alla förare var tvungna att blåsa innan man klev på bussen och skulle börja på sitt pass. När Nobina tog över i juni månad så tog det cirka 2-3 månader innan detta system var borta på de övertagna bussarna från Veolia. Nu blåser en chaufför på morgonen vid uppstart och sedan rullar bussen resten av dagen utan att andra chaufförer ska behöva blåsa i alkolåset. Jag förstår fortfarande inte varför Nobina gjorde detta.. Att varje chaufför ska ansvara för sin egen alkonyckel är varje förares ansvar och under Veoliatiden fungerade detta utmärkt.

Samma system med personlig nyckel använde Veolia i Umeå, men där var alkolåset kopplat till automatväxellådan. Innan man blåste grönt förblev lådan i neutralläge. Växellådslösningen gillade jag starkt, då det blev möjligt för "garagevakten" att starta upp och köra ut bussar ut ur garagebyggnaden, starta igång biljettmaskinerna och se till att webaston gick. När föraren därefter kom så fick denne en varm uppstartad buss, och aktiverade därefter sin nyckel, blåste, och kunde därefter lägga i D-läget och köra iväg.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: ResVille skrivet 05 mars 2015, 23:59:44 PM
Fuska är kanske ett starkt uttryck i sammanhanget. Det handlar om att lös problemet med kalla bussar och brist på rutiner. I sanningens namn ser det nog ut så på många håll i landet med förare som sällan eller aldrig blåser i alkolåset. Handlar det om stadsbussar eller andra fordon som rullar hela dagen med olika förare är det som regel bara den som tar ut bussen på morgonen som behöver blåsa igång den. De flesta av oss har nog även varit med om bussar där kalibreringen av alkolåset gått ut och det går att starta bussen utan att använda alkolåset. Alkolåset är en säkerhetsanordning men det kan vara svårt att få det att fungera på ett sätt så det ger 100% säkerhet. 
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: eomer skrivet 06 mars 2015, 00:59:53 AM
Det märkliga är att dessa bussar står vid en modern ramp med möjlighet att koppla på värme med tidur.
//eomer
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 06 mars 2015, 04:13:21 AM
Citat från: homer skrivet 05 mars 2015, 20:04:00 PM
Från Aftonbladets startsida:
mycket bra så alla fyllskallar till män kan köra utan problem ::)
Även kvinnliga alkisar existerar!
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Jan skrivet 06 mars 2015, 08:01:06 AM
Branschen kretsar bara kring pengar, ofta känns det som att det är första tjing och de som åker kommer längre ner.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 10:36:21 AM
Citat från: eomer skrivet 06 mars 2015, 00:59:53 AM
Det märkliga är att dessa bussar står vid en modern ramp med möjlighet att koppla på värme med tidur.
//eomer

Nu vet vi ju att ramper av UWE modellen inte alltid är en garanti för att man har en varm och startvillig buss på morgonen, allra helst inte en Måndagmorgon :-)

Förutom att glykolvattnet måste vara tillräckligt varmt vilket sällan är fallet av egen erfarenhet måste cirkulationen fungera både i rampen och lokalt i varje fordon, sedan bör man komplettera med batteriladdare och verkligen sätta i kontakten.

Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Ersa skrivet 06 mars 2015, 10:49:48 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 10:36:21 AM
Nu vet vi ju att ramper av UWE modellen inte alltid är en garanti för att man har en varm och startvillig buss på morgonen, allra helst inte en Måndagmorgon :-)

Förutom att glykolvattnet måste vara tillräckligt varmt vilket sällan är fallet av egen erfarenhet måste cirkulationen fungera både i rampen och lokalt i varje fordon, sedan bör man komplettera med batteriladdare och verkligen sätta i kontakten.

Ramper är väl mest ett spel för gallerierna som vissa huvudmän fått för sig att envisas med att ha på smådepåer. De är värmemässigt ineffektiva och leder till en massa onödiga utsläpp. Dessutom leder den eviga trycksättningen till en massa krångel som att trycket kan byggas upp i bussens kylsystem och trycka ut kylvätska.
Nej, det räcker mer än väl med en elsladd för laddning, webasto med timer, dörrar som låses manuellt, samt utbildade förare som klarar av att behärska tekniken.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: homer skrivet 06 mars 2015, 14:37:46 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2015, 10:49:48 AM
Ramper är väl mest ett spel för gallerierna som vissa huvudmän fått för sig att envisas med att ha på smådepåer. De är värmemässigt ineffektiva och leder till en massa onödiga utsläpp. Dessutom leder den eviga trycksättningen till en massa krångel som att trycket kan byggas upp i bussens kylsystem och trycka ut kylvätska.
Nej, det räcker mer än väl med en elsladd för laddning, webasto med timer, dörrar som låses manuellt, samt utbildade förare som klarar av att behärska tekniken.

Tyvärr är de den sista delen som brukar skita sig först.

Hörde för övrigt att grönlunds fått i uppdrag av AMS att utbilda 500 rattvridare inkl Svenskutbildning, så de är nog bäst vi fortsätter med värmeramper där man på sin höjd kan begära att yrkesföraren ska kunna öppna en lucka och trycka dit en koppling ::) ::) ::)
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 14:53:19 PM
Citat från: homer skrivet 06 mars 2015, 14:37:46 PM
Tyvärr är de den sista delen som brukar skita sig först.

Hörde för övrigt att grönlunds fått i uppdrag av AMS att utbilda 500 rattvridare inkl Svenskutbildning, så de är nog bäst vi fortsätter med värmeramper där man på sin höjd kan begära att yrkesföraren ska kunna öppna en lucka och trycka dit en koppling ::) ::) ::)

Jasså man anlitar Grönlunds fortfarande? Trodde man blivit av med kontrakten efter alla klagomål på lärare och standard på utbildningarna i höstas.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Jo skrivet 06 mars 2015, 19:36:32 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 14:53:19 PM
Jasså man anlitar Grönlunds fortfarande? Trodde man blivit av med kontrakten efter alla klagomål på lärare och standard på utbildningarna i höstas.

Även den genomsnittliga kvalitén på utbildningsobjekten som AF skickar brukar vara ganska måttlig så det är väl inte säkert att byte av trafikskola förbättrar saken.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: JH skrivet 06 mars 2015, 20:17:35 PM
I Borås fanns vid min tid en alkomätare på garaget och en vid Södra torget. Där fick alla blåsa innan passet började och lämna in resultatet (tänk kölapp) till trafikledaren. Den som körde iväg utan att göra så blev inringd ganska omgående.

Bussarna hade inga alkolås.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2015, 21:45:36 PM
Citat från: JH skrivet 06 mars 2015, 20:17:35 PM
I Borås fanns vid min tid en alkomätare på garaget och en vid Södra torget. Där fick alla blåsa innan passet började och lämna in resultatet (tänk kölapp) till trafikledaren. Den som körde iväg utan att göra så blev inringd ganska omgående.

Bussarna hade inga alkolås.

Så är det fortfarande. BL hade en hel del problem med att få Västtrafik med på detta men då det visat sig att det fungerat utmärkt så är systemet nu permanentat. Man fick för något år sedan också en ny och förbättrad utrustning.

Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 21:50:01 PM
En sådan lösning fungerar ju bra om man har en eller två avlösningsplatser som också är bemannade, har man 5 eller 20 platser där förare startar sin dag kan det bli jobbigt :-)
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2015, 22:00:31 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 21:50:01 PM
En sådan lösning fungerar ju bra om man har en eller två avlösningsplatser som också är bemannade, har man 5 eller 20 platser där förare startar sin dag kan det bli jobbigt :-)

Jo, det är riktigt. Men så är det på BL - det finns tre avlösningsplatser (Garaget, Södra torget, Resecentrum). De bussförare som byter av vid Resecentrum på linjerna 21 och 31 får blåsa vid Södra torget.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Nettbuss med bussarnas alkolås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2015, 22:10:03 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 mars 2015, 19:45:12 PM
Skånetrafiken fuskar knappast.....

Visst finns det nollställningsmöjligheter, men hur ofta används den vid avlösningar och liknande.

Nej, det var en sällsynt obegåvad rubrik och ingress till och med för att vara Aftonbladet. Skånetrafiken gillar inte alls det här förfarandet.
http://www.bussmagasinet.se/2015/03/skanetrafiken-anklagar-nettbuss-for-avtalsbrott/
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 06 mars 2015, 23:04:49 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2015, 22:10:03 PM
Nej, det var en sällsynt obegåvad rubrik och ingress till och med för att vara Aftonbladet.
Jag tycker att det var en ganska bra rubrik. Det är fortfarande Skånetrafiken som ytterst ansvarar för detta även om de väljer att lägga ut trafiken på entrepenad.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Nettbuss med bussarnas alkolås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2015, 07:25:33 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 mars 2015, 23:04:49 PM
Jag tycker att det var en ganska bra rubrik. Det är fortfarande Skånetrafiken som ytterst ansvarar för detta även om de väljer att lägga ut trafiken på entrepenad.

Nej, det är det inte. Skånetrafiken har i sitt trafikeringsavtal med Nettbuss krävt att bussarna skall ha alkolås och att förarna skall blåsa i detta innan de kör. Om Nettbuss inte fullföljer det är det Skånetrafiken som blir lurade i första hand. Skånetrafiken reagerade direkt så fort detta blev känt. Det är därför rubriken var så korkad.

Hur menar du annars att Skånetrafiken skall kunna följa upp detta? Observera också att alkolås inte är något lagkrav utan det är ett avtalskrav.

Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Blue skrivet 07 mars 2015, 09:23:46 AM
Jag antar att himlen ramlar ner om dom första passgerarna får åka i en buss som inte är helt varm.
Det är vän bara för föraren att komma en kvart innan och dra igång maskineriet. Lönekostnaden för det kan man väl i princip kvitta mot kostnaden för bränslet som bussarna går på tomgång.
Startar inte bussarna efter en helgs stillestånd så är det nog dags för nya batterier!

Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 07 mars 2015, 09:31:45 AM
Citat från: Blue skrivet 07 mars 2015, 09:23:46 AM
Jag antar att himlen ramlar ner om dom första passgerarna får åka i en buss som inte är helt varm.
Det är vän bara för föraren att komma en kvart innan och dra igång maskineriet. Lönekostnaden för det kan man väl i princip kvitta mot kostnaden för bränslet som bussarna går på tomgång.
Startar inte bussarna efter en helgs stillestånd så är det nog dags för nya batterier!
Hehe, det märks att du kör kvalitetsbuss med det där resonemanget. Om den inte startar så är byter man bara batterier i  en K-SETRA/VanHool/Mercedes-Benz. I en Volvo/Iveco-IRIS/Neoplan så kan det vara fel på allt mellan himmel och jord, och då måste man ha tid att felsöka  :P
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Ersa skrivet 07 mars 2015, 09:34:29 AM
Ibland känns det som att ramperna är dyrare i drift och skapar mer krångel jämfört med de få minuter "på-tid" man sparar in på förarlöner.
Inte en enda kommunal skolbuss i Norrtälje kommun (oavsett trafikföretag) har rampkoppling, och flera av dem behöver inte ens stå på laddning. Ingen glykolramp finns heller längre i Knutbydepån, där de tre trafikföretagens UL-bussar bara har en laddkabel i nosen nattetid.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 07 mars 2015, 09:51:25 AM
Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2015, 09:34:29 AM
Ibland känns det som att ramperna är dyrare i drift och skapar mer krångel jämfört med de få minuter "på-tid" man sparar in på förarlöner.
Inte en enda kommunal skolbuss i Norrtälje kommun (oavsett trafikföretag) har rampkoppling, och flera av dem behöver inte ens stå på laddning. Ingen glykolramp finns heller längre i Knutbydepån, där de tre trafikföretagens UL-bussar bara har en laddkabel i nosen nattetid.
Jag har ett tredje förslag, nämligen att utrusta alla bussar med motorvärmare, modell enorm elak j***a doppvärmare rätt in i kylsystemet, samt två byggfläktar typ el-björn monterade i fronten och aktern på bussen. Sen är det bara att plugga in en trefashandske 380v i bussen, och du har tillräckligt med värme för att bussen ska få ett hälsosamt rödglödande sken!

Det är märkligt att man på de flesta smådepåer måste ha en elektrisk villapanna som värmer vatten genom flertalet värmeväxlare, istället för att bara montera in systemet direkt i bussen!
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Ersa skrivet 07 mars 2015, 09:52:03 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 14:53:19 PM
Jasså man anlitar Grönlunds fortfarande? Trodde man blivit av med kontrakten efter alla klagomål på lärare och standard på utbildningarna i höstas.

Vet ej, men utbildningsnivån för att få köra SL-buss har ju aldrig varit direkt hög, oavsett Grönlunds eller inte. Även de företag som bedriver egen internutbildning ligger ju på en längre nivå jämfört med utbildningsnivån för t.ex lastbilsförare.
De fåtal utexaminerade unga gymnasieutbildade busschaufförerna har jag högre förhoppning om, då man genast märker på dem att de fått en massa nyttig kunskap inlärt. Tyvärr är dem fortfarande väldigt få i antal, men gymnasieutbildningen var ändå ett första litet steg i rätt riktning mot ökad kvalitet och bort från "lågstatusyrket".
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Ersa skrivet 07 mars 2015, 10:01:55 AM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 07 mars 2015, 09:51:25 AM
Jag har ett tredje förslag, nämligen att utrusta alla bussar med motorvärmare, modell enorm elak j***a doppvärmare rätt in i kylsystemet, samt två byggfläktar typ el-björn monterade i fronten och aktern på bussen. Sen är det bara att plugga in en trefashandske 380v i bussen, och du har tillräckligt med värme för att bussen ska få ett hälsosamt rödglödande sken!

Det är märkligt att man på de flesta smådepåer måste ha en elektrisk villapanna som värmer vatten genom flertalet värmeväxlare, istället för att bara montera in systemet direkt i byssen!

Jag kan inte minnas att någon enda förorts/landsbygdsbuss i Östersund och Umeå på något sätt var kall invändigt vintertid då man hämtade dem från "rampen". Även där var en motorvärmarkabel med 230V det enda som var inkopplat, och från denna gick det ström till laddning samt till invändiga värmefläktar. Snarare blev det i-landbekymmer framåt våren, innan man hann ställa om reglagen, att det blev så varmt inne bl.a Vegorna att man var tvungen att vädra ut överskottsvärmen från förarplatsen innan man kunde tomköra ut mot starthållplatsen.

Flera år senare ankomst till Mälardalen där glykolrampsfanatiker försökte intala mig om att ramper är något i stil med "den enda sanningen" för röda, blå och gula linjevagnar. Jag är givetvis än idag inte alls övertygad om detta.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 07 mars 2015, 10:21:26 AM
Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2015, 10:01:55 AM
Jag kan inte minnas att någon enda förorts/landsbygdsbuss i Östersund och Umeå på något sätt var kall invändigt vintertid då man hämtade dem från "rampen". Även där var en motorvärmarkabel med 230V det enda som var inkopplat, och från denna gick det ström till laddning samt till invändiga värmefläktar. Snarare blev det i-landbekymmer framåt våren, innan man hann ställa om reglagen, att det blev så varmt inne bl.a Vegorna att man var tvungen att vädra ut överskottsvärmen från förarplatsen innan man kunde tomköra ut mot starthållplatsen.

Flera år senare ankomst till Mälardalen där glykolrampsfanatiker försökte intala mig om att ramper är något i stil med "den enda sanningen" för röda, blå och gula linjevagnar. Jag är givetvis än idag inte alls övertygad om detta.
I SL-världen finns det många som anser att SL är störst, bäst och (kanske inte vackrast, men turtätast  :P ), och därför inte har något att lära av resten av landet eller världen för den delen...
SL
"The wheel, reinvented!"

En del av problemet med ramper är ju att det krävs massa värmeväxlare längs värmens väg, för att förhindra läckage. Man kunde frågat vilken fysiker som helt vad som händer med effekten där.
Ett annat är att all värme måste komma från varmvatten i bussens egna element. Alltså måste man värma även motorn och kylpaketer till 70-80 °C för att det ska bli skönt i bussen. Detta är en bra bit över de 15-20 °C som krävs för att undvika en kallstart. Med ett motorvärmarsystem så värmer man ju både motor och kupe till den temperatur som behövs, eftersom att det är separata värmare!
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 mars 2015, 16:56:03 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2015, 10:01:55 AM
Jag kan inte minnas att någon enda förorts/landsbygdsbuss i Östersund och Umeå på något sätt var kall invändigt vintertid då man hämtade dem från "rampen". Även där var en motorvärmarkabel med 230V det enda som var inkopplat, och från denna gick det ström till laddning samt till invändiga värmefläktar. Snarare blev det i-landbekymmer framåt våren, innan man hann ställa om reglagen, att det blev så varmt inne bl.a Vegorna att man var tvungen att vädra ut överskottsvärmen från förarplatsen innan man kunde tomköra ut mot starthållplatsen.

Flera år senare ankomst till Mälardalen där glykolrampsfanatiker försökte intala mig om att ramper är något i stil med "den enda sanningen" för röda, blå och gula linjevagnar. Jag är givetvis än idag inte alls övertygad om detta.

Jb och Dil hade ju normalt 3 fas värmare i sina landsortsbussar med en kapacitet att värma upp en normal villa, det var inga problem att ha +20 även om det var 35 grader kallt, var det kallare kunde man få komplettera med 1 timmes webastokörning....
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: cthim skrivet 07 mars 2015, 18:54:57 PM
Citat från: Blue skrivet 07 mars 2015, 09:23:46 AM
Jag antar att himlen ramlar ner om dom första passgerarna får åka i en buss som inte är helt varm.
Det är vän bara för föraren att komma en kvart innan och dra igång maskineriet. Lönekostnaden för det kan man väl i princip kvitta mot kostnaden för bränslet som bussarna går på tomgång.
Startar inte bussarna efter en helgs stillestånd så är det nog dags för nya batterier!


Vi har volvobussar på SKEE 1 och 2 och byter batterier med 10 månaders mellanrum. Vi kör då dock på Volvosorginalbatteri.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2015, 19:09:59 PM
Citat från: cthim skrivet 07 mars 2015, 18:54:57 PM

Vi har volvobussar på SKEE 1 och 2 och byter batterier med 10 månaders mellanrum. Vi kör då dock på Volvosorginalbatteri.

SKEE?? Det är väl meningen att alla skall begripa.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: AdmirT skrivet 07 mars 2015, 19:16:06 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2015, 19:09:59 PM
SKEE?? Det är väl meningen att alla skall begripa.

Skåneexpress?
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 07 mars 2015, 19:16:23 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 mars 2015, 16:56:03 PM
Jb och Dil hade ju normalt 3 fas värmare i sina landsortsbussar med en kapacitet att värma upp en normal villa, det var inga problem att ha +20 även om det var 35 grader kallt, var det kallare kunde man få komplettera med 1 timmes webastokörning....
Det här är en annan grej som retar mig:
Folk gnäller om att bussarna står på tomgång och släpper ut...

Alpluft!
Då jag antar att det är Euro V eller VI-motorer i så är det ju nästan renare luft som kommer ut än vad motorn sög in på andra sidan.
Tillsatsvärmaren däremot, den kan släppa ut flytande svavel mer eller mindre utan att nån bryr sig, iallafall inte bilprovningen.
Det räcker att flytta bussen fram några meter så kan man se en sotig hög av halvbrända avgasrester under avgasröret från brännaren


Ett stycke med rashets har tagits bort av admin. Sådant vill vi inte se i Bussnack fortsättningsvis.
Titel: SV: AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 07 mars 2015, 22:30:52 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2015, 07:25:33 AM
Nej, det är det inte. Skånetrafiken har i sitt trafikeringsavtal med Nettbuss krävt att bussarna skall ha alkolås och att förarna skall blåsa i detta innan de kör. Om Nettbuss inte fullföljer det är det Skånetrafiken som blir lurade i första hand. Skånetrafiken reagerade direkt så fort detta blev känt. Det är därför rubriken var så korkad.

Hur menar du annars att Skånetrafiken skall kunna följa upp detta? Observera också att alkolås inte är något lagkrav utan det är ett avtalskrav.

De som framför allt blir lurade är resenärerna och skattebetalarna som har trott att bussarna har alkolås som används.

Ur Skånetrafikens perspektiv är det intressanta att Nettbuss som företag inte har följt avtalet. Exakt vem inom Nettbuss som har gjort fel är inte så viktigt. Inte heller om Nettbuss använder sig av underentrepenörer, det är fortfarande Nettbuss som är ansvariga för att underentrepenörerna följer avtalet.

Men för resenärerna och skattebetalarna är det intressanta att Skånetrafiken levererar den produkt som de förväntar sig. Gör de inte det är det fusk. Exakt vem inom Skånetrafiken och deras entrepenörer som har gjort fel är inte så viktigt. Det är fortfarande Skånetrafiken som ansvarar för att de levererar den produkt som resenärerna och skattebetalarna förväntar sig.

Det är bra att få veta att de ansvariga på Skånetrafiken vidtar åtgärder så fort som möjligt. Det förhindrar dock inte det faktum att det redan har skett fusk. Principen hade inte varit annorlunda om det hade varit någon anställd av Skånetrafiken som hade gjort fel.

Observera att allt detta gäller just för att det inte är något lagkrav med alkolås. Hade det varit lagkrav hade det antagligen varit bussbolagets ansvar att se till att lagen följs.