(http://i1300.photobucket.com/albums/ag97/Peter19491/e2bce10b-cbb6-4f0b-a338-ab3becb606b8_zpsb291d535.jpg)
Hej !
Bilden tagen september 2011 vid Järnvägsmusem i Gävle i samband med JVM-dagen och SJ Buss 100 år.
Mvh Peter Ö
Trevligt!
Peter har inte möjligen en bild på SJ 3038 i sin glans dagar? Den som står/stod på en skrotgård i Lindefallet.
Hej !
Svaret är tyvärr nej på din fråga. Var det X 118 eller X 170 ?
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 23 augusti 2014, 15:13:51 PM
Hej !
Svaret är tyvärr nej på din fråga. Var det X 118 eller X 170 ?
Mvh Peter Ö
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/3038.jpg)
X 170 tror jag det står.
Hej igen !
Tack för bilderna på X 170, den tillsammans med X 118 kommer jag mycket väl ihåg från 60-talet i gamla färgsättningen.
Bussarna med släp gick till Bollnäs - Edsbyn.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 23 augusti 2014, 17:22:12 PM
Hej igen !
Tack för bilderna på X 170, den tillsammans med X 118 kommer jag mycket väl ihåg från 60-talet i gamla färgsättningen.
Bussarna med släp gick till Bollnäs - Edsbyn.
Mvh Peter Ö
Kanske står den kvar än idag, säkerligen räddningsbar för den med tid och pengar då den var rätt komplett.
Vad har 3038 för historia? Den verkar inte ombyggd för högertrafik. Slopades den redan före dagen H? Den kan ju max ha varit sex-sju år då.
Citat från: Mr U skrivet 23 augusti 2014, 17:56:07 PM
Vad har 3038 för historia? Den verkar inte ombyggd för högertrafik. Slopades den redan före dagen H? Den kan ju max ha varit sex-sju år då.
Den och flera systrar från Gävleborg avfördes efter högertrafikens införande, sannolikt ansågs det inte lönsamt att halvombygga dessa smalare CF i någon större omfattning.
En orörd vänstertrafik- CF! Borde helt klart bevaras, Magnus Knutsson vore väl rätt man!
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2014, 18:54:23 PM
En orörd vänstertrafik- CF! Borde helt klart bevaras, Magnus Knutsson vore väl rätt man!
Magnus har väl redan en sådan.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 augusti 2014, 19:18:10 PM
Magnus har väl redan en sådan.
Ja, men det är "snikombyggen" som blivit av med vänsterdörrarna och fått högerdörr bakom framaxeln. Den här bussen på bilderna ovan har tydligen inte blivit ombyggd alls. Mycket märkligt att den hamnat på skroten så tidigt. Det vore ju sensationellt att kunna visa upp en helt original oombyggd vänstertrafik-CF. Konstigt att de inte övertogs av HTK och sändes till Pakistan.
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2014, 19:26:14 PM
Ja, men det är "snikombyggen" som blivit av med vänsterdörrarna och fått högerdörr. Den här bussen på bilderna ovan har tydligen inte blivit ombyggd alls. Mycket märkligt att den hamnat på skroten så tidigt.
Ja den var intakt i vänsterutförande, tänk dock på att det är några år sedan bilderna togs, ett besök krävs nog för att utröna dagsformen.
X174 bör vara det korrekta numret vara för 3038. Såld 1971-06-30 till Vedmora och jag vill nog påstå att den har högerdörr..
Då rullade den ett tag i högertrafik för SJ men man valde inte att ta bort vänsterdörrarna trots allt. Några enstaka har jag sett med vänster bakdörr kvar.
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 augusti 2014, 21:37:11 PM
X174 bör vara det korrekta numret vara för 3038. Såld 1971-06-30 till Vedmora och jag vill nog påstå att den har högerdörr..
Jag tror som Greger att den har högerdörr men vänsterdörrarna kvar. Ger tillfälle att visa en bild som jag tror jag visat förr på en "Snik-CF" hos SJ Hälsingborgs Billinjegrupp sommaren 1968. Där kan man väl tro att vänsterframdörren inkl teknik fått ny placering på höger sida? Eller kanske inte, "snikdörrarna" hade ju inte glas nertill. Men hade det inte varit bättre att flytta vänsterbakdörren så hade föraren fått behålla sikten åt vänster från förarplatsen? Kanske man prioriterade frågan om drag etc. för föraren?
Hm enligt Svensk busshistoria har den här bussen tidigare haft A-regnummer så den har väl ett förflutet i Stockholm då. Helsingborg släppte ju ifrån sig en del CF76 till Stockholm modell omställningsbussar (sådana som senare blev SL H65A) så den här var väl något man fick tillbaka från Stockholm då. Principen är tydlig, udda bussar i trafik på mindre belastade linjer, medan "rena" utföranden gick i mer krävande trafik före och efter dagen H. Egentligen ganska så självklart.
Mr H
(http://i37.tinypic.com/2urkt4l.jpg)
SJ gjorde väl en hel del rockader i samband med dagen H. Vänsterstyrda CF till Stockholm och högerstyrda "snik-CF" till landsorten. SJ på landsorten hade väl endast sju vänsterstyrda CF efter dagen H: sex CF 66 (4073-4078) och den där enstaka CF 65 som konverterades (4002).
Citat från: Mr U skrivet 24 augusti 2014, 11:40:19 AM
SJ gjorde väl en hel del rockader i samband med dagen H. Vänsterstyrda CF till Stockholm och högerstyrda "snik-CF" till landsorten. SJ på landsorten hade väl endast sju vänsterstyrda CF efter dagen H: sex CF 66 (4073-4078) och den där enstaka CF 65 som konverterades (4002).
Ja, SJ:s filosofi var ju att staden och landsorten skulle skifta vagnpark vid Dagen H. Innebar att landsorten fick dras med provisorier i flera år före och många år efter Dagen H.
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 augusti 2014, 12:28:55 PM
Ja, SJ:s filosofi var ju att staden och landsorten skulle skifta vagnpark vid Dagen H. Innebar att landsorten fick dras med provisorier i flera år före och många år efter Dagen H.
Jodå, fast i serien 3034-3053 som fanns i Y- och X-län(3045-3053 ditflyttade från Stlmsområdet) så utmönstrades faktiskt samtliga redan i början av 70-talet, några t o m redan 1969.
Men det stämmer att det fanns kvar delombyggda CF:ar ända till slutet av 70-talet.
Det var återvinning som gällde på den tiden och man var rädd om skattebetalarnas pengar. Många avdankade SJ vänstertrafik- CF gick sedan till försvaret för ytterligare många års tjänst med nederdelen i militärgrönt. Sedan blev de husbilar och liknande efter att ha sålts via FFV.
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/christian/SJ_3038_0_vid_Lindefallet_2000_08_09.jpg)
SJ 3038 med högerdörr. Foto 2000-08-09.
Med vänlig hälsning
Christian
Är vit ratt original på denna? Hade inte de tidiga CF:n svart ratt?
Även med högerdörr är den klart intressant eftersom den har vänsterdörrarna kvar!
Hej! Med inv.nr. 3038 bör bussen vara från 1960 och "född" med vit ratt, som svar på mr U:s undran, men som nämnts hade de första CF:arna från 1959 svarta tvåekrade. Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 04 september 2014, 21:06:12 PM
Hej! Med inv.nr. 3038 bör bussen vara från 1960 och "född" med vit ratt, som svar på mr U:s undran, men som nämnts hade de första CF:arna från 1959 svarta tvåekrade. Hälsn. BengaB40
Tack för info.