Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: norrlandskusten skrivet 28 juli 2014, 18:34:23 PM

Titel: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: norrlandskusten skrivet 28 juli 2014, 18:34:23 PM
En mycket fin O-ringen vecka avslutades i fredags förra veckan och som aktiv yrkesförare och orienterare tänkte jag eftersom igen annan gjort det nu göra ett inlägg om busstransorterna under O-ringen i Skåne.

Till de olika etapperna (5 etapper på 4 platser) åkte vi alla dagar bussar från Kristianstad. En av dagarna kördes det också en buss från bilparkeringen. Detta eftersom bilarna parkerades cirka 25 minuter bort från själva etappen.

Man kan både dela ut ris och ros som betyg för hur bussningen fungerade.
När det fungerade, så fungerade det riktigt bra. Det var inga eller nästa inga köer vilket var väldigt bra för oss tävlande.
När det däremot inte fungerade, så fungerade det inte alls. Bland annat när vi skulle åka ut på sista etappen så väntade vi i kö i över en halvtimme utan att några bussar syntes till. Man hade också problem med parkeringsbussen där det skapades långa köer.

Det som gör mig förvånad i ett annars mycket bra ordnat arrangemang är att jag vid flera tillfällen hörde chaufförer prata med varandra om att de kört för länge och att det inte få sina raster. Jag antar att det inte var meningen att någon skulle höra detta men är detta verkligen ok att inte raster och körtider ska hållas?
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 juli 2014, 20:06:46 PM
Lade Du märke till vilka fordon som gick där och vilka företag som körde ?

Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: Clabbe skrivet 28 juli 2014, 20:31:08 PM
I en sådan organisation kan det ju uppstå hakar: ....  Och skulle en turlista köras efter så blev det säkert inte bra det heller.
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: MrBrave skrivet 30 juli 2014, 17:28:37 PM
Att det på femte etappen blev ett uppehåll på en halvtimma berodde på en trafikolycka som stängde av E22:an. Knappast något som kan belasta bussningen
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 juli 2014, 17:41:30 PM
Citat från: S Svensson skrivet 28 juli 2014, 20:06:46 PM
Lade Du märke till vilka fordon som gick där och vilka företag som körde ?

Sohlbergs hade kontraktet.
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2014, 17:48:03 PM
Citat från: S Svensson skrivet 28 juli 2014, 20:06:46 PM
Lade Du märke till vilka fordon som gick där och vilka företag som körde ?

I det här inlägget berättas om att Sohlberg Buss hade kontraktet och vilka  underentreprenörer som skulle vara med.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,63261.msg445410.html#msg445410
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: Sundås skrivet 01 augusti 2014, 13:56:10 PM
Citat från: MrBrave skrivet 30 juli 2014, 17:28:37 PM
Att det på femte etappen blev ett uppehåll på en halvtimma berodde på en trafikolycka som stängde av E22:an. Knappast något som kan belasta bussningen

Stämmer bra. Det var något som låg utanför kontrollen.
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: Sundås skrivet 01 augusti 2014, 14:01:58 PM
Citat från: norrlandskusten skrivet 28 juli 2014, 18:34:23 PM
Det som gör mig förvånad i ett annars mycket bra ordnat arrangemang är att jag vid flera tillfällen hörde chaufförer prata med varandra om att de kört för länge och att det inte få sina raster. Jag antar att det inte var meningen att någon skulle höra detta men är detta verkligen ok att inte raster och körtider ska hållas?

Jag har fått förklarat för mig en del av diskussionerna som var och dessa handlade nästan uteslutande om okunskap. Bland annat var det frågor om skillnaden mellan omloppstid och körtid, men de flesta frågetecken gick lätt att reda ut.  :)
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 augusti 2014, 14:08:19 PM
Citat från: Sundås skrivet 01 augusti 2014, 14:01:58 PM
Jag har fått förklarat för mig en del av diskussionerna som var och dessa handlade nästan uteslutande om okunskap. Bland annat var det frågor om skillnaden mellan omloppstid och körtid, men de flesta frågetecken gick lätt att reda ut.  :)

Erfarna chaufförer bör nog ha goda kunskaper i vad som gäller inom regelverket så det verkar konstigt att det kan uppstå sådana frågetecken?. På fordon med digital skrivare så ser man ju ganska snart om man ligger inom regelverket eller ej.
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: Sundås skrivet 01 augusti 2014, 14:58:36 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 augusti 2014, 14:08:19 PM
Erfarna chaufförer bör nog ha goda kunskaper i vad som gäller inom regelverket så det verkar konstigt att det kan uppstå sådana frågetecken?. På fordon med digital skrivare så ser man ju ganska snart om man ligger inom regelverket eller ej.

Ponera till exempel detta (ett exempel jag fick förklarat, bortse från tiderna): Arbetstiden började i sig vid 06.00 med förflyttning till uppställningsplatsen för bussarna. Dock startades inte bussen och kortet sattes inte i förrän 07.30, då just denne chaufförs kolonn skulle gå iväg. Körtiden började alltså först då. Någon chaufför hävade å det bestämdaste att denne var tvungen att ta rast vid 10.30, eftersom det då hade förlöpt 4,5 timmars arbetstid. Körtiden räcker ju i det här fallet dock fram till 12.00.

Detta var frågor som kom från erfarna chaufförer. Trots digital färdskrivare.

Kanske skall tilläggas att det fanns självklart marginal i körpassen inför eventuella förseningar.
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: mittlinje skrivet 01 augusti 2014, 15:13:16 PM
Enligt uppgift jag fått mig berättat från chaufförer så var inte personallogistiken bra, mycket det brast på, inte enbart kör- och vilotider utan även möjlighet till toalettbesök, vatten med mera. Boende var toppen.
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 augusti 2014, 16:22:14 PM
Citat från: Sundås skrivet 01 augusti 2014, 14:58:36 PM
Ponera till exempel detta (ett exempel jag fick förklarat, bortse från tiderna): Arbetstiden började i sig vid 06.00 med förflyttning till uppställningsplatsen för bussarna. Dock startades inte bussen och kortet sattes inte i förrän 07.30, då just denne chaufförs kolonn skulle gå iväg. Körtiden började alltså först då. Någon chaufför hävade å det bestämdaste att denne var tvungen att ta rast vid 10.30, eftersom det då hade förlöpt 4,5 timmars arbetstid. Körtiden räcker ju i det här fallet dock fram till 12.00.

Detta var frågor som kom från erfarna chaufförer. Trots digital färdskrivare.

Kanske skall tilläggas att det fanns självklart marginal i körpassen inför eventuella förseningar.

Det känns som frågeställningar man brukar få från helt gröna förare eller från dem som enbart kört tätorts - eller liknande linjetrafik tidigare, en förare som kör beställningstrafik har lärt sig dessa regler efter någon vecka :-) om han/hon missat vad som gäller under utbildningen.
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: Blue skrivet 01 augusti 2014, 16:30:43 PM
Citat från: Sundås skrivet 01 augusti 2014, 14:58:36 PM
Ponera till exempel detta (ett exempel jag fick förklarat, bortse från tiderna): Arbetstiden började i sig vid 06.00 med förflyttning till uppställningsplatsen för bussarna. Dock startades inte bussen och kortet sattes inte i förrän 07.30, då just denne chaufförs kolonn skulle gå iväg. Körtiden började alltså först då. Någon chaufför hävade å det bestämdaste att denne var tvungen att ta rast vid 10.30, eftersom det då hade förlöpt 4,5 timmars arbetstid. Körtiden räcker ju i det här fallet dock fram till 12.00.

Detta var frågor som kom från erfarna chaufförer. Trots digital färdskrivare.

Kanske skall tilläggas att det fanns självklart marginal i körpassen inför eventuella förseningar.

Hade man inte rast från 06:00 till 07:30 så har man ju varit tillgänglig och borde egentligen satt i kortet redan när man anlände till bussen och då kan man bara jobba till klockan 10:30.
Det är bara resor mellan hemmet och stationeringsorten som är undantagna från arbetstidsreglerna.

Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: mittlinje skrivet 01 augusti 2014, 17:26:11 PM
Finns inget som begränsar arbetstiden till 4,5 timmar, den är längre beroende på lag eller avtal. Det är den tid som bussen får rulla som är 4,5 timme enligt kör- och vilotidsreglerna. Alltså all tid när bussen står still skall räknas bort vilket de flesta digitala färdskrivare klarar av Så varje gång man står stilla och lastar går färdskrivaren över till annat arbete.

Om jag inte minns fel så är det inskrivet i kommunals avtal att arbetstiden får vara max 5 timmar i sträck (detta brukbart vid linjetrafik). Övrig beställningstrafik har jag en känsla av att den följer arbetstidslagen som innebär arbete i max 6 timmar i sträck. I båda fallen skall det givetvis ges möjlighet till kortare pauser. Som sagt var, lite osäker men det finns säkert någon av er som kan rätta detta.

Givetvis skall kortet sitta i ifall man är tillgänglig - det är annat arbete. På rast (minimum 30 min) skall du kunna lämna din arbetsplats.
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: Sundås skrivet 01 augusti 2014, 19:33:41 PM
Självklart var det planerat med marginal så körtiden skulle hålla iallafall.  :)

Enligt vad jag förstått hade för övrigt O-ringen varit mycket nöjda med Sohlberg som leverantör.
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: mittlinje skrivet 01 augusti 2014, 20:40:47 PM
Därom hyser inget tvivel om att arrangören var nöjd med Sohlbergs insats och så är inget som betvivlar i ovan inlägg. Det är inte lätt att få  ett stort arrangemang att fungera smärtfritt.

Men även om logistiken för orienterarna fungerade så gjorde tydligen inte det för chaufförerna. En av chaufförerna jag pratade med hoppades att inte Transportstyrelsen gör kontroll, vad han har för saklig grund för detta uttalande kan inte jag gå i god för. Tyvärr skriver de inte här....... Men det kan ju bara bli bättre nästa år?
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: Turbo skrivet 02 augusti 2014, 07:27:15 AM
Är inte lätt vid dessa stora event, att få allt att fungera till 100%.
Var med och körde uppe i Sälen på O-ringen, där fungerade allt perfekt med raster och ramtider.
Blev långa dagar, men härliga grupper vi var indelade i så alla hjälptes åt.
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: norrlandskusten skrivet 02 augusti 2014, 12:42:04 PM
Om jag inte missminner mig så var olyckan på E22:an under etapp 4 i Sölvesborg och detta gjorde att ett antal startande inte kom i tid till sin start.
På fredagen till etapp 5 i Brösarp var det vad jag vet ingen olyckan på E22:an som skulle vara anledning till att det inte gick några bussar under mer än 30 minuter.

Ett så stort uppdrag som O-ringen ställer givetvis stora krav på en grundlig planering. Lagen om kör- och vilotidsregler medger inga som helst undantag bara för att det är ett stort arrangemang. Att bussar går sönder, blir sena eller att det inträffar olyckor måste man ta höjd för i sin planering och det medges inga avsteg från regelverket på grund av detta.
Vi får inte heller glömma att enligt lagen så är det inte bara chauffören och arbetsgivaren som har ett ansvar utan aven beställaren (O-ringen) har ett ansvar att se till så att gällande lagar och förordningar följs.

Eter att jag själv har deltagit i O-ringen under ett antal år har jag också sett olika sätta att lösa bussningen på. I år känns det som att man hade en bristfällig planering och inte tagit hänsyn till olika scenario. Hur kan man som i år planera in förarnas raster när man inte med 100 % säkerhet vet under vilka tider som bussarna behövs?

Att O-ringen är nöjd med årets utförande av bussningen ska inte Sohlbergs buss som företag ta åt sig äran av. Äran ska tilldelas de förare, som tack vara att de bröt mot gällande regler och nu i efterhand riskerar böter, räddade arrangemanget. Att sitta och köra i sådan värme som var under O-ringenveckan utan ordentliga raster, mat, vatten, toalett och i vissa fall bussar utan fungerande AC är värt en stor eloge. 

Skulle vara intressant om det är någon förare, som antingen körde i år eller har kört tidigare år, och som vill dela med sig av hur det är att köra under O-ringen.
Titel: SV: Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 augusti 2014, 14:30:55 PM
Citat från: norrlandskusten skrivet 02 augusti 2014, 12:42:04 PM
Om jag inte missminner mig så var olyckan på E22:an under etapp 4 i Sölvesborg och detta gjorde att ett antal startande inte kom i tid till sin start.
På fredagen till etapp 5 i Brösarp var det vad jag vet ingen olyckan på E22:an som skulle vara anledning till att det inte gick några bussar under mer än 30 minuter.

Ett så stort uppdrag som O-ringen ställer givetvis stora krav på en grundlig planering. Lagen om kör- och vilotidsregler medger inga som helst undantag bara för att det är ett stort arrangemang. Att bussar går sönder, blir sena eller att det inträffar olyckor måste man ta höjd för i sin planering och det medges inga avsteg från regelverket på grund av detta.
Vi får inte heller glömma att enligt lagen så är det inte bara chauffören och arbetsgivaren som har ett ansvar utan aven beställaren (O-ringen) har ett ansvar att se till så att gällande lagar och förordningar följs.

Eter att jag själv har deltagit i O-ringen under ett antal år har jag också sett olika sätta att lösa bussningen på. I år känns det som att man hade en bristfällig planering och inte tagit hänsyn till olika scenario. Hur kan man som i år planera in förarnas raster när man inte med 100 % säkerhet vet under vilka tider som bussarna behövs?

Att O-ringen är nöjd med årets utförande av bussningen ska inte Sohlbergs buss som företag ta åt sig äran av. Äran ska tilldelas de förare, som tack vara att de bröt mot gällande regler och nu i efterhand riskerar böter, räddade arrangemanget. Att sitta och köra i sådan värme som var under O-ringenveckan utan ordentliga raster, mat, vatten, toalett och i vissa fall bussar utan fungerande AC är värt en stor eloge. 

Skulle vara intressant om det är någon förare, som antingen körde i år eller har kört tidigare år, och som vill dela med sig av hur det är att köra under O-ringen.

Jag har kört en del O-ringen tidigare, dock för många år sedan nu.

En av få gånger man har fått bryta mot hastighetsbestämmelserna på uppmaning av trafikpolisen.

Alla bussar i samma konvoj måste kunna hålla samma hastighet var det som gällde. En kollega hade tilldelats en inlånad ledvagn från ULTRA, den fick vi plocka bort då den var för lågt växlad och inte klarade ens 100 km/h.