Nu har dom gamla Arriva Norrort bussar hamnat hos Skrotkalle och Vagnnummer som är här är när dom var hos Arriva. Och det är Volvo B9SALE 8500 och det är (UON659 8150) (UON679 8151) (UON689 8152) (UON699 8153) (UON709 8154) (UON719 8155) (UON739 8156) (UON749 8157) (UON389 8158) och (UON939 8159). Dom är nu registrerad hos Skrotkalle från och med den 2015-01-28. Det lutar väl att dom blir skrot nu. Jag vet ej om Skrotkalle säljer bussar österut? Men det kan väl någon annan svar på det.
Otroligt att dessa skrotas redan
Citat från: eldani skrivet 03 februari 2015, 20:38:34 PM
Nu har dom gamla Arriva Norrort bussar hamnat hos Skrotkalle och Vagnnummer som är här är när dom var hos Arriva. Och det är Volvo B9SALE 8500 och det är (UON659 8150) (UON679 8151) (UON689 8152) (UON699 8153) (UON709 8154) (UON719 8155) (UON739 8156) (UON749 8157) (UON389 8158) och (UON939 8159). Dom är nu registrerad hos Skrotkalle från och med den 2015-01-28. Det lutar väl att dom blir skrot nu. Jag vet ej om Skrotkalle säljer bussar österut? Men det kan väl någon annan svar på det.
Får jag bara fråga, med risk för att låta extremt grinig, varför skriver du hela tiden vagnsnummer inom parentes och med reg-nr?
Det blir mycket enklare att bara bunta ihop vagnarna, i detta fall skriva 8150-8159.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 februari 2015, 21:44:44 PM
Får jag bara fråga, med risk för att låta extremt grinig, varför skriver du hela tiden vagnsnummer inom parentes och med reg-nr?
Det blir mycket enklare att bara bunta ihop vagnarna, i detta fall skriva 8150-8159.
Det har bar blivit så.
Citat från: Bussmicke skrivet 03 februari 2015, 20:39:45 PM
Otroligt att dessa skrotas redan
Otroligt? Nja, egentligen inte. Då Keolis börjat skrota ut liknande -06or är det ju inte helt förvånande att dessa 11 år gamla -04or även försvinner från Arriva. Utanför rikets gränser har begagnade Volvo B9S inga framtidsutsikter. Om man ska vara ärlig finns det ju inte ens jobb för begagnade Volvo B9S ens utanför Stockholms län.
Knappt inom länet. Varken inom Norrtälje trafikområde eller norra halvan av Vallentuna kommun är de överdrivet önskvärda från majoriteten förare och passagerare. Efter nästa upphandling av Umeå sägs det att B9S ska väck från stan, oavsett om nuvarande operatör får stanna.
Dock kunde ju Veolia Östergötland verkligen speca bussar mycket bra, så visst är det lite trist att dessa välisolerade B9S med nyckelstart, 4-läges retarderspak, fjädrad förarstol, passagerarbälten och annat kul försvinner, medan många andra äldre (betydligt sämre utrustade) fordon förväntas leva vidare, kan ju verka lite underligt; men så ser ju verkligheten ut idag med upphandlingarna, storområdena, storoperatörerna och deras stordrift.
Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2015, 22:20:14 PM
Otroligt? Nja, egentligen inte. Då Keolis börjat skrota ut liknande -06or är det ju inte helt förvånande att dessa 11 år gamla -04or även försvinner från Arriva. Utanför rikets gränser har begagnade Volvo B9S inga framtidsutsikter. Om man ska vara ärlig finns det ju inte ens jobb för begagnade Volvo B9S ens utanför Stockholms län.
Knappt inom länet. Varken inom Norrtälje trafikområde eller norra halvan av Vallentuna kommun är de överdrivet önskvärda från majoriteten förare och passagerare. Efter nästa upphandling av Umeå sägs det att B9S ska väck från stan, oavsett om nuvarande operatör får stanna.
Dock kunde ju Veolia Östergötland verkligen speca bussar mycket bra, så visst är det lite trist att dessa välisolerade B9S med nyckelstart, 4-läges retarderspak, fjädrad förarstol, passagerarbälten och annat kul försvinner, medan många andra äldre (betydligt sämre utrustade) fordon förväntas leva vidare, kan ju verka lite underligt; men så ser ju verkligheten ut idag med upphandlingarna, storområdena, storoperatörerna och deras stordrift.
På vilket sätt är det bättre med 4 - läges retarderspak än retardern i bromsade alen med 4 lägen som de SL-beställda B9 har?
Märkligt att inte dessa"sparas"för att användas på Nynäsavstängningen vecka 26-31 i sommar.../Ulf
Citat från: Karsten skrivet 04 februari 2015, 06:53:09 AM
På vilket sätt är det bättre med 4 - läges retarderspak än retardern i bromspedalen med 4 lägen som de SL-beställda B9 har?
Jag föredrar fyra lägen i spaken
samt ett läge i bromspedalen, framför enbart ett läge i bromspedalen. Kanske pga att jag personligen haft retarderspakar i nästan alla 90- och 00-talsbussar jag kört i yrkeslivet, och att jag därför tycker att det fattas något viktigt när den saknas.
Varför "SL-snåla" då man kan få bägge alternativ i samma buss, utan att det ena behöver utesluta det andra? :)
Därför är jag gärna tydlig med att jag alltid blir glad över att sätta mig i bussar specade av folk som kan något. T.ex Veolia Östergötland och Danielssons Busstrafik. :D
Nu får jag hålla med Erik för andra gången på en knapp vecka :-)
Orsaken till att man i SL området inte önskar separatmanövrerad retarder är ju p.ga att man av hävd inte litar på att den då används tillräckligt ofta med högre slitage på bromsband/klotsar som följd.
I tätortstrafik är ju också en separat spak en aning opraktisk men i övrigt så.
4 stegs kontakt i bromspedalen utan separat strömställare för 1/1 o ½ effekt tycker jag personligen inte är skoj, de som har kört de Volvo led o boggibussar som dåvarande Swebus under Stagecoach tiden köpte in med Voith D864 låda vet ungefär vad jag menar :-)
Det hela utmynnar lite i det här att man måste lita på att chauffören själv med hjälp av utbildning och erfarenhet kan avgöra vad som är bäst för varje tillfälle
Men däremot tycker jag busstypen "dissas" lite väl mycket ur passagerarperspektiv. Visst, det går väl inget vidare bra att sitta och skriva under färd, men den är ändå rätt mysig och känns "ombonad", i alla fall i jämförelse med de alternativ som erbjuds i Stockholmsområdet. Tycker nog allt att den är bättre än sitt rykte.
En "riktig" regionalbuss skulle givetvis vara att föredra, men att åka modifierade förortsbussar från Man, eller Scania i regionaltrafik är då sannerligen ingen höjdare.
Citat från: Lars_L skrivet 04 februari 2015, 13:28:57 PM
Men däremot tycker jag busstypen "dissas" lite väl mycket ur passagerarperspektiv. Visst, det går väl inget vidare bra att sitta och skriva under färd, men den är ändå rätt mysig och känns "ombonad", i alla fall i jämförelse med de alternativ som erbjuds i Stockholmsområdet. Tycker nog allt att den är bättre än sitt rykte.
En "riktig" regionalbuss skulle givetvis vara att föredra, men att åka modifierade förortsbussar från Man, eller Scania i regionaltrafik är då sannerligen ingen höjdare.
Jag håller med om att den är ombonad. Däremot förlorar den mycket på att den låter extremt mycket på insidan och därför inte ger nån vidare åkkomfort nu när man gärna vill prata i telefon och så.
Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2015, 22:20:14 PM
Otroligt? Nja, egentligen inte. Då Keolis börjat skrota ut liknande -06or är det ju inte helt förvånande att dessa 11 år gamla -04or även försvinner från Arriva. Utanför rikets gränser har begagnade Volvo B9S inga framtidsutsikter. Om man ska vara ärlig finns det ju inte ens jobb för begagnade Volvo B9S ens utanför Stockholms län.
Knappt inom länet. Varken inom Norrtälje trafikområde eller norra halvan av Vallentuna kommun är de överdrivet önskvärda från majoriteten förare och passagerare. Efter nästa upphandling av Umeå sägs det att B9S ska väck från stan, oavsett om nuvarande operatör får stanna.
Dock kunde ju Veolia Östergötland verkligen speca bussar mycket bra, så visst är det lite trist att dessa välisolerade B9S med nyckelstart, 4-läges retarderspak, fjädrad förarstol, passagerarbälten och annat kul försvinner, medan många andra äldre (betydligt sämre utrustade) fordon förväntas leva vidare, kan ju verka lite underligt; men så ser ju verkligheten ut idag med upphandlingarna, storområdena, storoperatörerna och deras stordrift.
Det vore väldigt synd om B9S skulle försvinna från Umeå. Det är de enda bussar i Umeå som jag uppskattar att köra.
Sliriga, men pålitliga. Man utsätts inte för några otrevliga överraskningar i halka. Övriga bussar i Umeå är bara rullande lik med dåliga
vägegenskaper i vinterväder. Scania ledvagnarna har ett antispinnsystem som håller på att slita nacken ur led när de aktiveras.
Solarisvagnarna (12m) är ohyggligt instabila vid inbromsning. 53XX och 57XX-serien dom kan sticka iväg vilket håll som helst i halka.
Nu har Skrotkalle fåt några bussar och det är.
Det är fördetta Nobina 5852 TXB 829 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-03-09 och den är Avställd 2014-10-20
Det är fördetta Nobina 5853 TXB 832 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-03-09 och den är Avställd 2014-09-11
Det är fördetta Nobina 6339 XRK 781 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina 6346 XSD 793 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina 6488 XSD 793 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina 6489 XSD 947 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina 6500 XSD 968 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-07-11
Det lutar väl att dom blir skrot nu eller kanske gå österut.
Nu har Skrotkalle fåt en buss och det är.
Det är före detta Nobina 6773 AMY 540 av modellen MAN Lion´s Coach L R08. Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-03-27 och den är Avställd 2015-03-25.
Det lutar väl att dom blir skrot nu eller kanske gå österut.
Citat från: eldani skrivet 30 mars 2015, 22:01:04 PM
Nu har Skrotkalle fåt några bussar och det är.
Det är fördetta Nobina 5852 TXB 829 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-03-09 och den är Avställd 2014-10-20
Det är fördetta Nobina 5853 TXB 832 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-03-09 och den är Avställd 2014-09-11
Det är fördetta Nobina 6339 XRK 781 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina 6346 XSD 793 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina 6488 XSD 793 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina 6489 XSD 947 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina 6500 XSD 968 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-07-11
Det lutar väl att dom blir skrot nu eller kanske gå österut.
Var kommer dessa ifrån för trafikeringsområde?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 maj 2015, 19:51:33 PM
Var kommer dessa ifrån för trafikeringsområde?/Ulf
Dalarna
Nu har Volvo bussar ab area norden gjort sig av med några bussar som har hamnat hos Skrotkalle och det är.
Det är fördetta Keolis 6331 RLR991 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-05-19.
Det är fördetta Keolis 6333 RLR994 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-05-19.
Det är fördetta Keolis 6335 RLS004 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-05-19.
Det är fördetta Keolis 6336 TBJ325 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-05-19.
Det lutar väl att dom blir skrot nu eller kanske gå österut.
Citat från: eldani skrivet 08 maj 2015, 21:25:31 PM
Nu har Skrotkalle fåt en buss och det är.
Det är före detta Nobina 6773 AMY 540 av modellen MAN Lion´s Coach L R08. Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-03-27 och den är Avställd 2015-03-25.
Det lutar väl att dom blir skrot nu eller kanske gå österut.
Är inte den en av de Helsingborg hade? Kommer inte ihåg numren här på jobbet
Citat från: Bussmicke skrivet 08 juni 2015, 18:41:46 PM
Är inte den en av de Helsingborg hade? Kommer inte ihåg numren här på jobbet
Umeå. Helsingborg har 6776 och 6779
6783+6784, är de inte kvar i Helsingborg?
Citat från: Bussmicke skrivet 08 juni 2015, 20:49:51 PM
6783+6784, är de inte kvar i Helsingborg?
Jorå, iaf enligt bilregistret. Missade att nämna dem bara.
Nu har Nobina i Norrtälje gjorts sig av med några bussar av modellen Volvo B12BLE 6x2 årsmodell 2002 och det är.
Dom är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-04-14 och dom är Avställd 2015-04-13.
5536 TBM 478
5541 TBM 499
Bra, fortsätt gärna så här i fortsättningen. Mycket lättare att läsa.
Texten ovan bussarna behöver bara upprepas om det är ett nytt datum. :)
Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2015, 00:24:32 AM
Bra, fortsätt gärna så här i fortsättningen. Mycket lättare att läsa.
Texten ovan bussarna behöver bara upprepas om det är ett nytt datum. :)
Tack för din synpunkt.
Med vänlig hälsning eldani (Daniel)
Nu har Nobina i Uppland gjorts sig av med en buss av modellen Volvo B12BLE 6x2 årsmodell 2004 och det är.
Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-05-25 och den är Avställd 2015-05-19.
0158 UKC 787
Nu har Skrotkalle fåt en buss av modellen Volvo B12BLE 6x2 av årsmodell 2003 och det är.
Det är fördetta Nobina 5816 TNK 625 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-11-18 och den är Avställd 2015-11-02.
Nu har Nobina i Norrtälje gjorts sig av med en buss av modellen Volvo B12BLE 6x2 årsmodell 2002 och det är.
Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-12-04 och den är Avställd 2015-12-03.
5540 TBM 496
Nu har Nobina i Norrtälje flytta en buss 5540 TBM496 av modellen Volvo B12BLE 6x2 av årsmodell 2002 till Skrotkalle .
Det finns en annan tråd här på forumet vilka buss det gäller här finns en länk här nedan.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61585.msg469694#msg469694
Nu har Volvo Bussar AB, Göteborg flytta en buss av modellen Volvo B9SA LE av årsmodell 2004 till Skrotkalle och det är.
Det är fördetta Nobina 2222 UON 569 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2016-01-18 och den är Avställd 2015-12-15.
Nu har Skrotkalle fåt en buss UEM 078 av modellen Scania CL94UA6X2/2 årsmodell 2004 till Skrotkalle och det är.
Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2016-02-16 och den är avställd 2016-02-15.
Senas i trafik för Keolis 3259 vad jag vet sant en koll på SBH så var den senast hos Keolis.
Redan skrotas? Bara 11 år gammal. Tacka vet jag 90-talet när saker och ting användes mer än så.
Nu har Nobina i Norrtälje flytta en buss av modellen Volvo B12BLE 6x2 av årsmodell 2002 till Skrotkalle och det är.
Det är fördetta Nobina 5535 TBM 475 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2016-06-01 och den är Avställd 2016-05-23.
Nu har Nobina i Umeå flytta två buss av modellen Volvo B10BLE-60 av årsmodell 2001 till Skrotkalle och det är.
Dom är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2016-06-13 och den är Avställd 2016-06-13.
5354 SEY 154
5357 SEY 163
Nu har Nobina i Umeå flytta 18 st buss av modellen Volvo B12BLE 4x2 av årsmodell 2002 till Skrotkalle och det är.
Dom är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2016-06-13 och den är Avställd 2016-06-13.
5639 SXD 748
5640 SXD 751
5692 TAB 235
5700 TAB 274
5701 TAB 289
5712 SZG 811
5717 SZG 826
5718 SZG 805
5720 SZH 079
5730 SZG 769
5731 SZG 724
5733 SZG 709
5734 SZG 790
5737 SZG 751
5738 SZG 766
5739 SZG 742
5740 SZG 685
5741 SZG 679
Nu har Nobina i Umeå flytta en buss av modellen Scania CN94UA6X2/2 EB av årsmodell 2000 till Skrotkalle och det är.
Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2016-06-01 och den är Avställd 2016-05-18.
6925 OCN 795
Ursäkta, vem är "Skrot Kalle". ???
Använd gärna korrekta benämningar, d v s AB Demonteringar i Hölö
Citat från: roggek skrivet 16 juni 2016, 21:55:36 PM
Ursäkta, vem är "Skrot Kalle". ???
Använd gärna korrekta benämningar, d v s AB Demonteringar i Hölö
Fast AB Demonteringar i Hölö är inte en korrekt benämning på Skrotkalle.
http://www.skrotkalle.se/ (http://www.skrotkalle.se/)
Citat från: roggek skrivet 16 juni 2016, 21:55:36 PM
Ursäkta, vem är "Skrot Kalle". ???
Använd gärna korrekta benämningar, d v s AB Demonteringar i Hölö
Skrotkalle finns i Charlottenberg och Demonteringar finns i Hölö. Det är två skilda bolag som sysslar med skrotning av bussar.
Tilläggas kan att Skrotkalle sedan 2013 ägs av det Estniska bolaget Kb Auto Eesti Oö.
Merparten av de bussar som säljs till Skrotkalle hamnar aldrig i Charlottenberg utan färjas ganska omgående till Paldiski.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juni 2016, 23:11:12 PM
Tilläggas kan att Skrotkalle sedan 2013 ägs av det Estniska bolaget Kb Auto Eesti Oö.
Merparten av de bussar som säljs till Skrotkalle hamnar aldrig i Charlottenberg utan färjas ganska omgående till Paldiski.
En del av bussarna säljs vidare för trafik i Baltikum, medan andra plockas isär och blir reservdelar. Därför är namnet "Skrotkalle" lite missledande, då det numera inte alls handlar om skrotning i Sverige.
Mycket riktigt hamnar de sällan i Charlottenberg, utan de körs ofta direkt från sina trafikområden till bl.a Kapellskär, för snabb transport över havet. Därför är även rubriken
"Bussar som har hamnat hos Skrotkalle" inte riktigt korrekt. De "hamnar" iofs där i CBR, men inte ofta fysiskt.
Nu har Nobina i Norrtälje flytta fyra buss av modellen Volvo B12BLE 4x2 av årsmodell 2002 till Skrotkalle och det är.
Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2016-09-14 och den är Avställd 2016-08-26.
5558 STH 559
Dom är registrerade hos Skrotkalle från och med dom 2016-09-11 och den är Avställd 2016-08-26.
5564 SUY 052
5566 SUY 058
5616 SXD 256
Nu har Nobina i Norrtälje flytta två buss av modellen Volvo B9SA LE av årsmodell 2004 till Skrotkalle och det är.
Dom är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2016-10-26 och dom är avställd 2015-11-27.
2220 UON 519
2221 UON 529
Eller tar kväl på dialekt.
http://nwt.se/arvika/2016/10/26/skrot-kalle-tackar-for-sig
Citat från: eldani skrivet 02 oktober 2016, 01:23:44 AM
Nu har Nobina i Norrtälje flytta fyra buss av modellen Volvo B12BLE 4x2 av årsmodell 2002 till Skrotkalle och det är.
Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2016-09-14 och den är Avställd 2016-08-26.
5558 STH 559
Dom är registrerade hos Skrotkalle från och med dom 2016-09-11 och den är Avställd 2016-08-26.
5564 SUY 052
5566 SUY 058
5616 SXD 256
Till salu i Estland.
http://kbauto.ee/sv/product/volvo-b12ble-3/ (http://kbauto.ee/sv/product/volvo-b12ble-3/)
Hej !
Fd. Nobina 6488 har reg.nr XSD 942 !
Mvh Peter Ö