...i SL-trafiken i Roslagen.
Som tidigare berättat i annan tråd kommer det på måndag morgon att rulla lite mer intressanta fordon på tågersättningen på 28orna mellan Österskär och Galoppfältet. Detta då Arriva kallat in hjälp från externa parter för att själva klara av 21orna och 27orna.
Fridströms ställer upp med tre bussar från ottan, varvid två dock avviker vid åttatiden, och lämnar
lågentré-Vesten kvar med de övriga inhyrda. Det blir inte bara ett återseende för normalgolvet, utan även den helt manuella växellådan som fasades ut från SL-trafiken i Roslagen senast sommaren 2011.
Fotoläge för intresserade.
Går dagligen normalgolvsbussar i SL-trafiken, så vad är det tillfälliga? Är det bara Fridströms som kör, eller kör andra också, förstår inte riiiktigt?
Nåja, ska nog försöka få mig tid och SL-kort för resan dit, så mig ser ni nog där! :)
Rubrik redigerad. Detta gäller givetvis den norra halvan av länet, där lågbyggt normalgolv numera är det värsta tänkbara brott du kan begå mot landstinget.
Det är Interbus som lyckats få betalt för att köra, och de har i sin tur fått ta in hjälp från andra för att klara av uppdraget. Så det blir nog snarare äkta "höggolv" till skillnad från normalgolv. (Ty höggolv och normalgolv är inte samma sak)
Från Galoppfältet går det vissa turer Interbus-bussar på ersättningen. Så ni vet :)
Jag kommer efter lunch och tittar till hållplatsen.. :)
Fanns en hel del kul att titta på. Ångrar inte att jag åkte ut dit innan eftermiddagsrusningen vid Danderyds sjh.
Tack för detta tips. Tog enstaka bilder på 27B vid Galoppfältet och 27A i Danderyd men inget upphetsande, bara vanliga linjevagnar.
Jag visar här enbart det intressanta, nämligen 28M och 28R.
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/B/Busline+Sweden/Busline+Sweden+UTA751+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/B/Busline+Sweden/Busline+Sweden+XEE533+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/F/Fridstr%C3%B6ms+Busstrafik/Fridstr%C3%B6ms+Busstrafik+RNM025+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22b.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/F/Fridstr%C3%B6ms+Busstrafik/Fridstr%C3%B6ms+Busstrafik+RNM025+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22c.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/G/Glad%C3%B6+Buss/Glad%C3%B6+Buss+EGP555+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/H/Haga+Trafik/Haga+Trafik+DSN109+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/H/Haga+Trafik/Haga+Trafik+DSN109+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22b.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/I/Idrefjallens+Buss+&+Taxi/Idrefj%C3%A4llens+Buss+&+Taxi+APP062+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/M/Midbus/Midbus+EGD312+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Str%C3%B6mma+Buss/000+-+Ekmanbuss/Str%C3%B6mma+Buss+19+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22b.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Str%C3%B6mma+Buss/000+-+Ekmanbuss/Str%C3%B6mma+Buss+19-405+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Str%C3%B6mma+Buss/400+-+Interbus/Str%C3%B6mma+Buss+405+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Str%C3%B6mma+Buss/400+-+Interbus/Str%C3%B6mma+Buss+409+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Str%C3%B6mma+Buss/500+-+Interbus/Str%C3%B6mma+Buss+507+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22b.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Str%C3%B6mma+Buss/500+-+Interbus/Str%C3%B6mma+Buss+509+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Str%C3%B6mma+Buss/500+-+Interbus/Str%C3%B6mma+Buss+511+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/St%C3%A5ng%C3%A5buss/St%C3%A5ng%C3%A5buss+Trafik/600/St%C3%A5ng%C3%A5buss+Trafik+605+Galoppf%C3%A4ltet,T%C3%A4by+2014-08-22.jpg/_img900.jpg)
Äntligen vettiga dest skyltar för turistarna :)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 augusti 2014, 15:06:13 PM
Äntligen vettiga dest skyltar för turistarna :)/Ulf
Samt SL-bussarna, då de bägge linjerna 28 dessvärre inte finns inlagda i PC:n (som synes på RNM025). På "Extra tur" i systemet finns idag bara ersättningstrafik mellan Östra station och Hägernäs inlagd.
Vem det är på Arriva eller Strömma som låtit tillverka skyltarna vet jag ej, men jag instämmer att de blev bra! :)
Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2014, 23:26:15 PM
Samt SL-bussarna, då de bägge linjerna 28 dessvärre inte finns inlagda i PC:n (som synes på RNM025). På "Extra tur" i systemet finns idag bara ersättningstrafik mellan Östra station och Hägernäs inlagd.
Vem det är på Arriva eller Strömma som låtit tillverka skyltarna vet jag ej, men jag instämmer att de blev bra! :)
Enligt uppgift är det Fridströms som fått trafiken av Arriva (pga den oplanerade förlängningen då) och i sin tur dom som hyrt in de andra. Vet du om det stämmer?
Citat från: buskörare skrivet 24 augusti 2014, 15:08:04 PM
Enligt uppgift är det Fridströms som fått trafiken av Arriva (pga den oplanerade förlängningen då) och i sin tur dom som hyrt in de andra. Vet du om det stämmer?
Nej, Interbus kör på uppdrag av Arriva. Interbus tar i sin tur in underentreprenörer (bl.a. Fridströms).
Skyltarna har tagits fram av Arriva.
Citat från: Karsten skrivet 24 augusti 2014, 15:20:09 PM
Nej, Interbus kör på uppdrag av Arriva. Interbus tar i sin tur in underentreprenörer (bl.a. Fridströms).
Skyltarna har tagits fram av Arriva.
Tänkte nästan att det var så. Tack!!
Fridströms har idag bara en egen (ej leasad) SL-buss som går att använda på all slags ersättningstrafik oavsett storoperatör. Eller inte så "bara". Att hitta tre förare per trafikdygn enbart till denna enda buss, vars motor knappt hinner svalna under de få timmarnas nattvila, är det nog tillräckligt mycket arbete med.
När är det sagt att tågen åter ska börja gå till Österskär?
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2014, 15:50:34 PM
Fridströms har idag bara en egen (ej leasad) SL-buss som går att använda på all slags ersättningstrafik oavsett storoperatör. Eller inte så "bara". Att hitta tre förare per trafikdygn enbart till denna enda buss, vars motor knappt hinner svalna under de få timmarnas nattvila, är det nog tillräckligt mycket arbete med.
När är det sagt att tågen åter ska börja gå till Österskär?
Har ni inte dessutom 4 Setror (varav en SL målad) och 1 8700 i firman? eller är jag dåligt uppdaterad ?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 augusti 2014, 16:03:36 PM
Har ni inte dessutom 4 Setror (varav en SL målad) och 1 8700 i firman? eller är jag dåligt uppdaterad ?
Jovisst, men i första hand är det ju Vesten med lågentre, dubbla mittdörrar och PC/biljettmaskin som efterfrågas av större operatörer när det gäller ersättningar inom SL-trafiken. De övriga har idag fullt upp med skolkörningarna dagtid och en hel del beställningar kvällar och helger.
UL-Setran är idag firmalackad vit.
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2014, 16:08:12 PM
Jovisst, men i första hand är det ju Vesten med lågentre, dubbla mittdörrar och PC/biljettmaskin som efterfrågas av större operatörer när det gäller ersättningar inom SL-trafiken. De övriga har idag fullt upp med skolkörningarna dagtid och en hel del beställningar kvällar och helger.
UL-Setran är idag firmalackad vit.
Det låter ju bra det, bussarna ska rulla så mycket det bara går.
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2014, 15:50:34 PM
Fridströms har idag bara en egen (ej leasad) SL-buss som går att använda på all slags ersättningstrafik oavsett storoperatör. Eller inte så "bara". Att hitta tre förare per trafikdygn enbart till denna enda buss, vars motor knappt hinner svalna under de få timmarnas nattvila, är det nog tillräckligt mycket arbete med.
När är det sagt att tågen åter ska börja gå till Österskär?
8 september är nästa bud.
Kopplingspedalen och den manuella växellådan, har dom synts till?......
.....Och om man fick trafik och "lyckats få betalt", hur gjorde man då?
Det borde intressera flera att veta hur det gick till i upphandlad trafik.....
Citat från: TageK skrivet 24 augusti 2014, 20:24:26 PM
Kopplingspedalen och den manuella växellådan, har dom synts till?......
.....Och om man fick trafik och "lyckats få betalt", hur gjorde man då?
Det borde intressera flera att veta hur det gick till i upphandlad trafik.....
Ja jag hoppas att ni inte kör ideellt Tage :-)
Sedan är jag rätt för att kopplingspedalen lyste med sin frånvaro i a f på de avbildade bussarna.
Ring i god tid nästa gång så kanske jag kan skaka fram en manuellt växlad MB :-)
Citat från: TageK skrivet 24 augusti 2014, 20:24:26 PM
Kopplingspedalen och den manuella växellådan, har dom synts till?......
.....Och om man fick trafik och "lyckats få betalt", hur gjorde man då?
Det borde intressera flera att veta hur det gick till i upphandlad trafik.....
Jodå, UHC531 gick enligt planerna första morgonen, som första buss med kopplingspedal i SL-trafik i området sedan sommaren 2011. Om någon fick den på bild återstår att se.
Att Strömma lyckades få betalt av Arriva var ju bra. Det är ju ingen hemlighet att det inte finns några pengar i E20-avtalet idag, och därför har vi i Rimbo tyvärr inte fått köra en meter RB-ersättning från trafikstarten fram tills denna vecka. Hur Strömma fick trafiken tilldelad av Arriva vet jag inte, men är heller inte direkt intresserad.
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2014, 22:29:30 PM
Jodå, UHC531 gick enligt planerna första morgonen, som första buss med kopplingspedal i SL-trafik i området sedan sommaren 2011. Om någon fick den på bild återstår att se.
Att Strömma lyckades få betalt av Arriva var ju bra. Det är ju ingen hemlighet att det inte finns några pengar i E20-avtalet idag, och därför har vi i Rimbo tyvärr inte fått köra en meter RB-ersättning från trafikstarten fram tills denna vecka. Hur Strömma fick trafiken tilldelad av Arriva vet jag inte, men är heller inte direkt intresserad.
Strömma och Arriva verkar ju ha nått ihop, eftersom dom körde på Saltsjöbaneersättningen också.
Blanda inte äpplen och päron:
Saltsjöbanans olycka var oplanerad.
Förfrågan från tågoperatören gick ut direkt efter olyckan och det enda bussbolaget som kunde garantera beställaren trafik var Strömma Buss.
Citat från: TageK skrivet 25 augusti 2014, 20:56:08 PM
Blanda inte äpplen och päron:
Saltsjöbanans olycka var oplanerad.
Förfrågan från tågoperatören gick ut direkt efter olyckan och det enda bussbolaget som kunde garantera beställaren trafik var Strömma Buss.
Det skulle alltså vara en slump att just dessa 2 kört ihop förr?
Citat från: buskörare skrivet 25 augusti 2014, 21:05:32 PM
Det skulle alltså vara en slump att just dessa 2 kört ihop förr?
Som Tage skriver är det få företag som har kapaciteten att samordna så stora uppdrag. Strömma och Flygbussarna (inkl bägge bolagens olika samarbetspartners) torde vara två av de få som klarar av sådana omfattande uppdrag på kort varsel.