Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 20 november 2007, 02:02:09 AM

Titel: GDG 1026..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 november 2007, 02:02:09 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GDG_1026_Goteborg_710705.jpg)
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Walter skrivet 20 november 2007, 08:12:02 AM
Otroligt fin kvalite på Peters bilder fastän dom är drygt 30 år
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Simon A skrivet 20 november 2007, 11:29:09 AM
Vilka grymt fina bilder de var i dessa 2 trådar. Vill se mer!!!

//Simon
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 20 november 2007, 11:37:23 AM
Kul att det står Lier Karosseri i fronten. Bussen alltså byggd i Norge innan GDG flyttade tillverkningen till Kungälv? Hur många av dessa hann byggas i Norge innan GDG tog över?
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: yngrot skrivet 20 november 2007, 12:45:38 PM
Hur vanlig var denna dörrtyp? Jag kan inte påminna mig att jag sett den ofta sen jag börja köra 1977. Det bruka ju vara dörrblad som satt ihop på vikdörrar.
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 20 november 2007, 22:29:09 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2007, 02:02:09 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GDG_1026_Goteborg_710705.jpg)
Byggarbetsplatsen bakom 1026 borde vara Nordstan, frågan om dörrarna på GDG:s hembyggen så såg dom ut på hela 70-talet, hel dörr kom sent på 10-vagnarna 1980 om jag inte minns allt för mycket fel.
Tack Peter Ödén och Bussmicke för att man får se sådana fina bilder från en svunnen tid ;D
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Hans J skrivet 21 november 2007, 10:14:05 AM
En liten notering ur minnet.
Vagn 1026 var den första serielevererade linjevagnen från Lier till GDG. Vagn 1025 hade dessförinnan gått som provvagn under en tid.
Liervagnarna hade i början en längd på 12 m. Lite obemärkt skedde med tiden en omkonstruktion av Liermodellen varvid den förlängdes till 13m
12m modellen var byggd på B58-60, alltså 6m hjulbas.
13m modellen hade 6,5 m hjulbas.
Dörrkonstruktionen var lite svår att justera så att dörrhalvorna mötes på rätt sätt. Detta i kombination med den större dörrbredd som krävdes i de nya föreskrifterna på handikappanpassning, som kom på 80-talet, ledde till omkonstruktion av dörrarna.

Hälsningar
HansJ
           
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Ersa skrivet 21 november 2007, 17:10:00 PM
Citat från: Simon A skrivet 20 november 2007, 11:29:09 AM
Vilka grymt fina bilder de var i dessa 2 trådar. Vill se mer!!!

Bäst bilder just nu i hela forumet. Vilka tidsdokument!  :D
Om Öden fotade annat än bussar vid samma tid vill jag gärna se andra fordons- och vardagsbilder från dessa år.
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Simon A skrivet 21 november 2007, 17:41:06 PM
Citat från: Verspieder skrivet 21 november 2007, 17:10:00 PM
Bäst bilder just nu i hela forumet. Vilka tidsdokument!  :D
Om Öden fotade annat än bussar vid samma tid vill jag gärna se andra fordons- och vardagsbilder från dessa år.
Håller med. Trots att jag inte är från dessa decennier finns det inget roligare än att se hur Sverige såg ut för 20-30 år sen.

//Simon
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Lars skrivet 24 november 2007, 21:56:23 PM
Snygg med den blanka grillen!

Jag körde en del med 1428 och 1429 i Arvika som hade dessa dörrar, de var mycket otäta och dragiga på vintern. Men på Arbetartur till Koppom gick 1429 ofta på 80-talet det gällde att klä sig varmt för både passagerare och förare!
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 25 november 2007, 21:16:41 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2007, 02:02:09 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GDG_1026_Goteborg_710705.jpg)


OBSERVERA att vagnen har en nummerskylt som börjar med OB !!
I vanliga fall så hade fordon från "Göteborgs- och Bohus Län" nummerskyltar med begynnelse- och länsbokstäverna OA men när denna nummerserie tog slut, dvs antalet fordon översteg 100 000 så fick man ta till OB.

1973 gick Sverige över till dagens "identitetslösa" nummerskyltar där man inte längre kunde se om det var en "P-Bonne" framför i kön..  ;D

P = Älvsborgs Län = Boråsare = Kan inte vare sig fil- eller rondellkörning..  8)  ::)  :o

/Bengt
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2007, 21:28:03 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 november 2007, 21:16:41 PM

1973 gick Sverige över till dagens "identitetslösa" nummerskyltar där man inte längre kunde se om det var en "P-Bonne" framför i kön..  ;D

P = Älvsborgs Län = Boråsare = Kan inte vare sig fil- eller rondellkörning..  8)  ::)  :o

/Bengt

Det kanske var sådana där fördomar om andras bilkörning som gjorde att man valde att införa ett system där man inte kunde se var bilen hörde hemma. Observera också skillnaden på bil och bilförare. Om det stod P på bilen sade det inte ett skvatt om vem som körde. Och jag tror inte att en fiskare från norra Bohuslän behärskade fil- och rondellkörning bättre. Fast det stod O på bilen.
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 25 november 2007, 21:32:44 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2007, 21:28:03 PM
Det kanske var sådana där fördomar om andras bilkörning som gjorde att man valde att införa ett system där man inte kunde se var bilen hörde hemma. Observera också skillnaden på bil och bilförare. Om det stod P på bilen sade det inte ett skvatt om vem som körde. Och jag tror inte att en fiskare från norra Bohuslän behärskade fil- och rondellkörning bättre. Fast det stod O på bilen.


I de flesta andra "civiliserade" länder i Europa inkl. Norge kan man ännu idag se på fordonens nummerskyltar var de är hemmahörande någonstans.  Flyttar fordonets registrerade ägare i exv. Tyskland så måste även fordonet omregistreras.

För visst hade "Marbe Fleksnes" Mini ett DA.. (Akershus Fylke) på nummerskylten..
:o  8)  ::)

/B
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 25 november 2007, 21:37:04 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 november 2007, 21:32:44 PM

I de flesta andra "civiliserade" länder i Europa inkl. Norge kan man ännu idag se på fordonens nummerskyltar var de är hemmahörande någonstans.  Flyttar fordonets registrerade ägare i exv. Tyskland så måste även fordonet omregistreras.

För visst hade "Marbe Fleksnes" Mini ett DA.. (Akershus Fylke) på nummerskylten..
:o  8)  ::)

/B
I dagens Norge följer skylten bilen
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 november 2007, 21:38:28 PM
Även om den är köpt i Kirkenes (XX?) och ägaren flyttar till Oslo?
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2007, 21:51:55 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 25 november 2007, 21:38:28 PM
Även om den är köpt i Kirkenes (XX?) och ägaren flyttar till Oslo?

Ja, även då. Om den inte avregistreras emellan vill säga. Kolla t ex på Vest-bussarna i Norge. Nästan alla har regnummer som börjar på UA oavsett var i landet de rullar. Och det beror på att Vest-fabriken brukar registrera dem för första gången i Nordfjordeid.
Men detta har vi ju utrett tillräckligt många gånger nu, tycker jag.
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2007, 21:53:35 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 november 2007, 21:32:44 PM

I de flesta andra "civiliserade" länder i Europa inkl. Norge kan man ännu idag se på fordonens nummerskyltar var de är hemmahörande någonstans.  Flyttar fordonets registrerade ägare i exv. Tyskland så måste även fordonet omregistreras.

För visst hade "Marbe Fleksnes" Mini ett DA.. (Akershus Fylke) på nummerskylten..
:o  8)  ::)

/B

I de flesta civiliserade länder har folk inte fördomar mot andras bilkörning med utgångspunkt från vilken registreringsbokstav bilen kommer. Dessutom har du fel om Norge.
Titel: SV: GDG 1026..
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 26 november 2007, 11:49:10 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2007, 21:53:35 PM
I de flesta civiliserade länder har folk inte fördomar mot andras bilkörning med utgångspunkt från vilken registreringsbokstav bilen kommer. Dessutom har du fel om Norge.


Du såg kanske inte mina smileys.. ?
8)

/B