(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Skelleftebuss/100/Skelleftebuss+121+Skellefte%C3%A5+busstation+970528.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Skelleftebuss/100/Skelleftebuss+122+Skellefte%C3%A5+busstation+970528.jpg/_img1280.jpg)
Trevliga bilder. Båda dessa bussar kan man fortfarande se i Skellefte. 121 går ofta som skolbuss men kan liksom 122 även dyka upp på linje 2 som 208 heter numera.
/Jona
Skellefteå är väl enda staden där bussar får rulla tills de är slutkörda och inte tas ur trafik efter redan 10år..
Citat från: yngrot skrivet 07 februari 2015, 16:34:11 PM
Skellefteå är väl enda staden där bussar får rulla tills de är slutkörda och inte tas ur trafik efter redan 10år..
Glöm inte Luleå, LLT har fortfarande ledvagnar från mitten av 80 talet kvar i drift. På skollinjerna, 4X linjenummer plus på linje 10.
Dessa ledvagnar är äldre än dessa 2 från Skelleftebuss.
/Jona
Även VL har en del gamla bussar kvar i trafik, vilket kan ses här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,65011.0.html
Gemensamt för alla dessa tre företag är att åtminstone delar av deras trafik utförs utan upphandling. Att köra bussar i trafik så här länge kräver ordentligt underhåll. Det är sällan lönsamt i upphandlad trafik där utföraren inte kan veta om det finns någon användning för bussarna efter att avtalet har gått ut, så där måste man byta ut bussarna oftare. Det slipper skattebetalarna och resenärerna i Västmanland, Skellefteå och Luleå betala för.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 februari 2015, 17:47:05 PM
Även VL har en del gamla bussar kvar i trafik, vilket kan ses här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,65011.0.html
Gemensamt för alla dessa tre företag är att åtminstone delar av deras trafik utförs utan upphandling. Att köra bussar i trafik så här länge kräver ordentligt underhåll. Det är sällan lönsamt i upphandlad trafik där utföraren inte kan veta om det finns någon användning för bussarna efter att avtalet har gått ut, så där måste man byta ut bussarna oftare. Det slipper skattebetalarna och resenärerna i Västmanland, Skellefteå och Luleå betala för.
Ja men de får betala för annat istället
Vill minnas att Bussmicke(himself) åkte med en sväng till "Berschan" vid det här tillfället 1997, men jag kommer inte ihåg vilken buss jag hade. Bör ha varit en ledvagn i a f, möjligen 119.
Citat från: Walter skrivet 07 februari 2015, 18:42:55 PM
Ja men de får betala för annat istället
Som vadå ? ??? Vad ska det inte kosta rent administrativt bara för att återkommande upphandla kollektivtrafik ? ???
Citat från: Jona skrivet 07 februari 2015, 16:40:44 PM
Glöm inte Luleå, LLT har fortfarande ledvagnar från mitten av 80 talet kvar i drift. På skollinjerna, 4X linjenummer plus på linje 10.
Dessa ledvagnar är äldre än dessa 2 från Skelleftebuss.
/Jona
Du har rätt jag glömde LLT.. Inte illa hålla liv i vagnar från 80 talet.
Citat från: Greger Larsson skrivet 07 februari 2015, 19:08:03 PM
Vill minnas att Bussmicke(himself) åkte med en sväng till "Berschan" vid det här tillfället 1997, men jag kommer inte ihåg vilken buss jag hade. Bör ha varit en ledvagn i a f, möjligen 119.
Berschan?
Berschan = smeknamn för Bergsbyn. Ligger mellan staaan å hamn...
J
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Nån sån resa har jag inget minne av
Citat från: yngrot skrivet 07 februari 2015, 16:34:11 PM
Skellefteå är väl enda staden där bussar får rulla tills de är slutkörda och inte tas ur trafik efter redan 10år..
Den största skillnaden mellan de kommunala bolagen Skelleftebuss och LLT jämfört med stordriften i södra halvan av landet, måste ändå vara hur man sköter om bussarna. Då de kommunala bolagen inte kör sönder fordonen, utan istället tar hand om dem, är de inte helt utslitna då de fyller 10 år.
Upphandlat eller egen regi är inte frågan enligt min mening, utan mera långsiktigt tänk, rejäl skötsel och erfarna förare som kan köra. Vilket även svenska smååkare, samt större bolag som Bergkvarabuss klarar av.
Citat från: Walter skrivet 07 februari 2015, 18:42:55 PM
Ja men de får betala för annat istället
Jag tror ändå att bussresenärerna runtom Kårsta, Vallentuna och Åkersberga skulle häpna av att i Luleå och Skellefteå kunna få se motsatsen till hur SL anser att man måste bedriva busstrafik.