Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Frippe Fribas skrivet 13 oktober 2014, 17:55:54 PM

Titel: Appropå Lahti Scala
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 13 oktober 2014, 17:55:54 PM
Med anledning av inlägget i Staffans tråd om Cartagena kom jag att tänka på de Scalor som numera rullar i Dalarna.

För ögonblicket har jag dock bara denna bild att bjuda på:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/20141003_174134_zpsehgs4zfe.jpg)
Jag tänkte inte så mycket på det när jag knäppte bilden med mobilen, men när jag nu kollar ser jag att det är en av två bussar som Keolis hyrt i avvaktan på nyleveranser för trafiken mellan Borlänge och Falun.
Bussen på bilden och dess syster 9813/TNN565 lär inte bli kvar så länge hos Keolis då nyleveranserna är beräknade till början av november och då blir det sannolikt ännu bättre komfort på sträckan.
//Fredrik
Titel: SV: Appropå Lahti Scala
Skrivet av: Jan skrivet 13 oktober 2014, 19:34:53 PM
Är det normalgolv som gäller utanför stadsgränsen?
Titel: SV: Appropå Lahti Scala
Skrivet av: joacimw skrivet 13 oktober 2014, 20:13:40 PM
själv tycker ja att de bästa som finns är att åka scala
Titel: SV: Appropå Lahti Scala
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 13 oktober 2014, 20:20:53 PM
Citat från: Jan skrivet 13 oktober 2014, 19:34:53 PM
Är det normalgolv som gäller utanför stadsgränsen?
Jag har inte koll på avtalskraven, men när jag och Marc var i Dalarna var det lite blandad kompott, nyinköpen verkade så gott som uteslutande vara lågentré medan några äldre normalgolvade Vest fortfarande rullade lite här och var.
Keolis nyanskaffning till Falun-Borlänge blir dock höggolvare, så det är möjligt att det inte är krav på lågentré på alla linjer.
//Fredrik
Titel: SV: Appropå Lahti Scala
Skrivet av: Jan skrivet 13 oktober 2014, 20:55:04 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 oktober 2014, 20:20:53 PM
Jag har inte koll på avtalskraven, men när jag och Marc var i Dalarna var det lite blandad kompott, nyinköpen verkade så gott som uteslutande vara lågentré medan några äldre normalgolvade Vest fortfarande rullade lite här och var.
Keolis nyanskaffning till Falun-Borlänge blir dock höggolvare, så det är möjligt att det inte är krav på lågentré på alla linjer.
//Fredrik
Västanhede har köpt ett antal MB Integro.
Titel: SV: Appropå Lahti Scala
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 13 oktober 2014, 21:50:33 PM
Är inte Skåne den del i Sverige som har flest Lahti Scala?
Titel: SV: Appropå Lahti Scala
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 oktober 2014, 21:56:45 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 oktober 2014, 21:50:33 PM
Är inte Skåne den del i Sverige som har flest Lahti Scala?

Så kanske det var en gång men inte längre, de flesta Skåningarna är ju borta.

Jönköping lär väl vara det lön med flesta Scala i trafik, följt av Gotland/Västtrafik/Örebro utan inbördes gradering.
Titel: SV: Appropå Lahti Scala
Skrivet av: Jan skrivet 13 oktober 2014, 22:10:29 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 oktober 2014, 21:50:33 PM
Är inte Skåne den del i Sverige som har flest Lahti Scala?
Samtliga i nordöst är borta sedan Thygessons slutande 2013. Isaksson/Karlssons Scalor försvinner i december i år. 1 blir kvar den som Tjörnarpsbuss har i Höör.
Titel: SV: Appropå Lahti Scala
Skrivet av: Wetjo skrivet 14 oktober 2014, 05:25:07 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 oktober 2014, 20:20:53 PM
Jag har inte koll på avtalskraven, men när jag och Marc var i Dalarna var det lite blandad kompott, nyinköpen verkade så gott som uteslutande vara lågentré medan några äldre normalgolvade Vest fortfarande rullade lite här och var.
Keolis nyanskaffning till Falun-Borlänge blir dock höggolvare, så det är möjligt att det inte är krav på lågentré på alla linjer.
//Fredrik

Keolis väntar som sagt nya bussar till "Stråktrafiken". När dessa kommer frigörs boggiebussar som räcka avtalsperioden ut, dvs 160630.