Efter att kollat igenom alla de nya sommartidtabellerna kan jag nu presentera den enda förändringen jag kunde hitta:
Linje 156 kortas av och får ändhållplats Vreten istället för Johannesfred
Glad sommar! :)
//P.Ek
och 637an får inga turer till/från Stockholm
Citat från: Johan Ek skrivet 20 maj 2014, 11:13:56 AM
och 637an får inga turer till/från Stockholm
Antagligen för att det är VBP på 676, men inte på förlängda 637.
Det blir alltså extra varmt och omysigt i dubbeldäckarna i sommarvärmen! :D Yes...!!
Citat från: Johan Ek skrivet 20 maj 2014, 11:13:56 AM
och 637an får inga turer till/från Stockholm
Ja, de ser jag nu när du säger det! Istället verkar trafiken utökas ytterligare från Grisslehamn och Älmsta till Norrtälje söndagseftermiddagar främst.
Citat från: Andreas91 skrivet 20 maj 2014, 13:50:22 PM
Det blir alltså extra varmt och omysigt i dubbeldäckarna i sommarvärmen! :D Yes...!!
Bussarna på linje 676 har åtminstone krav på AC och bälten, vilket inte är krav på bussarna på linje 637. Så nog blir det ändå bättre för alla parter att låta alla resenärer åka blåbuss mellan Norrtälje och Stockholm.
Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2014, 07:41:41 AM
Bussarna på linje 676 har åtminstone krav på AC och bälten, vilket inte är krav på bussarna på linje 637. Så nog blir det ändå bättre för alla parter att låta alla resenärer åka blåbuss mellan Norrtälje och Stockholm.
Men dubbeldäckarna lär ju inte räcka till...
Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2014, 07:41:41 AM
Bussarna på linje 676 har åtminstone krav på AC och bälten, vilket inte är krav på bussarna på linje 637. Så nog blir det ändå bättre för alla parter att låta alla resenärer åka blåbuss mellan Norrtälje och Stockholm.
Olle lyckades pricka in det jag oroar mig lite över - dvs. kommer 676:ans bussar att räcka i sommar..? En liten lätt bris i plytet och bälten har jag svårt att tro gör 80 resenärer i en sprängfylld dubbeldäckare särskilt mycket gladare.. Huvudsaken är att en buss
kommer!
Svettigt, hög ljudnivå och trängsel är nog en rätt bra sammanfattning på vissa turer med 676:an i sommar.
Samtidigt har jag inte kunnat se att någon norrtäljelinje (säg ex. 632, 634, 636, 637 m.fl.) har turer som pendlar mellan Norrtälje och Sthlm i sommar. Av vad jag har sett, hänger det helt o hållet på 676:an, och 676:an alone!
Då lånar man in blåbussar från 677 och förstärker 676 med dem. Eller röda B9S (direkt från ordinarie 637?) som uppfyller gällande krav. Huvudsaken de är skyltade 676 så VBP-ersättningen kommer in.
Eller så skyltar 637 mfl. om till 677...
Citat från: Bussmicke skrivet 22 maj 2014, 12:07:40 PM
Eller så skyltar 637 mfl. om till 677...
Om själva bussindividerna på 637 uppfyller 676ans fordonskrav så är detta helt möjligt, ja.
Kanske även andra garage (Tyresö?) hoppar in och kör lite extra 676or. Vi får se.
Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2014, 13:54:11 PM
Om själva bussindividerna på 637 uppfyller 676ans fordonskrav så är detta helt möjligt, ja.
Kanske även andra garage (Tyresö?) hoppar in och kör lite extra 676or. Vi får se.
Söderut måste alla resenärer gå av och validera accesskortet igen i Norrtälje, för annars blir det ingen VBP?
Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 maj 2014, 14:23:00 PM
Söderut måste alla resenärer gå av och validera accesskortet igen i Norrtälje, för annars blir det ingen VBP?
Självklart. Samt att bussen och föraren hinner få lite vila. Så det kan lika gärna vara så att resenärer från Singö får ta en dubbeldäckare från Norrtälje mot Stockholm, medan den röda bussen som anlände på 637 skyltar om till 676 först någon kvart senare.
Undra på att det blir fler och fler bilar, dessutom slipper ju bilarna köa genom Norrtälje i sommar
När ska nya förbifarten i Nt invigas?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 maj 2014, 17:09:10 PM
När ska nya förbifarten i Nt invigas?/Ulf
6 juni är det planerat att Västra vägen ska invigas.
Vid 16-tiden i eftermiddags mötte jag 2193 vid Gillinge på 676 mot Stockholm. Så nog förekommer det annat än dubbeldäckare även utanför midsommartider. (med res. för att det kan ha varit ett akut inhopp)
Citat från: Andreas91 skrivet 22 maj 2014, 08:55:10 AM
Svettigt, hög ljudnivå och trängsel är nog en rätt bra sammanfattning på vissa turer med 676:an i sommar.
Trängsel möjligen på hållplatserna men inte på bussen för dubbeldäckarna får ju bara ta 4st stående, men det är sällan förare vill ha stående
Citat från: Fredde skrivet 22 maj 2014, 19:13:53 PM
Vid 16-tiden i eftermiddags mötte jag 2193 vid Gillinge på 676 mot Stockholm. Så nog förekommer det annat än dubbeldäckare även utanför midsommartider. (med res. för att det kan ha varit ett akut inhopp)
Körs ju förstärkningsturer på 676 med röda bussar nästan dagligen
Citat från: Olle skrivet 22 maj 2014, 16:55:04 PM
Undra på att det blir fler och fler bilar, dessutom slipper ju bilarna köa genom Norrtälje i sommar
Självklart det är många stugägare och semesterfirare som tar bilen. Busslinje 676 är ju främst till för de som vill till Norrtälje tätort, där en minoritet av kommunens befolkning bor, och där finns heller inga stugor eller fritidshus. De allra flesta stugor och fritidshus ligger ute i skogarna dit inga bussar går, och det är inte alla stugägare som vill släpa på tung packning i flera kilometer längs grusvägarna.
Citat från: Johan Ek skrivet 22 maj 2014, 22:58:54 PM
Trängsel möjligen på hållplatserna men inte på bussen för dubbeldäckarna får ju bara ta 4st stående, men det är sällan förare vill ha stående.
Att förarna vill undvika stående i dubbeldäckarna är kanske en sak, och det kan jag absolut köpa! Det är väl kanske inte helt riskfritt att stå upp på övervåningen i en dubbeldäckare, medan fordonet gungar fram i 80 km/h (eller hur fort dessa bussar nu går). Sen har jag dock åkt med bokstavligen "packade" dubbeldäckare, vilket var lite småsnubbigt. Det är en sak vad man får - ibland en annan vad man gör.
Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2014, 23:14:16 PM
Självklart det är många stugägare och semesterfirare som tar bilen. Busslinje 676 är ju främst till för de som vill till Norrtälje tätort, där en minoritet av kommunens befolkning bor, och där finns heller inga stugor eller fritidshus. De allra flesta stugor och fritidshus ligger ute i skogarna dit inga bussar går, och det är inte alla stugägare som vill släpa på tung packning i flera kilometer längs grusvägarna.
Tycker det där var rätt bra sammanfattat! Nu har familjen, som många andra, egen bil, men jag skulle gärna åka mer kollektivtrafik om trafiken (bussarna, turerna m.m.) lockade till att resa. På flera håll i regionen känns det som att man nästan gör klokast i att antingen stanna hemma den mesta tiden, alternativt inte flyttar till området överhuvudtaget. Varför får linjer som 676, 639, 677, 641 och 637 så mycket mer uppmärksamhet än ex. stackars 631, 652 och 653? Den sista av dessa har väl exempelvis ingen helgtrafik överhuvudtaget? (652:ans trafik är ju inte heller mycket att hänga i julgranen). Är det bara dom största orterna och pengar som är intressanta? Känns tråkigt att säga detta, men inte f*n verkar det vara att erbjuda en ok kollektivtrafik till kommunborna iaf. "Det är de, och sen de där andra.." Jag är less på att vara en del av "de där andra.."
Vad gör vi bilberoende för fel? Betalar vi för lite för bussbiljetterna? Jag kan pröjsa det dubbla för biljetten - jag är tyvärr övertygad om att inget blir förändrat pga av det. Istället läser man väl snart att 676:an erbjuder installerade eluttag och färdkostförsäljning... Resten hamnar väl någon annanstans, i form av ett "trevligt ekonomiskt bidrag!" Nej, jag lägger ner mitt deltagande i tråden nu - jag märker att jag bara blir arg.
Kanske lite off-topic, men angående ellutag är det ändå lite kul att Danielssons redan idag har ett 230V-eluttag vid varje sittplats i sina UL-bussar som går på bl.a 809, och detta långt innan eluttag ens är påtänkta till 676 och 639.
Angående att vissa linjer prioriteras mer än andra är ju detta fullt tydligt, och har varit det i flera decennier. Rent allmänt följer linjeprioriteringarna kommunpolitiken nästan hand i hand, där det mesta centealiseras till Norrtälje tätort, medan de övriga tätorterna ständigt nedprioriteras och ibland nästan motverkas.
176 och 177 värkar åter köra via Frösundaleden via Solna Centrum norra i stellet för Råsundavägen
Citat från: krister.ekberg skrivet 23 maj 2014, 16:54:25 PM
176 och 177 värkar åter köra via Frösundaleden via Solna Centrum norra i stellet för Råsundavägen
Äntligen! Den omläggningen blev mer långvarig än jag trodde.
Citat från: Tommy E skrivet 24 maj 2014, 20:47:01 PM
Äntligen! Den omläggningen blev mer långvarig än jag trodde.
Omläggningen följde ju vägbygget, så det var snarare vägbygget som blev oväntat långt.
Tråkigt med tillbakaläggningen av linjerna vet jag många boende runtom Filmstaden kommer att tycka, då de uppskattat direktbussen till Danderyds sjh.
Men boende på Ekerö har saknat direkt buss till Solna Centrum blir glad nu
Citat från: P.Ek skrivet 19 maj 2014, 12:30:21 PM
Linje 156 kortas av och får ändhållplats Vreten istället för Johannesfred
Den återgår även till gamla körvägen via Ekensbergsvägen-Landsvägen till Vreten, med återinrättad hållplats Gjuteribacken utanför Swedbanks nybyggda huvudkontor.
Förutsatt att den klarar den nya lilla cirkulationsplatsen där Ekensbergsbron ansluter till Landsvägen. Att komma vänster med boggivagn där är i trängsta laget.
Vi påpekade det från vårt håll redan när det begav sig och Arriva hade frågan uppe för bara två veckor sedan. Kruxet är att man skulle behöva flytta en signalstolpe, men då signalerna här ska lira tillsammans med spårvägens signaler så visade det sig vara lite mer komplicerat än man trott. ;)
Citat från: Nico skrivet 26 maj 2014, 08:03:22 AM
Förutsatt att den klarar den nya lilla cirkulationsplatsen där Ekensbergsbron ansluter till Landsvägen. Att komma vänster med boggivagn där är i trängsta laget.
Vi påpekade det från vårt håll redan när det begav sig och Arriva hade frågan uppe för bara två veckor sedan. Kruxet är att man skulle behöva flytta en signalstolpe, men då signalerna här ska lira tillsammans med spårvägens signaler så visade det sig vara lite mer komplicerat än man trott. ;)
Tyresö har väl någon 55xx-vagn med stelopererad tredjeaxel? Låna en, åk dit och visa ansvariga på plats. ;)
Citat från: Ersa skrivet 26 maj 2014, 09:34:46 AM
Tyresö har väl någon 55xx-vagn med stelopererad tredjeaxel? Låna en, åk dit och visa ansvariga på plats. ;)
Hur menar du nu?
Dessa bussar har ju aldrig haft annat än stel stödaxel, det var som bekant endast 5512 som på prov fick styrbar.
Sedan skulle jag vilja påstå (efter lång erfarenhet) att det är lite av en myt att det inte går att komma fram med en buss med 7 meters hjulbas på så många ställen, oavsett 2 eller 3 axlig.
Det har i de flesta fall med planering av körningen samt erfarenhet av fordonet, man måste helt enkelt lära sig vart vridcentrum ligger och därigenom när man kan påbörja svängen. Sedan finns det enstaka platser där det blir problem, men dessa är inte många, i a f om vi snackar om gator där det går reguljär busstrafik
Du menar 156 som går tillbaka till sin gamla sträcka
Linje 502 kommer även stanna i Solna Centrum Norra