Vänsterpartiet går till val på avgiftsfri kollektivtrafik i två län; Örebro och Uppsala:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5958007
http://na.se/nyheter/orebro/1.2625398-v-vill-infora-gratis-kollektivtrafik
http://www.vansterpartiet.se/dags-for-storskaligt-forsok-med-gratis-kollektivtrafik
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2014/09/vansterpartiet-oppnar-for-gratis-kollektivtrafik
Samma löfte även för Gävle.
Det är säkert en rimlig tanke för den vars skattepengar redan går till kollektivtrafiken men i praktiken missbrukas det när bussen blir kombinerad värmestuga och fritidsgård. Detta går ut över normala resenärer som ständigt får ståplats, blir ett problem där bussarna redan nu fylls över godkänt antal i rusningstrafiken, orsakar fler konflikter om t.ex. barnvagnsplatser och utsätter chaufförerna för ännu mer tidspress. Respekten för fordon och chaufförer är redan i botten så när vem som helst får kliva in i bussen och "ha rätt till den" kan det bara gå utför.
Denna pessimism gäller stadstrafiken i större städer, länsbussar drabbas nog mindre.
Om nu bussarna ska blir fritidsgårdar finns det en enkel lösning. Fler fritidsgårdar ute i alla kommundelar. Det finns många för- och nackdelar med avgiftsfri kollektivtrafik men att dra in argument som beror på helt andra problem/beslut är lågt.
Citat från: BSB101 skrivet 08 september 2014, 09:44:52 AMDet finns många för- och nackdelar med avgiftsfri kollektivtrafik men att dra in argument som beror på helt andra problem/beslut är lågt.
Jag vet inget om över- eller underskott av fritidsgårdar. Jag tror inte att det är något som 00-talisterna lockas av överhuvudtaget. Vad jag menar är folk som sitter i bussen av annan anledning än resa eller bussåkningsintresse. "Fritidsgård" var bara en av alla passande metaforer.
Visst lär det kosta en slant i uteblivna biljettintäkter, men samtidigt faller kostnader för biljettsystem, administrativa avgifter, kontrollanter och biljettförsäljare med mera bort. Dessutom en stor tjänst för miljön om fler lockas att ta bussen istället för bilen. Betydligt effektivare åtgärd för miljön än att subventionera dyra el- och hybridbilar med några tusenlappar som ändå ingen vanlig Svensson ens kan drömma om att ha råd med.
Håller med om att "fritidsgårds"argumentet faller.... oavsätt vilka man syftar på ska använda bussarna till annat än resande så gör dom ju det i avsaknad av bättre alternativ. Så då får man väll lösa de problemen... som ju ändå behöver lösas. Nolltaxa har stora vinster... miljön, rörligheten för socioekonomiskt svaga grupper utan bil osv. Visst kommer det kräva att fler fordon köpsin och fler förare anställs. Eftersom att resande kommer att öka... Men skulle det vara negativt?
Citat från: Mustman skrivet 09 september 2014, 15:48:41 PM
Håller med om att "fritidsgårds"argumentet faller.... oavsätt vilka man syftar på ska använda bussarna till annat än resande så gör dom ju det i avsaknad av bättre alternativ. Så då får man väll lösa de problemen... som ju ändå behöver lösas. Nolltaxa har stora vinster... miljön, rörligheten för socioekonomiskt svaga grupper utan bil osv. Visst kommer det kräva att fler fordon köpsin och fler förare anställs. Eftersom att resande kommer att öka... Men skulle det vara negativt?
Jag var med under "nolltaxans" tid i Örebro och det var inte kul. Bussarna blev ställena man förfestade på. De förväntade hemlösa osv blev aldrig nått problem, det var ungdomarna som ställde till det. Förfesterna orsakade andra problem, så som vandaliserade bussar, man lekte med nödöppningsknapparna osv. Vi förare hade ett h*****e rent ut sagt.
Så nolltaxan medför problem man inte riktigt väntar sig, det ska man tänka på. Men funkar det och resenärerna sköter sig, så är det nog rätt bra.
Samma i Stockholm. Här vill både Feminists Insiativ (FI), Vänsterpartiet (V) och Miljöpatiet (MP) ha gratis kollektivtrafik!
Citat från: buskörare skrivet 09 september 2014, 22:37:09 PM
Jag var med under "nolltaxans" tid i Örebro och det var inte kul. Bussarna blev ställena man förfestade på. De förväntade hemlösa osv blev aldrig nått problem, det var ungdomarna som ställde till det. Förfesterna orsakade andra problem, så som vandaliserade bussar, man lekte med nödöppningsknapparna osv. Vi förare hade ett h*****e rent ut sagt.
Så nolltaxan medför problem man inte riktigt väntar sig, det ska man tänka på. Men funkar det och resenärerna sköter sig, så är det nog rätt bra.
Intressant att höra från en som har praktiskt erfarenhet från nolltaxa.
Jag kör buss i Trollhättan/ Vänersborg och jag är inte alls förtjust i dessa tankar kring nolltaxa, ( även om det inte finns förslag på nolltaxa just här) de motargument mot nolltaxa som redan tagits upp håller jag i mångt och mycket med om och dessutom skulle nog bussföraryrkets status försämras än mer. Jag tror att ett t.ex " hej", " godmorgon", tjeena" eller" hej igen" eller i bland bara en nickning och ett leende betyder väldigt mycket i upplevelsen resenären får av bussresan, är bussföraren trevlig och är bussen i prydligt skick och körningen behaglig så uppskattar resenärerna detta och i många fall förebyggs skadegörelse , nedskräpning m.m. Är bussresan avgiftsfri och man inte heller behöver " stämpla" något kort kommer förmodligen många bara att kliva på och kontakten med föraren minskar, föraren blir hel enkelt mer anonym. Bussen blir lite som en rullande trottoar och inte ett fortskaffningsmedel.
Resor som är väldigt korta, där resenären egentligen skulle gått om det inte var gratis ( förlåt, avgiftsfritt!), skulle säkert öka väldigt mycket och resenärer som skall åka lite längre tvingas stå eller vänta på nästa buss. Visst, man kan köpa större fordon, men det kostar och pengar finns, tro det eller ej, i en begränsad mängd. Folk på landet som redan har gles busstrafik kommer nog inte att gagnas av nolltaxa i någon större omfattning, trafiken riskerar nog att bli ännu sämre. Man kan också undra om de som i dag köper dyra månadskort skulle tycka att lokalbussresor skulle vara attraktiva om kvaliteten försämras, för kvaliteten kommer nog att försämras!?!
Nej, dessa riskerar man nog att förlora, de tar nog bilen till tåget eller bil hela vägen ...
Jag är också lite trött på att man inte värderar förarens jobb, som är långt mer än att köra... Nobinas slogan är t.ex " Vi förenklar människors vardagsresande" och rent konkret kan det vara :..... Vi informerar, tipsar om resvägar, laddar kort, säljer biljetter , " guidar" folk dit de ska m.m. Vi hjälper och servar de som har det lite svårt t.ex de med rolator .Vi hjälper till med bagage, Vi ser till att folk kommer med anslutningar m.m När det gäller körningen så kör vi tidiga mornar och sena nätter året om i skiftande väderlek, på konstiga arbetstider-....
Vi håller bussen i ett trevligt skick invändigt, en del förare till och med sköter städning och utvändig tvätt samt säkerhetskontroll.
Men tro det eller ej jag stortrivs som bussförare ! :)
Nej, nolltaxa tror jag inte på, men gärna lägre priser, mycket pengar skulle kunna sparas genom minskad byråkrati hos trafikhuvudmännen. Vi kanske inte alltid behöver köra med de nyaste bussarna, dessutom borde r rejäla renoveringar med uppgraderade motorer uppmuntras. Behövs hållplatsutrop på linjer som bara går några få ggr. dag ?
Behöver verkligen bussen alltid vara i trafikhuvudmannens färg m.m?
Är det inte lite löjligt med krav på bussar som har 50 platser när det oftast skulle räckt med 25 platser.
Det finns nog mycket man skulle kunna göra för att få en billigare kollektivtrafik som är lika bra eller bättre !
Citat från: AO skrivet 08 september 2014, 00:38:11 AM
Samma löfte även för Gävle.
Redan idag har stadstrafiken problem med för små bussar i Gävle då den mesta trafiken körs med 12-metersbussar. Det finns 10st ledbussar och en boggiebuss, om trafiken blir "gratis" ser då Vänsterpartiet till att ca 30st bussar byts till ledbussar på en kostnad för ca 2-3 miljoner/st i startskedet då resandet kommer öka lavinartat fort det införs?
Detta är förbannat sjukt lovande som INTE kan bära sig! Inget är gratis, allt ska betalas och vem gör det?
Citat från: krister.ekberg skrivet 10 september 2014, 19:47:17 PM
Samma i Stockholm. Här vill både Feminists Insiativ (FI), Vänsterpartiet (V) och Miljöpatiet (MP) ha gratis kollektivtrafik!
Det där med "gratis" är ju rent trams. Det betyder "någon annan betalar", i det här fallet via skattsedeln.
Problemet är att sådant som är "gratis" ofta leder till ett överutnyttjande.
Citat från: krister.ekberg skrivet 10 september 2014, 19:47:17 PM
Samma i Stockholm. Här vill både Feminists Insiativ (FI), Vänsterpartiet (V) och Miljöpatiet (MP) ha gratis kollektivtrafik!
Inte riktigt. I denna tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,63753.0.html) kan man läsa om hur Vänsterpartiet i SLL först och främst vill ta bort zonerna och skapa en enhetstaxa för enkelbiljetter. Vad nu de menar med enkelbiljetter, då sådana ju inte sålts ombord på många år. Möjligtvis menar man papperskorten som säljs på ett fåtal ställen, samt sms-biljetterna. Kanske menar man även reskassan. Svårt att veta när det gäller en så otydligt skriven artikel.
Detta medan Moderaterna sägs vilja
"förändra tekniken så att Accesskorten inte behövs". Vad nu det betyder.
Personligen tror jag mest på Folkpartiets linje, att i första hand hålla priserna nere på busskorten, då det ju är dessa kort de flesta resenärer använder. Varför vänstern ofta drar upp enkelbiljetter i sina prisjämförelser har jag aldrig förstått, då dessa inte är tänkta för regelbundna resenärer, utan mestadels för någon enstaka turist.
Citat från: sa0azs skrivet 11 september 2014, 21:05:12 PM
Det där med "gratis" är ju rent trams. Det betyder "någon annan betalar", i det här fallet via skattsedeln.
Problemet är att sådant som är "gratis" ofta leder till ett överutnyttjande.
Se bara på de tryckta SL-tidtabellerna. Gratis är de, och slöseriet är enormt jämfört med de städer i övriga landet där de kostar 5 kr, vilket är ett självkostnadspris. Överutnyttjandet leder till att det är ständig brist på dem, men inte till någon förståelse från resenärerna att de tar slut jättefort just pga att de tyvärr är gratis.
Man undrar ju om folk (inkl politiker) ibland använder fel ordval avsiktligt! Det är nästan så att man borde ställa dem till svart som de använder felaktiga ord som "gratis" istället för det korrekta "avgiftsfritt", eller (ej bussrelaterat) t.ex det felaktiga "vinst i välfärden" istället för det korrekta "vinst
uttag i välfärden".
När ordet "gratis" dyker upp i kollektivtrafikdebatter öga mot öga blir jag genast lite tvär, och hävdar att personalen och verkstäderna inte arbetar gratis/ideellt, att busstillverkarna inte skänker bort bussar, och att bränsleföretagen inte skänker bort bränsle till bussföretagarna. ::)
Citat från: JH skrivet 08 september 2014, 06:09:16 AM
Det är säkert en rimlig tanke för den vars skattepengar redan går till kollektivtrafiken men i praktiken missbrukas det när bussen blir kombinerad värmestuga och fritidsgård.
När bussen blir en fritidsgård, de har man upplevt som resenär på SL linje 520 förbi Viby förut.
Citat från: Ersa skrivet 11 september 2014, 21:37:16 PM
Se bara på de tryckta SL-tidtabellerna. Gratis är de, och slöseriet är enormt jämfört med de städer i övriga landet där de kostar 5 kr, vilket är ett självkostnadspris. Överutnyttjandet leder till att det är ständig brist på dem, men inte till någon förståelse från resenärerna att de tar slut jättefort just pga att de tyvärr är gratis.
Man undrar ju om folk (inkl politiker) ibland använder fel ordval avsiktligt! Det är nästan så att man borde ställa dem till svart som de använder felaktiga ord som "gratis" istället för det korrekta "avgiftsfritt", eller (ej bussrelaterat) t.ex det felaktiga "vinst i välfärden" istället för det korrekta "vinstuttag i välfärden".
När ordet "gratis" dyker upp i kollektivtrafikdebatter öga mot öga blir jag genast lite tvär, och hävdar att personalen och verkstäderna inte arbetar gratis/ideellt, att busstillverkarna inte skänker bort bussar, och att bränsleföretagen inte skänker bort bränsle till bussföretagarna. ::)
Hear hear! :-)
Citat från: Ersa skrivet 11 september 2014, 21:37:16 PM
Se bara på de tryckta SL-tidtabellerna. Gratis är de, och slöseriet är enormt jämfört med de städer i övriga landet där de kostar 5 kr, vilket är ett självkostnadspris. Överutnyttjandet leder till att det är ständig brist på dem, men inte till någon förståelse från resenärerna att de tar slut jättefort just pga att de tyvärr är gratis.
Man undrar ju om folk (inkl politiker) ibland använder fel ordval avsiktligt! Det är nästan så att man borde ställa dem till svart som de använder felaktiga ord som "gratis" istället för det korrekta "avgiftsfritt", eller (ej bussrelaterat) t.ex det felaktiga "vinst i välfärden" istället för det korrekta "vinstuttag i välfärden".
När ordet "gratis" dyker upp i kollektivtrafikdebatter öga mot öga blir jag genast lite tvär, och hävdar att personalen och verkstäderna inte arbetar gratis/ideellt, att busstillverkarna inte skänker bort bussar, och att bränsleföretagen inte skänker bort bränsle till bussföretagarna. ::)
Amen!
Citat från: ichessy skrivet 12 september 2014, 08:14:00 AM
När bussen blir en fritidsgård, de har man upplevt som resenär på SL linje 520 förbi Viby förut.
Att bussar blir fritidsgårdar tyder på att det råder brist på fritidsgårdar. För jag tror väldigt få föredrar att tillbringa sin fritid på en buss än på en fritidsgård i sin kommundel.
Citat från: BSB101 skrivet 12 oktober 2014, 18:39:58 PMAtt bussar blir fritidsgårdar tyder på att det råder brist på fritidsgårdar.
Nej, det beror på respektlöshet hos de aktuella ungdomarna... Bussar är inte fritidsgårdar, busskurar är inte slagpåsar och så vidare. Du kan bygga en fritidsgård i varje kvarter och det skulle inte ändra något.
tycker det är spännande att vissa skribenter inte ser sammanhangen. Allt hänger ihop, och visst, vi kanske inte kan börja med gratis kollektivtrafik innan vi ger "ungdommar" meningsfull fritid, innan vi ger hemlösa ett hem, innan vi får samhällets utsatta att känna sig som en del av det. Men att säga det inte går att ha skatte finanserad kollektivtrafik för att folk sitter med fötterna på säten är löjleveckande... såg senast igår en ungdom i 60års åldern sitta med fötterna på sätet mitt emot. Och vadå "överutnyttjande" vi kör väll för fan bussar för att folk ska åka med dem?
Visst, men det är inte det som överutnyttjande innebär. Går du tillbaka och läser hela tråden så blir det ganska klart vad som avses.
Citat från: JH skrivet 13 oktober 2014, 09:53:56 AM
Nej, det beror på respektlöshet hos de aktuella ungdomarna... Bussar är inte fritidsgårdar, busskurar är inte slagpåsar och så vidare. Du kan bygga en fritidsgård i varje kvarter och det skulle inte ändra något.
I Viby finns det nu en ungdomsgård som tur: VCafe. Men innan var flera ungdomar respektlösa >:(. Äpplen kastades samt snöbollar, stenar flög hit och dit. Busshållplatserna blev hårt vandaliserade. Sedan stals också en busskur på hållplats runstigen år 2011, vilket var väldigt unikt. Men när fritidsgården öppnade har "vandaliseringen" avtagit ganska drastiskt.
Citat från: JH skrivet 13 oktober 2014, 09:53:56 AM
Nej, det beror på respektlöshet hos de aktuella ungdomarna... Bussar är inte fritidsgårdar, busskurar är inte slagpåsar och så vidare. Du kan bygga en fritidsgård i varje kvarter och det skulle inte ändra något.
Om det nu inte skulle ändra något kan man fråga sig varför stöket i många kommundelar har ökat efter att fritidsgårdarna lagts ner och allt centraliserats. Att ge folk oavsett ålder något meningsfullt att göra bidrar definitivt till att det blir mindre stök på stan. Ungdomar står inte och hänger på en skolgård eller åker buss planlöst för att man tycker att det är det roligaste man kan göra utan att det inte finns något annat att göra.
Tja, hur gjorde man förr?! Själv är jag uppväxt i Spånga på 70- och 80-talet och inte fanns det direkt många fritidsgårdar då heller. Istället var man ute och cyklade, snickrade ihop hockeymål och lirade på gatan och när man blev äldre så blev det moped osv. Inte f-n gick man ut och slog sönder bussar mm. eller åkte runt bara för att man hade tråkigt.
Visst kan det ligga något i detta med viss brist på fritidsaktiviteter, men folk har faktiskt även ett eget ansvar och det gäller även yngre. Det kan inte alltid vara samhällets ansvar att erbjuda allt möjligt mellan himmel och jord. Skulle därför snarare säga att det som det är brist på idag inte så mycket är fritidsgårdar som fantasi och de som behöver fritidssysselsättning.
Citat från: Nico skrivet 15 oktober 2014, 16:41:00 PM
Tja, hur gjorde man förr?! Själv är jag uppväxt i Spånga på 70- och 80-talet och inte fanns det direkt många fritidsgårdar då heller. Istället var man ute och cyklade, snickrade ihop hockeymål och lirade på gatan och när man blev äldre så blev det moped osv. Inte f-n gick man ut och slog sönder bussar mm. eller åkte runt bara för att man hade tråkigt.
Visst kan det ligga något i detta med viss brist på fritidsaktiviteter, men folk har faktiskt även ett eget ansvar och det gäller även yngre. Det kan inte alltid vara samhällets ansvar att erbjuda allt möjligt mellan himmel och jord. Skulle därför snarare säga att det som det är brist på idag inte så mycket är fritidsgårdar som fantasi och de som behöver fritidssysselsättning.
Jag håller verkligen med.
Citat från: Nico skrivet 15 oktober 2014, 16:41:00 PM
Tja, hur gjorde man förr?! Själv är jag uppväxt i Spånga på 70- och 80-talet och inte fanns det direkt många fritidsgårdar då heller. Istället var man ute och cyklade, snickrade ihop hockeymål och lirade på gatan och när man blev äldre så blev det moped osv. Inte f-n gick man ut och slog sönder bussar mm. eller åkte runt bara för att man hade tråkigt.
Visst kan det ligga något i detta med viss brist på fritidsaktiviteter, men folk har faktiskt även ett eget ansvar och det gäller även yngre. Det kan inte alltid vara samhällets ansvar att erbjuda allt möjligt mellan himmel och jord. Skulle därför snarare säga att det som det är brist på idag inte så mycket är fritidsgårdar som fantasi och de som behöver fritidssysselsättning.
En del unga kör ju så mycket "våldspel" där man gör sönder saker m.m och det kan möjligtvis leda till en "uppmaning" i verkligheten, då man kanske har svårt att skilja på "rätt" eller "fel", samt blanda ihop spelvärden och verkligheten.
Det har varit mycket snack om det i tidningar
som till exempel här: http://www.dn.se/debatt/dataspelsvald-minskar-ungas-formaga-till-empati/
Det borde ha blivit våld och vandalism redan under 1980-talet i så fall, med tanke på videovåldet som de hemska VHS-spelarna sades skulle införa.
Å före videovåldet det hade vi 'hemsk musik med osedligt leverne' och allt vad det nu kallades. Jämför med nedanstående citat som tillskrivs Sokrates även om vissa menar på att det snarare är Platon. Hur som helst så är det ur vissa synvinklar både träffande och även dagsaktuellt...
"Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare."
Tror inte att det ligger alltför mycket i det på så vis (då alla har varit unga någon gång), men däremot håller jag benhårt fast vid att alla individer även har ett eget ansvar. Har man tråkigt osv. så kan man sannolikt göra mycket själv och det är inte samhällets uppgift att aktivera några bara för att de har brist på fantasi. Däremot kan samhället givetvis stötta i vissa fall, men samtidigt ska det kunna ställas krav på motprestation.
Citat från: ichessy skrivet 20 oktober 2014, 09:03:33 AM
En del unga kör ju så mycket "våldspel" där man gör sönder saker m.m och det kan möjligtvis leda till en "uppmaning" i verkligheten, då man kanske har svårt att skilja på "rätt" eller "fel", samt blanda ihop spelvärden och verkligheten.
Det har varit mycket snack om det i tidningar
som till exempel här: http://www.dn.se/debatt/dataspelsvald-minskar-ungas-formaga-till-empati/
Och den som klarar ett racingspel kan klassa sig som en fullfjädrad Formel 1 - förare? Nej, knappast! Det är mycket möjligt att en grupp människors våld har inspiration från dator- och tvspel med våldinslag, men räknat på alla användare av sådana spel, så utgör "våldspel" en
mycket liten inspirationskälla till våld. Jag har ingen källa på detta, men jag anser ändå kunna säga det med handen på hjärtat.
Jag vet inte hur många tiotals - snarare hundratals - miljoner användare som spelar spel med inslag av våld, men jag kan säga dig följande: Hade alla dessa användare påverkats så starkt att våld börjat brukas i den verkliga världen, hade dagens samhällssituation varit en droppe i havet.
Det är givetvis allvarligt att vandalism existerar i sådan hög grad som den gör, men att göra det lätt för sig genom att peka på spelare av våldspel = användare av våld, är fel väg att gå.
Filmer med våldsinslag? Musik? Tidskrifter och böcker? Fotografier? Svåra familjesituationer? Det finns många fler källor som kan tänkas inspirera folk till våld. Man skulle inte ens få hålla ett brännbollsslagträ i händerna, då det finns en risk att användaren helt plötsligt får för sig att damma till slagträt i huvudet på en annan människa.
Men: Tur är att många människor - fastän användare av "våldspel" - kan hålla isär den fiktiva spelvärlden och den realistiska verkligheten.
Visst skulle det vara fri och fröjd om alla satt hemma och samlade frimärken men så ser inte verkligheten ut. Samhället är då i praktiken två val. Ett är att se till att det finns möjlighet till fritidsaktiviteter även för folk som inte är intresserad av idrott. Två är inte att göra något alls. Idag gör många kommer det senare istället för som på 1970- och 1980-talet göra det första. Allt i ivern och tron att man spar några gånger. Sanningen är istället att samhället för stora kostnader både idag och imorgon.
Sedan får vi inte glömma bort att de flesta sköter sig men det betyder inte att dessa har något meningsfullt att göra.