Det har nått mig ryktesvägen från två oberoende håll att besked från Kammarrätten har kommit gällande stadstrafiksupphandlingen i Borås. Det påstås att Kammarrätten underkänt Förvaltningsrättens dom och återsänt ärendet dit. Jag tycker det är konstigt att man återsänder ett ärende till lägre instans. Någon som vet mer?
Citat från: Svemicke skrivet 29 augusti 2014, 10:27:08 AM
Det har nått mig ryktesvägen från två oberoende håll att besked från Kammarrätten har kommit gällande stadstrafiksupphandlingen i Borås. Det påstås att Kammarrätten underkänt Förvaltningsrättens dom och återsänt ärendet dit. Jag tycker det är konstigt att man återsänder ett ärende till lägre instans. Någon som vet mer?
Om man återsänder ett ärende beror väl på att den högre instansen anser att den lägre instansen inte behandlat ärendet korrekt, dvs gör om gör rätt.
Artikel i BT i ämnet.
http://www.bt.se/nyheter/boras/busstriden-i-boras-fortsatter(4425192).gm#.VACtKD99gP0.facebook
Antingen blir det Nobina eller så blir det en ny upphandling. Borås Lokaltrafik är ju ingen garanterad vinnare oavsett vilket. Det enda man vinner på från deras håll är ju denna utdragning. Som med landsortstrafiken och färdtjänsten.
Borås Lokaltrafik har beslutat att överklaga till Högsta Förvaltningsdomstolen, enligt de källor jag har. Det kan bli segdraget det här.
Citat från: Svemicke skrivet 04 september 2014, 11:34:08 AM
Borås Lokaltrafik har beslutat att överklaga till Högsta Förvaltningsdomstolen, enligt de källor jag har. Det kan bli segdraget det här.
Detta går inte ihop. Den 29 augusti meddelades att Kammarrätten skickade tillbaka ärendet till Förvaltningsdomstolen. Man lär få invänta utslaget från denna innan man tar beslut om att överklaga. Och den proceduren torde kräva betydligt mer än en vecka.
Däremot är det riktigt att detta kommer att bli segdraget.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 september 2014, 11:47:19 AM
Detta går inte ihop. Den 29 augusti meddelades att Kammarrätten skickade tillbaka ärendet till Förvaltningsdomstolen. Man lär få invänta utslaget från denna innan man tar beslut om att överklaga. Och den proceduren torde kräva betydligt mer än en vecka.
Däremot är det riktigt att detta kommer att bli segdraget.
Ja och en sådan överprövning kommer då att äga rum i Kammarrätten.
Dock kan ju Borås kommun givetvis söka prövningstillstånd hos Högsta Förvaltningsdomstolen för Kammarrättsdomen att underkänna underliggande dom, även om man skulle få prövningstillstånd vilket är ganska osannolikt kommer utgången där knappast att påverka någon kontraktskrivning om ärendet skulle hinna klaras av innan, då blir det fråga om skadestånd istället.
Man kan notera att BL:s invändningar rörande Transparens och utvärderingskriterier helt sågas i kammarrättens dom, att ärendet återförvisas till underliggande domstol beror enbart på att rätten var oeniga om det var korrekt att även pröva sådana invändningar som inte prövats i Förvaltningsdomstolen.
Domarna i sin helhet: http://www.kkv.se/beslut/201408281432.pdf
Jag får inte heller ihop det, men jag har fått informationen vidaresänd till mig, dock enbart från ett håll denna gång. Jag har rätt många kontakter som vidaresänder informationen till mig, och då kan jag per automatik verifiera dess sanningsgrad, men om det nu vore fallet att styrelsen beslutat att söka prövningstillstånd hos högre ort så känner man antingen redan nu att det lär gå mot förlust. Eller så har man beslutat att överpröva enkom för att dra ut på tiden ännu mer.
Frågan är om Västtrafik inte hade kunnat dra igång det nya avtalet vid det datum som sagts. Kört med Nobina fram till slutligt domslut och därifrån tagit beslut om ny upphandling. Som det är nu så kan ju BL överpröva hur många gånger som helst bara för att vinna produktionstid.
Hade BL däremot varit garanterad vinnare om överklagan går deras väg hade ju läget varit ett annat, men nu gäller det antingen Nobina eller ny upphandling. Och det är ju inte säkert att det blir BL då heller. Nu vet ju dessutom de andra vad det kostar då BL lade det lägsta budet och dessutom påstår sig vara de enda med kompetensen att köra i Borås. Därtill bör väl då även vetskapen om kostnaden inräknas?
Citat från: Svemicke skrivet 05 september 2014, 01:05:34 AM
Jag får inte heller ihop det, men jag har fått informationen vidaresänd till mig, dock enbart från ett håll denna gång. Jag har rätt många kontakter som vidaresänder informationen till mig, och då kan jag per automatik verifiera dess sanningsgrad, men om det nu vore fallet att styrelsen beslutat att söka prövningstillstånd hos högre ort så känner man antingen redan nu att det lär gå mot förlust. Eller så har man beslutat att överpröva enkom för att dra ut på tiden ännu mer.
Man kan naturligtvis inte ta beslut om överprövning förrän man har något konkret att begära överprövning av. Dessutom drar man ju ut på processen ännu mer - om det nu är syftet - genom att överklaga så sent som möjligt. Men med en styrelseordförande som enligt tidningsuttalande prioriterar sin egen julledighet framför Borås Lokaltrafiks framtid så vet man ju aldrig. Dock har ju BL en mycket förnuftig vd...
Citat från: Svemicke skrivet 05 september 2014, 01:05:34 AM
Frågan är om Västtrafik inte hade kunnat dra igång det nya avtalet vid det datum som sagts. Kört med Nobina fram till slutligt domslut och därifrån tagit beslut om ny upphandling. Som det är nu så kan ju BL överpröva hur många gånger som helst bara för att vinna produktionstid.
Vid överklagande till Förvaltningsdomstolen brukar de först av allt utfärda ett förbud mot att fullfölja upphandlingen. Hur många gånger som helst går inte att överklaga. Man kan alltid överklaga till Förvaltningsdomstolen men vill man gå vidare till Kammarrätten så krävs prövningstillstånd. Vill man sedan gå vidare till Högsta förvaltningsdomstolen så krävs också prövningstillstånd, vilket brukar vara svårt att få. Man kan sedan ytterst ta frågan till EU-domstolen men den kan inte stoppa upphandlingen utan endast utdöma skadestånd. Att processen tagit så lång tid beror på domstolarnas tröghet och det är inget som BL råder över. Visst har de fått till ett hyfsat avtal med Västtrafik om att de får köra minst nio månader efter det att domstolarnas beslut vunnit laga kraft men det torde väl ändå inte ligga i deras intresse att inte få detta klart.
Nu lär väl BL få byta styrelseordförande efter valet eftersom den nuvarande har bytt parti - och gjort bort sig totalt i en helt annan politisk fråga. Om det innebär någon ändring får vi väl se.
Jag roade mig med att läsa domen igår och som jag tolkade det så hänger allt och väger på huruvida poängsystemet är korrekt eller ej och det är där som BL har en chans att ro hem detta och få till stånd en ny upphandling. Det var väl också den enda frågan som var oklar? I övrigt hade inte BL mycket bevisföring att komma med för att stärka sin sak.
Den här debattartikeln återfanns i dagens BT och innehöll väl inte så många rätt, men meddelas ändå i detta forum nu:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153168802052796&set=a.10153058502272796.1073741828.820027795&type=1&theater
Citat från: Professorn skrivet 05 september 2014, 15:16:54 PM
Den här debattartikeln återfanns i dagens BT och innehöll väl inte så många rätt, men meddelas ändå i detta forum nu:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153168802052796&set=a.10153058502272796.1073741828.820027795&type=1&theater
Debattören hoppas alltså att BL vinner överklagandet och vill då att Borås stad ska ta över ansvaret från Västtrafik och köra trafiken i egen regi, istället för att göra om upphandlingen. Kan ju bli sämre samordning med kollektivtrafiken i resten av Västra Götaland men håller i övrigt med det som skrivs i artikeln.
Citat från: Professorn skrivet 05 september 2014, 15:16:54 PM
Den här debattartikeln återfanns i dagens BT och innehöll väl inte så många rätt, men meddelas ändå i detta forum nu:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153168802052796&set=a.10153058502272796.1073741828.820027795&type=1&theater
Jag skrev ett svar på artikeln till BT:
"
Vänsterpartisterna Lennart Andreasson och Ida Legnemark skriver i debattartikel att det vore bäst för Borås stad att Borås Lokaltrafik (BLAB) fortsätter bedriva stadstrafiken i staden och hoppas därmed att BLAB vinner överklagan och att upphandlingen, där Nobina tilldelats entreprenörskapet, ogiltigförklaras. Något jag ställer mig frågande till.
Tydligen kandiderar de båda till riksdagen. Då kommer de ju ut lite och får se att det inte finns så många kommuner kvar som bedriver kollektivtrafik i egen regi och det finns kanske en anledning till det?
Nobina har sina rötter i SJ-Buss. Det företaget grundades 1911, alltså 33 år innan BLAB. De kör stads- och regiontrafik på många orter i landet, bland annat i Malmö, där man avvecklade BLAB:s motsvarighet, Malmö Lokaltrafik, redan år 1993.
I vår regions största stad, Göteborg, vill man avveckla det kommunala bolaget, Göteborgs Spårvägars, bussdivision. Man har lämnat över den mesta trafiken till privata aktörer utan att "springa till mamma", det vill säga överklaga tilldelningsbeslut.
I Borås har vi en djurpark i kommunal regi som inte är självgående. Därför behöver vi inte ännu ett bolag som måste sponsras via skattsedeln.
BLAB väl beprövat? Må så vara, men det är Nobina också. Med fler år och fler verksamhetsorter i bagaget. Dessutom har Nobina högre krav på vagnpark (bussarna), personalen och deras kundbemötande. Det går inte att bete sig otrevligt mot kunder gång på gång i ett företag som Nobina, för då får man till slut se sig om efter nya arbetsuppgifter.
De båda vänsterpartisterna kunde inte heller komma med konkreta argument för ett bevarande av kommunens trafikbolag. År 2006 fick kommunen skjuta till skattemedel för att bolaget inte skulle gå i konkurs. Visserligen har BLAB hämtat sig ur detta och är idag rätt så välmående, men hur länge? Dessutom elimineras risken för att ett sådant slöseri med skattemedel eventuellt skall upprepas om trafiken tas över av Nobina. Då fråntas Borås stad det ekonomiska ansvaret för verksamheten.
Det är inte många kommuner som valt att behålla sina trafikbolag. Det finns ej heller någon anledning att göra det, då det finns aktörer på marknaden som kan sköta det lika bra - om inte bättre. Nobina kör många fler bussar i många fler städer än vad Borås Lokaltrafik någonsin kommer att göra. De har en helt annan kunskap och kompetens vad gäller att bedriva linjetrafik, så argumenten att behålla BLAB är inget annat än tafatta och helt baserade på traditionalism. Det är dags för en förändring av kollektivtrafiken i Borås och nu har vi chansen att få till den! Kasta då inte bort det! Dessutom tror jag att det hade varit smidigast om man avvecklat BLAB och flyttat över tillgångarna till den andra kommunala verksamheten redan innan upphandlingen."
Ja, det är ett bra svar, Micke! Ungefär det jag också hängde upp mig på i artikeln.
En liten notering: Ida Legnemark står på första plats för Vänsterpartiet på riksdagslistan för Västra Götalands läns södra. Lennart Andreasson står på 13:e och sista plats på den listan. Valkretsen brukar inte få något mandat för Vänsterpartiet överhuvudtaget så ingen av dem lär komma in i riksdagen. För att Andreasson skall ha en chans så krävs det alltså att han får massor med personröster. Visserligen gjorde den populäre BL-föraren Mehmet Kaplan (inte att förväxla med miljöpartisten med samma namn) en motsvarande sådan sak för ett par år sedan men då gällde det kommunfullmäktige.
Fru Legnemark är för övrigt i blåsväder nu efter sitt något slarviga sida att hantera siffror. Några miljarder hit eller dit tycks inte beröra den 32-åriga läraren så mycket.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5957234
Jag väljer att inte gå vidare med politisk diskussion i detta forum. Min formulering avseende ovan var för att trycka på det jag ville få fram. Jag har hört till leda nu hur oumbärligt BLAB är samtidigt som man tycks blunda för det faktum att det funkar utmärkt i de flesta städer utan kommunalt ägda bussbolag. Jag har jobbat i två städer och i tre bolag.
Bara för att de flesta kommunala bussbolagen är borta idag, behöver det ju inte innebära att vi inte ska värna om de få som finns kvar, min personliga uppfattning om Borås Lokaltrafik är dock, utan att gå in på detaljer, att man alltid har utmärkt sig som att vara ett lite udda kommunalt bussbolag. :)
Citat från: Svemicke skrivet 05 september 2014, 19:42:31 PM
Jag väljer att inte gå vidare med politisk diskussion i detta forum. Min formulering avseende ovan var för att trycka på det jag ville få fram. Jag har hört till leda nu hur oumbärligt BLAB är samtidigt som man tycks blunda för det faktum att det funkar utmärkt i de flesta städer utan kommunalt ägda bussbolag. Jag har jobbat i två städer och i tre bolag.
Vilka är det som äger stadsbussbolaget i den stad som har haft Sveriges nöjdaste kunder 10 år i rad?
I dag fanns i BT en debattartikel att BL och trafiken skulle behållas i kommunens regi. Två (V)-partiseter föreslog detta.
En kommun kan alltså ta hand om och planera tätortstrafik om nu kommunen vill och västtrafik godkönner detta.
Förslag fanns tidigare från Ingvar Carlen om att Borås kommun skulle planera sin busstrafik själv.
Om jag förstått en del rätt så är det stort intresse från många parter att behålla trafiken och planera den själv. Men den ekonomiska sidan är kanske inte så gynnsam att göra det.
Som exempel på kommuner som har egen planering av trafik brukar nämnas Karlstad.
Citat från: S Svensson skrivet 05 september 2014, 23:34:18 PM
I dag fanns i BT en debattartikel att BL och trafiken skulle behållas i kommunens regi. Två (V)-partiseter föreslog detta.
En kommun kan alltså ta hand om och planera tätortstrafik om nu kommunen vill och västtrafik godkönner detta.
Förslag fanns tidigare från Ingvar Carlen om att Borås kommun skulle planera sin busstrafik själv.
Om jag förstått en del rätt så är det stort intresse från många parter att behålla trafiken och planera den själv. Men den ekonomiska sidan är kanske inte så gynnsam att göra det.
Som exempel på kommuner som har egen planering av trafik brukar nämnas Karlstad.
Karlstad planerar trafiken själva,dvs utanför Värmlandstrafik men de har entreprenörer som kör trafiken. I Borås vill ju politikerna att även utförandet ska ske av kommunens ägda bolag.
Citat från: S Svensson skrivet 05 september 2014, 23:34:18 PM
I dag fanns i BT en debattartikel att BL och trafiken skulle behållas i kommunens regi. Två (V)-partiseter föreslog detta.
En kommun kan alltså ta hand om och planera tätortstrafik om nu kommunen vill och västtrafik godkönner detta.
Förslag fanns tidigare från Ingvar Carlen om att Borås kommun skulle planera sin busstrafik själv.
Om jag förstått en del rätt så är det stort intresse från många parter att behålla trafiken och planera den själv. Men den ekonomiska sidan är kanske inte så gynnsam att göra det.
Som exempel på kommuner som har egen planering av trafik brukar nämnas Karlstad.
Länk till artikeln finns längre upp i tråden.
Ingvar Carlén var ekonomichef på SJ Göteborg och om han uttryckt någon åsikt om hur tätortstrafiken i Borås skall planeras så har han gjort det som privatperson. Ingvar är för övrigt far till Stefan Carlén, tidigare chef för Swebus Express och Nettbuss Express samt grundare till Bus4You. Bland mycket annat.
Som jag ser det är Karlstad ett föredöme när det gäller planering av tätortstrafiken. Man jobbar tätt ihop med stadsbyggnadskontoret och redan när en ny stadsdel planeras gör man också en planering för busstrafiken. Och båttrafiken. Men man driver inte trafik i egen regi utan upphandlar den. I många år var det Swebus/Nobina som körde och gjorde det med den äran. Lite ironiskt med tanke på vad Legnemark/Andreasson skrev i debattartikeln om detta företag.
Karlstadsmodellen skulle mycket väl kunna passa i Borås. Men ingen lokal politiker har väl ens läst om den.
Även Lund och Helsingborg planerade sin egen trafik fram till mitten av 2000-talet. Lionjebuss körde åt Lund och Swebus åt Helsingborg.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 september 2014, 21:22:27 PM
Vilka är det som äger stadsbussbolaget i den stad som har haft Sveriges nöjdaste kunder 10 år i rad?
Luleå ? ??? :D
Citat från: Kung Vasa skrivet 06 september 2014, 17:15:11 PM
Luleå ? ??? :D
Precis!
Kundnöjdhetstoppen i senaste mätningen:
1. Luleå (Kommunen kör i egen regi)
2. Karlstad (Kommunen planerar men trafiken upphandlas)
3. Västerås (Landstinget kör i egen regi)
http://www.bussmagasinet.se/2014/05/vasterasbornas-nojdhet-rusar-i-hojden/
Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 september 2014, 19:19:21 PM
Precis!
Kundnöjdhetstoppen i senaste mätningen:
1. Luleå (Kommunen kör i egen regi)
2. Karlstad (Kommunen planerar men trafiken upphandlas)
3. Västerås (Landstinget kör i egen regi)
http://www.bussmagasinet.se/2014/05/vasterasbornas-nojdhet-rusar-i-hojden/
Samtidigt som Borås, som det här handlar om, inte ens är med i den översta halvan av listan. Många av de städer där Nobina kör är med på listans övre halva.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 september 2014, 19:19:21 PM
Precis!
Kundnöjdhetstoppen i senaste mätningen:
1. Luleå (Kommunen kör i egen regi)
2. Karlstad (Kommunen planerar men trafiken upphandlas)
3. Västerås (Landstinget kör i egen regi)
http://www.bussmagasinet.se/2014/05/vasterasbornas-nojdhet-rusar-i-hojden/
Man ska komma ihåg att detta inte avser tätortstrafik enbart utan all trafik inom resp kommun och där är det väl enbart Västerås kommun som gm VL kör allt i egen regi.
Hur nöjda man är beror även till stor del på hur mkt pengar som resp kommun satsar på trafiken och ytterst lite om det är kommunen själv som driver trafiken eller om den sköts av en entreprenör.
Kikar man på listan som gäller 2013 så toppas den av LLT, Förenade Buss, VL, Veolia, Bergkvarabuss.
Intressant lista. Noterar att Norrtälje med sin "historiskt höga SL-kundnöjdhet" inte ens platsar in bland de 24 översta på denna lista, medan Stockholms kommun finns med.
Dessutom hamnar Skellefteå bara på 14:e plats, vilket även det talar mot att trafik i egen regi alltid skulle vara bättre.
I ärlighetens namn vet jag inte om jag tror vare sig på denna lista eller på SL:s egna kundnöjdhetsundersökningar. ::)
Citat från: Ersa skrivet 06 september 2014, 20:28:23 PM
Intressant lista. Noterar att Norrtälje med sin "historiskt höga SL-kundnöjdhet" inte ens platsar in bland de 24 översta på denna lista, medan Stockholms kommun finns med.
Dessutom hamnar Skellefteå bara på 14:e plats, vilket även det talar mot att trafik i egen regi alltid skulle vara bättre.
I ärlighetens namn vet jag inte om jag tror vare sig på denna lista eller på SL:s egna kundnöjdhetsundersökningar. ::)
Uddevalla, Borås och Göteborg är inte alls med på den del av listan som publiceras utan kommer alltså på plats 25 eller lägre. Det kommunalägda Uddevalla Omnibus kör dessutom nästan all trafik i hela kommunen.
Att Luleå Lokaltrafik hamnar högt beror på att det är ett välskött företag. Deras vd i många år kom för övrigt från - ja, just det: Swebus.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2014, 21:16:20 PM
Uddevalla, Borås och Göteborg är inte alls med på den del av listan som publiceras utan kommer alltså på plats 25 eller lägre. Det kommunalägda Uddevalla Omnibus kör dessutom nästan all trafik i hela kommunen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2014, 19:47:27 PM
Samtidigt som Borås, som det här handlar om, inte ens är med i den översta halvan av listan. Många av de städer där Nobina kör är med på listans övre halva.
Detta är irrelevant eftersom den regionala trafikmyndigheten upphandlar trafiken i dessa kommuner precis som i vilka kommuner som helst. Det var inte det som insändaren ville. Jag tror inte att kommunala bolag skulle vara extra bra på att bedriva upphandlad trafik.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 september 2014, 20:04:18 PM
Man ska komma ihåg att detta inte avser tätortstrafik enbart utan all trafik inom resp kommun och där är det väl enbart Västerås kommun som gm VL kör allt i egen regi.
VL kör nästan(?) all trafik i Västerås kommun i egen regi.
Citat från: Ersa skrivet 06 september 2014, 20:28:23 PM
Intressant lista. Noterar att Norrtälje med sin "historiskt höga SL-kundnöjdhet" inte ens platsar in bland de 24 översta på denna lista, medan Stockholms kommun finns med.
Dessutom hamnar Skellefteå bara på 14:e plats, vilket även det talar mot att trafik i egen regi alltid skulle vara bättre.
I ärlighetens namn vet jag inte om jag tror vare sig på denna lista eller på SL:s egna kundnöjdhetsundersökningar. ::)
Skellefteå hamnar på 14:e plats av 42, det är ganska bra. Trafik i egen regi är långt ifrån alltid bäst.
Jag fick minsann artikeln publicerad på http://www.bt.se/debatt/traditionalism-att-behalla-boras-lokaltrafik%284439385%29.gm
(Länken korrigerad av admin)
Citat från: Svemicke skrivet 05 september 2014, 17:47:11 PM
Jag skrev ett svar på artikeln till BT:
"Vänsterpartisterna Lennart Andreasson och Ida Legnemark skriver i debattartikel att det vore bäst för Borås stad att Borås Lokaltrafik (BLAB) fortsätter bedriva stadstrafiken i staden och hoppas därmed att BLAB vinner överklagan och att upphandlingen, där Nobina tilldelats entreprenörskapet, ogiltigförklaras. Något jag ställer mig frågande till.
Tydligen kandiderar de båda till riksdagen. Då kommer de ju ut lite och får se att det inte finns så många kommuner kvar som bedriver kollektivtrafik i egen regi och det finns kanske en anledning till det?
Nobina har sina rötter i SJ-Buss. Det företaget grundades 1911, alltså 33 år innan BLAB. De kör stads- och regiontrafik på många orter i landet, bland annat i Malmö, där man avvecklade BLAB:s motsvarighet, Malmö Lokaltrafik, redan år 1993.
I vår regions största stad, Göteborg, vill man avveckla det kommunala bolaget, Göteborgs Spårvägars, bussdivision. Man har lämnat över den mesta trafiken till privata aktörer utan att "springa till mamma", det vill säga överklaga tilldelningsbeslut.
I Borås har vi en djurpark i kommunal regi som inte är självgående. Därför behöver vi inte ännu ett bolag som måste sponsras via skattsedeln.
BLAB väl beprövat? Må så vara, men det är Nobina också. Med fler år och fler verksamhetsorter i bagaget. Dessutom har Nobina högre krav på vagnpark (bussarna), personalen och deras kundbemötande. Det går inte att bete sig otrevligt mot kunder gång på gång i ett företag som Nobina, för då får man till slut se sig om efter nya arbetsuppgifter.
De båda vänsterpartisterna kunde inte heller komma med konkreta argument för ett bevarande av kommunens trafikbolag. År 2006 fick kommunen skjuta till skattemedel för att bolaget inte skulle gå i konkurs. Visserligen har BLAB hämtat sig ur detta och är idag rätt så välmående, men hur länge? Dessutom elimineras risken för att ett sådant slöseri med skattemedel eventuellt skall upprepas om trafiken tas över av Nobina. Då fråntas Borås stad det ekonomiska ansvaret för verksamheten.
Det är inte många kommuner som valt att behålla sina trafikbolag. Det finns ej heller någon anledning att göra det, då det finns aktörer på marknaden som kan sköta det lika bra - om inte bättre. Nobina kör många fler bussar i många fler städer än vad Borås Lokaltrafik någonsin kommer att göra. De har en helt annan kunskap och kompetens vad gäller att bedriva linjetrafik, så argumenten att behålla BLAB är inget annat än tafatta och helt baserade på traditionalism. Det är dags för en förändring av kollektivtrafiken i Borås och nu har vi chansen att få till den! Kasta då inte bort det! Dessutom tror jag att det hade varit smidigast om man avvecklat BLAB och flyttat över tillgångarna till den andra kommunala verksamheten redan innan upphandlingen."
Citat från: Svemicke skrivet 09 september 2014, 14:05:18 PM
Jag fick minsann artikeln publicerad på http://www.bt.se/debatt/traditionalism-att-behalla-boras-lokaltrafik%284439385%29.gm
Inte nog med det. Du föräras också en länk till din debattartikel på www.busstidningen.se Scrolla en bit nedåt.
Det var inte illa! Jag känner mig djupt hedrad! :)
Härligt Svemicke
//Bussmicke
www.bussmicke.se
För övrigt har jag snokat runt lite till gällande överklagan till högsta instans. BL är beredda att gå hur långt som helst oavsett vad. Därför har styrelsen tydligen beslutat att låta detta gå hur långt som helst. Det är ju verkligen vinna eller försvinna som gäller nu och ju längre de kan dra ut på försvinnandet, desto bättre är det ju för dem. Det är alltså Västtrafiks poängsystem som blir den avgörande punkten för BL:s existens.
Igår publicerades en insändare i Borås Tidning om Borås stads egna mark- och anläggningsföretag, och hur kommunen väljer att köra över konkurrerande verksamhet även inom den branschen. Paralleller kan dras till stadstrafikupphandlingen:
Olsson är inte trovärdig om näringslivet (http://www.bt.se/debatt/olsson-ar-inte-trovardig-om-naringslivet%284445603%29.gm#.VBPRKzUSZRU)
Citat från: Svemicke skrivet 12 september 2014, 18:38:14 PM
För övrigt har jag snokat runt lite till gällande överklagan till högsta instans. BL är beredda att gå hur långt som helst oavsett vad. Därför har styrelsen tydligen beslutat att låta detta gå hur långt som helst. Det är ju verkligen vinna eller försvinna som gäller nu och ju längre de kan dra ut på försvinnandet, desto bättre är det ju för dem. Det är alltså Västtrafiks poängsystem som blir den avgörande punkten för BL:s existens.
Dock är ju i normalfallet så att har man passerat Kammarrätten utan att få gehör så är det kört vad gäller att påverka utgången av upphandlingen, endast i ytterst sällsynta fall beviljar Högsta Förvaltningsdomstolen avtalsspärr. Detta innebär att utslaget saknar betydelse för annat än eventuellt skadestånd.
Det innebär att när en prövning i högre rätt eller i EU domstolen är avslutade är sannolikt Borås Lokaltrafik sedan länge ett avslutat kapitel. Frågan är om det skulle vara till fördel för kommuninnevånarna att driva en sådan osäker process med de kostnader i miljonklassen som det innebär.
Till skillnad från övriga anser jag nog att din insändare är både osaklig, onyanserad och närmast löjeväckande, men vi lever tack och lov i ett fritt land och var och en har rätt till sin åsikt...
Några tillägg bara;
Göteborgs Stad har inga planer på att avveckla GS Buss AB. Beslut fattades så sent som i somras att behålla GS Buss AB av strategiska skäl!
Även om du antagligen menar rätt så kan det ändå för den "vanlige Svensson" därute låta som att Göteborgs Stad - eller någon annan kommun för den delen - "lämnat över" trafik till privata aktörer eftersom dessa sköter detta bättre. Så är det naturligtvis inte, utan det är genom upphandlingar som trafik i kommunal regi övergått till privata aktörer. Och bara för påpekandets skull, det finns alltså inga juridiska skyldigheter för en kommun att upphandla t ex kollektivtrafik. Man kan alltså välja att behålla och driva den i egen regi, och för detta krävs inget tillstånd eller godkännande av t ex Västtrafik som inte har juridisk rätt att blanda sig i kommunala angelägenheter.
Även om du skönmålar Nobina, (jobbar du där idag eller fikar du efter anställning där?), så finns det flera exempel runt om i landet där man missköter såväl trafik som underhåll av fordon. Nobina utmärker sig inte alls i det avseendet när det handlar om att vara ett välskött företag i jämförelse med andra aktörer på marknaden.
Citat från: AL skrivet 13 september 2014, 19:49:03 PM
Göteborgs Stad har inga planer på att avveckla GS Buss AB. Beslut fattades så sent som i somras att behålla GS Buss AB av strategiska skäl!
Nja, man fick ingen intresserad köpare till GS Buss
Det var vid ett tidigare försök - och när GS Buss AB hade en större trafikvolym. Vid denna senaste omgång var det däremot aldrig aktuellt att annonsera ut GS Buss AB eftersom kommunstyrelsen och kommunfullmäktige beslutade att inte sälja bolaget!
Det finns ju inget självändamål att driva ett kommunalt trafikbolag utan det bör ju åtminstone gå +/- 0
Det gör ju tyvärr inte GS Buss som redovisat 240 Mkr i förlust på 5 år.
Ett sådant bolag är givetvis omöjligt att sälja om man tänkt sig få betalt, den enda möjlighet att sälja är förmodligen att göra ett paket av hela GS där köparen s a s fick den förlusttyngda bussdelen på köpet.
Du får nog uppdatera dig en aning... ::)
Citat från: AL skrivet 14 september 2014, 12:35:15 PM
Du får nog uppdatera dig en aning... ::)
Uppgifterna från www.allabolag.se :-)
2009 -49,8 Mkr
2010 -97 Mkr
2011 -57,8 Mkr
2012 -15,7 Mkr
2013 -22,5 Mkr
Visserligen har resultatet förbättrats till 2012 men omsättningen halverades nästan fram till 2013 och då ökade förlusterna på nytt.
I förhållande till omsättningen så spelar man i samma division som Veolia, Arriva mfl
De siffrorna som presenteras gällande GS-buss är från tiden då man satt med förlusttyngda avtal. Centrumavtalet sägs vara mer lönsamt, så jag ser fram emot att se siffrorna för 2014!
/Merikarhu
Citat från: Merikarhu skrivet 14 september 2014, 16:34:10 PM
De siffrorna som presenteras gällande GS-buss är från tiden då man satt med förlusttyngda avtal. Centrumavtalet sägs vara mer lönsamt, så jag ser fram emot att se siffrorna för 2014!
/Merikarhu
Centrumavtalet drog ju igång sommaren 2012 samtidigt som man tappade det andra, 2013 års siffror innehåller därför enbart denna trafik.
Om man jämför med Borås Lokaltrafik som i några år visat väldigt goda resultat kan man med rätt ifrågasätta om det inte vore bättre för skattebetalarna att sälja ut hela koncernens driftverksamhet för att på så sätt bli av med busstrafiken.
Citat från: AL skrivet 13 september 2014, 19:49:03 PM
Till skillnad från övriga anser jag nog att din insändare är både osaklig, onyanserad och närmast löjeväckande, men vi lever tack och lov i ett fritt land och var och en har rätt till sin åsikt...
Utveckla gärna grunderna för ovan nämnda företeelser
Citat från: AL skrivet 13 september 2014, 19:49:03 PM
Några tillägg bara;
Göteborgs Stad har inga planer på att avveckla GS Buss AB. Beslut fattades så sent som i somras att behålla GS Buss AB av strategiska skäl!
Även om du antagligen menar rätt så kan det ändå för den "vanlige Svensson" därute låta som att Göteborgs Stad - eller någon annan kommun för den delen - "lämnat över" trafik till privata aktörer eftersom dessa sköter detta bättre. Så är det naturligtvis inte, utan det är genom upphandlingar som trafik i kommunal regi övergått till privata aktörer. Och bara för påpekandets skull, det finns alltså inga juridiska skyldigheter för en kommun att upphandla t ex kollektivtrafik. Man kan alltså välja att behålla och driva den i egen regi, och för detta krävs inget tillstånd eller godkännande av t ex Västtrafik som inte har juridisk rätt att blanda sig i kommunala angelägenheter.
Möjligt att man fattat ett sådant beslut. Faktum KVARSTÅR; GS har INTE överklagat en upphandling i stil med den BLAB nu överklagat. Arriva var dessutom tänkvärd köpare för GS Buss, men det blev inget köp. Nästa steg är ju då att medvetet förlora upphandlingar/ej lägga anbud.
Citat från: AL skrivet 13 september 2014, 19:49:03 PM
Även om du skönmålar Nobina, (jobbar du där idag eller fikar du efter anställning där?), så finns det flera exempel runt om i landet där man missköter såväl trafik som underhåll av fordon. Nobina utmärker sig inte alls i det avseendet när det handlar om att vara ett välskött företag i jämförelse med andra aktörer på marknaden.
Jobbar du på BL? Jag brukar nämligen motta anklagelser och invektiv när jag klart visar att jag inte står på deras sida och helst ser bolaget gå upp i rök så fort som möjligt.
Nja, det är både barnsligt och onyanserat att spekulera i motpolens intentioner i debatten. Var jag arbetar spelar ingen roll. Ej heller är det en mer onyanserad skönmålning än den som de båda vänsterpartisterna framlade i sin debattartikel gällande det kommunala bolag, vilket man ansåg oersättligt. Faktum är ju att man kan ta bort bolaget i morgon och ingen skulle märka av förlusten mer än de som kommit upp sig i bolaget och fått förmåner därigenom. Där bland annat arvoderade politiker i bolagets styrelse.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 september 2014, 17:18:16 PM
Centrumavtalet drog ju igång sommaren 2012 samtidigt som man tappade det andra, 2013 års siffror innehåller därför enbart denna trafik.
Om man jämför med Borås Lokaltrafik som i några år visat väldigt goda resultat kan man med rätt ifrågasätta om det inte vore bättre för skattebetalarna att sälja ut hela koncernens driftverksamhet för att på så sätt bli av med busstrafiken.
GS tappade Hisingen 2013 och därför är siffrorna som rör verksamhetsår 2014 de som är intressanta att se, då man enbart står med ett trafikavtal.
/Merikarhu
Nya turer i tvisten.
http://www.bt.se/nyheter/boras/nya-turer-i-upphandlingen(4457453).gm?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+bt-nyheter+%28BT+Nyheter%29
Att dem aldrig ger sig! Detta ger ingen fördel till dem anställda som skall gå och vara oroliga!
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 19 september 2014, 23:05:15 PM
Att dem aldrig ger sig! Detta ger ingen fördel till dem anställda som skall gå och vara oroliga!
Oron blir väl i och för sig inte mindre om någon annan tar över. Men det är ju bra om den begränsas till period.
Fortfarande förstår jag inte. Kammarrätten har gett Västtrafik rätt och därför bett förvaltningsdomstolen att titta på några saker som de tydligen missat i sin första dom. Just beslutet att återremittera till förvaltningsdomstolen kan väl i och för sig överklagas men det torde vara närmast obefintlig chans att högsta förvaltningsdomstolen tar upp ärendet.
Jag antar att gången om ärendet får löpa på utan överklagan är att förvaltningsdomstolen antingen säger "visst, vi tänkte inte på det" och kammarrättens dom alltså gäller. Eller också att de säger "jo, vi menade så här" och returnerar det till kammarrätten, som på nytt tittar på ärendet och fastställer domen till endera partens förmån. Först då torde det vara läge för BL att överklaga om domen inte går deras väg (eller motsvarande för Västtrafik). Genom att överklaga redan nu frånsäger sig BL den möjligheten så vitt jag förstår.
Dessutom om vd Holmqvist är rätt citerad så har han missförstått vad frågan gäller. Den gäller inte BL:s överlevnad utan den gäller att ge boråsarna en så bra tätortstrafik som möjligt.
Enligt SR Sjuhärads nyhetssändning idag kl. 13.30 tar inte Högsta förvaltningsdomstolen upp ärendet.
Edit: Borås Tidning har nu en artikel i ämnet.
BT: BL får inte prövningstillstånd (http://www.bt.se/nyheter/boras/bl-far-inte-provningstillstand%284479864%29.gm)
Börjar inte BL´s beteende likna det vi brukar beskriva som Rättshaverist?
Citat från: pegee skrivet 07 oktober 2014, 12:23:59 PM
Börjar inte BL´s beteende likna det vi brukar beskriva som Rättshaverist?
Jo! Frågan gäller inte längre vem som bäst och billigast kan köra tätortstrafiken i Borås under nästa avtalsperiod utan om Borås Lokaltrafik skall fortleva. Det är inget som man skall avgöra i domstol tycker jag.
Nu har det till Förvaltningsrätten återförvisade målet avgjorts i sin helhet, domen som kom häromdagen gick Borås Lokaltrafik emot, nu återstår bara att ännu en gång överklaga till kammarrätten.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 november 2014, 12:49:49 PM
Nu har det till Förvaltningsrätten återförvisade målet avgjorts i sin helhet, domen som kom häromdagen gick Borås Lokaltrafik emot, nu återstår bara att ännu en gång överklaga till kammarrätten.
Och om någon av parterna är missnöjda med domen att begära prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen. Fallet kan också tas upp i EU-domstolen men det hindrar i alla fall inte att avtal kan skrivas innan saken är prövad där.
Jag gissar att det slutar med att Västtrafik kommer att få göra om upphandlingen oavsett vad Kammarrätten kommer fram till vid ett eventuellt överklagande.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 november 2014, 17:30:17 PM
Och om någon av parterna är missnöjda med domen att begära prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen. Fallet kan också tas upp i EU-domstolen men det hindrar i alla fall inte att avtal kan skrivas innan saken är prövad där.
Jag gissar att det slutar med att Västtrafik kommer att få göra om upphandlingen oavsett vad Kammarrätten kommer fram till vid ett eventuellt överklagande.
En överprövning i Högsta Förvaltningsdomstolen brukar ytterst sällan förknippas med avtalsspärr, sedan är det inte alls säkert att BL får prövningstillstånd ens i Kammarrätten.
Av vilken anledning skulle Västtrafik få göra om upphandlingen om nu förvaltningsrättens dom står sig alternativt fastställs av Kammarrätten?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 november 2014, 17:35:29 PM
En överprövning i Högsta Förvaltningsdomstolen brukar ytterst sällan förknippas med avtalsspärr, sedan är det inte alls säkert att BL får prövningstillstånd ens i Kammarrätten.
Av vilken anledning skulle Västtrafik få göra om upphandlingen om nu förvaltningsrättens dom står sig alternativt fastställs av Kammarrätten?
Därför att situationen har ändrat sig rätt rejält under de cirka tre års dröjsmål det varit innan Nobina i så fall skulle få trafiken. Men om Nobina vill acceptera detta så är det inget jag har något att invända mot - tvärtom.
Borås Lokaltrafik har avtal med Västtrafik att få fortsätta köra nio månader efter det domen vunnit laga kraft. Så det blir alltså allra minst till augusti 2015 de får köra. Under den tiden kommer det att komma nio nya bussar till Borås och tätortstrafiken på linjerna 2, 5 och 7 kommer att få betydligt tätare trafik under maxtimmarna.