Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Söderort FTW skrivet 31 maj 2014, 18:47:21 PM

Titel: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Söderort FTW skrivet 31 maj 2014, 18:47:21 PM
Kom nyss på en idé för hur man kan sudda ut de sk. berlinmurarna som skapas vid länsgränser. Idén går ut på att man köper ett kort för förslagsvis 800 kr (ungefär vad en månad i STHLM kostar) som gäller i hela Sverige. Kortet köper man av ett rikstäckande bolag, men de olika huvudmännen kommer finnas kvar. Jag tänker mig att detta riktäckande bolag behåller pengarna tills månadens slut då det delar ut pengarna till de olika huvudmännen baserat på vart man har åkt någonstans. Om jag på mitt kort åker 2 gånger med tunnelbanan, 1 gång med trådbusslinjen i Landskrona och 1 gång med spårvagnen i Göteborg så kommer mina 800 kr fördelas 50% SL, 25% Skånetrafiken och 25% Västtrafik. På linjer som t.ex SL677 som korsar en länsgräns kan intäkterna delas 75% till huvudmannen som kör och 25% till huvudmannen vars område "inkräktas".

Vad tror ni? Skulle det fungera?
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 31 maj 2014, 19:38:00 PM
Citat från: Söderort FTW skrivet 31 maj 2014, 18:47:21 PM
Kom nyss på en idé för hur man kan sudda ut de sk. berlinmurarna som skapas vid länsgränser. Idén går ut på att man köper ett kort för förslagsvis 800 kr (ungefär vad en månad i STHLM kostar) som gäller i hela Sverige. Kortet köper man av ett rikstäckande bolag, men de olika huvudmännen kommer finnas kvar. Jag tänker mig att detta riktäckande bolag behåller pengarna tills månadens slut då det delar ut pengarna till de olika huvudmännen baserat på vart man har åkt någonstans. Om jag på mitt kort åker 2 gånger med tunnelbanan, 1 gång med trådbusslinjen i Landskrona och 1 gång med spårvagnen i Göteborg så kommer mina 800 kr fördelas 50% SL, 25% Skånetrafiken och 25% Västtrafik. På linjer som t.ex SL677 som korsar en länsgräns kan intäkterna delas 75% till huvudmannen som kör och 25% till huvudmannen vars område "inkräktas".

Vad tror ni? Skulle det fungera?
Skulle säkert fungera men det skulle nog krävas mer subventioner än idag om man kunde åka vart man ville i hela Sverige för 800 kronor i månaden då detta skulle användas även för längre resor. Många längre resor kostar ju idag mer än 800 kronor enkel. Förutsätter ju också att alla huvudmän har kompatibla kortmaskiner.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: S Svensson skrivet 31 maj 2014, 22:41:12 PM
Citat från: Söderort FTW skrivet 31 maj 2014, 18:47:21 PM
Kom nyss på en idé för hur man kan sudda ut de sk. berlinmurarna som skapas vid länsgränser. Idén går ut på att man köper ett kort för förslagsvis 800 kr (ungefär vad en månad i STHLM kostar) som gäller i hela Sverige. Kortet köper man av ett rikstäckande bolag, men de olika huvudmännen kommer finnas kvar. Jag tänker mig att detta riktäckande bolag behåller pengarna tills månadens slut då det delar ut pengarna till de olika huvudmännen baserat på vart man har åkt någonstans. Om jag på mitt kort åker 2 gånger med tunnelbanan, 1 gång med trådbusslinjen i Landskrona och 1 gång med spårvagnen i Göteborg så kommer mina 800 kr fördelas 50% SL, 25% Skånetrafiken och 25% Västtrafik. På linjer som t.ex SL677 som korsar en länsgräns kan intäkterna delas 75% till huvudmannen som kör och 25% till huvudmannen vars område "inkräktas".

Vad tror ni? Skulle det fungera?

Det skulle säkert fungera MEN....
Tänk på att problemet är att skattesubventionen kommer från landstingen (ibland kallade region). Man har då budget och beslut i varje landsting. Om man skall slopa gränserna måste det vara svenska staten som svar för det hela. Jag kan inte tänka mig något annat.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 01 juni 2014, 00:36:55 AM
Det där beror ju på hur mycket skattekraft det finns i resp. län. I Stockholm bor ju en stor del av befolkningen, med följd att det är dyrt att bo, men relativt billigt att resa kollektivt eftersom det är många som betalar skatt och många som åker. På landsorten är det ofta tvärtom.
Förslaget skulle i praktiken innebära att storstäderna skulle subventionera övrigas kollektivresande.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Jo skrivet 01 juni 2014, 23:08:33 PM
Många hävdar ju att det redan är vad som håller på att skapas nu. Om inte en så några få stora sammanslutningar av av Regioner som bedriver tågtrafik som konkurrerar ut den kommersiella tågtrafiken och långväga expressbusstrafiken.

Öresundstågtrafiken som täcker stora delar av södra Sverige och i mälarregionen finns det väl förslag på något liknande.   
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 02 juni 2014, 09:33:51 AM
Citat från: Jo skrivet 01 juni 2014, 23:08:33 PM
Många hävdar ju att det redan är vad som håller på att skapas nu. Om inte en så några få stora sammanslutningar av av Regioner som bedriver tågtrafik som konkurrerar ut den kommersiella tågtrafiken och långväga expressbusstrafiken.

Det pratas mycket om detta på olika håll och det kan säkert ligga något i det. Men jag måste säga att jag inte är fullständigt övertygad, ännu i varje fall. Problemet är att den här långväga länstrafiken, som t ex Öresundståg, västtågen m fl i de allra flesta fall är prissatta så att det är billigt och smidigt att åka någorlunda korta pendlingsresor, även i de fall resorna korsar en länsgräns. Men om man ska åka en längre enkel resa, framförallt om den passerar två eller fler länsgränser, då blir det faktiskt inte direkt billigt och det är inte direkt troligt att den typen av resor subventioneras i någon större grad i de här trafikuppläggen.

Alltså tror jag det är lite svårt att angripa de här länstrafikuppläggen med den typen av argument. Man måste också komma ihåg att trafiken ser ut som den gör för att behoven av pendlingsresor m m mer och mer har krävt den här typen av trafikupplägg med täta avgångar under en stor del av dygnet och där det är någorlunda smidigt att pendla även om det råkar befinna sig en länsgräns mellan hemmet och arbetsplatsen/skolan/etc.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: sa2bcn skrivet 04 juni 2014, 12:14:46 PM
Enkelt, avveckla alla länstrafikbolag och skapa ett rikstäckande bolag med samma biljett och rabattsystem så att man med en biljett eller kort kan åka hela sverige
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Ersa skrivet 04 juni 2014, 13:30:51 PM
Med andra ord: Alltså något i stil med att Rikstrafiken tar över hela ansvaret för all upphandlad linjetrafik, medan landstingen endast får ägna sig åt sjukvård.
Problemet blir väl då att dagens brist på lokalkännedom i länens utkanter om möjligt blir ännu sämre i och med denna centralisering.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 04 juni 2014, 15:51:41 PM
Det borde definitivt ligga under Rikstrafikens ansvar/område att (åt)de olika Länshuvudmännen
upphandla t ex samma biljett/avläsningssystem så att detta skulle fungera,men i det revir/historiskt
enskilt tänkande som(ännu)finns inom många områden i Sverige lär vi få vänta på detta...
(Möjligen år 2050 då landet är uppdelat i ca 10-15 olika regioner i st f de nuvarande länen/landstingen...)/Ulf
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2014, 15:58:06 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 juni 2014, 15:51:41 PM
Det borde definitivt ligga under Rikstrafikens ansvar/område att (åt)de olika Länshuvudmännen
upphandla t ex samma biljett/avläsningssystem så att detta skulle fungera,men i det revir/historiskt
enskilt tänkande som(ännu)finns inom många områden i Sverige lär vi få vänta på detta...
(Möjligen år 2050 då landet är uppdelat i ca 10-15 olika regioner i st f de nuvarande länen/landstingen...)/Ulf

Rikstrafiken finns inte längre. Däremot kan ju ansvaret läggas på Samtrafiken (som ägs av länshuvudmän och operatörer) eller Svensk Kollektivtrafik och deras fördubblingsprojekt X2.

Det som behövs är inte en gemensam taxa utan att resekort som gäller i alla län och gärna även på tågen och expressbussarna.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Ersa skrivet 04 juni 2014, 16:07:47 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2014, 15:58:06 PM
Rikstrafiken finns inte längre. Däremot kan ju ansvaret läggas på Samtrafiken (som ägs av länshuvudmän och operatörer) eller Svensk Kollektivtrafik och deras fördubblingsprojekt X2.

Det som behövs är inte en gemensam taxa utan att resekort som gäller i alla län och gärna även på tågen och expressbussarna.

Just den gemensamma resekortstandarden med tillhörande symbol var ju något som det talades mycket om när de första Accesskorten kom ut i SL-trafiken. Det sades att alla huvudmän med tiden skulle byta ut sina system mot nya olika system, men att de alla skulle vara anpassade till det rikstäckande resekortsystemet. Symbolen var något i stil med tre pilar som gick ut från en ring, och fanns tidigare på Accesskorten.

Dock är det väldigt tyst om detta nu, och symbolen togs dessutom bort från Acesskorten.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2014, 16:28:04 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2014, 16:07:47 PM
Just den gemensamma resekortstandarden med tillhörande symbol var ju något som det talades mycket om när de första Accesskorten kom ut i SL-trafiken. Det sades att alla huvudmän med tiden skulle byta ut sina system mot nya olika system, men att de alla skulle vara anpassade till det rikstäckande resekortsystemet. Symbolen var något i stil med tre pilar som gick ut från en ring, och fanns tidigare på Accesskorten.

Dock är det väldigt tyst om detta nu, och symbolen togs dessutom bort från Acesskorten.

De system som finns i de olika länen skall vara kompatibla med varann. Det som saknas är programvaran och överenskommelser hur intäkterna skall fördelas. Det är alltså inte något större tekniskt problem...
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Sundås skrivet 04 juni 2014, 19:28:37 PM
Något som kan likna detta (tendenser iallafall) finns ju södra Sverige där Jönköping, Blekinge, Kronoberg, Skåne, Halland och i viss mån Västtrafik och Kalmar samarbetar och det går utmärkt att använda respektive länskort i de andra länen. Väldigt smidigt att bara behöva ett kort.

Jag har ett Kronobergs-kort som jag ju utan problem åker i både Blekinge och Skåne med.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Ersa skrivet 05 juni 2014, 05:37:04 AM
Citat från: Sundås skrivet 04 juni 2014, 19:28:37 PM
Något som kan likna detta (tendenser iallafall) finns ju södra Sverige där Jönköping, Blekinge, Kronoberg, Skåne, Halland och i viss mån Västtrafik och Kalmar samarbetar och det går utmärkt att använda respektive länskort i de andra länen. Väldigt smidigt att bara behöva ett kort.

Jag har ett Kronobergs-kort som jag ju utan problem åker i både Blekinge och Skåne med.

Samma målsättning hade Jämtland, Västernorrland och Västerbotten redan 2001, samt Dalarna, Värmland, Örebro, Västmanland, Uppsala och Södermanland nu 2014 i och med BIMS.

(Med reservation för att jag glömt något län i någon av listorna)
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 juni 2014, 08:49:13 AM
Nu verkar det som om det är taxan trådskaparen är inne på. Om det går att använda samma kort över hela landet vore ju utmärkt, men att SL-taxan ska gälla över hela landet är ju något helt annat. Om alla ska åka fritt över hela landet för ca 800:- per 30 dagar blir det enorma kostnader som ska tas ut skattevägen.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Sundås skrivet 05 juni 2014, 12:21:37 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juni 2014, 08:49:13 AM
Nu verkar det som om det är taxan trådskaparen är inne på. Om det går att använda samma kort över hela landet vore ju utmärkt, men att SL-taxan ska gälla över hela landet är ju något helt annat. Om alla ska åka fritt över hela landet för ca 800:- per 30 dagar blir det enorma kostnader som ska tas ut skattevägen.

Vad gäller månadsperioder blir det ju betydligt svårare. Att kunna åka enstaka resor med reskassa borde vara enklare att lösa på en nationell nivå (likt hur det fungerar på flera ställen i landet där du kan åka på samma kort i flera län), eftersom kostnaden då är för respektive resa.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Anders Noren skrivet 05 juni 2014, 20:02:43 PM
Citat från: Sundås skrivet 05 juni 2014, 12:21:37 PM
Vad gäller månadsperioder blir det ju betydligt svårare. Att kunna åka enstaka resor med reskassa borde vara enklare att lösa på en nationell nivå (likt hur det fungerar på flera ställen i landet där du kan åka på samma kort i flera län), eftersom kostnaden då är för respektive resa.

Nä, tekniskt sett inte konstigare än att samma kort kan ha giltighet för flera zoner i ett och samma län. Lika väl som man kan ha ett månadskort giltigt inom alla zoner fr.o.m. Hudiksvall t.o.m. Gävle så borde det vara möjligt att ha giltighet inom alla zoner fr.o.m. Gävle t.o.m. Stockholm. Det enda som krävs är att respektive länstrafik börjar sälja grannlänens zonladdningar. (Då slipper man också konstiga gränsområden, som t.ex. mellan C och X län där Skutskär är zon i X län samtidigt som Gävle och Furuvik är zon i C län.)

Sedan finns det förstås länstrafiker som inte har periodkort, men det går säkert också att lösa.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: S Svensson skrivet 05 juni 2014, 20:28:20 PM
Ni tittar på tekniska sidan. Detta är kanske inte så stort problem. Men den ekonomiska ! Hur skall resorna betalas. Jag kommer ihåg problemen med avtalet inom och med kommunerna inom Göteborgsregionens kommunalförbund. Resenärernas egna kommuner skall betala resorna.
Resor betalas med avgifter+kommun skatt (alt landsting)+reklam . Sedan skall skatten föras till rätt område.

Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Anders Noren skrivet 05 juni 2014, 22:30:33 PM
Nä, vadå? Om vi tar mitt hypotetiska exempel:

Jag stegar in på ett ställe där de säljer X-Trafiks periodkort och vill köpa ett månadskort som gäller från Gävle (tätorten) till Stockholm (innerstaden). Systemet ger mig ett kort med laddning för X-Trafik zon 61 & 62 (640 kr), UL län (790 kr, inget Arlandatillägg) och SL län (790 kr), inalles 2220 kronor varav 790 kr vardera vidarebefordras av X-Trafik till UL resp. SL. Kortet är giltigt för resa på all länstrafik inom zonerna, från stadsbussarna i Gävle till tunnelbanan i Stockholm. (UL har idag ett kort med samma geografiska räckvidd för 1485 kr, men i Gävle gäller det bara på UL:s trafik.)

Nu blev det förvisso ganska få zoner på det här kortet eftersom både UL och SL har avskaffat zonerna för månadskortet. Åt något annat håll - Gävle-Rättvik, kanske? - skulle det bli väldigt många zoner men med rätt utformning av försäljningssystemet så behöver försäljaren inte slå i tjocka pärmar med listor varje gång någon vill ha ett kort till någon udda destination.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 juni 2014, 23:31:19 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 05 juni 2014, 22:30:33 PM
Nä, vadå? Om vi tar mitt hypotetiska exempel:

Jag stegar in på ett ställe där de säljer X-Trafiks periodkort och vill köpa ett månadskort som gäller från Gävle (tätorten) till Stockholm (innerstaden). Systemet ger mig ett kort med laddning för X-Trafik zon 61 & 62 (640 kr), UL län (790 kr, inget Arlandatillägg) och SL län (790 kr), inalles 2220 kronor varav 790 kr vardera vidarebefordras av X-Trafik till UL resp. SL. Kortet är giltigt för resa på all länstrafik inom zonerna, från stadsbussarna i Gävle till tunnelbanan i Stockholm. (UL har idag ett kort med samma geografiska räckvidd för 1485 kr, men i Gävle gäller det bara på UL:s trafik.)

Nu blev det förvisso ganska få zoner på det här kortet eftersom både UL och SL har avskaffat zonerna för månadskortet. Åt något annat håll - Gävle-Rättvik, kanske? - skulle det bli väldigt många zoner men med rätt utformning av försäljningssystemet så behöver försäljaren inte slå i tjocka pärmar med listor varje gång någon vill ha ett kort till någon udda destination.

Men det där blir ju inte billigt, vilket var vad trådskaparen efterfrågade. Typ ladda ett kort med 790:- och åk fritt i hela landet.
Titel: SV: Överkomligt taxa för HELA Sverige
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 08 juni 2014, 01:44:14 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juni 2014, 23:31:19 PM
Men det där blir ju inte billigt, vilket var vad trådskaparen efterfrågade. Typ ladda ett kort med 790:- och åk fritt i hela landet.
Sådana priser kommer vi knappast att få om inte extremt mycket mera skattepengar skjuts till. En enkel långresa i landet kan ju kosta långt mer än 790 kronor. Att däremot fixa så att ett värdekort laddat i Örebro län kan användas även för resor i Stockholm och att man kan köpa ett periodkort på en sträcka över en länsgräns t ex Göteborg-Falkenberg borde däremot vara genomförbart men jag har svårt att tro på idén att typ ett SLkort skall gälla för obegränsat antal resor Ystad-Haparanda. Det skulle kosta många miljarder i ökade skattepengar.