Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…

Startat av norrlandskusten, 28 juli 2014, 18:34:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

norrlandskusten

En mycket fin O-ringen vecka avslutades i fredags förra veckan och som aktiv yrkesförare och orienterare tänkte jag eftersom igen annan gjort det nu göra ett inlägg om busstransorterna under O-ringen i Skåne.

Till de olika etapperna (5 etapper på 4 platser) åkte vi alla dagar bussar från Kristianstad. En av dagarna kördes det också en buss från bilparkeringen. Detta eftersom bilarna parkerades cirka 25 minuter bort från själva etappen.

Man kan både dela ut ris och ros som betyg för hur bussningen fungerade.
När det fungerade, så fungerade det riktigt bra. Det var inga eller nästa inga köer vilket var väldigt bra för oss tävlande.
När det däremot inte fungerade, så fungerade det inte alls. Bland annat när vi skulle åka ut på sista etappen så väntade vi i kö i över en halvtimme utan att några bussar syntes till. Man hade också problem med parkeringsbussen där det skapades långa köer.

Det som gör mig förvånad i ett annars mycket bra ordnat arrangemang är att jag vid flera tillfällen hörde chaufförer prata med varandra om att de kört för länge och att det inte få sina raster. Jag antar att det inte var meningen att någon skulle höra detta men är detta verkligen ok att inte raster och körtider ska hållas?

S Svensson

Lade Du märke till vilka fordon som gick där och vilka företag som körde ?

Clabbe

I en sådan organisation kan det ju uppstå hakar: ....  Och skulle en turlista köras efter så blev det säkert inte bra det heller.

MrBrave

Att det på femte etappen blev ett uppehåll på en halvtimma berodde på en trafikolycka som stängde av E22:an. Knappast något som kan belasta bussningen

Lars-Håkan_E

Citat från: S Svensson skrivet 28 juli 2014, 20:06:46 PM

Sohlbergs hade kontraktet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 28 juli 2014, 20:06:46 PM

I det här inlägget berättas om att Sohlberg Buss hade kontraktet och vilka  underentreprenörer som skulle vara med.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,63261.msg445410.html#msg445410

Sundås

Citat från: MrBrave skrivet 30 juli 2014, 17:28:37 PM
Att det på femte etappen blev ett uppehåll på en halvtimma berodde på en trafikolycka som stängde av E22:an. Knappast något som kan belasta bussningen

Stämmer bra. Det var något som låg utanför kontrollen.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Citat från: norrlandskusten skrivet 28 juli 2014, 18:34:23 PM
Det som gör mig förvånad i ett annars mycket bra ordnat arrangemang är att jag vid flera tillfällen hörde chaufförer prata med varandra om att de kört för länge och att det inte få sina raster. Jag antar att det inte var meningen att någon skulle höra detta men är detta verkligen ok att inte raster och körtider ska hållas?

Jag har fått förklarat för mig en del av diskussionerna som var och dessa handlade nästan uteslutande om okunskap. Bland annat var det frågor om skillnaden mellan omloppstid och körtid, men de flesta frågetecken gick lätt att reda ut.  :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 01 augusti 2014, 14:01:58 PM
Jag har fått förklarat för mig en del av diskussionerna som var och dessa handlade nästan uteslutande om okunskap. Bland annat var det frågor om skillnaden mellan omloppstid och körtid, men de flesta frågetecken gick lätt att reda ut.  :)

Erfarna chaufförer bör nog ha goda kunskaper i vad som gäller inom regelverket så det verkar konstigt att det kan uppstå sådana frågetecken?. På fordon med digital skrivare så ser man ju ganska snart om man ligger inom regelverket eller ej.

Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 augusti 2014, 14:08:19 PM
Erfarna chaufförer bör nog ha goda kunskaper i vad som gäller inom regelverket så det verkar konstigt att det kan uppstå sådana frågetecken?. På fordon med digital skrivare så ser man ju ganska snart om man ligger inom regelverket eller ej.

Ponera till exempel detta (ett exempel jag fick förklarat, bortse från tiderna): Arbetstiden började i sig vid 06.00 med förflyttning till uppställningsplatsen för bussarna. Dock startades inte bussen och kortet sattes inte i förrän 07.30, då just denne chaufförs kolonn skulle gå iväg. Körtiden började alltså först då. Någon chaufför hävade å det bestämdaste att denne var tvungen att ta rast vid 10.30, eftersom det då hade förlöpt 4,5 timmars arbetstid. Körtiden räcker ju i det här fallet dock fram till 12.00.

Detta var frågor som kom från erfarna chaufförer. Trots digital färdskrivare.

Kanske skall tilläggas att det fanns självklart marginal i körpassen inför eventuella förseningar.

mittlinje

Enligt uppgift jag fått mig berättat från chaufförer så var inte personallogistiken bra, mycket det brast på, inte enbart kör- och vilotider utan även möjlighet till toalettbesök, vatten med mera. Boende var toppen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 01 augusti 2014, 14:58:36 PM
Ponera till exempel detta (ett exempel jag fick förklarat, bortse från tiderna): Arbetstiden började i sig vid 06.00 med förflyttning till uppställningsplatsen för bussarna. Dock startades inte bussen och kortet sattes inte i förrän 07.30, då just denne chaufförs kolonn skulle gå iväg. Körtiden började alltså först då. Någon chaufför hävade å det bestämdaste att denne var tvungen att ta rast vid 10.30, eftersom det då hade förlöpt 4,5 timmars arbetstid. Körtiden räcker ju i det här fallet dock fram till 12.00.

Kanske skall tilläggas att det fanns självklart marginal i körpassen inför eventuella förseningar.

Det känns som frågeställningar man brukar få från helt gröna förare eller från dem som enbart kört tätorts - eller liknande linjetrafik tidigare, en förare som kör beställningstrafik har lärt sig dessa regler efter någon vecka :-) om han/hon missat vad som gäller under utbildningen.

Blue

Citat från: Sundås skrivet 01 augusti 2014, 14:58:36 PM

Hade man inte rast från 06:00 till 07:30 så har man ju varit tillgänglig och borde egentligen satt i kortet redan när man anlände till bussen och då kan man bara jobba till klockan 10:30.
Det är bara resor mellan hemmet och stationeringsorten som är undantagna från arbetstidsreglerna.

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

mittlinje

Finns inget som begränsar arbetstiden till 4,5 timmar, den är längre beroende på lag eller avtal. Det är den tid som bussen får rulla som är 4,5 timme enligt kör- och vilotidsreglerna. Alltså all tid när bussen står still skall räknas bort vilket de flesta digitala färdskrivare klarar av Så varje gång man står stilla och lastar går färdskrivaren över till annat arbete.

Om jag inte minns fel så är det inskrivet i kommunals avtal att arbetstiden får vara max 5 timmar i sträck (detta brukbart vid linjetrafik). Övrig beställningstrafik har jag en känsla av att den följer arbetstidslagen som innebär arbete i max 6 timmar i sträck. I båda fallen skall det givetvis ges möjlighet till kortare pauser. Som sagt var, lite osäker men det finns säkert någon av er som kan rätta detta.

Givetvis skall kortet sitta i ifall man är tillgänglig - det är annat arbete. På rast (minimum 30 min) skall du kunna lämna din arbetsplats.

Sundås

Självklart var det planerat med marginal så körtiden skulle hålla iallafall.  :)

Enligt vad jag förstått hade för övrigt O-ringen varit mycket nöjda med Sohlberg som leverantör.