Hej!
FD Swebus 6776, 6779,6783 och 6784 har senaste veckan reggats på Nobina Helsingborg efter att ha stått avställda hos Nobina Fleet sen 2014-06.
Vad ska de användas till, tro?
Hade varit kul om dom gick på linje10 Express mot Örkelljunga i skåne gul lack.
Det kan säkert Jan svara på...:)
6784 är nylackad i gult och står på depån i Helsingborg.
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 18 september 2014, 07:20:10 AM
6784 är nylackad i gult och står på depån i Helsingborg.
Tack Jeppe! Då får det åter bli Helsingborg för att jaga dessa fyra individer!
Vann man inte mer expresstrafik i nv Skåne? Var tal om ue i form av Isakssons.
Det händer mycket i norra Skåne framöver välkomna.
Det var väl trafiken på Skåneexpressen 9 och 10, det pratades vid tilldelningen om några dubbeldäckare, om det fortfarande stämmer är det ju väldigt intressant och se vad det blir för modell.
Dom ska i startskedet gå på linje 10.
Småningom dubbeldäckare.
6779 gjorde debut idag på Skånetrafikens linje 9.
Hej !
De i denna tråd omnända bussarna har tidigare stått avställda i Gävle en tid.
Då fick jag förklaringen på vart de hamnat, åket förbi uppställningen Galeasen för ett tag
och och saknade just dessa vagnar.
Mvh Peter Ö
Tillfälligt inhopp på linje 9?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 03 oktober 2014, 18:48:57 PM
Tillfälligt inhopp på linje 9?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Nja de ska gå på skåneexpressen 10 till dubbeldäckarna kommer.
Får ta en tur framöver
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 03 oktober 2014, 18:48:57 PM
Tillfälligt inhopp på linje 9?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Linjen försvinner i december, blir 511 med CNG bussar med lågentre.
Bara 10 kvar som kör till Helsingborg då. Borde bli lättare att hitta dessa 67xx då. Blir det fler turer i december på 10?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Jan skrivet 07 oktober 2014, 21:15:07 PM
Linjen försvinner i december, blir 511 med CNG bussar med lågentre.
Visst fanns linje 511 en gång i tiden, är det samma sträckning som förr?
Man får väl se hur länge dessa ökända MAN:ar håller i Skåne då :-)
Dessa går i alla fall framåt utan dyra haverier. Men det återstår att se om de skånska mekanikerna nu kan få bort olika småfel som funnits där genom åren. Toaletterna är en detalj som kräver en hel del regelbunden översyn och reparationer för att de ska fortsätta fungera tillfredsställande.
Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2014, 11:36:09 AM
Dessa går i alla fall framåt utan dyra haverier. Men det återstår att se om de skånska mekanikerna nu kan få bort olika småfel som funnits där genom åren. Toaletterna är en detalj som kräver en hel del regelbunden översyn och reparationer för att de ska fortsätta fungera tillfredsställande.
Även om Neoplan alltid haft en del egna udda lösningar borde toalettfunktionen vara svår att misslyckas med, vanHool, Carrus (m föregångare), Setra, Mercedes etc. har jag sällan eller aldrig upplevt problem med. Vad är det som gör MAN så omöjliga?
Andra minns säkert bättre, men jag har för mig att baktoan på dessa var lite av en speciallösning, och att konstruktionen därmed blev lite känslig för bl.a "stopp i rören". MAN ville väl helst bygga mittoa, får man anta.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 oktober 2014, 11:14:37 AM
Man får väl se hur länge dessa ökända MAN:ar håller i Skåne då :-)
Det blir nyleveranser.
Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2014, 11:36:09 AM
Dessa går i alla fall framåt utan dyra haverier. Men det återstår att se om de skånska mekanikerna nu kan få bort olika småfel som funnits där genom åren. Toaletterna är en detalj som kräver en hel del regelbunden översyn och reparationer för att de ska fortsätta fungera tillfredsställande.
Dubbeldäckare kommer i trafik under sommaren 2015.
Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2014, 11:36:09 AM
Dessa går i alla fall framåt utan dyra haverier. Men det återstår att se om de skånska mekanikerna nu kan få bort olika småfel som funnits där genom åren. Toaletterna är en detalj som kräver en hel del regelbunden översyn och reparationer för att de ska fortsätta fungera tillfredsställande.
För att inte tala om dörrarna >:(
Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2014, 16:15:46 PM
Andra minns säkert bättre, men jag har för mig att baktoan på dessa var lite av en speciallösning, och att konstruktionen därmed blev lite känslig för bl.a "stopp i rören". MAN ville väl helst bygga mittoa, får man anta.
Jag har haft MB, Carrus och vanHool med baktoa som har varit helt utan problem
Citat från: Jan skrivet 08 oktober 2014, 18:16:56 PM
Dubbeldäckare kommer i trafik under sommaren 2015.
Ajats, vanHool eller VDL? för jag antar att det inte blir Setra 431:or
Citat från: Jan skrivet 08 oktober 2014, 18:16:56 PM
Dubbeldäckare kommer i trafik under sommaren 2015.
Det har ju inte något att göra med min text, men visst...
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 oktober 2014, 23:32:24 PM
Ajats, vanHool eller VDL? för jag antar att det inte blir Setra 431:or
Vore kul med Setra, köps ju ungefär samma sak överallt..
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 oktober 2014, 23:32:24 PM
Ajats, vanHool eller VDL? för jag antar att det inte blir Setra 431:or
Ayats har inte haft någon svensk generalagent på flera år sedan Rex Knorr koncentrerade sig på Beulas. Så jag antar att det är just Beulas du menar och inte Ayats. Även om de båda tillverkas i samma lilla nordspanska stad, Arbúcies, och en gång i tiden hade samma svenska generalagent är det två olika företag.
För övrigt instämmer jag i frågan.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2014, 14:03:01 PM
Ayats har inte haft någon svensk generalagent på flera år sedan Rex Knorr koncentrerade sig på Beulas. Så jag antar att det är just Beulas du menar och inte Ayats. Även om de båda tillverkas i samma lilla nordspanska stad, Arbúcies, och en gång i tiden hade samma svenska generalagent är det två olika företag.
För övrigt instämmer jag i frågan.
Ja så var det ja! Tack Staffan!
Citat från: Peter L skrivet 08 oktober 2014, 11:06:10 AM
Visst fanns linje 511 en gång i tiden, är det samma sträckning som förr?
Det gjorde det, samma sträckning också. Men med ett turutbud på några enstaka turer per dag.
6776 sågs utanför Örebro ikväll på väg norrut.