(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H24HugaApr77Web_zps3b717f86.jpg)
...står kopplade vid värmerampen i Huddingegaraget april 1977.
Dessa två kom att bli bland de allra sista H24 som gick i SL-trafik något halvår senare.
Mvh Gunnar
5455 visste jag inte om att den stått i Huddinge. Den var ju en strävsam Handenbuss i mitt minne. Man ser också på vagnsnumren att det inte är den modell som Huddinge brukade använda. Gick inte 5455 för Hornsberg också ganska så sent? 5498 var väl den allra sista H24:an i Huddinge. Den kördes väl av den kortvuxna finska tjejen som inte kunde/ville köra manuellt växlade bussar som CF.
Mr H
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/545554EFhg-B_zpsb46dbe4a.jpg)
AMR 172
450 och 455 gästspelade i Hornsbergshallen hösten 1973.
Ser också en notering om att 485 fanns i Hbh i november 1972. Fast det var visst en annan tråd? Men ändå....
/Hasse
Trevliga bilder båda två!
H27 på 54:an tillhörde ju inte vanligheterna.
/Peter
Hur gick linje 715 på den tiden?
Citat från: Rickson skrivet 17 november 2014, 14:26:32 PM
Hur gick linje 715 på den tiden?
Som jag minns det så var det som dagens 705:a hopslaget med dagens 706:a - (borrtaget sträckningen Huddinge->Solgård från 705:an) - med en liten annan sträckning borta vid Ågestavägen/myrängen. Dvs den gick från Stuvsta Station->Källbrinksskolan
Citat från: Rickson skrivet 17 november 2014, 14:26:32 PM
Hur gick linje 715 på den tiden?
Enligt relevanta SL-kartor verkar den gått Huddinge Stn - Källbrink - Fruängen. Så minns jag den också.
/Gunnar
Ok, en helt annan sträckning mot idag alltså. Tack.
Citat från: Gunnar D skrivet 17 november 2014, 15:46:06 PM
Enligt relevanta SL-kartor verkar den gått Huddinge Stn - Källbrink - Fruängen. Så minns jag den också.
/Gunnar
Finns en ganska bra sammanställning här:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?p=114414
Där jag själv uppenbarligen hade lite mer info att tillföra än nu med :-)
5455 måste ha vandrat mellan garagen, jag åkte den på linje 52 i maj 1975.
/Christer
Citat från: Peter Rost skrivet 16 november 2014, 18:32:31 PM
Trevliga bilder båda två!
H27 på 54:an tillhörde ju inte vanligheterna.
/Peter
Jo man körde ofta som förfogandevagn med H27.Inte bara på 54:an utan där det behövdes 50,52 till exempel
Hälsn.Fd 8612 Hb
Citat från: Jan-Peter skrivet 18 november 2014, 10:00:05 AM
Jo man körde ofta som förfogandevagn med H27.Inte bara på 54:an utan där det behövdes 50,52 till exempel
Hälsn.Fd 8612 Hb
Inte så farligt ändå om jag tänker på det tillfälle då H33:an på 54:an byttes ut mot en ....H26!
Tur att det var mitt på dagen!
Citat från: Mr H skrivet 18 november 2014, 10:45:05 AM
Inte så farligt ändå om jag tänker på det tillfälle då H33:an på 54:an byttes ut mot en ....H26!
Tur att det var mitt på dagen!
Snälla! Det är säkert 95 procent av läsarna här som inte känner till SL:s litterabeteckningar så skriv gärna ut vad H33 och H26 är för något om det inte framgår av bild eller på annan plats i i tråden.
Citat från: Christer Göransson skrivet 17 november 2014, 17:25:50 PM
5455 måste ha vandrat mellan garagen, jag åkte den på linje 52 i maj 1975.
/Christer
Fina bilder som vanligt, tack! Kollade lite på 5455 och verkar ha kommit till Hornsberg från Handen i just oktober 1973 och stannat till början av 1977 (sen till Huddinge innan slopning i november 1977). Men var vagnen enbart i Handen innan Hornsberg tiden 1970-73, har en notering som säger att den stod avställd i Södertälje 2 maj 1973? Hittar den inte i andra uppgifter om Södertäljevagnar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2014, 11:37:33 AM
Snälla! Det är säkert 95 procent av läsarna här som inte känner till SL:s litterabeteckningar så skriv gärna ut vad H33 och H26 är för något om det inte framgår av bild eller på annan plats i i tråden.
Du pekar på det faktum att vi alla inte har identiska referensramar och så är det i många olika sammanhang. Det finns säkert en del här på Forumet som inte vet vad "ASJ" står för och själv vet jag inte vad som kännetecknar ett Volvo "B635" chassi. Men att varje gång förtydliga detta så att alla läsare omedelbart och otvetydigt förstår skulle nog göra att det blev ganska tungt att skriva inlägg. Så låt oss med kunskap om SS/SL:s äldre litterabeteckningar få fortsätta med att skriva "H26" (Büssing Senator 11 R "kortvagn" från 1962) och "H33" (Büssing Präfekt 26 "dubbeldäckare" från 1967). Men för att underlätta för alla andra så rekommenderar jag denna länk som både innehåller SS/SL:s äldre och nyare litterabeteckningsserier:
http://www.bussgaraget.se/
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 23 november 2014, 10:05:45 AM
Du pekar på det faktum att vi alla inte har identiska referensramar och så är det i många olika sammanhang. Det finns säkert en del här på Forumet som inte vet vad "ASJ" står för och själv vet jag inte vad som kännetecknar ett Volvo "B635" chassi. Men att varje gång förtydliga detta så att alla läsare omedelbart och otvetydigt förstår skulle nog göra att det blev ganska tungt att skriva inlägg. Så låt oss med kunskap om SS/SL:s äldre litterabeteckningar få fortsätta med att skriva "H26" (Büssing Senator 11 R "kortvagn" från 1962) och "H33" (Büssing Präfekt 26 "dubbeldäckare" från 1967). Men för att underlätta för alla andra så rekommenderar jag denna länk som både innehåller SS/SL:s äldre och nyare litterabeteckningsserier:
http://www.bussgaraget.se/
Mvh Gunnar
Först tack för länken! Jag visste att det skulle finnas en sådan sidan men lyckades inte hitta den.
För övrigt får man naturligtvis räkna med att läsekretsen har vissa grundläggande kunskaper om bussar så att de vet att ASJ och SKV är karossfabriker. Men kunskaper i SS/SL:s litterasystem, som dessutom inte använts på 15 år, kan knappast räknas dit. Det är speciella Stockholms-kunskaper.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2014, 10:46:28 AM
För övrigt får man naturligtvis räkna med att läsekretsen har vissa grundläggande kunskaper om bussar så att de vet att ASJ och SKV är karossfabriker. Men kunskaper i SS/SL:s litterasystem, som dessutom inte använts på 15 år, kan knappast räknas dit. Det är speciella Stockholms-kunskaper.
Visst kan man säga att det finns speciella Stockholms-, Göteborgs-, Scania-, Volvo-, SJ- och K R-kunskaper m.fl. där man i en diskussion har en fördel om man har dessa förkunskaper inom resp område. En person som har relevanta förkunskaper kanske ibland, rätt eller fel, hoppar över förklaringsled som han ser som mer eller mindre överflödiga. Någon som ej har nödvändiga förkunskaper har då alltid möjlighet att ställa en fråga för att reda ut det hela.
För övrigt känns det lite märkligt att på delforumet "Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år" få invändningar av en Administrator mot att diskuterade begrepp inte använts på 15 år....
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 24 november 2014, 11:41:40 AM
Visst kan man säga att det finns speciella Stockholms-, Göteborgs-, Scania-, Volvo-, SJ- och K R-kunskaper m.fl. där man i en diskussion har en fördel om man har dessa förkunskaper inom resp område. En person som har relevanta förkunskaper kanske ibland, rätt eller fel, hoppar över förklaringsled som han ser som mer eller mindre överflödiga. Någon som ej har nödvändiga förkunskaper har då alltid möjlighet att ställa en fråga för att reda ut det hela.
För övrigt känns det lite märkligt att på delforumet "Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år" få invändningar av en Administrator mot att diskuterade begrepp inte använts på 15 år....
/Gunnar
Men så är det ju. Så varför skulle det vara märkligt.
Dessutom är det så att skriver jag här under mitt eget namn så är det mina egna åsikter som framförs. Om jag vill framföra synpunkter från administratörerna skriver jag som "admin". Det är alltså min personliga uppfattning att man skall undvika litterabeteckningar liksom t ex även garageförkortningar utan att förklara dem. Det är upp till var och en att ta till sig detta eller låta bli.