SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 25 juni 2014, 22:25:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Vill minnas att detta tåg hade fullgjort sin tjänst här kl 02.52 vid Liljeholmen 26 juni 1964 och skulle sedan in till Nybodahallen. Lite konstigt f.ö. att linje 13 inte fick nattrafik förrän 1968.

Mvh Gunnar

roggek

Och en tunnelbanestation som inte går att känna igen idag mot för 50 år sedan: Liljeholmen... :D

Robban

Ojoj  :o
Tack för denna underbara bild.
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

HJP

Snygg bild, när Liljeholmen såg ut som den "ska" se ut.
Intressant att det är linje 02, och inte linje 14. Vill minnas att man fick byta till buss, när man skulle fortsätta på 13:s linje. Jag hade turen att bo så till, att jag föredrog att åka med till Västertorp. Det gick snabbare, än att vänta på nattbussen.

HJP

Harald Nordius

Citat från: HJP skrivet 27 juni 2014, 10:54:05 AM
Snygg bild, när Liljeholmen såg ut som den "ska" se ut.
Intressant att det är linje 02, och inte linje 14. Vill minnas att man fick byta till buss, när man skulle fortsätta på 13:s linje. Jag hade turen att bo så till, att jag föredrog att åka med till Västertorp. Det gick snabbare, än att vänta på nattbussen.

HJP
I dagtrafiken gick linje 11 Hässelby-Bagarmossen, 18 Åkeshov-Farsta och 19 Odenplan-Hagsätra. I nattrafiken kördes en genomgående linje Hässelby-Farsta och anslutande linjer Gullmarsplan-Hagsätra och Skärmarbrink-Bagarmossen. Eftersom den genomgående linjen inte var identisk med någon daglinje skyltades den 00. När sedan bana 2 öppnades ville man väl ha konsekvens i numreringen så då ändrades 00 till 01 och nattlinjen på bana 2 fick nummer 02.

robergh

Oj vilken kultbild! Rena landet Liljeholmen då!
Är det ett trevagnarståg?
Märkligt att tåget är skyltat Fruängen i fronten och inte Liljeholmen.
Verkar stå en Tm vid frontdörren också. Varför kan man undra? Är det någon special?

Mvh
Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2014, 13:06:36 PM

Är det ett trevagnarståg?
Märkligt att tåget är skyltat Fruängen i fronten och inte Liljeholmen.
Verkar stå en Tm vid frontdörren också. Varför kan man undra? Är det någon special?

Det verkar vara ett fyrvagnståg.
Funderar på om tåget inte måste gå via Hornstull för att komma in till Nyboda, kanske är det därför Tm står där. Kanske också felskyltat.

/Gunnar

robergh

Fast om det är sista tåget så är det väl bara att byta körända och köra upp till Nyboda?
Låter omständligt i onödan att köra till Zinkensdamm och vända. Tåg brukade inte vara
felskyltade på den tiden. Fanns ju både förare, tågvakt och tm som såg till det men visst...
Kanske de gått som vagntransport från Fruängen efter att ha gått i trafik dit? Men trafikant-
dörrarna är ju öppna på tåget?
Tja inte vet jag...
???

Mr H

Mr G

Sista tåget gick väl ca kl 3 från T-Centralen, så detta borde vara det näst sista. Antar att det var 30-minuters trafik med två tåg på natten. Och det bör i så fall ha varit allt som Nyboda hade ute vid den här tiden. Det andra tåget borde väl samtidigt ha stått i tunneln från Östermalmstorg, såvida det inte kört fram till plattformen redan. Ingen konflikt med andra tåg således. Tror på felskyltning. Liljeholmen borde det väl ha stått.

Fin bild.
吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 27 juni 2014, 23:39:40 PM
Sista tåget gick väl ca kl 3 från T-Centralen....
Det stämmer nog bra.
Gissar att sista tåget, i båda körriktningar, på både bana 1 och 2, sedan stod still vid Slussen, så att alla skulle hinna byta till/från nattbussarna.
Så var det i alla fall när jag körde nattbuss 94, på 1970-talet. Alla nattbussar inväntade trafikmästares klarsignal.

robergh

Citat från: HJP skrivet 28 juni 2014, 00:25:09 AM
Det stämmer nog bra.
Gissar att sista tåget, i båda körriktningar, på både bana 1 och 2, sedan stod still vid Slussen, så att alla skulle hinna byta till/från nattbussarna.
Så var det i alla fall när jag körde nattbuss 94, på 1970-talet. Alla nattbussar inväntade trafikmästares klarsignal.

Har någonting i bakhuvudet med 0257 från T-Centralen och hålltid två minuter vid Slussen för anslutning 0300-0302. Minns att det var skillnad, linje 01 hade ingen hålltid alls (på pappret!).

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 28 juni 2014, 10:02:40 AM
Har någonting i bakhuvudet med 0257 från T-Centralen och hålltid två minuter vid Slussen för anslutning 0300-0302. Minns att det var skillnad, linje 01 hade ingen hålltid alls (på pappret!).

Mr H
Vet inte hur det var för T-banan, men vill minnas att det, i bussarnas turlistor, angavs att man inte fick avgå, förrän man fått klart från trafikmästare. Det bör väl ha varit något liknande för T-banan.

Leyland

Citat från: HJP skrivet 28 juni 2014, 12:20:26 PM
Vet inte hur det var för T-banan, men vill minnas att det, i bussarnas turlistor, angavs att man inte fick avgå, förrän man fått klart från trafikmästare. Det bör väl ha varit något liknande för T-banan.

Visst var det så. Vid Slussen på nattrafiken fanns det en särskild tjänst "samtrafiksövervakare" på 80-talet och troligen in på 90-talet. Ofta en TM. TM Arle... hade ofta tjänsten.

HJP

Citat från: Leyland skrivet 28 juni 2014, 12:39:15 PM
Visst var det så. Vid Slussen på nattrafiken fanns det en särskild tjänst "samtrafiksövervakare" på 80-talet och troligen in på 90-talet.....
....och på 1970-talet, när jag körde buss på Hornsberg.

Peter Rost

Vilken trevlig bild! Hade C4:orna samma köregenskaper som C1/C2?

Undrar Peter - som provkört C2/C3 tåget. 8)