Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Björn Forslund skrivet 02 september 2014, 10:20:38 AM

Titel: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 september 2014, 10:20:38 AM
Vi håller på med medlemstidningen och tänker köra en MaxCi-historik ur stockholmsvinkel.
Vilka MaxCi har rullat i SL-trafik? Många bussar flyttades ju vartefter till SL-land från bl a Gävle, västkusten, Sörmland...
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 02 september 2014, 11:10:53 AM
From the top of my head...

Swebus: 0021 (f.d. Veolia 4819), 0572-0574, 0578, 0582-0583, 0604, 0817, 0819, 1282, 1288, 3847-3848 (senare Busslink 5160, 5161), 4248-4249, 4493-4494
Veolia: 0583, 4812, 4817-4821 (även senare Busslink med samma nummer - även om några kanske aldrig hann rulla i trafik i Busslinks regi)
Busslink: 1100-1101, 2108-2113, 2119-2120, 2302, 3100-3101, 4021-4022 (senare 5021-5022), 5001-5167, 6520-6521, 6526-6529, 7100-7111
Arriva: 1021 (f.d. Swebus 0021/Veolia 4819)

Borde vara de flesta, men kan säkert missat någon =)
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 september 2014, 11:29:24 AM
Var det några fler förutom SL/Busslink/Keolis 5001-5157 som var etanoldrivna?
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 02 september 2014, 11:41:53 AM
Citat från: virtual1 skrivet 02 september 2014, 11:10:53 AM
From the top of my head...

Swebus: 0021 (f.d. Veolia 4819), 0572-0574, 0578, 0582-0583, 0604, 0817, 0819, 1282, 1288, 3847-3848 (senare Busslink 5160, 5161), 4248-4249, 4493-4494
Veolia: 0583, 4812, 4817-4821 (även senare Busslink med samma nummer - även om några kanske aldrig hann rulla i trafik i Busslinks regi)
Busslink: 1100-1101, 2108-2113, 2119-2120, 2302, 3100-3101, 4021-4022 (senare 5021-5022), 5001-5167, 6520-6521, 6526-6529, 7100-7111
Arriva: 1021 (f.d. Swebus 0021/Veolia 4819)

Borde vara de flesta, men kan säkert missat någon =)
1287, inte 1288
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: F.Å skrivet 02 september 2014, 12:14:12 PM
Citat från: virtual1 skrivet 02 september 2014, 11:10:53 AM
Veolia: 0583, 4812, 4817-4821 (även senare Busslink med samma nummer - även om några kanske aldrig hann rulla i trafik i Busslinks regi)

Borde vara de flesta, men kan säkert missat någon =)

Fyller på med lite missade då ;-)

Från Linjebuss var hela serien 4811-4821 MaxCi. Fanns även F.d SL-Buss 5033, 5034.
Inflyttat från övriga Sverige 1316-1318, 1954, 1956.
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 september 2014, 15:58:39 PM
5033-5034 ingick i ursprungliga serien H18A 5030-5024 Swebus 0021 och Arriva 1021 var samma buss.
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 02 september 2014, 16:05:13 PM
Enligt mina anteckningar, Swebus:

Dörrar 1-2-1: 0572-0575, 0578, 0581-0584, 0604-0606. Samtliga från Gävle, till Bromma 2002.

Dörrar 2-2-1: 0817, 0819, 1282, 1287, 3518, 4204, 4248, 4249, 4493, 4494. Även dessa till Bromma under 2003-04.
0817, 0819 från Malmberget.
1282, 1287 Ängelholm
3518 Bollnäs
4204...4494 Skövde


Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 02 september 2014, 16:08:36 PM
Enligt mina anteckningar, Linjebuss/Connex:

Dörrar 1-2-1: 1317. Från Jönköping till Kallhäll 2002.

Dörrar 2-2-1: 0583, 1316, 1318, 1954, 1956.
0583 från Lund till Kallhäll 2001.
1316, 1318 från Jönköping till Råsta 2001.
1954, 1956 från Linköping till Råsta 2000.
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 02 september 2014, 16:15:10 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 september 2014, 11:29:24 AM
Var det några fler förutom SL/Busslink/Keolis 5001-5157 som var etanoldrivna?
5021-5034 var inte etanoldrivna, däremot var 6525-6529 etanoldrivna (6525 saknas i förteckningen)
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: F.Å skrivet 02 september 2014, 16:25:42 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 02 september 2014, 16:08:36 PM
Enligt mina anteckningar, Linjebuss/Connex:

Dörrar 1-2-1: 1317. Från Jönköping till Kallhäll 2002.

Dörrar 2-2-1: 0583, 1316, 1318, 1954, 1956.
0583 från Lund till Kallhäll 2001.
1316, 1318 från Jönköping till Råsta 2001.
1954, 1956 från Linköping till Råsta 2000.

Om inte jag missminner mig kom 1317 från Varberg till Kallhäll.
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 02 september 2014, 23:49:49 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 02 september 2014, 15:58:39 PM
Swebus 0021 och Arriva 1021 var samma buss.

Det står det ju faktiskt i mitt ursprungsinlägg också ;-)
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 03 september 2014, 16:29:09 PM
Utsocknes-MaxCi som tillhörde Busslink enligt mina anteckningar:

Dörrar 1-2-1: 1101, 2108. Båda från Nyköping till Söderort 2004.
2118-2120, 2302. Från Eskilstuna till Hornsberg 2002.
7106. Från Nyköping till Handen 2004.

Dörrar 2-2-1: 2109-2113. Lite rörigt här men 2109 från Norrköping till Söderort 2004.
2110 var först i Hornsberg (augusti 2002) från Norrköping, sen åter Norrköping mars 2003 och till Söderort juni 2004.
2111, 2112 från Nyköping till Söderort 2004.
2113 från Norrköping till Söderort 2004.
3100, 3101 från Norrköping till Söderort 2004.
6517, 6518 från Norrköping till Hornsberg 2002. Dessa åkte 2003 tillbaka till Norrköping men kom att återkomma till SL-land under 2004 som 7108 och 7109.
6520, 6521 från Norrköping till Söderort 2004.
7100 från Kristinehamn till Handen 2004.
7101-7105 från Jönköping till Ösmo 2001.
7107-7111 från Norrköping till Handen 2004.

Plus 2-2-1 etanol: 6525-6529. Från Norrköping till Hornsberg 2003.
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 03 september 2014, 19:14:37 PM
5160-5164 levererades under Swebus tid på Lidingö 95-97 och numrerades 3847,3848,4118,4119,4120 från början.
5165-5167 leasades(?)av SL från Scania i början och numrerades då 7942,7962,7982(helvita)/Ulf
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: bisquit skrivet 03 september 2014, 20:16:06 PM
Var väl ett antal Maxci i 9100-serien som flyttades (snyft) ifrån Örebro till Stockholm. Till förmån för att ge plats åt omniskrot m.m.
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 03 september 2014, 22:38:45 PM
Citat från: bisquit skrivet 03 september 2014, 20:16:06 PM
Var väl ett antal Maxci i 9100-serien som flyttades (snyft) ifrån Örebro till Stockholm. Till förmån för att ge plats åt omniskrot m.m.

fanns bara två maxci i 91xx-serien (91xx-serien innehöll väl bara tre bussar?) , de flyttade inte till Stockholm.  Den enda som flyttat hit är 9102 som är en omnilink
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 04 september 2014, 00:50:34 AM
Birger har rätt. 9101 flyttades till Stockholm men numrerades om till 7111.
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 04 september 2014, 01:05:29 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 september 2014, 16:29:09 PM
Utsocknes-MaxCi som tillhörde Busslink enligt mina anteckningar:

Dörrar 1-2-1:1100-1101 från Nyköping till Hornsberg 2004.
1102 från Nyköping till Handen 2004 som 7106.
2106 från Nyköping till bussförarskolan i Hornsberg 2004.
2108 från Nyköping till Hornsberg 2004.
2118-2120, 2302. Från Eskilstuna till Hornsberg 2002.

Dörrar 2-2-1: 2109-2113. Lite rörigt här men 2109 från Norrköping till Söderort 2004.
2110 kom först till Hornsberg (augusti 2002) från Eskilstuna, sen till Norrköping mars 2003 och till Söderort juni 2004.
2111, 2112 från Nyköping till Söderort 2004.
2113 från Norrköping till Söderort 2004.
3100, 3101 från Norrköping till Söderort 2004.
6517, 6518 från Eskilstuna till Hornsberg i augusti 2002, sen till Norrköping i mars 2003 och till Söderort i juni 2004 som 7108 och 7109.
6519 från Norrköping till Söderort 2004 som 7110.
6520, 6521 från Norrköping till Söderort 2004.
7100 från Kristinehamn till Handen 2004.
7101-7105 från Jönköping till Ösmo 2001.
7107-7109 från Norrköping till Handen 2004.
9101 från Norrköping till Handen 2004 som 7111.

Plus 2-2-1 etanol: 6525-6529. Från Norrköping till Hornsberg 2004.

Lite kompletteringar och rättelser i blått.
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 04 september 2014, 02:02:20 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 04 september 2014, 01:05:29 AM
Lite kompletteringar och rättelser i blått.

Lite skeptisk till 1100 och 1102, de har väl aldrig rullat i Stockholm?
Sen vidhåller jag att 7106 hade dörrar 1-2-1.
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 04 september 2014, 03:01:51 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 04 september 2014, 02:02:20 AM
Lite skeptisk till 1100 och 1102, de har väl aldrig rullat i Stockholm?
Sen vidhåller jag att 7106 hade dörrar 1-2-1.

Du har rätt beträffande 7106 vad gäller dörrarna men däremot så hade den nummer 1102 från allra första början, därav missförståndet.
Jag har korrigerat detta i listan.
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 september 2014, 07:50:37 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 04 september 2014, 00:50:34 AM
Birger har rätt. 9101 flyttades till Stockholm men numrerades om till 7111.

ja, men den hann aldrig rulla som 9101 i Stockholm,  den fick numret 7111 direkt här. Med den logiken kan man säga att Swebus 3517 rullat här med t.ex...
Titel: SV: MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 04 september 2014, 17:46:40 PM
Citat från: virtual1 skrivet 04 september 2014, 07:50:37 AM
ja, men den hann aldrig rulla som 9101 i Stockholm,  den fick numret 7111 direkt här. Med den logiken kan man säga att Swebus 3517 rullat här med t.ex...

Jo men det är väl fortfarande samma buss? Men jag förstår ditt resonemang, halvt rätt till båda då kanske  ::)