Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 25 juni 2014, 22:25:12 PM

Titel: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 25 juni 2014, 22:25:12 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/C4Lih26juni64Web_zpsfbbf55b9.jpg)

Vill minnas att detta tåg hade fullgjort sin tjänst här kl 02.52 vid Liljeholmen 26 juni 1964 och skulle sedan in till Nybodahallen. Lite konstigt f.ö. att linje 13 inte fick nattrafik förrän 1968.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: roggek skrivet 27 juni 2014, 00:21:14 AM
Och en tunnelbanestation som inte går att känna igen idag mot för 50 år sedan: Liljeholmen... :D
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Robban skrivet 27 juni 2014, 00:51:35 AM
Ojoj  :o
Tack för denna underbara bild.
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: HJP skrivet 27 juni 2014, 10:54:05 AM
****
Snygg bild, när Liljeholmen såg ut som den "ska" se ut.
Intressant att det är linje 02, och inte linje 14. Vill minnas att man fick byta till buss, när man skulle fortsätta på 13:s linje. Jag hade turen att bo så till, att jag föredrog att åka med till Västertorp. Det gick snabbare, än att vänta på nattbussen.

HJP
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 27 juni 2014, 12:20:14 PM
Citat från: HJP skrivet 27 juni 2014, 10:54:05 AM
****
Snygg bild, när Liljeholmen såg ut som den "ska" se ut.
Intressant att det är linje 02, och inte linje 14. Vill minnas att man fick byta till buss, när man skulle fortsätta på 13:s linje. Jag hade turen att bo så till, att jag föredrog att åka med till Västertorp. Det gick snabbare, än att vänta på nattbussen.

HJP
I dagtrafiken gick linje 11 Hässelby-Bagarmossen, 18 Åkeshov-Farsta och 19 Odenplan-Hagsätra. I nattrafiken kördes en genomgående linje Hässelby-Farsta och anslutande linjer Gullmarsplan-Hagsätra och Skärmarbrink-Bagarmossen. Eftersom den genomgående linjen inte var identisk med någon daglinje skyltades den 00. När sedan bana 2 öppnades ville man väl ha konsekvens i numreringen så då ändrades 00 till 01 och nattlinjen på bana 2 fick nummer 02.
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: robergh skrivet 27 juni 2014, 13:06:36 PM
Oj vilken kultbild! Rena landet Liljeholmen då!
Är det ett trevagnarståg?
Märkligt att tåget är skyltat Fruängen i fronten och inte Liljeholmen.
Verkar stå en Tm vid frontdörren också. Varför kan man undra? Är det någon special?

Mvh
Mr H

Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 juni 2014, 21:52:11 PM
Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2014, 13:06:36 PM

Är det ett trevagnarståg?
Märkligt att tåget är skyltat Fruängen i fronten och inte Liljeholmen.
Verkar stå en Tm vid frontdörren också. Varför kan man undra? Är det någon special?


Det verkar vara ett fyrvagnståg.
Funderar på om tåget inte måste gå via Hornstull för att komma in till Nyboda, kanske är det därför Tm står där. Kanske också felskyltat.

/Gunnar
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: robergh skrivet 27 juni 2014, 23:03:07 PM
Fast om det är sista tåget så är det väl bara att byta körända och köra upp till Nyboda?
Låter omständligt i onödan att köra till Zinkensdamm och vända. Tåg brukade inte vara
felskyltade på den tiden. Fanns ju både förare, tågvakt och tm som såg till det men visst...
Kanske de gått som vagntransport från Fruängen efter att ha gått i trafik dit? Men trafikant-
dörrarna är ju öppna på tåget?
Tja inte vet jag...
???

Mr H

Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Mr G skrivet 27 juni 2014, 23:39:40 PM
Sista tåget gick väl ca kl 3 från T-Centralen, så detta borde vara det näst sista. Antar att det var 30-minuters trafik med två tåg på natten. Och det bör i så fall ha varit allt som Nyboda hade ute vid den här tiden. Det andra tåget borde väl samtidigt ha stått i tunneln från Östermalmstorg, såvida det inte kört fram till plattformen redan. Ingen konflikt med andra tåg således. Tror på felskyltning. Liljeholmen borde det väl ha stått.

Fin bild.
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: HJP skrivet 28 juni 2014, 00:25:09 AM
Citat från: Mr G skrivet 27 juni 2014, 23:39:40 PM
Sista tåget gick väl ca kl 3 från T-Centralen....
****
Det stämmer nog bra.
Gissar att sista tåget, i båda körriktningar, på både bana 1 och 2, sedan stod still vid Slussen, så att alla skulle hinna byta till/från nattbussarna.
Så var det i alla fall när jag körde nattbuss 94, på 1970-talet. Alla nattbussar inväntade trafikmästares klarsignal.
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: robergh skrivet 28 juni 2014, 10:02:40 AM
Citat från: HJP skrivet 28 juni 2014, 00:25:09 AM
****
Det stämmer nog bra.
Gissar att sista tåget, i båda körriktningar, på både bana 1 och 2, sedan stod still vid Slussen, så att alla skulle hinna byta till/från nattbussarna.
Så var det i alla fall när jag körde nattbuss 94, på 1970-talet. Alla nattbussar inväntade trafikmästares klarsignal.

Har någonting i bakhuvudet med 0257 från T-Centralen och hålltid två minuter vid Slussen för anslutning 0300-0302. Minns att det var skillnad, linje 01 hade ingen hålltid alls (på pappret!).

Mr H
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: HJP skrivet 28 juni 2014, 12:20:26 PM
Citat från: Mr H skrivet 28 juni 2014, 10:02:40 AM
Har någonting i bakhuvudet med 0257 från T-Centralen och hålltid två minuter vid Slussen för anslutning 0300-0302. Minns att det var skillnad, linje 01 hade ingen hålltid alls (på pappret!).

Mr H
****
Vet inte hur det var för T-banan, men vill minnas att det, i bussarnas turlistor, angavs att man inte fick avgå, förrän man fått klart från trafikmästare. Det bör väl ha varit något liknande för T-banan.
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 28 juni 2014, 12:39:15 PM
Citat från: HJP skrivet 28 juni 2014, 12:20:26 PM
****
Vet inte hur det var för T-banan, men vill minnas att det, i bussarnas turlistor, angavs att man inte fick avgå, förrän man fått klart från trafikmästare. Det bör väl ha varit något liknande för T-banan.

Visst var det så. Vid Slussen på nattrafiken fanns det en särskild tjänst "samtrafiksövervakare" på 80-talet och troligen in på 90-talet. Ofta en TM. TM Arle... hade ofta tjänsten.
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: HJP skrivet 28 juni 2014, 13:10:46 PM
Citat från: Leyland skrivet 28 juni 2014, 12:39:15 PM
Visst var det så. Vid Slussen på nattrafiken fanns det en särskild tjänst "samtrafiksövervakare" på 80-talet och troligen in på 90-talet.....
****
....och på 1970-talet, när jag körde buss på Hornsberg.

Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 28 juni 2014, 22:37:07 PM
Vilken trevlig bild! Hade C4:orna samma köregenskaper som C1/C2?

Undrar Peter - som provkört C2/C3 tåget. 8)
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 28 juni 2014, 23:18:34 PM
Citat från: Mr H skrivet 28 juni 2014, 10:02:40 AM
Har någonting i bakhuvudet med 0257 från T-Centralen och hålltid två minuter vid Slussen för anslutning 0300-0302. Minns att det var skillnad, linje 01 hade ingen hålltid alls (på pappret!).

Mr H
Slussen stod inte i turlistan för linje 01. Sista tåg söderut hade passertiden 0256½ vid T-Centralen och hade en not om samtrafik med linje 02 vid Slussen.

Citat från: Peter Rost skrivet 28 juni 2014, 22:37:07 PM
Vilken trevlig bild! Hade C4:orna samma köregenskaper som C1/C2?

Undrar Peter - som provkört C2/C3 tåget. 8)

Nej, C4 hade fler uppkopplings- och bromssteg än C1-C3 och gick inte bra ihop med dem. Vi hade åtta C4 på bana 1 när jag körde där och man blev inte glad när man fick ett tåg med ett par C4 i. Dessutom hade de sämre gångegenskaper. De krängde mera på dåligt spår. De var också lättare och bromsade lättare fast. Det var mycket mera hjulplattor på C4 än på C1-C3.
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 29 juni 2014, 16:11:33 PM
Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2014, 13:06:36 PM
Märkligt att tåget är skyltat Fruängen i fronten och inte Liljeholmen.
Verkar stå en Tm vid frontdörren också. Varför kan man undra? Är det någon special?
När jag tänker efter så här 50 år senare så kanske det var någon special ändå. Att det var därför jag var inne i stan just denna natt. Något med annorlunda vändning/avkortning el dyl.

Citat från: Harald Nordius skrivet 28 juni 2014, 23:18:34 PM

Vi hade åtta C4 på bana 1 när jag körde där och man blev inte glad när man fick ett tåg med ett par C4 i. Dessutom hade de sämre gångegenskaper. De krängde mera på dåligt spår.
Fast C4 vaggade väl inte lika mycket som C1-C3. Minns särskilt mellan Högdalen och Rågsved att det kunde bli en mycket vaggande gång på C1-C3 och att pappdestskyltarna slog kraftigt mot fönstren.

/Gunnar
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: robergh skrivet 29 juni 2014, 19:01:29 PM

Kanske linje 02 denna natt enbart trafikerade Fruängen-Liljeholmen av något skäl? Men då tycker man ju att de borde växlat över till spår 3 för vändning vid Liljeholmen om de inte körde enkelspår hela vägen Liljeholmen-Fruängen? Borde dock ha varit svårt att hinna med 30-minuterstrafik med ett tågsätt? När monterade de förresten ner stolpar och kontaktledningen för spårvägen på Fruängsbanan? Var väl ett typiskt arbete som man ville göra på natten? Och kanske ett arbete som man tyckte var lämpligt att skjuta fram till sommarens lugnare trafik? Ett spår avstängt för detta och det andra i trafik?
???
Mr H
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 30 juni 2014, 08:34:08 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 29 juni 2014, 16:11:33 PM

Fast C4 vaggade väl inte lika mycket som C1-C3. Minns särskilt mellan Högdalen och Rågsved att det kunde bli en mycket vaggande gång på C1-C3 och att pappdestskyltarna slog kraftigt mot fönstren.

/Gunnar

Jag håller med. C1-3 "vaggade" en del, på just nämnda sträcka, men även mellan Hökarängen - Farsta C, och Råcksta-
Vällingby. C4:orna "gungade" inte alls på samma sätt vid högre hastighet, som jag minns det.

/Peter
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 juli 2014, 19:07:00 PM
Apropå 3/4-vagnars tåg som nämndes tidigare i tråden ; man fick väl inte köra kortare tåg än 4 vagnar pga strömskenors placering utmed linjen?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: robergh skrivet 13 juli 2014, 19:07:48 PM
Tvåvagnarståg är de kortaste tågen man kört i trafik på tunnelbanan på linje 19T som gick
mellan Slussen och Johanneshov (Gullmarsplan). Vid Johanneshov anslöt linje 19T till spårvägslinje 19. Gjordes under åren 1950-1951. Finns bilder på detta i muséets fotoarkiv.

Trevagnarståg finns det också bilder på i arkivet. Själv kommer jag ihåg trevagnarståg sommaren 1964 söndagar på linje 14.

Mr H
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Ted Selander skrivet 13 juli 2014, 20:27:09 PM
Citat från: Mr H skrivet 13 juli 2014, 19:07:48 PM
Tvåvagnarståg är de kortaste tågen man kört i trafik på tunnelbanan på linje 19T som gick
mellan Slussen och Johanneshov (Gullmarsplan). Vid Johanneshov anslöt linje 19T till spårvägslinje 19. Gjordes under åren 1950-1951. Finns bilder på detta i muséets fotoarkiv.

Trevagnarståg finns det också bilder på i arkivet. Själv kommer jag ihåg trevagnarståg sommaren 1964 söndagar på linje 14.

Mr H

Tvåvagnståg testades också i "modern" tid på bana 2. Det var ett kortvarigt test vad jag minns, och gällde nattågen söderut på nuvarande Norsborgsgrenen natt mot vardag. Upplevde det hela med egna sinnen i Bredäng, men har helt glömt vilket år, och vilken som var den sydliga ändstationen på linjen vid tillfället.
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: robergh skrivet 13 juli 2014, 20:51:17 PM
Citat från: Ted S skrivet 13 juli 2014, 20:27:09 PM
Tvåvagnståg testades också i "modern" tid på bana 2. Det var ett kortvarigt test vad jag minns, och gällde nattågen söderut på nuvarande Norsborgsgrenen natt mot vardag. Upplevde det hela med egna sinnen i Bredäng, men har helt glömt vilket år, och vilken som var den sydliga ändstationen på linjen vid tillfället.

Intressant! Det var en nyhet! Var det så pass länge sedan så det kan ha varit under C4-epoken?

Mr H
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 14 juli 2014, 00:57:46 AM
Ett tag förekom väl N-skyltning på bana 1, så kallad "nattpendel".  Exempelvis: 11N Skärmarbrink - Bagarmossen. 19N Gullmarsplan - Hagsätra. I såfall under vilken tidsperiod?

/Peter
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: robergh skrivet 14 juli 2014, 10:17:05 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 14 juli 2014, 00:57:46 AM
Ett tag förekom väl N-skyltning på bana 1, så kallad "nattpendel".  Exempelvis: 11N Skärmarbrink - Bagarmossen. 19N Gullmarsplan - Hagsätra. I såfall under vilken tidsperiod?

/Peter

Jag har inget minne av någon sådan skyltning annat än i turlistan. Har för mig vad det gällde sidoskyltarna att det enda som skulle göras var att ta ner dagskyltarna och fortsätta utan ("sidoskyltarna nedtages" sa turlistan). Jag har aldrig sett några speciella nattskyltar för de avkortade linjerna (däremot så hade ju förstås "00", "01", och "02" sidopappskyltar). Fram skyltades "11" och "19" som vanligt.

Mr H
Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Leyland skrivet 14 juli 2014, 11:09:30 AM

Citat från: Peter Rost skrivet 14 juli 2014, 00:57:46 AM
Ett tag förekom väl N-skyltning på bana 1, så kallad "nattpendel".  Exempelvis: 11N Skärmarbrink - Bagarmossen. 19N Gullmarsplan - Hagsätra. I såfall under vilken tidsperiod?

/Peter

Citat från: Mr H skrivet 14 juli 2014, 10:17:05 AM
Jag har inget minne av någon sådan skyltning annat än i turlistan. Har för mig vad det gällde sidoskyltarna att det enda som skulle göras var att ta ner dagskyltarna och fortsätta utan ("sidoskyltarna nedtages" sa turlistan). Jag har aldrig sett några speciella nattskyltar för de avkortade linjerna (däremot så hade ju förstås "00", "01", och "02" sidopappskyltar). Fram skyltades "11" och "19" som vanligt.

Mr H

Har heller inget minne av detta eller hört att det funnits som skyltning. Kan möjligt ha funnits som intern kod i Turlista, TGL eller order.

Titel: SV: SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 14 juli 2014, 23:38:52 PM
Nattpendeln var med all sannolikhet något internt. Något jag läste om på Spårvägssällskapets forum för en tid sedan.

/Peter