Eftersom de va poppis med trasiga uppsalabussar så fortsätter jag :)
lite stor bild men den får duga.
(http://www.snejk.se/gub_343_depan.png)
Det var inte lnge sedan den här togs ur trafik. Undrar var denna och systerbussarna tar vägen nu?
Just den här bussen blev lätt att känna igen efter reparationen med ett lite speciellt skyltskåp. De utvändiga delarna av skyltskåpet hade de tydligen tagit från någon åldre Volvo Säffle från någon skrot. Den hade ett lite kantigare skyltskåp som egentligen tillhör en äldre generation Säffle
Hur gick det till när den här krockade? Har för mig att den körde in i ett träd men är inte säker.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 20 november 2007, 10:20:35 AM
Hur gick det till när den här krockade? Har för mig att den körde in i ett träd men är inte säker.
//Simon
Stämmer bra, den körde in i ett träd mellan Gnejsvägen och Hågaby Vägskäl nere vid ån. I den långa högersvängen i nerförsbacken.
Då var det som jag mindes det, hade för mig att den gick på 6:an när den krockade. Tack för svaret.
//Simon
Olyckan skedde förövrigt någon dag före julafton 2004 och bussen kom åter i trafik oktober/november 2005.
Citat från: Oskar A skrivet 20 november 2007, 22:46:39 PM
Olyckan skedde förövrigt någon dag före julafton 2004 och bussen kom åter i trafik oktober/november 2005.
Ett rykte jag hörde var att man inte reparerade bussen för att man istället funderade på att göra sig av med bussen. Men att ingenting var bestämt och att bussen därför fick stå och vänta på beslut om antingen reparation eller skrot. Jag vet inte om detta är sant men det låter mycket troligt med tanke på att det tog nästan ett år innan bussen var ute och rullade igen
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2007, 07:25:19 AM
Det var inte lnge sedan den här togs ur trafik. Undrar var denna och systerbussarna tar vägen nu?
Har hört att de hamnat österut, i Kazakhstan närmare bestämt, men jag kan inte garantera att det stämmer. Det är hursomhelst få mer än Fredde hos GUB som saknar just dessa gamla skramliga höggolvssäffle. Jag gör det i vilket fall inte.
Citat från: Bussbusen skrivet 21 november 2007, 17:55:40 PM
Har hört att de hamnat österut, i Kazakhstan närmare bestämt, men jag kan inte garantera att det stämmer. Det är hursomhelst få mer än Fredde hos GUB som saknar just dessa gamla skramliga höggolvssäffle. Jag gör det i vilket fall inte.
Skulle min pappa få välja skulle han hellre ta en av de äldre 340 Säffle vagnarna än låggolvs bussarna 300-304. De gick ju väldigt bra och var både pigga och rappa de äldre Volvona. Pappa sa att hade man 343 kunde man sladda iväg t o m på torr asfalt när man skulle iväg från rödljusen. Men för min egen del utgör de ingen saknad men jag åkte de aldrig speciellt mycket men sista gången jag åkte en så gillade jag den vagnen skarpt.
//Simon
Dessa hade en ful vana att alltid Trafikera Linje 5/Linje 8 till stenhagen förr i tiden. Minns när dom kom från början. Man var lite sur över att de hade ena sidan med bara 1sits platser, ungefär som 568 och dom fast värre.
Men det var bra benplats :)
Citat från: Simon A skrivet 21 november 2007, 19:54:10 PM
Skulle min pappa få välja skulle han hellre ta en av de äldre 340 Säffle vagnarna än låggolvs bussarna 300-304. De gick ju väldigt bra och var både pigga och rappa de äldre Volvona. Pappa sa att hade man 343 kunde man sladda iväg t o m på torr asfalt när man skulle iväg från rödljusen. Men för min egen del utgör de ingen saknad men jag åkte de aldrig speciellt mycket men sista gången jag åkte en så gillade jag den vagnen skarpt.
//Simon
Jag saknar dessa. Tyckte framförallt inredningen var rätt trevlig i dessa. Däremot gillar jag inte alls 300-304 utan tycker istället att de är bland de tråkigare bussarna som finns i Uppsala
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 november 2007, 16:42:55 PM
Jag saknar dessa. Tyckte framförallt inredningen var rätt trevlig i dessa. Däremot gillar jag inte alls 300-304 utan tycker istället att de är bland de tråkigare bussarna som finns i Uppsala
Dom låter ju rätt illa om man sitter en bit bak men annars gillar jag 300-304 faktiskt. Ska tydligen vara hemska att köra men man sitter rätt bra i dem faktiskt. Vacker inredning är det inte direkt heller men det är åtminstone bättre stolar i dessa än de nya Neoplanled-och kortvagnarna.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 22 november 2007, 17:53:38 PM
Dom låter ju rätt illa om man sitter en bit bak men annars gillar jag 300-304 faktiskt. Ska tydligen vara hemska att köra men man sitter rätt bra i dem faktiskt. Vacker inredning är det inte direkt heller men det är åtminstone bättre stolar i dessa än de nya Neoplanled-och kortvagnarna.
//Simon
Stolarna i 300-304 är samma sort som i samtida Neoplan. Men själva inredningen tycker jag är tråkigare och mer steril i 300-304. Sedan tycker jag att 300-304 ser tråkiga ut utvändigt. Måste säga att den karossen är den i mitt tycke tråkigaste som Säffle någonsin har byggt
343-347 däremot saknar jag. Det var en snygg generation Säffle som jag verkligen gillar. Nu finns det inte en enda Säffle i den generationen kvar i Uppsalagrönt och det tycker jag är synd. Även 350 saknar jag för det tyckte jag var en trevlig buss. Säffle 2000 tycker jag var finast just i den generationen innan NL-generationen infördes. NL tycker jag var att förstöra snygga Säffle
Men det här är givetvis mina åsikter som vissa delar men inte alla ;)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 november 2007, 18:21:18 PM
Men själva inredningen tycker jag är tråkigare och mer steril i 300-304. Sedan tycker jag att 300-304 ser tråkiga ut utvändigt. Måste säga att den karossen är den i mitt tycke tråkigaste som Säffle någonsin har byggt
Jag håller med. Fruktansvärt tråkig buss på både in- och utsida men sitter bra det gör man ;D De äldre Uppsalastolarna är mycket bekvämare än de nya stolar som sitter i de nyleverade bussarna.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 21 november 2007, 19:54:10 PM
Skulle min pappa få välja skulle han hellre ta en av de äldre 340 Säffle vagnarna än låggolvs bussarna 300-304. De gick ju väldigt bra och var både pigga och rappa de äldre Volvona. Pappa sa att hade man 343 kunde man sladda iväg t o m på torr asfalt när man skulle iväg från rödljusen. Men för min egen del utgör de ingen saknad men jag åkte de aldrig speciellt mycket men sista gången jag åkte en så gillade jag den vagnen skarpt.
//Simon
Jag är inte nämnvärt förtjust i 300-304 heller, de har bromspedaler som påminner om blöta svampar att trampa på. Motorstyrka däremot har både de och 340-vagnarna så det räcker, men det är inte allt här i världen. Det bästa med 340-serien var när det var många barnvagnar som skulle med då de hade plats även längst bak, däremot var det ganska ont om sittplatser för "vanliga" resenärer. Personligen tycker jag det är synd att GUB inte längre äger vagn 212, den underbara Scania CR76:an från -67. Redan den gamla godingen är betydligt trevligare att köra än Säffle-Volvona. Även övriga Scanior är i mitt tycke bättre, och förutom de ständigt krånglande dörrarna är 280-287 riktigt trevliga också. 120-125 däremot skulle behöva ny programmering av växellådorna, de är rent förskräckligt ryckiga och påminner faktiskt lite om 340-bussarna.
Citat från: Bussbusen skrivet 23 november 2007, 11:30:40 AM
Jag är inte nämnvärt förtjust i 300-304 heller, de har bromspedaler som påminner om blöta svampar att trampa på. Motorstyrka däremot har både de och 340-vagnarna så det räcker, men det är inte allt här i världen. Det bästa med 340-serien var när det var många barnvagnar som skulle med då de hade plats även längst bak, däremot var det ganska ont om sittplatser för "vanliga" resenärer. Personligen tycker jag det är synd att GUB inte längre äger vagn 212, den underbara Scania CR76:an från -67. Redan den gamla godingen är betydligt trevligare att köra än Säffle-Volvona. Även övriga Scanior är i mitt tycke bättre, och förutom de ständigt krånglande dörrarna är 280-287 riktigt trevliga också. 120-125 däremot skulle behöva ny programmering av växellådorna, de är rent förskräckligt ryckiga och påminner faktiskt lite om 340-bussarna.
Håller med dig att 212 är en underbar buss och jag kan ju säga på en gång att jag är med i föreningen som har tagit över den ;D. Kanske blir så att man kommer att ratta den i framtiden. Gillar Scanina mer överhuvudtaget. Däremot finns det ett sätt att överlista 120-125 för att köra mjukt iväg och inte så ryckigt. Antingen gasen i botten eller sakta trycka ner den och smyga iväg. Då blir det inte ryckigt, det är mellantingen mellan max och lite gas som gör färden ryckig alla enligt min fars utsago.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 23 november 2007, 11:58:22 AM
Däremot finns det ett sätt att överlista 120-125 för att köra mjukt iväg och inte så ryckigt. Antingen gasen i botten eller sakta trycka ner den och smyga iväg. Då blir det inte ryckigt, det är mellantingen mellan max och lite gas som gör färden ryckig alla enligt min fars utsago.
//Simon
Problemet, som jag upplever det, är dock inte precis vid start utan vid färd i långsam fart.
Citat från: Bussbusen skrivet 23 november 2007, 17:05:10 PM
Problemet, som jag upplever det, är dock inte precis vid start utan vid färd i långsam fart.
Det är ju både synd och konstigt att det är så. Själv har jag inte åkt någon av dessa bussar så jag har ingen uppfattning om det men det är säkert så som du säger. Pappa har inte märkt något sådan vad han har sagt iallafall, han tycker om de väldigt mycket. Kanske ett problem som uppstått nyligen?
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 23 november 2007, 11:58:22 AM
Håller med dig att 212 är en underbar buss och jag kan ju säga på en gång att jag är med i föreningen som har tagit över den ;D. Kanske blir så att man kommer att ratta den i framtiden. Gillar Scanina mer överhuvudtaget.
//Simon
Jag gillar Scania fram till CN 113 och även MaxCi men inte nyare. OmniCity gillar jag inte alls och tycker att Uppsala gärna hade kunnat vara utan de som trots allt finns. Där tycker jag att Neoplan från samma tid är trevligare. Dessutom har OmniCityn en så otroligt plastig inredning som känns som om den kan falla ihop medan Neoplan och MAN-bussarna tycker jag känns lite gedignare. Hade det köpts in OmniCity eller OmniLink till Uppsala idag hade de nog haft samma stolar som de nyaste MAN-bussarna har men med en inredning typisk för Omni med alla plasten
Det enda som jag tycker är roligt med OmniCity i Uppsala är att de som är i ledbussversion har dörrställning 2+2+2+2 vilket inte är så vanligt. Jag vet inte om detta är unikt för Uppsala eller om fler har detta