Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 november 2007, 17:23:42 PM

Titel: Från min skokartong del 276: Udda SL-H2-or
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 november 2007, 17:23:42 PM
SL gjorde på 1980-talet en del experiment med olika former för att spara bränsle som svänghjul och tryckackumulator. Men allra först en H2-a som förirrat sig ända till Norrköping. Jo, det är en SvOf-resa. Anledningen är SLTF:s utställning i Norrköping.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/276_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/276_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/276_c.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/276_d.JPG)
Titel: SV: Från min skokartong del 276: Udda SL-H2-or
Skrivet av: Walter skrivet 11 november 2007, 17:50:38 PM
Trevliga bilder som vanligt från skokartongen, men du får gärna förtydliga vad som menas med svänghjul ??? :o
Titel: SV: Från min skokartong del 276: Udda SL-H2-or
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 november 2007, 17:52:01 PM
Citat från: Walter skrivet 11 november 2007, 17:50:38 PM
Trevliga bilder som vanligt från skokartongen, men du får gärna förtydliga vad som menas med svänghjul ??? :o

Skulle jag gärna göra om jag kunde. Jag får alltså bolla frågan vidare.
Titel: SV: Från min skokartong del 276: Udda SL-H2-or
Skrivet av: Signvard skrivet 11 november 2007, 18:16:33 PM
Ungefär samma princip som tryckackumulatorn, men energin lagrades i ett tungt svänghjul i stället.
Svänghjulet varvade upp av kraften vid inbromsning och hjälpte till med sitt moment att accelerera bussen.
Var inte rolig att köra alls  :-X
Dock inte lika illa som TryckackumulatorScanian i söderhallen som jag råkade....ja lägger någon upp en bild på den så kan jag berätta en liten historia.
Titel: SV: Från min skokartong del 276: Udda SL-H2-or
Skrivet av: Ersa skrivet 11 november 2007, 18:26:17 PM
Hittade lite grejor här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4nghjul
http://susning.nu/Sv%e4nghjul
Titel: SV: Från min skokartong del 276: Udda SL-H2-or
Skrivet av: christianm skrivet 11 november 2007, 20:28:15 PM
H2T var i alla fall kul att åka i för man hade en mätare synlig för passagerarna som visade hur mycket energi som för tillfället fanns lagrad i ackumulatorn. Då kunde man sitta och se hur det ökade vid inbromsning och minskade vid start.