Överkomligt taxa för HELA Sverige

Startat av Söderort FTW, 31 maj 2014, 18:47:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Söderort FTW

Kom nyss på en idé för hur man kan sudda ut de sk. berlinmurarna som skapas vid länsgränser. Idén går ut på att man köper ett kort för förslagsvis 800 kr (ungefär vad en månad i STHLM kostar) som gäller i hela Sverige. Kortet köper man av ett rikstäckande bolag, men de olika huvudmännen kommer finnas kvar. Jag tänker mig att detta riktäckande bolag behåller pengarna tills månadens slut då det delar ut pengarna till de olika huvudmännen baserat på vart man har åkt någonstans. Om jag på mitt kort åker 2 gånger med tunnelbanan, 1 gång med trådbusslinjen i Landskrona och 1 gång med spårvagnen i Göteborg så kommer mina 800 kr fördelas 50% SL, 25% Skånetrafiken och 25% Västtrafik. På linjer som t.ex SL677 som korsar en länsgräns kan intäkterna delas 75% till huvudmannen som kör och 25% till huvudmannen vars område "inkräktas".

Vad tror ni? Skulle det fungera?

Jonas1968

Citat från: Söderort FTW skrivet 31 maj 2014, 18:47:21 PM
Kom nyss på en idé för hur man kan sudda ut de sk. berlinmurarna som skapas vid länsgränser. Idén går ut på att man köper ett kort för förslagsvis 800 kr (ungefär vad en månad i STHLM kostar) som gäller i hela Sverige. Kortet köper man av ett rikstäckande bolag, men de olika huvudmännen kommer finnas kvar. Jag tänker mig att detta riktäckande bolag behåller pengarna tills månadens slut då det delar ut pengarna till de olika huvudmännen baserat på vart man har åkt någonstans. Om jag på mitt kort åker 2 gånger med tunnelbanan, 1 gång med trådbusslinjen i Landskrona och 1 gång med spårvagnen i Göteborg så kommer mina 800 kr fördelas 50% SL, 25% Skånetrafiken och 25% Västtrafik. På linjer som t.ex SL677 som korsar en länsgräns kan intäkterna delas 75% till huvudmannen som kör och 25% till huvudmannen vars område "inkräktas".

Vad tror ni? Skulle det fungera?
Skulle säkert fungera men det skulle nog krävas mer subventioner än idag om man kunde åka vart man ville i hela Sverige för 800 kronor i månaden då detta skulle användas även för längre resor. Många längre resor kostar ju idag mer än 800 kronor enkel. Förutsätter ju också att alla huvudmän har kompatibla kortmaskiner.

S Svensson

Citat från: Söderort FTW skrivet 31 maj 2014, 18:47:21 PM
Kom nyss på en idé för hur man kan sudda ut de sk. berlinmurarna som skapas vid länsgränser. Idén går ut på att man köper ett kort för förslagsvis 800 kr (ungefär vad en månad i STHLM kostar) som gäller i hela Sverige. Kortet köper man av ett rikstäckande bolag, men de olika huvudmännen kommer finnas kvar. Jag tänker mig att detta riktäckande bolag behåller pengarna tills månadens slut då det delar ut pengarna till de olika huvudmännen baserat på vart man har åkt någonstans. Om jag på mitt kort åker 2 gånger med tunnelbanan, 1 gång med trådbusslinjen i Landskrona och 1 gång med spårvagnen i Göteborg så kommer mina 800 kr fördelas 50% SL, 25% Skånetrafiken och 25% Västtrafik. På linjer som t.ex SL677 som korsar en länsgräns kan intäkterna delas 75% till huvudmannen som kör och 25% till huvudmannen vars område "inkräktas".

Vad tror ni? Skulle det fungera?

Det skulle säkert fungera MEN....
Tänk på att problemet är att skattesubventionen kommer från landstingen (ibland kallade region). Man har då budget och beslut i varje landsting. Om man skall slopa gränserna måste det vara svenska staten som svar för det hela. Jag kan inte tänka mig något annat.

Björn Forslund

Det där beror ju på hur mycket skattekraft det finns i resp. län. I Stockholm bor ju en stor del av befolkningen, med följd att det är dyrt att bo, men relativt billigt att resa kollektivt eftersom det är många som betalar skatt och många som åker. På landsorten är det ofta tvärtom.
Förslaget skulle i praktiken innebära att storstäderna skulle subventionera övrigas kollektivresande.

Jo

Många hävdar ju att det redan är vad som håller på att skapas nu. Om inte en så några få stora sammanslutningar av av Regioner som bedriver tågtrafik som konkurrerar ut den kommersiella tågtrafiken och långväga expressbusstrafiken.

Öresundstågtrafiken som täcker stora delar av södra Sverige och i mälarregionen finns det väl förslag på något liknande.   

Olof Lagerkvist

Citat från: Jo skrivet 01 juni 2014, 23:08:33 PM
Många hävdar ju att det redan är vad som håller på att skapas nu. Om inte en så några få stora sammanslutningar av av Regioner som bedriver tågtrafik som konkurrerar ut den kommersiella tågtrafiken och långväga expressbusstrafiken.

Det pratas mycket om detta på olika håll och det kan säkert ligga något i det. Men jag måste säga att jag inte är fullständigt övertygad, ännu i varje fall. Problemet är att den här långväga länstrafiken, som t ex Öresundståg, västtågen m fl i de allra flesta fall är prissatta så att det är billigt och smidigt att åka någorlunda korta pendlingsresor, även i de fall resorna korsar en länsgräns. Men om man ska åka en längre enkel resa, framförallt om den passerar två eller fler länsgränser, då blir det faktiskt inte direkt billigt och det är inte direkt troligt att den typen av resor subventioneras i någon större grad i de här trafikuppläggen.

Alltså tror jag det är lite svårt att angripa de här länstrafikuppläggen med den typen av argument. Man måste också komma ihåg att trafiken ser ut som den gör för att behoven av pendlingsresor m m mer och mer har krävt den här typen av trafikupplägg med täta avgångar under en stor del av dygnet och där det är någorlunda smidigt att pendla även om det råkar befinna sig en länsgräns mellan hemmet och arbetsplatsen/skolan/etc.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

sa2bcn

Enkelt, avveckla alla länstrafikbolag och skapa ett rikstäckande bolag med samma biljett och rabattsystem så att man med en biljett eller kort kan åka hela sverige

Ersa

Med andra ord: Alltså något i stil med att Rikstrafiken tar över hela ansvaret för all upphandlad linjetrafik, medan landstingen endast får ägna sig åt sjukvård.
Problemet blir väl då att dagens brist på lokalkännedom i länens utkanter om möjligt blir ännu sämre i och med denna centralisering.

Ulf Berlin

Det borde definitivt ligga under Rikstrafikens ansvar/område att (åt)de olika Länshuvudmännen
upphandla t ex samma biljett/avläsningssystem så att detta skulle fungera,men i det revir/historiskt
enskilt tänkande som(ännu)finns inom många områden i Sverige lär vi få vänta på detta...
(Möjligen år 2050 då landet är uppdelat i ca 10-15 olika regioner i st f de nuvarande länen/landstingen...)/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 juni 2014, 15:51:41 PM
Det borde definitivt ligga under Rikstrafikens ansvar/område att (åt)de olika Länshuvudmännen
upphandla t ex samma biljett/avläsningssystem så att detta skulle fungera,men i det revir/historiskt
enskilt tänkande som(ännu)finns inom många områden i Sverige lär vi få vänta på detta...
(Möjligen år 2050 då landet är uppdelat i ca 10-15 olika regioner i st f de nuvarande länen/landstingen...)/Ulf

Rikstrafiken finns inte längre. Däremot kan ju ansvaret läggas på Samtrafiken (som ägs av länshuvudmän och operatörer) eller Svensk Kollektivtrafik och deras fördubblingsprojekt X2.

Det som behövs är inte en gemensam taxa utan att resekort som gäller i alla län och gärna även på tågen och expressbussarna.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2014, 15:58:06 PM
Rikstrafiken finns inte längre. Däremot kan ju ansvaret läggas på Samtrafiken (som ägs av länshuvudmän och operatörer) eller Svensk Kollektivtrafik och deras fördubblingsprojekt X2.

Det som behövs är inte en gemensam taxa utan att resekort som gäller i alla län och gärna även på tågen och expressbussarna.

Just den gemensamma resekortstandarden med tillhörande symbol var ju något som det talades mycket om när de första Accesskorten kom ut i SL-trafiken. Det sades att alla huvudmän med tiden skulle byta ut sina system mot nya olika system, men att de alla skulle vara anpassade till det rikstäckande resekortsystemet. Symbolen var något i stil med tre pilar som gick ut från en ring, och fanns tidigare på Accesskorten.

Dock är det väldigt tyst om detta nu, och symbolen togs dessutom bort från Acesskorten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2014, 16:07:47 PM
Just den gemensamma resekortstandarden med tillhörande symbol var ju något som det talades mycket om när de första Accesskorten kom ut i SL-trafiken. Det sades att alla huvudmän med tiden skulle byta ut sina system mot nya olika system, men att de alla skulle vara anpassade till det rikstäckande resekortsystemet. Symbolen var något i stil med tre pilar som gick ut från en ring, och fanns tidigare på Accesskorten.

Dock är det väldigt tyst om detta nu, och symbolen togs dessutom bort från Acesskorten.

De system som finns i de olika länen skall vara kompatibla med varann. Det som saknas är programvaran och överenskommelser hur intäkterna skall fördelas. Det är alltså inte något större tekniskt problem...

Sundås

Något som kan likna detta (tendenser iallafall) finns ju södra Sverige där Jönköping, Blekinge, Kronoberg, Skåne, Halland och i viss mån Västtrafik och Kalmar samarbetar och det går utmärkt att använda respektive länskort i de andra länen. Väldigt smidigt att bara behöva ett kort.

Jag har ett Kronobergs-kort som jag ju utan problem åker i både Blekinge och Skåne med.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 04 juni 2014, 19:28:37 PM
Något som kan likna detta (tendenser iallafall) finns ju södra Sverige där Jönköping, Blekinge, Kronoberg, Skåne, Halland och i viss mån Västtrafik och Kalmar samarbetar och det går utmärkt att använda respektive länskort i de andra länen. Väldigt smidigt att bara behöva ett kort.

Jag har ett Kronobergs-kort som jag ju utan problem åker i både Blekinge och Skåne med.

Samma målsättning hade Jämtland, Västernorrland och Västerbotten redan 2001, samt Dalarna, Värmland, Örebro, Västmanland, Uppsala och Södermanland nu 2014 i och med BIMS.

(Med reservation för att jag glömt något län i någon av listorna)

Björn Forslund

Nu verkar det som om det är taxan trådskaparen är inne på. Om det går att använda samma kort över hela landet vore ju utmärkt, men att SL-taxan ska gälla över hela landet är ju något helt annat. Om alla ska åka fritt över hela landet för ca 800:- per 30 dagar blir det enorma kostnader som ska tas ut skattevägen.